A Kék Vonal Internet Helpline tapasztalatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
 A felkereső ifjúsági munka gyűjtőfogalom, amely mindazon megközelítéseket magában foglalja, amelyek során az ifjúságsegítők, a fiatalokkal foglalkozók.
Advertisements

Készítette: Fodorné Varkoly Mária. Amit ma feltölt valaki, az több év múlva is elérhető lesz a világhálón! Ezért érdemes vigyázni milyen tartalmakat teszünk.
Digitális világ A tudatos mobilhasználat Adatvédelem.
IT mentor Digitális írástudás. Magyarországon ember digitális „analfabéta ”. Forrás: NSZS 2005 Lakossági felmérés (Ariosz Kft.)
A könyvtár és az Internet mindenkié A világ a könyvtárban, a könyvtár a világban.
TÁMOP Mozgáskorlátozottak interaktív honlapja.
A házasság még nem a mennyország
Közösségi oldalak használata
Keresőoptimalizálás Fizetett hirdetések a keresőkön Fizetett hirdetések tartalmi oldalakon Fizetett helyezések vagy regisztrációk Internetes hirdetések.
Élethosszig tartó tanulás a jobb közérzet érdekében
 Jób 30:9 És most ezek gúnyolódnak rajtam, ezek fecsegnek rólam.  Zsolt 1:1 Boldog ember az, aki nem jár a bűnösök tanácsa szerint, nem áll a vétkesek.
Közösségi portálok használata
A számítógépes kommunikáció illemszabályai, különös tekintettel az internetre Netikett.
Játék, letöltés... Van –e élet a neten ezeken túl?
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Mentorszülők – mentőszülők autizmusban
Safer Internet Plus magyarországi programBudapest március 24. Az EU Safer Internet Plus magyarországi programja.
Missziónk A gyerekeket meg kell hallgatni és a felnőtteket segíteni kell abban, hogy erre képesek legyenek. A Kék Vonal minden munkatársa és önkéntese.
Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 1993 A gyerekeket meg kell hallgatni! Lelkisegély telefon gyerekeknek és fiataloknak 24 éves korig
Készítette: Kotymán Arnold PS ÁMK Társulás Cserkeszőlő
Magyar Tudományos Akadémia
Közösségi portálok használata (Etikett, veszélyek..)
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Az EAL-NET rendszer a hallgatók szempontjából Készítette: Forgó Melinda és Gyenes Gábor.
Fent vagy valamelyik közösségi portálon?. A közösségi weboldalak, mint amilyen a Facebook, a MySpace vagy az iwiw, az oldalukon megjelenő reklámokból.
Feltétel nélküli szeretet
Tibai Eszter Indíts el új munkatársat! A képek származási helye: internet és saját.
Nevem: Tóth Nándor Témám: Közösségi portálok használata
Közösségi portálok ajánlott használata
Közösségi portálok használata
Közösségi oldalak Készítette: Tóth Petra Felkészítő tanár:
Közösségi portálok használata
Közösségi portálok használata
Közösségi portálok használata
Közösségi oldalak használata
Egyedül olvasd el... különösen az utolsó részt
A napraforgó tulajdonsága: Borús id ő ben is a nap felé fordítja fejét.
1 Gyermekek adatainak védelme az internet világában Adatvédelmi Biztos Irodája Balatonalmádi szeptember 26.
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Digitális világ – interaktív táblán
Digitális világ MediaSmart Hungary.
Szűcs Norbert A SIP oktatási tapasztalatai Magyarországon.
Veszélyes webes világ? Aggódnak-e a szülők gyermekük internethasználata miatt?
Dr. Péterfalvi Attila: A NAIH internetes gyermekjogi projektje Balatonalmádi, szept.27.
Jól látható, hogy a vendéglátás-idegenforgalom, és a mezőgazdasági szakmacsoportok a legelérhetőbbek, illetve legkeresettebbek. Ezeket a gépészet és a.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
Digitális világ A tudatos mobilhasználat Adatvédelem.
Hangalapú, közösségépítő virtuális valóság a gyakorlatban Faragó Péter WebLords.
Kommunikációt segítő programok a hálózaton
Győr Pláza Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület „SzínStér” Szenvedélybetegek Alacsonyküszöbű Ellátása Győr.
Közösségi portálok használata
Kapcsolataim a neten. Bemutatkozás a virtuális világban – magunkról a Facebook-on.
A N emzetközi Gy ermekmentő Sz olgálat Magyar Egyesület pápai számítógépes klubjának Safer Internet tevékenysége és megvalósulási formái Készítette: Nagy.
1 „Hogy életünk is fenntartható legyen” FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS Dunaújvárosban Környezetvédelmi témájú internetes vetélkedősorozat A Dunaújvárosi Főiskola.
Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda Kedves Fiatalok! Ingyenes internet használatával kinyílik előtted a világ, olyan fontos tudnivalókról kapsz tudást.
Öngyilkosság megelőzés Öngyilkossági gondolatai vannak? Krízisben van? Kérjen segítséget! Hívja a at! (ingyenes, vezetékes- és mobiltelefonról,
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
ADATVÉDELEM, ADATBIZTONSÁG Készítette: Horváth Tünde.
A Biztonságos Böngészés Program március. 2 Az internet csodálatos dolog és nélkülözhetetlen eszköz MI A PROBLÉMA?
Dr. Zelena András Ph.D. Mit illik a közösségi médiában? (Mit nem illik a Facebook-on)
Érd utol a gyerekedet! szeptember Készítette: Dr. Detrekői Zsuzsa.
Tanuló neve:Faragó Dominik János Felkészítő tanár:Győri Tamás
Számítógépes bűnözés.
Internetes zaklatás fogalomtára ZMG december 12.
Digitális világ Rólunk a világnak Írjunk blogot!
Netezz biztonságosan! Köszönt Benneteket a
Internetes bűncselekmények
Előadás másolata:

