Féket az iskolai erőszakra!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

Íme, az én anyám és az én testvéreim
A gyermek- és fiatalkori bűnözés kérdései ügyészi szemmel
10. Erőszak a családban, válás
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
A pontos idő: 14:2714:2714:2714:2714:27 ORHIDEÁK ORHIDEÁK Zene: Autumn Rose Kattints.
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Peremen billegő fiatalok
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen NANE
Alkoholizmus.
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Miért fogyasztunk alkoholt?
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Az iskolai erőszak kriminalizálása Gyurkó Szilvia december 1.
Az új Btk. szükségessége, előkészítése; a büntethetőséget kizáró és megszüntető okok változása, különös figyelemmel a jogos védelem újraszabályozására.
Jogsértések következményei
FOGÓDZÓ Gyermek Segélyezési Egyesület. A kezdetek … Úgy gondoltuk, hogy szeretnénk anyagi és érzelmi segítséget nyújtani azoknak a gyerekeknek, akik a.
Fél lábbal a börtönben …?. Megelőzés - Reagálás nem lehet verseny…
Prevenció a gyermekvédelemben
Gyerekem a városban avagy amit Önök nem tudnak Miskolc Városi Diákönkormányzat Diákjogi – és Érdekvédelmi Bizottság.
Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? H1: A fiúk többet kommunikálnak SMS-ben, mint a lányok. H2: A diákok szociodemográfiai.
2009., a működés negyedik éve Áldozatsegítő Szolgálat.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Az én szüleim és a te szüleid
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Fiatal elkövetők és sértettek az ERÜBS tükrében
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
A kriminálpszichológia
A HOZZÁTARTOZÓK KÖZÖTTI ERŐSZAK MEGELŐZÉSÉVEL ÉS MEGSZŰNTETÉSÉVEL KAPCSOLATOS EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL Horváthné Kecskés Diána intézményvezető VMJV Családsegítő.
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
Egyre többen válunk lopás, rablás, nemi erőszak és gyilkosság áldozatává.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
A pontos idő: 18:58.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
 szociális (latin) – társadalmi, társaságra vonatkozó  patológiai (görög) – beteges, nem normális Szociálpatológiai – összefoglaló fogalom a beteges,
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Igazságügyi pszichiáter szerepe a büntetőeljárás rendőri szakában
Erőszak a családban.
Tanodánkban Tanodánkban Felsős gyerekek korrepetálása, tehetséggondozása Felsős gyerekek korrepetálása, tehetséggondozása Kulturális programok Kulturális.
Példa egy ppt prezentációhoz
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Dr. Kenessey Albert Kórház- Rendelőintézet
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Öngyilkosság megelőzés Öngyilkossági gondolatai vannak? Krízisben van? Kérjen segítséget! Hívja a at! (ingyenes, vezetékes- és mobiltelefonról,
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Megfélemlítés iskoláskorú gyerekek körében A Megfélemlítés Elleni Program® pilot állapotfelmérésének eredményei Parti Katalin Országos Kriminológiai Intézet.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
A család ahonnan jövök.
Előadás másolata:

Féket az iskolai erőszakra! Közös mottónk: tegyünk - együtt - többet a felnövekvő nemzedékért!

Miért kell erről beszélnünk? A közelmúltban egy 17 éves fiút halálra vert osztálytársa, Kaposváron is tragédia történt Az elmúlt időszakban megnőtt az olyan feljelentések száma, ahol fiatalok kortársaikat jelentették fel az iskola falai között elkövetett bántalmazás ügyében Csendes terror folyik egyes intézményekben, melyről senki nem mer beszélni

Nézzünk néhány újságcikket Kis híján agyonverte osztálytársát a diák 2007. szeptember 07. Életveszélyes testi sértés miatt ítélt el a bíróság egy fiatalkorú fiút, aki kis híján halálra verte osztálytársát. A 17 éves ötvöskónyi fiatalember összetűzésbe kerül az egyik osztálytársával, hamar tettlegességig fajult a veszekedés. Időközben a sértett a földre esett és beverte a fejét. A földön fekvő diákot támadója többször megrúgta, majd amikor fel akart állni, újra megütötte olyan erővel, hogy a fiú a falnak zuhant, ismét erősen beütötte a fejét. Később kiderült: a fiú olyan - egyebek mellett koponya- és agyi - sérüléseket szenvedett, hogy emiatt közvetett életveszélyes állapotba került. Támadóját a bíróság életveszélyt okozó testi sértés bűntettében mondta ki bűnösnek, ezért másfél évi fiatalkorúak fogházára ítélte.

