Élet a falusi közösségben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyt az esélyteleneknek
Advertisements

A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
1994-ben telepedett le Arlóban, Magyarország északi határának közelében (Ózd mellett). Küldetésük a szemlélődésből és a testvériség megéléséből fakadó.
Elfogadlak Alapítvány
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Utcai és lakótelepi szociális munka
KÓRÓGYI HAGYOMÁNYOK ÉS SZOKÁSOK
Az emberi élet fordulói
Család.
A Budapesti Népoktatási Kör. A Budapesti Népoktatási Kör megalakulásának előzményei, szerveződésének körülményei és átalakulásai.
Férfivá és nővé teremtve
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Dr. Gombik Gergely pártfogó felügyelői szakreferens
Könnyek....
Család, családi munkamegosztás
A falu közössége Közös munkaalkalmak.
A játék.
Család, családi munkamegosztás
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Gyermekkori depresszió
A népesség száma és jellemzői
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
CSALÁD.
1)A szakszerű egészségügyi ellátás biztosításához jutás szükségességének felismerése – Mikor, milyen esetekben hívjunk orvost? 2)A beteg gyermek ellátásával.
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
A Kis-Balaton hagyományai és népművészete
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Mire jó az internet? Kommunikáció a családdal, a barátokkal Elérhető információ és szórakozás Tanulási, ismerkedési, és felfedezési lehetőségek lehetőségek.
3 hely a világon, ahol a nők parancsolnak
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
ELŐZETES FELADAT KOCKA POLGÁR AZ EURÓPAI DEMOKRÁCIÁBAN OTV.
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Vetélkedés a pünkösdi királyságért A falu népe kiment a tisztásra vagy a legelőre, ahol lófuttatást, bikával való viaskodást tartottak, összemérték erejüket,
2012 MTV. MTV – Alap információk Lead Ifjúsági szórakoztató csatorna, zenével és nemzetközi reality tartalmakkal Csatorna infók Az MTV több, mint 30 éves.
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Dudás Zoltán Gyermekvédelmi és Gyámügyi Főosztály
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
AMIT SZENTKORONA A MÁNAK ÜZEN PROF. DR. DR. VASS CSABA.
Kinek hogyan segíthet? Motivációs üzenetek a társadalom különböző szegmensei számára.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A néphagyományok, jeles napok, ünnepi szokások szerepe az óvodai nevelésben
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Két világ határán Az egyház és vallásosság szerepének változása egy kisközösség példáján keresztül Attila Thorday.
Erdélyi viseletek.
Egészségesek a roma nők?
A polgárőrség: alulról szerveződő, helyi lakosok által létrehozott, az adott település közigazgatási határain belül működő, a helyi közbiztonság javítása.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A monarchia társadalma. Az angol társadalom jellemzői Középosztályi társadalom » a társadalom széles rétegét jelentette, életmódja, értékrendje mintát.
Munka – magánélet egyensúly Mintaprojekt és a jövő Hidegkúton és környékén Pénzes Erzsébet Hidegkút „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel”
TINIK A T I N I K A GYÜLEKEZETGYÜLEKEZET A TINIK- ÉRT?! A T I N I K - É R T ? ! ÉRT?! É R T ? ! A A.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Jó együtt lenni! Idősek Otthona Bakonyszentlászló.
ÉLETTÉR Közösség- és Településfejlesztő Egyesület.
DI DDIV DIVERSITY SPECTRUM LYNN GARDNER HEFFRON
Fogyatékosok Napközi Otthona
A farsang szó hallatán szinte mindenkiben az álarcosbálok, táncos mulatságok hangulata, a jelmezes felvonulások színes kavalkádja elevenedik meg. Már a.
A dajka a nevelés folyamatában
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Pünkösd.
45 lecke az életben Norvegija – Šiaurės pašvaistė Music: snowdream
VALLÁSOS ÉS ERKÖLCSI NEVELÉS A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN
Benedek Péter „földmíves festőművész” paraszti témájú ábrázolásaiból
Előadás másolata:

Élet a falusi közösségben A születéstől az öregkorig

Gyermekkor Belenevelődés a felnőtt életbe (munka, szokások, hagyományok) Kezdetben játék Életkornak megfelelő feladatok nemek szerint

Serdülőkor Se nem gyermek, se nem fiatal (12-14 év) Iskola Beletanulás a férfiak és a nők munkájába Legény-, lányszerepek tanulása

Ifjúkor Legény (16-18 évtől), azelőtt „suttyó”, „puhab” volt a neve Legénycéh – legényavatás Legfontosabb szempont a munkabírás Keresztapát választott, aki fölavatta Jogai: fonóba, kocsmába, lányokhoz járhatott, táncba, mulatságba lányt hívhatott…

Ifjúkor Lányok – utcabeliek, rokonok alkottak csoportot 14-15 éves korban vacsora az idősebbeknek, ekkor fogadták maguk közé Együtt jártak fonóba, fosztóba, lakodalomba

Ismerkedési alkalmak Iskola, közös libapásztorkodás gyermekkorban Esti séták Kalákamunkák Búcsúk, vásárok, lakodalmak Legényjáró napok

Fonók életkor szerint Mindenki a sajátját fonta Játék, szórakozás, udvarlás színtere is

A falusi társadalom szerkezete A felnőttek élete A falusi társadalom szerkezete Parasztok, gazdák nagygazda – irányítók, vezető családok középparaszt – többség, a hagyományok őrzői (hétszilvafás nemesek) szegényparaszt, zsellér – napi gondok, megélhetési problémák

A falusi értelmiség Papok – lelki gondozás Jegyző – hivatalos ügyek intézése, jogi végzettség Tanító – egyházi, világi Orvos – csak a XX. sz.-tól

A falu vezetői A falu irányítása Bíró – tehetős nagygazda (ma polgármester, nem fizetett) Elöljárók (mai önkormányzat) Jegyző – jogi szakember (fizetett) Legelőtársulat Erdőbirtokosság Hegyközség

Fizetett alkalmazottak Kisbíró – hírek, törvények közreadója (fizetett) Bakter – felügyel a falu rendjére (fizetett) Csősz – a falu határát vigyázza (fizetett)

Asszonyok szövőszékek felvetése szakácsnők lakodalmakban Idősebb, tapasztaltabb asszonyok közül: szövőszékek felvetése szakácsnők lakodalmakban egyházi búcsúvezetők siratóasszonyok bábák