Kisvállalati marketing

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MARKETING.
Az üzleti terv.
Üzleti terv.
A szolgáltatásmarketing sajátosságai
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Árpolitika a turizmusban
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Üzleti piacok, üzleti vásárlók (ipari marketing)
A külső környezet elemzése
(1) A marketingkörnyezet
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Településmarketing Értékaudit.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
A marketing mix, a marketingkörnyezet és a piac
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Marketing mix.
A marketing piac tartalma
Marketing eszközrendszere
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kérdések a második zh-hoz
Az értékesítési rendszer
Termékpolitika Termékpiaci műveletek A termék piaci életgörbéje
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
A marketingkörnyezet elemzése
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Termék & Márka Kopcsay László.
SZERVEZETTAN (7. hét) A szervezetek környezete. STEEP és
A MARKETING FOLYAMATA.
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Az árképzés szempontjai
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A PIAC.
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Kérdések a második zh-hoz
Barka Tours Utazási Iroda Marketing terv
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A piac és a piacgazdaság
Üzleti terv.
Üzleti terv bemutatása
Cégnév Üzleti terv.
Üzleti terv.
Előadás másolata:

Kisvállalati marketing

Marketing lényege, marketing szemlélet A marketingorientáció szakaszában a vállalat külső tényezőből, a célpiac, a fogyasztók szükségleteiből és igényeiből indul ki, és azt a versenytársaknál hatékonyabban kívánják kielégíteni. Erre a szakaszra a marketingeszközök koordinált használata a jellemző. Értékteremtés a vevőnek: Hasznosság (funkcionális és emocionális) összehasonlítása az összes szükséges ráfordítással (beszerzéssel, használattal kapcsolatos). Szemléletmód és eszközrendszer

Marketingdöntések a KKV-k számára Célpiac kiválasztása Marketing Mix kiválasztása- 4P:azon marketingeszközök összessége, amelyeket a vállalat a célpiacon céljai elérésére alkalmaz. Marketing mix Termék Termékválaszték Minőség Forma Csomagolás Méret Szolgáltatások Garancia Visszatérítések Ár Katalógusár Árengedmé-nyek Kedvezmé-nyek A törlesztés időtartama Hitel- feltételek Promóció Vásárlás- ösztönzés Reklám Eladó-személyzet Közönség-kapcsolatok Direkt marketing Hely Elosztási csatornák Hálózatsűrűség Választék Elhelyezkedés Készlet Szállítás

Szolgáltatások: 7P Termék (Product) Ár (Price) Hely/Disztribúció(Place) Promóció (Promotion) Emberi tényező (People) Folyamat (Process) Tárgyi elemek (Phisical evidences)

A vállalati marketing résztvevői A vállalati marketingfolyamat közvetlen résztvevői és befolyásoló tényezői Vállalat Versenytársak Értékesítési csatorna Versenytársak Vevő A vállalati marketing résztvevői

Mikrokörnyezet elemei Vállalat, vállalkozás: termelő, vagy szolgáltató Vevő: aki a vásárlási döntést meghozza Fogyasztói piacon: Fogyasztási cikkekfogyasztók, vásárlók (nem mindig ua. a vevő és fogyasztó) Szervezeti piac: beszerzést végeznek (csoportos) termelési tényezőket, eszközöket, ipari termékeket szereznek be Versenytársak: Szűkebb értelmezés: helyettesítő termékeket előállítók Tágabb értelmezés: hasonló szükségletet kielégítő termékeket gyártó versenytársak Legtágabb értelmezés: a fogyasztó pénzéért folytatott verseny Értékesítési csatorna vállalatai: Az az út, amit a termék megtesz, amíg az előállítótól a felhasználóig eljut. Hogyan szerezhető meg a támogatásuk? Beszállító: alapanyagok megfelelő időben, mennyiségben választékban Kérdések: egy (néhány), vagy több? hazai, vagy külföldi?

Makrokörnyezet elemzése A STEEP-elemzés területei: Társadalmi (Social) 2. Technológiai (Technological) 3. Gazdasági (Economic) 4. Természeti (Ecological) 5. Politikai és jogi (Political)

Társadalmi környezet 1.1. Demográfiai környezet a lakosság létszáma, a kor szerinti összetétel (korfa), a nemek aránya, a családi állapot szerinti összetétel (családi életciklusok), a háztartások nagysága és eloszlása, a lakosság iskolai végzettsége, a foglalkozás szerinti megoszlás a lakhely szerinti megoszlás az etnikai összetétel a migráció mértéke (összetétele). 1.2. Kulturális környezet a társadalmi értékek, értékrendszerek, a szokások, a normák (egyéni és vállalati magatartási módok és szabályok) vallások, vallási hagyományok, attitűdök, vélemények.

2. Technológiai környezet K+F kiadások növekedése, műszaki fejlesztések, innováció, technológiai változások felgyorsulása. 3. Gazdasági környezet a gazdasági növekedés üteme, az infláció a lakossági és a vállalati jövedelmek alakulása, a támogatások, az adók és a vámok, az árfolyamok, megtakarítások, kölcsönök, hitelhez jutás feltételei

4. Természeti környezet a természeti erőforrásokkal való ellátottság, az erőforrások költségei (növekvő árak), növekvő szennyezettség, a környezetvédelem felértékelődése, a környezetvédelem szabályai és feltételei. 5. Politikai, jogi környezet a politikai stabilitás, a politikai rendszer jellege, a versenyszabályozás, az árszabályozás, a pénzügyi szabályozás, a külkereskedelem szabályozása, a fogyasztóvédelem szabályai, a különböző termékekre, szolgáltatásokra vonatkozó speciális szabályozások

STEEP elemzés lépései A makrokörnyezet összetevőinek rangsorolása, a vállalati stratégia szempontjából: a vállalati tevékenységétől függ, hogy mely makrogazdasági terület a legfontosabb számára. A makrokörnyezet összetevőinek elemzése a rövid, a közép és a hosszú távú trendjeinek meghatározása, a várható töréspontok értékelése, a tényezők fontosság szerinti rangsorolása. A makrokörnyezeti összetevők trendjei közül a piaci lehetőségek és veszélyek meghatározása, ugyanazon trend a különböző ágazatok számára eltérő jelentőséggel bír. pl. a lakosság korszerkezetének változása veszélyeket rejt magában a tápszergyártók számára, viszont lehetőségeket teremt az egészségvédő termékek gyártói számára. A piaci lehetőségek kihasználásával és a veszélyek elkerülésével kapcsolatos döntések (marketingtervek-programok, marketingstratégiák) meghatározása.

A vállalat mikro- és makrokörnyezetének elemzése SWOT (GYELV elemzés) A vállalat mikro- és makrokörnyezetének elemzése 1 Erősségek 2 Gyengeségek 3 Lehetőségek 4 Veszélyek Mikrokörnyezet- Belső környezet elemzése Makrokörnyezet- Külső környezet elemzése

A marketing folyamata Stratégiaformálás Marketingtervezés Program és költségtervezés Végrehajtás Kutatás és elemzés Ellenőrzés, értékelés

TERMÉKPOLITIKAI DÖNTÉSEK A VÁLLALATI GYAKORLATBAN Termék mindaz, amit a piacon felkínálnak, ami szükségletet elégít ki, csere tárgya lehet. A termék öt szintje: Potenciális termék – masszírozós ágy, stb. Bővített termék – televízió, mini bár Elvárt termék – tiszta ágynemű, mosdó Alap termék – szállodai szoba ággyal, világítással Elemi haszon –nyugalom és alvási lehetőség Forrás: Lewitt (1983)

Fogyasztási cikkek marketingsajátosságai Kényelmi termékek- napi fogyasztási cikkek Vásárlás előtt már elegendő informácijóa van a vásárlónak legkisebb energia és idő befektetés kell a vásárláshoz Könnyen helyettesíthetőek Intenzív elosztás Kategóriái: háztartási alaptermékek impulzustermékek rendkívüli, vagy vészhelyzetben szükséges termékek

Bevásárlási termékek (szakcikkek): A vevők több üzletet meglátogatnak, info gyűjtés. Márka fontos Szelektív elosztás Típusai Homogén Heterogén Speciális termékek: Erős márkapreferencia Nagy pénz- idő és energiaráfordítás a beszerzésre Exkluzív elosztás

A termék-szolgáltatás kontinuum azaz az ajánlat 5 formája Tiszta, tárgyiasult termék Tárgyiasult termék szolgáltatásokkal Hibrid ajánlat (a termék és a szolgáltatás egyaránt fontos) Szolgáltatás kisebb kiegészítő termékkel Tiszta szolgáltatás

A szolgáltatások alapjellemzői – HIPI-elv Heterogén minőségű (Heterogenity) Nem fizikai, megfoghatatlan (Intangibility) Nem tárolható, romlékony (Perishability) Elválaszthatatlan (Inseparability)

