Villamosenergiai Munkavédelmi Képviselők Fóruma 2009. November 4-5. Gyula A paritásos munkavédelmi testületek működésének jelentősége. A testületek működésével.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

ÜZEMI TANÁCS és MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ VÁLASZTÁS
Az üzemi tanács működése és jogosítványai
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
általános főig. helyettes
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
A Fővárosi Törvényszék
Munkajogi alapismeretek
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A munkavállalói FB tagság
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Munkavédelmi Képviselők XVII. Országos Fóruma
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
A jelöltállítás és a választás szabályai:
Az ELMŰ-ÉMÁSZ Csoport munkavédelmi aktivitásai Együttműködés a munkavédelmi érdekképviselettel Gyula, November 4. Környezetvédelem / biztonságtechnika.
Munkahelyi egészség és biztonság
Korábbi demográfiai jellemzők Várható élettartam
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Szempontok az ÜT munkájának megtervezéséhez. ÜT munkájának területei 1.Az üzemi tanács belső tevékenységének megszervezése 2.üzemi tanács kapcsolata a.
Összefoglaló a évi ÜT választásokról. A reprezentativitás jelentősége az ágazati érdekegyeztetésben.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Tagszervezeti munka erősítése
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Önálló (de lehet a szakszervezet jelöltje, tisztségviselője)
A munkabalesetek áldozataiért április 28. Munkabalesetek Magyarországon és az Európai Unióban Hartai Ferenc szakértő ÉTOSz
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Márton Mártonné MESZK Oktatási, továbbképzési referens Május 05.
KOVÁCS JÁNOS ELNÖK VIMFÓ
MUNKAVÉDELMI ÉRDEKKÉPVISELET
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
Családbarát munkahelyek és települések kialakítása Budapest,
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
„Jogszerű? Legyen!- JOGSEGÉLY+ Mini Szakmai Konferencia”
A munkaviszony megszüntetése
Üzemi Tanács Általános ismertető
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
1 TÁMOP A-13/ A villamosenergia-iparág területén dolgozó munkavállalók munkavédelmi, munkabiztonsági, munkahelyi egészségmegőrzés helyzete.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
1 A MUNKÁLTATÓK LEGFONTOSABB FELADATAI A MUNKAVÉDELMI ÉRDEKEGYEZTETÉS TERÜLETÉN. BORHIDI GÁBOR ÜGYVIVŐ OÉT MUNKAVÉDELMI BIZOTTSÁG MUNKAVÁLLALÓI OLDAL.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
A MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ JOGOSULTSÁGAI ÉS MUNKAJOGI VÉDELME dr. Bérdi András főosztályvezető-helyettes Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási.
Orova Piroska XIII. VIMFÓ április
A közigazgatási eljárás II.
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
A munkavédelemről szóló évi XCIII. törvény (Mvt
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
Miskolci Járási Hivatal
A Fővárosi Törvényszék
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
Tagszervezeti munka erősítése
Előadás másolata:

Villamosenergiai Munkavédelmi Képviselők Fóruma November 4-5. Gyula A paritásos munkavédelmi testületek működésének jelentősége. A testületek működésével kapcsolatos általános tapasztalatok. Hartai Ferenc Munkavédelmi Képviselőkért Alapítvány

Az előadás témái: I.A munkahelyi munkavédelmi érdekegyeztetés kereteinek változása a Mvt. hatályba lépésétől napjainkig. A Legfelsőbb Bíróság ítélete a munkáltatói kötelezettséggel kapcsolatban. II.A paritásos munkavédelmi testület, működésük tapasztalatai, további feladatok. III.A Munkavédelmi Képviselőkért Alapítvány. 2.

I. A munkahelyi munkavédelmi érdekegyeztetés kereteinek változása. •1994. jan. 1. Az Mvt. hatályba lépése. •A választás lehetősége, mint munkavállalói alanyi jog. •Létszámkorlátok (választás, munkavédelmi bizottság létrehozása) •A munkáltató nem tagja a munkavédelmi bizottságnak. •A létszámkorlát eltörlése. •2004. május 4. Az Mvt. módosítása. •Választás megtartásának kötelezővé tétele. •MT. hatálya alá tartozó, 50 fő feletti gazdálkodó szerve- zeteknél kötelező a választás megtartása. •A választás megtartása, a választás feltételeinek biztosí- tása a munkáltató kötelezettsége. •Ahol munkavédelmi képviselők működnek, 50 fő feletti foglalkoztatás esetén paritásos testület működik. 3.

