1 A fekete és szürkegazdaság felszámolása érdekében tett intézkedések OMMF december 5.
2 Általános társadalmi igény A foglalkoztatás biztonságának elősegítése, az egészséget nem veszélyeztető, biztonságos munkakörülmények feltételeinek megteremtése.
3 A foglalkoztatási kultúra színvonalát befolyásolják: ”Feketefoglalkoztatás” Alvállalkozói láncolatok Veszélyes munkahelyek Atipikus foglalkoztatási formák Felelőtlen hozzáállás Rossz szemlélet Képzés hiánya
4 A foglalkoztatási struktúra jelentősen megváltozott A tipikus foglalkoztatási formák: Alkalmi munkavállalás Munkaerő-kölcsönzés Részmunkaidős foglalkoztatás Külföldiek Növekvő baleseti kockázatok: A munkavállalók nem ismerik a technológiát Szakértelem hiánya (betanított munka) Elmaradt munkavédelmi oktatás Bonyolult alvállalkozói láncolat
5 Változtatni kellett! Az OMMF helye, szerepe megváltozott az elmúlt két évben! A jogi szabályozás újragondolása mindkét szakterületen A hatáskörök rendezése A feketemunka (feketegazdaság) visszaszorítása többirányú szabályozással A munkavédelem egységes, komplex kezelése • Szervezeti modernizáció • Létszámbővítés • Új módszerek (valós folyamatok feltárása)
6 A megváltoztatott, az ellenőrzést támogató jogszabályi háttér •135/2005. (VII.14.) Korm.r építőipari kivitelezési tevékenységgel kapcsolatos adatszolgáltatás OMMF részére, építési napló, építkezés felfüggesztése •238/2005. (X. 25.) Korm.r az építésfelügyeleti bírság nemcsak az építtetővel szemben, hanem az építés többi szereplőjével szemben is kiszabható
7 A megváltoztatott, az ellenőrzést támogató jogszabályi háttér •2003. évi CXXIX. tv. (Kbt.) módosítása – alvállalkozók tekintetében is alkalmazni kell! 5 évre szóló kizárás •A rendezett munkaügyi kapcsolatokról szóló szabályozás (Áht., Korm.r.) egyéb állami támogatások az Áht. alapján 2 évre szóló kizárás
8 A megváltoztatott, az ellenőrzést támogató jogszabályi háttér •1992. évi XXII. tv. (Mt.) módosítása – szigorítás többek között a jogellenes munkaerő-kölcsönzés visszaszorítására •7001/2005. (MK. 170.) FMM-PM együttes irányelv jogviszonyok minősítési szempontjai •1997. évi LXXIV. törvény módosítása alkalmi munkavállalás kiterjesztése
9 A megváltoztatott, az ellenőrzést támogató jogszabályi háttér •A Met. 8/C. § a jogsértő munkáltatók nyilvánosságra hozatala az OMMF honlapján, 5 év •Met. 1§ április 1. fővállalkozói felelősség kollektív szerződésben megállapított munkabér mértéke és védelme •2003. évi XCII. tv. (Art.) egyablakos bejelentési rendszer
10 A megváltoztatott szervezeti struktúra től a területi felügyelőségek teljes körűen régióssá szerveződtek. Előny: • A felügyelők jobban ”szervezhetőek” • A nagyobb területű munkahelyek ellenőrzése rövidebb időt igényel • Egységesebb eljárási-szankcionálási gyakorlat • Egységesebb jogalkalmazás
11 A megváltoztatott ellenőrzési módszerek A papír alapú ellenőrzések visszaszorítása A helyszíni ellenőrzések megnövekedett jelentősége, tudatos kiválasztása Kiszámíthatatlanság, ismételt ellenőrzések Általános munkarendtől eltérő időpontokban is (hétvégén, éjszaka) Intézkedéseink végrehajtását megkövetelő utóellenőrzések „Folyamat” ellenőrzések általánossá tétele
12 A megváltoztatott ellenőrzési súlypontok Meghatároztuk a súlyos jogsértések körét munkaügyben, munkabiztonságban a foglalkoztatás biztonságát, a munkavállalók védelmét meghatározó követelmények figyelembe vételével.
13 Az OMMF felismerte, a hatóság szemléletváltása is szükséges! Nyitás a munkáltatók, a szakma, az érdekképviseletek irányába. Munkavédelmi Tanácsadó Szolgálat PARTNERSÉG ( ) www. ommf. gov. hu www. ommf. gov. hu
14 A ”fekete munkához” kapcsolódó törvénytelen foglalkoztatási formák Színlelt szerződéssel történő foglalkoztatás AM-könyv hiánya (nincs kiváltva, nincs a helyszínen, nincs kitöltve, nincs beragasztva közteherjegy) Teljes munkaidős foglalkoztatás részmunkaidősként történő bejelentése Jogellenes munkaerő-kölcsönzés (láncolat, feketén foglalkoztatottakkal!)
15 Ellenőrzi tapasztalatok Évente ezer ellenőrzés 70% jogsértés ¾-e feketemunka
16 A feketemunka alakulása
17 A feketemunka alakulása
18 Ágazatok érintettsége a feketemunkában december 1- november 30.
évi ellenőrzések száma
évi ellenőrzések száma
21 Kiszabott bírságok összege január 1- november 30.
22 SZIGOR munkáltatók utóellenőrzése feketemunka munkavédelmi ellenőrzés ellenőrzés súlyos munkavédelmi hiányosságok hiányosságok munkaügyi ellenőrzés ellenőrzés
23 A hatóság olyan értékközpontú megközelítést szeretne mind a munkaügy, mind a munkavédelem területén meghirdetni és elterjeszteni, melynek centrumába a törvények betartását és a munkavállalók biztonságát kívánja helyezni.
24 Értékké kell váljon a foglalkoztatás biztonsága A munkáltatók is legyenek érzékenyek a súlyosan jogsértő tevékenységet folytatók kiszűrésére A vállalási árak újragondolása mellett, meg kell vizsgálni miért van szükség 6-8 szintű alvállalkozói láncolatra A generálkivitelezők olyan alvállalkozókat vonjanak be a munkába, akik nem szerepelnek az OMMF hatósági nyilvántartásában, mint feketén foglalkoztató munkaadók
25 Értékké kell váljon a foglalkoztatás biztonsága Tájékozódjanak a bevonandó alvállalkozókról, hiszen a lehetőség adott mégsem élnek vele Miért kerül sor szerződéskötésre olyan cégekkel, akiknek csak a képviselője elérhető, miért nem fontos, hogy ismerjük a cégvezetőt, aztán eltűnik a cég, amikor a felelősöket keressük Reális- e az a magatartás, hogy nem zárjuk ki azokat, akik két lábbal tapossák a törvényeket, talán nem lenne annyi halálos munkabaleset
26 HUMÁNUM Jogkövető magatartás elérése CÉL elérése CÉL Kikényszerítése CÉL Preventív jellegű intézkedések CÉL (kötelező hat., figyelemfelhívás) Szankció CÉL Eszköz Eszköz
27 SZIGOR munkáltatók utóellenőrzése feketemunka munkavédelmi ellenőrzés ellenőrzés súlyos munkavédelmi hiányosságok hiányosságok munkaügyi ellenőrzés ellenőrzés
28 TÖRVÉNYES FOGLALKOZTATÁST! JÓMUNKÁTKÍVÁNOK!