A Kék Vonal Internet Helpline tapasztalatai . Táler Orsolya Orsolya.taler@kek-vonal.hu 1

Kék Vonal Internet Helpline feladata Internetbiztonsággal kapcsolatos tanácsadás, internet használat kapcsán felmerült problémák kezelése a Gyerektelefonon (116111), vagy a www.kek-vonal.hu honlapról elérhető biztonságos e-mailen keresztül (EMIL) és a Kék Vonal Chaten. A Kék Vonal konzultációt nyújt azoknak a gyereknek, fiataloknak, akiknek: bántó, rossz élményben volt részük az internet használat során, káros- illegális tartalommal, vagy online zaklatással szembesültek Illetve akiknek kérdésük van a biztonságos internet használattal kapcsolatban. A Kék Vonal segítő beszélgetést nyújt a rossz élmények feldolgozását segítve, konkrét segítséget szervez visszaélések, bűncselekmények esetén. 2

Kék Vonal Internet Helpline szolgáltatás Ingyenes lelkisegély-szolgáltatás működtetése (chat, emil, telefon) mellett releváns európai fórumokon részvétel, tudásmegosztás kapcsolatépítés a lehetséges partner cégekkel, intézményekkel, szervezetekkel elsősorban gyerekek és fiatalok körében megismertetni a Helpline elérhetőségeit 3

További Helpline tevékenységek Interaktív foglalkozások gyerekeknek/fiataloknak Előadások rendezvényeken 4

Internet Helpline híváskategóriái Megkeresések témája internetbiztonsággal kapcsolatban Online kapcsolatok Internetbiztonsággal kapcsolatos kérdések Internet használatával kapcsolatos kérdések Cyberbullying Internet-függőség Illegális/káros tartalom A hívó egy családapa volt, aki a biztonságos internetezéssel kapcsolatosan hívott, a 3 gyermeke biztonságát félti. ---- A hívónak van egy barátja, akivel 1 hete chatelnek. Egy 27 éves férfi, aki nagyon kedves vele, azt ígéri, h segít neki "valamiben”: abban, hogy elszökjön, és munkát találjon…Az ügyeletes felhívja a figyelmét a veszélyekre: elrabolhatják és olyanra kényszerítik, amit nem szeretne holott azzal kecsegtetik, h azt csinálhat, amit akar. A férfi ráadásul megmondta a hívónak, h mások negatívan fognak ehhez a kapcsolathoz hozzáállni, és jobb, ha nem hallgat rájuk. --------------- A levélíró a saferinternet.hu bejelentő oldalán keresztül írt nekünk. Elmondja levelében, hogy néhány napja egy számára ismeretlen ember feltörte a facebook-jelszavát és az msn-jelszavát is megszerezte és a levélíró ismerőseinek az ő nevében írogatott. Ez a levélírót nagyon felháborította és értetlenül áll az eset előtt. Felvette a kapcsolatot a hackerrel msn-en 8a testvére segítségével), így sikerült beszélnie a zaklatóval, aki elmondta, hogy tettét a személyes ellenszenv motiválta. A levélírót láthatóan elsősorban ez foglalkoztatja, hogy hogyan válthatott ki ilyen ellenszenvet valakiből, akit ő egyáltalán nem ismer, valószínűleg iskolai közegben találkozhattak néhányszor. A KV ügyelője felvázolta válaszában azokat a lehetőségeket, amik a jelszó feltörése esetén megoldést jelenthetnek (új jelszó, új felhasználói fiók létrehozása, az esemény bejelentése a lap üzemeltetőjénél, ismerősök, barátok értesítése). De elsősorban (a helpline feladatával összhangban) a helyzet érzelmi oldalára helyezte a hangsúlyt: elismerte a levélíró érzéseit, megerősítette, hogy jogos a felháborodása, hogy valóban nehéz megérteni, mi késztethet valakit ilyen cselekvésre, amire ráadásul a levélíró tudtával egyáltalán nem szolgáltatott okot. Pozitívan reagált a levélíró gyors problémamegoldására: hogy sikerült segítséget találnia és rövid időn belül rátalálnia a hackerre, akivel még beszélgetnie is sikerült. A következő levélben a levélíró arról számolt be, hogy szerencsére a hacker visszaállította az eredeti helyzetet, elmondása szerint azért, mert rájött, hogy indokolatlanul haragudott a levélíróra. Igy a levélíró megköszönte a KV segítségét, de úgy érzi, az eset lezárult. A KV ügyelője ennek nyugtázása mellett azért felhívta a figyelmét arra is, hogy érdemes lehet az egyszer már feltört jelszót a biztonság kedvéért megváltoztatni… 5

Kék Vonal Internet Helpline tapasztalatok Virtuális világ mint az élet egy természetes színtere Online ismerkedésből és kapcsolattartásból eredő nehézségek Online kommunikációval kapcsolatos nehézségek: személytelenség és anonimitás negatív hatásai Közösségi oldalak használata: személyes adatok közzététele,hamis profil létrehozása, sértő kommentek, lejárató fényképek- videók, fényképekkel való visszaélés 6

Kék Vonal Internet Helpline tapasztalatok Veszélyek: Grooming Cyberbullying Sexting Személyes adatokkal való visszaélés Gyermekpornográf tartalom 7

Kék Vonal Internet példák 14 éves lány fordul hozzánk, akinek van egy barátja, akivel 1 hete chatelnek. Ő egy 27 éves férfi, aki nagyon kedves vele, azt ígéri, hogy segít neki abban, hogy munkát találjon, és abban is, hogy külföldre kijuthasson. A lány szakított a barátjával, a fiú haragjában feltette netre a róla készült intim képeket. A hívó lány interneten ismerkedett meg egy fiúval, párszor chateltek, és küldött neki a privát e-mail címére fényképet magáról. Viszont az a probléma, hogy most ez a fiú azt mondja mindenkinek, hogy járnak. De valójában nem így van, hiszen még csak nem is találkoztak élőben. Azt szeretné megértetni a fiúval, hogy ne mondogassa mindenkinek, hogy járnak, mert ez nem igaz. Két lány telefonált, mert feltörték az egyikőjük MSN-jét. Beléptek az ő nevével, és minden ismerősének írogattak az ő nevükben. Félnek, hogy a barátaik megharagszanak amiatt, amiket valaki más írt az ő nevükben. A hívó arról beszél, hogy a különböző közösségi oldalakon sok negatív tapasztalatot szerzett: többször előfordult vele, hogy fiúk bejelölik, mert tetszik nekik, majd hamarosan meztelen képet kérnek tőle, ill. küldenek magukról, ami őt nagyon felzaklatja. A hívó kérdése: megismerkedett chaten egy fiúval, aki azt akarja, hogy küldjön neki erotikus fényképeket magáról. Ő elbizonytalanodott, nem biztos, hogy ezt szívesen megtenné. Tanácsot kér, hogy mit tegyen? Egy 15 éves fiú meséli, hogy az osztálytársai új profilt hoztak létre az ő nevével az egyik közösségi portálon. Olyan fotókat töltöttek fel oda, amit egy buliban készítettek róla. Mindenféle szöveget kitaláltak a „rólam” rovatba, és feltették az adatait is. Szerintük ez nagyon vicces…A hívó viszont megbántódott. 12 éves fiú  panaszkodik, hogy ha este fent van MSN-en, néhány osztálytársa zaklató, cikiző üzeneteket küld neki, amiből neki nagyon elege van.   17 éves fiú azért telefonál, mert a barátnőjéről talált fotókat egy honlapon, ahol fiatal lányokról szexi képeket lehet feltölteni, és azokat kommentelni is lehet. A barátnőjének a fényképét egy közösségi oldalról szedték le, erre a másik honlapra feltették a nevét, korát, és nagyon mocskolódó kommenteket fűztek hozzá a honlap látogatói. Az a kérdése, hogy mit lehetne most tenni, hogy lekerüljenek a képek és adatok erről a honlapról. 8

9

Kék Vonal Internet Helpline Telefon: 116 111 E-mail: kek-vonal.hu/emil Chat: chat.kek-vonal.hu 10