• A képviselői jogok bővülése: • Bővült azoknak a munkáltatói döntéseknek a köre, amelyekkel kapcsolatban a munkavédelmi képviselőnek (munkavédelmi bizottságnak) véleményezési joga van: • Szakemberek előírt foglalkoztatása (8. §, §-ok) • A munkavédelmi oktatás (55. §) megtervezése és meg- szervezése. • A hatósági ellenőrzés során az ellenőrzést végző személlyel közölheti észrevételeit. • A munkavédelmi képviselőt 4 évre választják. A megválasztott munkavédelmi képviselők személyéről a munkavállalókat tájé- koztatni kell. • A képviselő – átlagkeresettel fizetett – munkaidő kedvezménye a havi munkaideje legalább 10 %-a. • A munkavédelmi képviselőt megválasztását követő 1 éven belül legalább 16 órás képzésben, ezt követően évente legalább 8 órás továbbképzésben kell részesíteni. 4.

A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága mint felülvizsgálati bíróság Mfv.II /2007/3. számú ítélete. • A Közép-dunántúli Munkabiztonsági Felügyelőség a március 1-jén lefolytatott ellenőrzés eredményeként hozott határozatával kötelezte a tatabányai Tesco Hipermarketet, hogy a munkavédelmi képviselőválasztás lebonyolításának feltételeit biztosítsa. • Indokolás: A Tesco Hipermarket megszegte az Mvt. 70/A § (1)a., pontját: - a munkavédelmi képviselő választás lebonyolítására nem került sor; - a választás feltételeit a munkáltató nem teremtette meg. • A Tesco Hipermarket fellebbezett. 5.

• A másodfokú határozat helyben hagyta az elsőfokú határozatot. Indokolás: Mvt. 70/A § (1)a., pontjában foglaltak: Kötelező a munkavédelmi képviselő választása a vizsgált egységben. - Mivel a választás megszervezése, lebonyolítása, a feltételek biztosítása mindenképpen a munkáltató kötelezettsége, a vele szemben hozott határozat jogszerű. • A munkaügyi bíróság: ítéletével a határozatot hatályon kívül helyezte. - Ítéletének indoklása: Az Mvt. 70/A. § (1)a., pontja, illetve a (3) bekezdése értelmében a munkavállalók döntésén alapul, hogy élnek-e a törvényben biztosított jogaikkal. A munkáltató kötelezettsége arra nem terjed ki, hogy ezt kezdeményezze, illetve a munkáltatónál működő szakszervezetet erre kioktassa. A felperesnél a dolgozók és a szakszervezet sem kezdeményezte, hogy e jogosítványával élni kíván, így a felperest nem terheli mulasztás a választás lebonyolításával kapcsolatban. 6.

A Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati eljárás során hozott ítéletében kimondta: • A felperesnél munkavédelmi képviselő választást kell tartani, mert a hivatkozott törvény kötelezővé teszi azt a munkavállalók létszámára való tekintettel. • Mivel a törvény szerint a választás megtartása kötelező és a választás megtartásának lebonyolítását és a feltételek biztosítását a törvény kifejezetten a munkáltató kötelezettségeként írja elő, a felperes nem hivatkozhat arra, hogy e kötelezettség csak akkor terheli, ha a munkavállalók a választási jogosultságukkal élni kívánnak. • Az a körülmény, hogy a munkavállalók az őket megillető e jog gyakor- lásával kívánnak-e élni, csak a megtartott választás érvényességét, illetve eredményességét befolyásolja. (Az alkalmazandó MT.51.§ - 51/A. § szerint.) 7.

• T éves tehát az a jogszabály értelmezés, miszerint a munkáltatót a választás megtartásának lebonyolítására vonatkozó kötelezettség csak akkor terheli, ha a választást a munkavállalók, vagy a szakszervezet kezdeményezi. A törvény érintett rendelkezése ugyanis ilyen feltételt nem szab! (lásd: Munkavédelmi képviselők) 8.

