1 ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap: „Klaszterek” - nemzetközi modellek, hazai lehetőségek ICEG Európai Központ Kecskemét, november 28.
2 Klaszterdefiníció Porter: Klaszter - egymás mellé települt és egymással kapcsolatban álló (ipari) vállalkozások, önkormányzati szervek, kutatóhelyek, felsőoktatási intézmények, pénzügyi intézmények együttese, amelyek tevékenységüket azonos, szélesebb értelemben vett iparágban fejtik ki, és egymást kiegészítő tulajdonságokkal rendelkeznek. ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
3 Mennyiben több a dinamikus klaszter az ipari agglomerációnál? •A dinamikus klasztereket gazdálkodók és más szervezetek spontán halmazától az együttműködés különbözteti meg. •A klaszterekben a piaci szereplők közötti kapcsolatok rendszeresebbek, tartalmilag sokrétűbbek, és a kapcsolatrendszerben egyenrangú félként jelennek meg a K+F és az oktatás intézményei. •A klaszterek fokozatosan és folyamatosan csökkentik a vállalati működés környezetében lévő gazdasági és műszaki információhiányt és az ebből fakadó bizonytalanságokat és kockázatokat.
4 ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap: Klaszterek Komplex fejlesztési eszközök, amelyekben a vállalkozásfejlesztés, a tőkevonzás és az innovációs politika eszközrendszerei ötvöződnek. Az inkubátorokkal, ipari parkokkal szemben a klasztereknek kezdettől fogva létezik valamilyen „profilja”
5 ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap: Magyarországi helyzetkép 1.A gazdasági szereplők (cégek, intézmények, K+F műhelyek) közötti együttműködést hátráltatja: –Gazdaság duális szerkezete (TNC-k elszigetelt működése) –Bizalomhiány, rövid távú szemlélet 2.A magyarországi klasztereket esetében túlzottan hangsúlyosak a vállalkozásfejlesztési, regionális fejlesztési célok gyenge az innovációs „elem”. 3. Több vidéki nagyvárosban működő jelentős felsőoktatási tudásközpont K+F potenciálját ma alig használják ki a vállalkozások. 4. Amíg a cégek és intézmények közötti együttműködés kereteinek megteremtése is a célok között szerepel, addig nem lehet látványos innovációs eredményekre számítani
6 ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap: Egy hazai felmérés tapasztalatai
7 ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap: Felmérés háttere •2006 nyarán, 31 feldolgozóipariban tevékenykedő KKV kérdőíves megkérdezése (RTK Kht. és ICEG Európai Központ munkatársai) •Nem reprezentatív minta •Téma: vállalati környezet, együttműködési készség, pályázati aktivitás
8 ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap: A felmérés fontosabb megállapításai az együttműködésre vonatkozóan 1.Vállalat – vállat: beszállítói lánc mentén erősebb együttműködés mint horizontálisan. 2.Válaszadók 38,7 százaléka működik együtt oktatási intézményekkel (középfokú okt. intézmények) – nem jellemző a felsőoktatási intézményekkel, kutatóintézetekkel való együttműködés. 3.Általában rossz tapasztalatok az önkormányzatokkal kapcsolatban. 4.77,4 százalékuk nem tagjai klaszterszervezetnek (tagdíj fizetés, amiért cserébe nem kapnak semmit) Általános tájékozatlanság, klaszterek kezdetleges működése, jól működő klaszter(kezdeményezések) kevés publicitást kapnak.
9 ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap: A felmérés „egyéb” tanulságai •Telephelyválasztást befolyásoló tényezők közül első helyre került a képzett munkaerő. •Hiányszakmák: szerszámkészítő, géplakatos, szerkezetlakatos, esztergályos, marós. •Nincs diplomás munkaerőhiány, de a műszaki diplomások angol nyelvtudása nem megfelelő. •Vállalatok 84 százaléka veszi igénybe pályázatíró cég szolgáltatását. •A nyertes pályázatok 38 százalékát támogatás nélkül is megvalósíthatták volna. •KKV-k erős kritikával illették az egyedi kormánydöntéses támogatásokat – miért a „multikat támogatják”?
10 ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap: