avagy mit tehetünk a család magára találásáért?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lépj tovább a szolgálatban!
Advertisements

Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Önsegítő Angol Nyelvi Tanulókör
Jánosi Beatrix szeptember 08.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
A házasság még nem a mennyország
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A Barátság.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A tudatos élet alapelvei
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
A család Tóth József.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Önismeret Horváth Renáta.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Isten misztériumának előzetes kérdése
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
CSALÁD.
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
A család szerepe, jellemzői
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Várnai Péter: Hit – hivatás - hűség április
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
* * * "Folyamodjatok az Úrhoz, az Ő hatalmához,
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Az én szüleim és a te szüleid
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az élet igéje december „Ám azoknak, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek.” (Jn 1,12).
A lelki egészség védelme az iskolában
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
GRAFO-LIFE hatékony segítség a mindennapokban. GRAFO-LIFE A hétköznapokban felmerülő stressz- és krízishelyzetek három csoportba vezethetőek vissza: 1.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Asztrológiai továbbképzés
A család ahonnan jövök.
A diszfunkcionálisan működő család
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

avagy mit tehetünk a család magára találásáért? A MAGÁRA TALÁLÓ CSALÁD avagy mit tehetünk a család magára találásáért?

A "CSALÁDOKÉRT" program A "Boldogabb családokért" körlevél óta eltelt évtizedben a legnagyobb arányú családokat szolgáló program állami pénzügyi támogatással valósult meg 2001-2002-ben. A program célja a családokat segítő primer prevenciós szolgáltatások fejlesztése volt. Sajnos 2002 után a program nem folytatódhatott. Bízunk abban, hogy a nem távoli jövőben ismét a prioritások közzé kerülhet.

A projekt elvi alapvetése A család elsődleges érzelmi rendszer. Elsődleges, mert feladata az embert egész élete során végigkísérni a születéstől a halálig. Érzelmi, mert biztosítja azt a teret, ahol az ember megtanulhatja, megélheti érzelmeit, kialakulhat stabil személyisége. Rendszer, amely áttekinthető, amelyben rend van, amely kiszámítható, és állandó. Ezekből az alapsejtekből épülhet fel a társadalom. Amilyen a család olyan a nemzet, amilyen a nemzet, olyan a család. lehetősége.

Fő törekvés Az alapvető funkcióikat ellátó családok nem anyagi természetű támogatása volt. Abból indultak ki, hogy a család több funkcióját csak részben vagy egyáltalán nem tudja ellátni. Jelentős hiányosságok voltak tapasztalhatók a családi életre nevelésben, a házasságra felkészítésben, a családban betöltendő szerepek megismerésében, felvállalásukra motiválásában.

A 2001-2002-es program hasznosítható tapasztalatai a/ Az állami, önkormányzati illetve az egyházi, civil szervezetek együttműködésének formái és eszközei sikeresek lehetnek. b/ Határozottabban kell törekedni a tiszta profilú prevenciós programokra. c/ A családi kohéziót erősítő, a családok közösségeit kialakító programokat kell a jövőben preferálni. d/ Az esetleg újra megnyíló forrásokat elektronikus hálózatépítésre és a speciális szakemberek felkészítésére érdemes fordítani.

A katolikus egyház lehetőségei a családsegítésben Egyrészt karitatív tevékenységével illetve saját szociális intézményeivel segítheti az elszegényedett, nyomorgó családokat. De az igazi "profilja" a lelki segítés, az ú.n. normális, látszólag még működő családok mentálhigiénés támogatása, tehát a primer prevenció.

A közösségi mentálhigiéné Maguknak a közösségeknek van szükségük lélekvédelemre, s az egyén lelki egészségét is a pozitív közösségi hatások mozdítják elő. Mivel a családok nagy része lelkileg eltávolodott, elidegenedett önmagától, a közösségi mentálhigiéné fő célja, hogy visszavezesse a családot saját lényegéhez, eredeti lelkületéhez, segítse magára találását.

Mi a mentálhigiéné? A mentálhigiéné pozitív értelemben mindazon tevékenységeket foglalja magába, amelyek a személyiséget és kapcsolat-rendszereit fejlettebbé, érettebbé, az elvárt társas szerepeinek betöltésére alkalmasabbá teszik (promóció). A mentálhigiéné másrészt a pszichés eredetű és következményű zavarok, megbetegedések, magatartászavarok megelőzését jelenti (prevenció). A mentálhigiéné célja annak elősegítése, hogy az egyén kellő ismerettel és készséggel rendelkezzen: testi és lelki folyamatainak megértéséhez és szabályozásához; identitásának és társas szerepeinek betöltéséhez; szűkebb és tágabb társas környezetében kapcsolatai egyensúlyának megőrzéséhez; konstruktív életcéljainak megközelítéséhez.

Közösségi lélekvédelem A lelki egészséget közösségi oldalról kell megközelíteni, ezért beszélünk közösségi lélekvédelemről. Az egyén érzelmi teherbíró képessége a közösségbe való begyökerezettségétől, tartós kötődéseket biztosító, bensőséges kapcsolatrendszerétől függ; A személyes küzdőképesség, hatékonyság és fejlődés alapja az önbecsülés, a személyes méltóság átélése, ami viszont szorosan együtt jár a társas elfogadottsággal; A közösség valamint az egész társadalom csak úgy tud egészségesen működni, ha jelen van benne a szolidaritás, az egyének felelősséget vállalnak egymásért, s értékrendjükben vezető szerepet kapnak a proszociális értékek, valamint a kölcsönös tisztelet

A család lelki egészsége A mentálhigiéné közösség-központú és érték-központú felfogása kiemelten kezeli a család lelki egészségét. A család lelki egészségének alakulását a következő tényezők befolyásolják: a család önbecsülése (pozitív önértékelése); a családtörténet (a család gyökereinek) tudatossága; a család jövőképe és aspirációi; a család kohéziójának erőssége (mi-tudata); a családtagok egymás iránti elkötelezettsége és érzelmi biztonságérzete; a családon belüli intim, hiteles és erőszakmentes kommunikáció; a fenti tényezők szoros kapcsolatban vannak az egyes családtagok önképével (önértékelésével) és ellenségesség-érzésének hiányával (bizalom)

A MAI CSALÁDOK LELKI DIAGNÓZISA A ma hazai családok lelki egészségével baj van. Nagy részük lelkileg eltávolodott, elidegenedett önmagától. Szociológiai vizsgálatok és a hétköznapi tapasztalat is azt mutatja, hogy a családtagoknak egyre kevesebb idejük van egymásra, egyre ritkább és felületesebb a kommunikáció közöttük. Sokak szemében nem megbecsülendő érték a családi kötelék, ezért könnyen bomlanak szét a kapcsolatok. A kisebb konfliktusok is gyakran vezetnek agresszióhoz, vagy szakításhoz. Közhely szerűen beszélnek a hagyományos család válságáról. Az egyes családtagok nem szívesen hoznak áldozatot a többiekért, személyes önmegvalósításukat tekintik legfőbb célnak. Ezért a család közösségi mentálhigiénéjének fő célja hogy visszavezesse a családot saját lényegéhez, eredeti lelkületéhez, segítse magára találását.

A mélyebb találkozások A család a benne élő személyek legmélyebb értelemben vett találkozási helye (encounter). Az egyes személyek centruma, magva kerülhet kapcsolatba egymással, találkozhat s ez a találkozás néha fájdalmasan, máskor örömteli módon szembesíti őket önmagukkal: egymással találkozva önmagukkal is találkoznak, magukra találnak, felfedezik saját igazi arcukat, megtalálják létük értelmét

TALÁLKOZÁSI SZINTEK, FORMÁK Vannak futó, felszínes találkozások. A mélyebb találkozásokban egymás bensőjével kerülünk kapcsolatba. Ilyenkor azt mondjuk, hogy: „egymásra találunk”, „megismerkedünk”, „megérint a másik”, „megszeretjük egymást”, stb. Sok ember él át igazi spirituális illetve transzcendentális találkozást: Azt már elég kevesen szokták észrevenni, hogy önmagukkal találkoznak. Ez mondhatjuk: „magára-találás”-nak. Pszichológiai szempontból ennek van kiemelt jelentősége. Egy etimológiai érdekességre is felfigyelhetünk: a magyar találkozás szóban benne van a „talál” ige. Ebből a nyelvi sajátosságból talán könnyebben megérthetjük, hogy valakivel találkozni egyúttal azt jelenti, hogy őt megtaláljuk, rátalálunk. Mint amikor elrejtett ajándékot találunk, vagy rátalálunk egy probléma régen keresett megoldására s ez intenzív örömélménnyel jár. Az igazi mély találkozások is ilyen csúcsélményhez, sokszor valamiféle katarzis átéléséhez vezethetnek.

A TALÁLKOZÁS ÜTKÖZÉS IS Az angol nyelvben a találkozásra két szót is használnak. Az egyik a „meeting”, ami a szokványos felületes találkozást jelenti. A másik az „encounter”, amelynek két - egymással látszólag ellentétes - jelentése van: összetalálkozás és összeütközés. Már az összetalálkozás is mélyebb találkozásra utal, mint a fentebb említett felszínes találkozások. Az összeütközés azonban meglepő, eltér a szokásos felfogástól. Nem nagyon szoktunk arra gondolni, hogy a találkozás egyúttal ütközés is. Sőt, csak akkor jön létre a mélyebb találkozásunk, ha ütközünk.

El Greco Visitatio

Találkozási szimbólum: Mária és Erzsébet Mária meglátogatja Erzsébetet és találkoznak. Velük együtt azonban a méhükben rejtőző két gyermek is találkozik. Szimbolikusan a magzatok az anyai személyek mélyebb lényegét jelzik, azt, ami még az őket hordozók előtt is ismeretlen, de fontosabb mint ők maguk. A még meg nem nyilvánult belső értékeiket is kifejezik.

A rejtett lényegek kapcsolata A két gyermek (magzat) felismerte egymást, kapcsolat jött létre köztük s a későbbi János felujjongott. A rejtettet is felismerte, akit az őt hordozó anya sem látott. Máriának szüksége volt rá, hogy valaki felismerje a benne rejtőző lényeget. Miután Erzsébet áldottnak nevezi őt, elfogadja kiválasztottságát ("rátekintett az Úr"), megérzi, hogy mások elismerik személyét ("boldognak hirdet minden nemzedék"). Erzsébet felismerése a benne rejtőző lényegtől származik ("felujjongott méhében a magzat").

Egymásra találás a családban A valódi személyes találkozásokban is valami hasonló történik, mint Mária és Erzsébet között. A felek megismerik, felismerik egymást, megtalálják a másikat, úgy mint akit régóta keresnek. Ez a rátalálás örömével jár (heuréka élmény). S közben magára talál mindkét fél, önmagát látja tükröződni a másikban, saját benső lényegi személyét. Megérzi személyének külpontosságát, hogy a célja nem önmagában van, hanem a másik személyben, s azon túl a legfelső személyben, az Istenben.

Nem magát keresi Tehát magára találni azt jelenti, hogy megtalálja magában Jézus Krisztust. Utalhatunk a Máté evangéliumában két helyen is szereplő jézusi szavakra: „aki meg akarja menteni életét, elveszíti azt, aki pedig elveszíti életét énértem, megtalálja azt.” Úgy is interpretálhatjuk ezeket a szavakat, hogy aki csak saját magát keresi, az elveszti önmagát, de aki a másikban keresi (vagyis elveszti), az éppen hogy megtalálja magát.

A találkozás Lelke A siófoki templom Sarlós Boldogasszony oltárképén Mária és Erzsébet találkozása felett ott lebeg a Szentlélek galamb formájában. Ez kifejezi azt, hogy minden igazi, mély találkozás (encounter) a Szentlélek közreműködésével jön létre, ő az erőforrása, ő áldja meg, ő teszi tartóssá. Hasonlít a Szentháromság életéhez, ahol a Szentlélek kapcsolja össze az Atyát és a Fiút. A Szentháromság az ős Találkozás: az Atya és a Fiú találkozása, melyben a találkozás aktusa is személy, a Szentlélek. E találkozásban az Atya a Fiúban szemléli, kimondja, felismeri önmagát. A Fiú is az Atyában ismeri fel magát: ez a kölcsönös önfelismerés is a Szentlélek műve.

Önálló személyek közössége A találkozásban megőrzik önállóságukat. A Szentháromság a család ősmintája,– amelyben az Atya, a Fiú és a Szentlélek önálló személyek – mégis egyetlen Istenként léteznek, tökéletes közösséget alkotva. Az apa–anya–gyermek(ek) modellben szemléletesen kirajzolódik a Szentháromsági minta: önálló személyek, mégis egyetlen, egységes családot alkotnak. A közösség tagjainak önállósága és egysége adja a Szentháromság titokzatos feszültségét, ugyanúgy mint a családét.

Az elfogadási hurok A családban ismétlődő találkozások folyamatában élheti át az egyén feltétel nélküli pozitív elfogadottságát, ezen keresztül saját személyi méltóságát, - s így válik alkalmassá családbeli társai elfogadására, az egészséges társas kapcsolatokra. A magukra találó családtagok nyitottá válnak arra, hogy keressék és megtalálják családjuk közös lelkületét, identitását. Fontossá válnak gyökereik (a megelőző nemzedékek), felelősséget vállalnak utódaikért. Ez a generációk közötti párbeszéd.

ÖNSEGÍTŐ CSOPORTOK MOZGALMA Az egész lakosságot behálózó mentálhigiénés szisztéma jól szolgálhatná az emberek lelki egészségét, de ennek megvalósulása gyakorlatilag irreális. Erre még a távolabbi jövőben sem lesz elegendő pénz és szakember. De mégsem csüggesztő a helyzet, mert az önsegítő csoportok létezése, terjedése megoldást jelenthet. A pszichológusok és az egyéb segítő szakmák képviselői a csoportok keretében elősegítik a találkozást az egyre távolodó másikemberrel, s ezzel támogatják a változást és új készségek kialakulását az emberekben. A csoportok résztvevői új módon élhetik át önmagukat, emberi kapcsolataikat, mélyebb önismeretre tehetnek szert, és új viszonyulási és viselkedési formákat tanulhatnak meg illetve gyakorolhatnak.

CSALÁDOK TALÁLKOZÁSA A család számára nélkülözhetetlen a más családokkal való mélyebb találkozás, a kis közösségek nagyobb közösségbe szerveződése. Ezek a közösségek közötti találkozások segítik elő leginkább a családok magukra találását: a velük való bizalmas kommunikációban kapott visszajelzések reálisabb családi önismerethez jutatják őket, felismerhetik egyedi és megismételhetetlen értékeiket, s átélhetik családjuk méltóságát. Megérthetik azt, hogy mint családi közösség fontosak mások számára, így fogadják el őket feltétlenül, megnyilvánuló belső egységük biztonságos támpontot jelent környezetük számára.

Családi csokrok, körök A fentiek érdekében nagy számban kell támogatni önszerveződő családi körök, családi csokrok létrejöttét, amelyekben a kapcsolódó családok minden tagja - de legalább a szülők és gyerekek - egyaránt részt vesznek. Ezek a családi körök képezhetik a családok egymással való találkozásának elsődleges kereteit. A családi körökből hálózatot lehet képezni: családi füzéreket, szélesebb családi láncokat

A CSALÁDI TALÁLKOZÓK ANIMÁLÁSA A családi körök eleven működését erre kiképzett animátorok segíthetik. Az animátorokat diplomás mentálhigiénés, közművelődési és közösségfejlesztő szakemberekből célszerű rövid ráképzéssel fejleszteni - lehetőleg egyházi kötődésűekből. Az optimálisan működő családokból ki lehet emelni az erre vállalkozókat, akik modellként szolgálhatnak más családok számára Ezek bemutathatják a családon belüli és a családok közötti kommunikáció olyan formáit, eszközeit, amelyek segítik a mélyebb találkozást, s az elkerülhetetlen konfliktusokat is kezelhetővé teszik. Tanúságot tehetnek arról, hogy az egészséges család nem statikus, nem az idilli béke szigete, hanem a kisebb-nagyobb ütközések drámai feszültségében éli mindennapjait, s az egymás iránti szeretet, elfogadás éppen ebben a feszültségben edződik valódivá.

Értékorientáció a médiában Az elektronikus kapcsolati háló és a média eszközeivel- valamint a hagyományos nyomatott eszközrendszerrel is erőfeszítéseket kell tenni a társadalom kis és nagy közösségei értékrendjének alakítására annak érdekében, hogy a család s az egyéni és közösségi lelki egészség a vezető értékek közé kerüljön.

Átéléses tanulás Az olyan lelki egészségfejlesztő hatásoknak lehet primátusa, amelyek az információközlés, ismeretátadás, racionális érvelés mellett - sőt sokszor azok előtt - az élményekre, a tapasztalatokra épülnek. A családi körök összejöveteleinek tehát ezt az élményszerzést kell lehetővé tenni, s ezzel is elősegíteni, hogy a tagok közötti kapcsolatok érzelmileg színezettek legyenek. A személyiségfejlesztő és csoportépítő módszerek, tréningek bevált hatásmechanizmusát is ki lehet használni.

A célcsoportok A családok nagy tömegét az egyháznak differenciáltan kell kezelni. Az elsődleges célcsoportot azok a családok jelentik, aki teljes létszámban gyakorló katolikusoknak vallják magukat. Őket tudja az egyház a legegyszerűbben megközelíteni, - bár családi diszfunkcióikat, lelki egészségük ingatag voltát a legnehezebben vallják be, sőt talán önmaguk előtt is eltagadják. A következő csoportba azok sorolhatók, amely családokban van legalább egy-két gyakorló katolikus családtag. Ők képezhetik a hidat, rajtuk keresztül esetleg az egész család elérhető, a családik körökbe tapintatosan bevonható. A harmadik körben azok vannak, ahol a családban senki nem gyakorolja katolikus vallását, de csak közömbösek és nem állnak ellenségesen szemben a vallással, egyházzal.

A Szentháromságra tekintve Különösen az első célcsoportban, de részben a másodikban is a par excellence mentálhigiénés, pszichológia eszközrendszer mellett döntően kell építeni a Szentháromságra, mint a család ősképére. A személy istenképisége mellett a család istenképisége is megnyilvánul a Szentháromságot szemlélve: ahogy a három isteni személy egy (egységes) Isten, úgy a családtagok (alapváltozatban két szülő egy gyerek) is egy (egységes) családként léteznek. Ezt a misztériumjellegű dinamikát átélni a családban az igazi lelki egészségre vezető katarzis.

A szakemberek szerepe Szükség van egy egyházi szakmai műhelyre, amelynek tagjai mélyen elkötelezett katolikusok s egyben a család és a mentálhigiéné témájában magas szintű tudással és gazdag tapasztalattal rendelkeznek. Ez a kreatív kezdeményező, irányító, koordináló műhely foghatná össze az országban a család csokrok, füzérek, láncok munkáját, felkészítené és szupervízióval támogatná az animátorokat, működtetné a pályázati forrásokból kiépülő infrastruktúrát, új formákat, módszereket keresne a családi csokrok, körök jobb működésére.

A MAGÁRA TALÁLÁS JELENTÉSE Működési köre, helyzete összhangba kerül egyéniségével, rendeltetésével, Visszanyeri magabiztosságát.

Boldogabb családok – boldogabb társadalom A család nincs válságban, csak nem találja önmagát. A találkozásokban létrejövő önreflexió segítségével előbb-utóbb magára találhat. A családdal együtt találhat magára a magyar társadalom is. A családokból forrásozó lélekemelő, lélekerősítő, lélekmelegítő hatások gyógyíthatják a társadalmi közösséget, így a családokkal együtt válhat boldogabbá az is.

EGYÉN-CSALÁD-TÁRSADALOM Az egészséges családokban az egyes családtagoknak jobb esélye van az egészséges lelki fejlődésre. Az egészséges lelkű tagok alkothatják a boldog családokat. s a boldogabb társadalom boldogabb családokból szövődhet össze. A kulcs: az egészséges lelkű családi közösség.