II. A paritásos munkavédelmi testület. Annál a munkáltatónál,ahol a foglalkoztatottak száma legalább ötven fő, és munkavédelmi képviselők működnek, a munkáltató összmunkáltatói szinten paritásos munkavédelmi testületet hoz létre, amelyben egyenlő létszámban vesznek részt a munkavállalók és a munkáltató képviselői. (MVT.70/B.(1)) Miért indokolt a létrehozása? Létrehozásának célja: - A munkáltató és a munkavállalók közötti tanácskozás, döntés előkészítés intézményes fórumának megteremtése. Létrehozásának feltétele: - A munkáltatónál legalább ötven főt foglalkoztassanak; - Legalább két munkavédelmi képviselő működjön. Összmunkáltatói szinten működik. A testület összetétele: - A testületben egyenlő létszámban vesznek részt a munkáltató és a munkavállalók képviselői. (Rendes és póttagok). 9.

- A póttag meghatalmazás alapján helyettesíti a rendes tagot, a rendes tag megbízatásának megszűnése esetén helyére lép. - A paritásos testület oldalainak összetétele: Munkavállalói oldal: - A munkavédelmi képviselők maguk közül titkos szavazás útján jelölik (rendes és póttagok) Munkáltatói oldal: a tagokat a munkáltató jelöli ki. - Döntésre jogosult vezető állású munkavállaló (MT §); - munkáltatói munkavédelmi feladatokat ellátó személy (szervezett munkavégzésre irányuló jogviszonyban lévő!) A munkáltató kezdeményezi a bizottság létrehozását A munkáltató biztosítja a közvetlen titkos választás feltételeit. 10.

A paritásos testület működése: - Az elnöki tisztet a munkáltató és a képviselők felváltva gyakorolják. A munkáltató és a munkavállalók képviselői megállapodnak: - a testület rendes és póttagjainak számában, - a tagok megbízatása megszűnésének, visszahívásának rendjében; - az elnöklési és működési rendben; - a testület ügyrendjében; - a testület tevékenységével összefüggő eljárási kérdésekben. A testület létrehozását a munkáltató kezdeményezi és biztosítja működésének feltételeit. 11.

A paritásos munkavédelmi testület érdekegyeztető tevékenységet folytat. Ennek keretében: - rendszeresen, de évente legalább egy alkalommal értékeli a munkahelyi munkavédelmi helyzet és tevékenység alakulását; - megállapítja a munkavédelmi helyzettel összefüggő szükséges intézkedéseket; - megvitatja a munkahelyi munkavédelmi programot, figyelemmel kíséri annak megvalósítását; - állást foglal a munkavédelmet érintő belső szabályok tervezetéről; -ügyrendje szerint egyéb kérdéseket tárgyal (pl: hatósági el- lenőrzések tapasztalatai, rendkívüli események, stb…) 12.

A paritásos munkavédelmi testület működése nem érinti - a munkavédelmi képviselő, a munkahelyi munkavédelmi bizottság jogállását; - a munkáltatónak törvényben meghatározott felelősségét. 13.

A munkavédelmi érdekképviselet működésének tapasztalatai, további feladatok. A munkavédelmi képviselet működésének eddigi 12 éve alatt: - bebizonyosodott, hogy a munkavállalók részvételének fontos intézménye; - reprezentatív felmérések alapján elsősorban az 50 fő feletti vállalatoknál választottak képviselőket; - a megválasztásukat túlnyomó részben a szakszervezetek és az üzemi tanácsok kezdeményezték; - a Mvt évi módosítását követően - számos új helyen választottak képviselőket; - azokon a területeken - pld. egészségügy - is választottak képviselőket, ahol a törvény azt nem teszi kötelezővé;

- a munkavédelmi képviseletek elsősorban bizottsági szinten tevékenykednek; - kevés a képviselők munkahelyi szintű egyéni kezdeményezése; - nehezen valósul meg a munkahelyeken a munkáltató képviselőivel a munkát irányító közvetlen vezetőivel való együttműködés. Tapasztalatok szerint a paritásos munkavédelmi testületek az arra kötelezett területek mintegy ötven százalékánál jöttek létre; Ennél is alacsonyabb arányban működnek érdemben. A törvényes működést akadályozó leggyakoribb okok: - gyakori szervezeti, személyi változások, - a munkáltatói oldalon helyet foglalók elfoglaltsága, - a testület működési rendjét, ügyrendjét nem szabályozzák, (nem egyedi eset, hogy a munkavállalói oldal kér segítséget az ügyrend kidolgozásához). 15.

További feladatok: - a munkavédelmi képviselői szervezet további fejlesztése; - a munkavédelmi képviselők képzési, továbbképzési színvonalának fokozása; - a munkavédelmi képviselők munkafeltételeinek javítása, munkajogi védelmének fokozása; - a paritásos testületek létrehozása és működtetése az arra kötelezett területeken; - a munkavédelmi képviselők és a munkáltató és a munkáltató által megbízott személyek közötti együttműködés fokozása; - a munkáltató és megbízottai felelősségérzetének fokozása. 16.

Legfontosabb feladatunk: El kell érni, hogy a munkavédelmi követelmények a munkahelyeken a munkavégzés helyén megvalósuljanak. A munkáltató és a megbízottjai, valamint a munkavállalók és képviselőik teljesítsék kötelezettségeiket, éljenek jogaikkal. Csak az a munkavédelem, ami a követelményekből a munkahelyeken megvalósul. A többi csak bürokrácia! (A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet missziójának megállapítása a tripartit realizáló értekezleten ) 17.

III. Főcze Lajos Alapítvány a Munkavédelmi Képviselőkért •Az Alapítvány célja • Az Alapítvány tevékenysége • Az Alapítvány elérhetősége: Tel.: • Az Alapítvány kuratóriumának elnöke: Dr. Váró György • Az Alapítvány kuratóriumának titkára: Péterfy Lajos

Főcze Lajos Alapítvány a Munkavédelmi Képviselőkért Székhelye: Budapest, 1068 Benczur u. 45. Telefon (36-1) Fax: Az alapítvány kuratóriumának elnöke: dr. Váró AKTUÁLIS, HÍREK BEVEZETŐ FIGYELEMFELHÍVÁS RENDEZVÉNYEK ÉRDEKEGYEZTETÉS KÉPVISELŐI FÓRUMOK EURÓPAI UNIÓ JOGI ISMERETEK MUNKABIZTONSÁG MUNKAEGÉSZSÉGÜGY KÉMIAI BIZTONSÁG SZABVÁNYOSÍTÁS BALESETBIZTOSÍTÁS EGYÉNI VÉDŐESZKÖZ MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK MAGYAR FÓKUSZPONT TAPASZTALATCSERE KÉRDÉSEK-VÁLASZOK HÍRLEVÉL KIADVÁNYOK, SEGÉDLETEK KAPCSOLATOK Intézmények Intézmények Folyóiratok Civil kapcsolatok Civil kapcsolatok JOGSZABÁLYOK RENDELET-TERVEZETEK ÜZLETI VILÁG Köszöntjük a Munkavédelmi Képviselőkért Alapítvány honlapján Az Alapítvány üdvözli a munkavédelmi képviselőket, a munkavédelmi bizottságokat, paritásos munkavédelmi testületeket, a szakszervezetek tisztségviselőit, az üzemi-, közalkalmazotti tanácsok tagjait, a munkavédelmi szakembereket és a munkavédelem iránt érdeklődő kollégákat. A honlap elsősorban a munkavállalók választott képviselőinek szól, de reméljük hasznosan használhatják a téma iránt érdeklődő más szakemberek is. A honlap egységben kezeli a munkavédelem két alappillérét: a munkabiztonságot és a munkaegészségügyet, nem feledkezve meg más kapcsolódó rokon területekről sem. Legfontosabb teendőnknek 2004-ben az Európai Unióba történő minél zökkenőmentesebb integrálódás elősegítését tartjuk. Így tehetünk legtöbbet a magyar munkavállalók munkakörülményeinek javításáért, egészségük megóvásáért, biztonságukért. Eredményes munkát kívánva várjuk javaslataikat. Szerkesszük együtt a honlapot! dr. Váró György a Munkavédelmi Képviselőkért Alapítvány kuratóriumának elnöke

Az Alapítvány elérhetőségei: Cím: Budapest, VI. ker. Benczúr u. 45. Telefon: Az Alapítvány titkára: Péterfy Lajos Kérjük, hogy a munkavédelmi érdekvédelemmel, érdekképviselettel kapcsolatos kérdéseikkel, javaslataikkal, észrevételeikkel forduljanak Alapítványunkhoz. Hartai Ferenc telefon: