Bevezetés a helyi gazdaságfejlesztés összefüggéseibe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Advertisements

Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Helyi gazdasági fejlesztések jelentősége Aluta Klaszter Konferencia
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Településmarketing Értékaudit.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS FŐBB KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Európai Uniós ismeretek
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

Bevezetés a helyi gazdaságfejlesztés összefüggéseibe Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI

A területfejlesztés alapelvei és céljai Beavatkozás alapelvei Cél Beavatkozási politikák Társadalom Méltányosság/ kohézió Felzárkóztatás/ területi különbségek mérséklése Esélyegyenlőség Társadalompolitika Gazdaság Hatékonyság/ versenyképesség Gazdaság- és vállalkozásfej-lesztés Központi (top-down) gazdaság- és vállalkozás-fejlesztési politika Helyi (bottom-up) gazdaság és vállalkozás-fejlesztési stratégiák Környezet Élhető/Fenntart-ható környezet Környezet védelme Környezetvédelmi politika

A gazdaságfejlesztés logikai szerkezete

A helyi gazdaságfejlesztés előzményei A helyi önkormányzatokra egyre nehezebb és több feladat hárul, miközben a központi kormányzat ellenőrzése alatt tartja az eszközöket és bevételeket A helyi önkormányzatok számára elérhető erőforrások szűkösek, a központi költségvetés kifizetései gyakran bizonytalanok A közigazgatási eljárások még mindig gyakran bürokratikusak A közösségi szerepvállalás általában nem része a helyi önkormányzatok döntéshozatali folyamatainak Szükség van a kelet-közép-európai közigazgatás átalakítására a helyi önkormányzatok hatékonyabbá és hatásosabb érdekérvényesítővé tételére

Mi a Helyi Gazdaságfejlesztés (LED) a Világbank szerint? Célja, hogy kiépítse egy térség gazdasági kapacitását annak érdekében, hogy biztosítsa a térség gazdasági jövőjét, és a népesség megfelelő életszínvonalát. Olyan folyamat, amiben az állami és az önkormányzati, a vállalkozói és a magánszektor partnerei közösen dolgoznak azért, hogy kedvezőbb feltételeket teremtsenek a gazdasági növekedés és a munkaerőpiac számára.

OECD definíció A helyi gazdaságfejlesztés nem pusztán gazdasági fejlődést takar. A részvételről szól, a helyi párbeszédről, emberek és erőforrásaik összekapcsolásáról a magasabb szintű foglalkozatásért és életminőségért. Helyi közösségek, városok és önkormányzatok a világ minden táján a LED stratégiákban látják a választ a globalizáció kihívásaira és tartják a decentralizáció motorjának.

Cél: a helyiek életminőségének/jólétének növelése (függ a térség fejlettségétől és nagyságától) Eszköz: a versenyképesség javítása (növekedés/jövedelmek + foglalkoztatottság) Együttműködés: a lényeg az eltérő érdekű helyi szereplők között (partnerség) Tér: kisebb tér, helyi érdekek jobban érvényesülnek Irány: szinte kizárólag bottom-up

Mit jelent a gyakorlatban? Manapság bármely település gazdasági sikere azon múlik, hogy képes-e alkalmazkodni a dinamikusan változó helyi, országos és nemzetközi piacgazdasághoz. Egyre nagyobb mértékben használják olyan települések, amelyek - meg akarják erősíteni helyi gazdasági kapacitásukat, - javítani akarják a befektetési klíma, valamint a helyi üzletágak, vállalkozások és a munkaerő versenyképességét és produktivitását.

Az, hogy egy közösség képes-e növelni az életszínvonalát, tud-e új gazdasági lehetőségeket teremteni és legyőzni a szegénységet, azon múlik, hogy mennyire képes átlátni a LED folyamatait és mennyire képes hatékonyan fellépni a változó és egyre inkább versenyszellemű piacgazdaság kihívásaival szemben.

Hogyan lehet erős helyi gazdaságot felépíteni? Minden településnek meg vannak a maga speciális helyi adottságai, melyek vagy elősegítik vagy éppen hátráltatják a helyi gazdaság fejlődését. Ezek a helyi feltételek határozzák meg egy terület relatív előnyeit abban, hogy tud-e befektetéseket vonzani, létrehozni vagy fenntartani.

A stratégia tervezését és kivitelezését a település gazdasági, társadalmi és fizikai adottságai határozzák meg. Erős helyi gazdaság felépítéséhez minden településnek végig kell menni egy közös folyamaton, mely során megismerik a helyi gazdaság jellemzőit és szerkezetét és felmérik a gazdaság erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit, veszélyeit.

Ki vehet/vesz részt a LED-ben? Az állam (vállalkozóbarát környezet megteremtése) A vállalkozói szféra (sikeres üzletek, munkahelyteremtés, anyagi javak) Az önkormányzat (megfelelő környezet az üzleti élet sikerességéhez, ösztönző környezet, engedélyezési folyamatok) A közösség (részvétel a tervezésben és megvalósításban)

Hogyan indult? Az 1970-es évek elején fejlesztették annak eredményeként, hogy az önkormányzatok felismerték: a vállalkozások és a tőke mozgásban van a különböző földrajzi pontok között a komparatív előnyök megszerzése érdekében. Azáltal, hogy a helyi gazdaságok felmérték gazdaságuk alapjait, jobban meg tudták érteni, hogy mi az ami segíti illetve hátráltatja gazdaságuk növekedését és a befektetések gyarapodását. Az újonnan szerzett ismeretek révén megpróbálták kiterjeszteni gazdaságuk és a foglalkoztatás alapjait stratégiailag kifejlesztett programok bevezetésével.

80-as évektől a 90-es évek közepéig 90-es évek végétől napjainkig FÓKUSZ ESZKÖZÖK 1960-tól a 80-as évek elejéig mobil gyártási tőke vonzása a helyi külső területekről nagy támogatások, adókedvezmények külföldi közvetlen befektetések odacsábítása támogatott kemény infrastrukturális befektetések kemény infrastrukturális befektetések (csak közszféra) termelési költség csökkentése olcsó munkaerő toborzásával 80-as évektől a 90-es évek közepéig a meglévő vállalkozások megtartása és fejlesztése közvetlen kifizetések egyes vállalkozásoknak folyamatos hangsúly a külső tőke vonzásán, de ez már célzott, megadott szektorokra vagy földrajzi területekre vonatkozik (közszféra kezdeményezésére) üzleti inkubátor/munkahely tanácsadás és oktatás a KKVk-nak szakmai támogatás vállalkozásindítás támogatás kemény és lágy infrastrukturális beruházások 90-es évek végétől napjainkig a teljes üzleti klíma javítása holisztikus stratégia a támogató és segítő helyi gazdasági környezet kialakításához lágy infrastrukturális befektetések (HR, szabályok racionalizálása) a helyi cégek növekedésének fejlesztése áll a középpontban köz/magánszféra partneri kapcsolata önkormányzatok közötti összefogás és hálózatépítés a közjó érdekében tett magánszektor befektetések serkentése a gazdasági együttműködési kapcsolatok fontosságának hangsúlyozása az életminőség és a biztonság fejlesztése a közösség és a potenciális befektetők számára munkaerő-fejlesztés és lágy infrastrukturális befektetések nagymértékben célzott befektetésvonzó programok a helyi előnyökre építve (általában a közszféra irányításával) az életminőség javítási kezdeményezések támogatása mind a termelő, mind a szolgáltató szektor segítése gazdaságilag kapcsolódó üzleti csoportok (klaszterek) kialakítása A LED e v o l ú c i ó j a

Nemzetközi kihívások A globalizáció nemcsak a lehetőségeket, de a versenyhelyzetet is növeli a helyi beruházások számára. Multinacionális vállalatok azokért a helyekért versengenek, melyek költségvonzata a legkedvezőbb. A multinacionális termelővállalatok, bankok és szolgáltatók globális szinten keresnek költséghatékonyabb telephelyeket. A technológiailag fejlett iparnak és a szolgáltató szektornak egyaránt erősen specializált és megfelelően képzett munkaerőre van szüksége.

Nemzeti kihívások A makrogazdasági, fiskális és a monetáris reformok közvetlen hatással vannak a helyi gazdaságok alakulására. A nemzeti szabályozási és jogi keretek, mint pl. adóreform, távközlési dereguláció, környezetvédelmi előírások közvetlen hatással vannak a helyi üzleti közhangulatra. A decentralizált országokban a nemzeti kormányzati feladatokat sokszor az önkormányzatok látják el, ezért felelősségük jóval nagyobb a vállalkozások odavonzásában és megtartásában.

Regionális kihívások Egyes régiókon belül és a régiók között a települések gyakran versenyeznek egymással a külső és a helyi befektetők megnyeréséért. Léteznek lehetőségek a régiókon belül a települések együttműködésére saját gazdaságuk felvirágoztatásában (pl. infrastrukturális vagy környezetvédelmi beruházások), melyek az egész régióra kiterjedő hatással bírnak.

Lehetséges regionális kezdeményezések Oktatási és kutatási konzorciumok fejlesztése Regionális vállalkozói csoportosulások kialakítása Regionális promóció a befektetések vonzására és megtartására Regionális beszállítói hálózatok kiépítése annak érdekében, hogy növekedjen a régión belüli kereskedelem A regionális szállítás kapcsolatainak erősítése a régión belül és azon túl A regionális technológia-transzfer fejlesztése A helyi és regionális lobby-tevékenység megerősítése felsőbb kormányzati szintek megnyerése érdekében

A város és az önkormányzat kihívásai A vállalkozások gyakran városias környezetben telepednek meg az agglomerációs előnyök (piac, infrastruktúra, munkaerő, információ, beszállítók egymással történő megosztása) miatt. A városok vonzáskörzetéből származó gazdasági előnyök kiaknázása a városvezetés politikáján múlik, illetve azon, hogy mennyire tudják biztosítani a szükséges feltételeket, és milyen mértékben állnak rendelkezésre fejleszthető városi területek. A város és vonzáskörzetük jobb lehetőségeket kínálnak az elérhető természeti és humán tőke, szolgáltatások és a belső piac nagyságából adódóan. De a koordinálatlan vagy nem megfelelő intézményi háttér és tervező testület azonban alááshatja a főváros és a környék gazdasági fejlődését.

Helyi tényezők Vállalkozások szempontjai (pl. közművek, szállítási lehetőségek, telekommunikáció…) Munkaerő szempontjai (lakáshelyzet minősége, egészségügyi ellátás, oktatás helyzete, továbbképzési lehetőségek, közbiztonság, tömegközlekedés…) Infrastruktúra típusai fizikai – út-,vasúthálózat, víz-,csatornarendszer, energia-és telekommunikáció humán – szociális, kulturális és közösségi létesítmények, szolgáltatások összessége

Hátrányos helyzetű lakosság és informális gazdaság A formális és informális gazdasági szektor közötti kapcsolatot nem szabad figyelmen kívül hagyni, a stratégiák kialakításánál figyelembe kell venni. A sikeres helyi gazdaságnak nemcsak gazdasági és környezeti, hanem társadalmi megújulásra is szüksége van. A stratégiáknak ki kell térni a szegénység elleni intézkedésekre is. A LED társadalmi előnyöket is jelent a település gazdasági és társadalmi szektorai számára, beleértve a hátrányos helyzetűeket és a kirekesztetteket is.

A LED stratégia jellemzői Ideális esetben a LED stratégia beilleszkedik egy szélesebb gazdaságstratégiai tervbe, melynek társadalmi és környezetvédelmi összetevői is vannak. A LED stratégia elsősorban a helyi gazdaság megerősítésére és a helyi kapacitás bővítésére összpontosít. Időkerete általában 3-8 évig terjed

A LED stratégiai tervezés 5 szakaszból áll, melyek futhatnak különálló szakaszokként és párhuzamosan is a helyi szükségleteknek megfelelően Rugalmas, élő stratégia, melyet a körülmények alakulása mentén újra és újra lehet gondolni és meg kell változtatni

A LED stratégiai tervezés folyamata Szervezés A helyi gazdaság feltérképezése A stratégia kialakítása A stratégia megvalósítása A stratégia felülvizsgálata

1. Szervezés A sikerhez a köz-, magán- és nem-kormányzati szektor közös szándéka szükséges. Létre kell hozni egy csoportot a stratégiai tervezés irányítására (gyakran ez jelenti a legnagyobb kihívást). A résztvevők szakmai tudása, tapasztalata és forrásai alapvető fontosságúak. Meg kell nevezni mely szereplők a meghatározóak a helyi gazdasági életben.

2. A helyi gazdaság feltérképezése Reális és megvalósítható stratégiához kulcsfontosságú a helyi jellegzetességek pontos ismerete a már meglévő gazdasági kapcsolatok felmérése, kvalitatív és kvantitatív információk hasznosítása az üzleti életről, termelésről, foglalkoztatásról stb. El kell különíteni, hogy milyen adatok szükségesek és elérhetők, és melyek a bizonytalan, hiányzó, vagy nem létező, de szükséges információk. Az adatokat ki kell értékelni pl. SWOT analízissel, teljesítménymérők vagy regionális gazdasági mutatók összehasonlításával. Az adott területen már működő gazdaságfejlesztő programokat és projekteket is ki kell értékelni és elemezni.

A helyi gazdaság feltérképezése arra szolgál, hogy… megismerjük a rendelkezésre álló köz-, magán- és nem-kormányzati forrásokat, összegyűjtsük és elemezzük a már létező és az új kvalitatív és kvantitatív információkat és felállítsunk olyan adatkezelő rendszereket, melyeket a jövőben használni tudunk a nyomon követésre (monitoring) és a kiértékelésre.

Fontos, hogy rendelkezésre álljanak a szomszédos településekre, vagy a helyi, nemzeti vagy nemzetközi versenytársakra vonatkozó összehasonlító adatok is. Az elemzés határait nem az adminisztratív határok, hanem a vonzáskörzetek, szoros kapcsolódó területek határozzák meg. Az összegyűjtendő és elemezendő adatok mennyisége és minősége minden esetben alkalmazkodik a helyi gazdaság természetéhez. A felmérésnek figyelembe kell venni a gazdaság fejlődésének minden esélyét, beleértve a formális, informális és közösségi szektorokat is.

Példa a helyi gazdaság feltérképezésére ELŐNYÖK (lokális értékek) versenyképes munkabérek, képzett munkaerő, oktatási és kutatóintézetek, jó szállítási hálózat, biztonságos környezet, már meglévő gazdaságos cégek, nyersanyagok és egyéb természeti források közelsége KIHÍVÁSOK (a fejlődés gátjai) növekvő szegénység, bonyolult helyi szabályozórendszerek, nem megfelelő infrastruktúra, korlátozott hitellehetőségek, egészségügyi problémák a lakosság körében, magas bűnözési arány LEHETŐSÉGEK (a kívánatos exogén feltételek) technológiai váltás, új nemzetközi kereskedelmi szerződések, makrogazdasági fejlődés, terjeszkedő piac, regionális repülőtér kiépítése, növekvő képzett munkaerő VESZÉLYEK (nem kívánatos exogén feltételek) demográfiai változások, a multik kivonulása, piacvesztés mely gyárak bezárását eredményezi, ingadozó devizaárfolyamok melyek gátolják a helyi beruházásokat, a képzett lakosság elköltözése - kifelé irányuló migráció

3. A stratégia kialakítása Cél: integrált módon fogjunk hozzá a stratégia megtervezéséhez A LED stratégia összetevői jövőkép A résztvevők konszenzuson alapuló jövőképe a település gazdaságáról. célok Az egységes jövőképnek megfelelően a gazdasági tervezés kívánt végkimenetelének specifikálása. célkitűzések Minden egyes cél eléréséhez szükséges céltevékenységek és teljesítménymutatók kialakítása. Időhatárokkal és mérhető koordinátákkal. programok Milyen módszerekkel érhetők el a reális gazdaságfejlesztési tervek? Időhatárokkal és mérhető koordinátákkal. projektek és akciótervek Az egyes speciális programok kivitelezése, a prioritás és a költségek feltüntetésével. Időhatárokkal és mérhető koordinátákkal.

SMART célkitűzések jellemzői Specifikus/Specific (pontosan meghatározott ügyet szolgál-e) Mérhető/Measurable (mérhető eredményt kapunk-e ha elérjük a célt) Megvalósítható/Attainable (megvalósítható-e) Elérhető/Realist (rendelkezésre állnak-e a megfelelő források az eléréséhez) Időhöz kötött/Time bound (tudjuk-e mennyi időbe telik megvalósítani és reális-e az időkeret)

4. A stratégia megvalósítása A LED stratégia átfogó terv, rövid-, közép- és hosszú távú célkitűzésekkel. Minden stratégiának rendelkeznie kell végrehajtási tervvel, melyet egyéni projektek akciótervei támogatnak.

Végrehajtási terv Önálló dokumentum, mely a stratégián belül az összes programot és projektet tartalmazza. Integrált programalkotó dokumentum. Tartalmaznia kell a költségvetési és a humán erőforrás igényeket, valamint a kivitelezés intézményi és eljárásbeli kihatásait. Tisztázza a fő irányvonalakat, ügyel arra, hogy a különböző projektek ne teremtsenek felesleges versenyhelyzetet egymás között a források és támogatások megszerzésében. 1-3 év közötti időkorlátok között mozog

Akciótervek speciálisan rendszerezik a projektek különböző elemeit, felállítják az elvégzendő feladatok, felelősök hierarchiáját, tartalmaznak egy megvalósítható átadási ütemtervet, felsorolják a munkaerő- és az anyagi feltételeket, a finanszírozás anyagi forrásait, tartalmazzák a várható eredményeket és kihatásokat, a teljesítménymérőket és az egyes projektek előrehaladásának értékelési módszereit.

Az akcióterv alapvető összetevői Projektcélok Minden egyes projektnek legyenek világos céljai, melyek megfelelnek a program célkitűzéseinek is. Projekt ráfordítások A projekt megvalósításához szükséges források, pl. tőke- és adókiadások, humánerőforrás-igények és -adottságok, egyéb ráfordítások, pl. telkek és épületek. Akciólista A végrehajtandó fő lépések kivonata minden egyes projektre vonatkozóan. Projekt eredmény A projekt közvetlen eredménye, pl. egy vállalkozási inkubátortelep megépítése. Projekt hozadék Ez az eredmény közvetlen hozadéka, pl. egy üzleti inkubátortelep létesítésének hozadéka, hogy ott több új vállalkozás alakul. Projekt kihatás A kihatások stratégiai célokhoz kapcsolódnak és a projekt tovagyűrűző hatását jelentik az időben, miután már a projekt megvalósult, pl. egy speciális iparági klaszter kiépülése az innovációs központra alapulóan. Projekt menedzsment Ki vállalja a projektért a pénzügyi és irányítási felelősséget? Legitim intézményi mechanizmusokat kell működetni vagy előirányozni a terv részeként.

5. A stratégia felülvizsgálata Évente kell elvégezni, hogy módosítani lehessen a megváltozott helyi körülményeknek megfelelően. Ki kell terjednie a ráfordításokra és a kibocsátásra, az eredményekre és a kihatásokra, a kivitelezés folyamatára, és az egyes szereplők tényleges részvételi arányaira. A stratégiai felülvizsgálattal párhuzamosan ki kell dolgozni egy rendszert az egyes projektek előrehaladásának nyomon követésére is.

Program opciók A helyi befektetésekhez előnyös környezet biztosítása (üzleti nyilvántartás, adórendeletek) Kemény infrastrukturális beruházások (közlekedés, közművek) A vállalkozások helyszínének biztosítása (telephelyek, telkek, épületek) Lágy infrastrukturális beruházások (képzés, K+F, tanácsadás, hálózatépítés) A helyi vállalkozások növekedésének elősegítése (tanácsadás, erőforrások biztosítása, kedvező üzleti környezet fenntartása) Új vállalkozások segítése (tanácsadás, információk biztosítása) Befektetések vonzása (végiggondolni a ráfordítások és a haszon arányát) Szektor (és gazdasági klaszter) fejlesztés (cégek közti kapcsolat kihasználása, szolgáltatások támogatása) Célzott területfejlesztés (egyes helyhez kötődő problémák kezelése – ipari negyed, kereskedelmi városrész rekonstrukciója) Alacsony jövedelmű vagy nehezen foglalkoztatható rétegek integrációja

A sikeres stratégia bevált gyakorlata Integrált megközelítés. Minden fontos partnernek részt kell vennie és közös jövőképen kell alapulnia. Az informális gazdaságot is figyelembe kell venni, mert bizonyos területeken a helyi gazdaság jelentős részét teszi ki, szorosan összefonódva a legális tevékenységekkel. Legyen a projekteknek széles skálája, katalizálják a partnerek közötti együttműködést, bizalmat keltsenek a résztvevőkben. A helyi vezetők befolyásosak, hatékonyak, elkötelezettek és hitelesek legyenek, képesek legyenek egybefogni és irányítani a helyi szereplőket. A stratégiának az önkormányzat tulajdonában kell lennie azzal a határozott elkötelezettséggel, hogy azt végre is fogja hajtani. Növeli a hatékonyságot, ha más kormányzati szintekről is érkezik politikai, gazdasági vagy műszaki támogatás.

Köszönöm a figyelmet!