A szolgáltatások minőségének kézzelfoghatóvá tétele Hely: a szolgáltatás helye, elrendezése, belső terének kialakításai Berendezés: a szolgáltatás helyének berendezései, a használt gépek és eszközök Emberek: a szolgáltatást végző személyek és viselkedésük, viszonyuk a szolgáltatást igénybe vevő személyekhez Kommunikációs anyagok: szövegek, fotók, reklámanyagok, felíratok Szimbólumok: vizuális elemek: név, jelkép, színvilág, formák, amelyek alapján a vállalkozásra asszociálunk Árak: a szolgáltatás díja, kedvezmények, akciók, jóváírások

Szervezeti piacok jellemzői Termékek csoportosítása az alapján, hogy a vevők: Magánszemélyek (egyének, háztartások) Nem magánszemélyek (vállalatok, intézmények) Fogyasztási cikkek (Fogyasztói piac) Termelési eszközök (Szervezeti piac)

Eltérések a szervezeti és a fogyasztói piacok között a vevők száma kevesebb, a csere nagyobb értékű, a beszerzett termékek összetettebbek, bonyolultabbak, a beszerzéssel kapcsolatos döntéshozatal általában csoportos, a beszerzés során erősebbek a racionális szempontok, a vevők piaci részesedése magasabb, az eladók és a vevők kölcsönös függősége erősebb, származtatott kereslet.

DMU (Decision Making Unit) szereplői Kezdeményezők: akik elindítják a vásárlási folyamatot, Felhasználók: akik valójában használják majd a beszerzett terméket, Döntéshozók: akik hatáskörébe a beszállítói döntés tartozik, Befolyásolók: akik információkkal, a döntéshez szükséges szempontokkal szolgálnak, Vevők: akik hatáskörébe a szerződéses megegyezések kivitelezése tartozik, Kapusok: akik az információáramlást szabályozzák (pl. titkárnők). Kisvállalatoknál ezek nem mindegyike különül el.

A szervezeti piacok típusai Ipari piacok nem végfelhasználók, elsődleges szerepük a formahasznosság megváltoztatása, a hely- és időhasznosság biztosítása csak kiegészítő jellegű, profitorientáltak. Közvetítői (viszonteladói) piacok primer funkciójuk a hely- és időhasznosság biztosítása, profitorientáltak, sajátos formájuk a vendéglátóipar. Intézményi piacok nagyfogyasztók (végső fogyasztók), nem mindig profitorientáltak. Kormányzati piacok végső felhasználók, nem profitorientáltak, közbeszerzést végeznek.

A MARKETINGTERV Marketingterv kialakításának folyamata (David Frey 2004) Termék/szolgáltatás piacának megismerése, versenyhelyzet megismerése Kisvállalat vevőinek megismerése, megértése Piaci rés kivállasztása Marketingeszközök kiválasztása, amellyel a célcsoport elérhető Értékesítési és piaci célokat kitűzni Marketing költségvetés kialakítása

Marketingterv sémája Vezetői összefoglaló, tartalomjegyzék  tömören tájékoztat a javasolt tervről, fő célok, ajánlások A kiválasztott termék, vagy szolgáltatás rövid bemutatása III. Piaci helyzetelemzés Pillanatnyi piaci helyzetetkép Vevőelemzés Versenytárselemzés Lehetséges együttműködő partnerek STEEP SWOT

IV. Célok V. Marketingstratégia Pénzügyi célok (kívánt árbevétel/ nyereség növekedés) Marketing célok (pl. a kívánt pénzügyi célhoz hány termékegységet kell eladni, a fogyasztók száma mennyivel növekedjen) V. Marketingstratégia Célpiac Fő termékjellemzők, márkanevek Termékfejlesztés Kínálat bővítésére vonatkozó tervek Ár Értékesítési csatornák Promóció

VI. Cselekvési programok Ki, mit, mikor csináljon, mennyibe fog kerülni? VII. Előrejelzések- várható nyereség és veszteség Cselekvési program alapján: Bevétel – Kiadás = Nyereség VIII. Ellenőrzés IX. Összefoglalás, következtetések

Felhasznált irodalom: Hováth Á. (2007): Marketing, SZIE, egyetemi jegyzet Kotler, P. (2002): Marketing menedzsment, Akadémiai kiadó Rekettye, G. (2007): Kisvállalati marketing, Akadémiai kiadó