Szülei siratják az agyonvert fiút 2008.01.15 Képtelenek feldolgozni a szülők a szörnyű tényt: egyetlen fiúk, Roland (†18) nincs többé. A középiskolást az osztálytársa, K. Rajmund verte meg múlt csütörtökön; Roland még haza tudott menni, ott azonban rosszullétre panaszkodott, majd állapota válságosra fordult, és a kórházba szállítás során életét vesztette. A Blikk telefonon érte utol a szerencsétlen fiú szüleit. – Megszakad a szívem, hogy a gyerekem már nem él – zokogta Roland édesanyja. – Szinte beleőrülök a gondolatba, hogy így kellett véget érjen az élete. Ő volt az egyetlen gyerekünk, fogalmam sincs, hogyan éljük túl ezt a tragédiát. Egyebet nem mondhatok, csak azt szeretném, hogy a fiam gyilkosa meglakoljon.

Feljelentést teszek... osztálytársam ellen, aki engem az osztályteremben kb. 30 ember, azaz osztálytársaim előtt bántalmazott. Megpofozott, sértegetett, fojtogatott. A feljelentő arról is beszámolt, hogy a bántalmazást az egész osztály végignézte. (Történt egy pécsi középiskolában 2008. február hónapban.) Az ügyben könnyű testi sértés miatt folyik büntetőeljárás.

Feljelentést szeretnék tenni… fiam ….12 éves osztálytársa ellen, aki őt 2008.01.22. napon 08:30 és 08:40 közötti időben … Általános Iskolában bántalmazta. Fiamnak a bántalmazás következtében könnyű, 8 napon belül gyógyuló sérülései keletkeztek. Tele van kék-zöld foltokkal test szerte, lábán zúzódást szenvedett. Egyik szeme bevérzett. Orvosi látleletet mellékelek. Az ügyben könnyű testi sértés miatt folyik büntetőeljárás.

Hogy jutottunk el idáig? Elkényelmesedtünk - Az ülő életmód, a rendszeres sportolás hiánya Gyermekeink túlzott óvása, védelme A szülőknek kevés idejük jut gyermekeikre

Hol tanulnak ma a fiatalok brutális cselekedeteket? Otthon Az utcán Az iskolában Sporteseményen …egészítsük ki ismereteink alapján. Gyűjtsünk a fentiekre példákat!

Mit nevezünk iskolai erőszaknak? Olyan szándékos (vagy gondatlan) negatív cselekedetet, mely a tanulók egymás közötti, a tanulók tanárokkal v. más iskolai alkalmazottakkal, a tanárok tanulókkal (esetleg szülőkkel) szembeni erőszakos viselkedésében nyilvánul meg.

Az iskolai erőszak formái Szóbeli (pl. csúnya beszéd, fenyegetés) Fizikai (pl. bántalmazás) Pszichikai (pl. zaklatás)

A diákok között megvalósuló szóbeli erőszak Leggyakrabban előforduló Célpontjai általában az elkövetőnél gyengébb fizikumú tanulók, olyan magányos gyermekek, akinek nehézségei vannak önmaga megvédésében is Megelőzi a fizikai támadást /Megjegyzés: gyakran válik célpontjává a pedagógus is/

Diákok között megvalósuló fizikai erőszak Általában csoportosan követik el Jellemző időpont a tanítási idő befejezését követő idő Nagy erőfölényben lévő tanuló a nála jóval gyengébb fizikumú gyermeket üti meg Előfordulhat szünetekben is, felügyelet nélküli időszakot kihasználva (udvar, folyosó eldugott része, mosdó) Gyakran korábbi sérelem áll a háttérben (pl. csúnya beszéd, csúfolódás) Fájdalmat, gyakran sérülést okoz

Lányoknál ugyanolyan gyakran fordul elő…

Diákok között megvalósuló pszichikai erőszak Az elkövetők társukat hosszú időn át szóban nyíltan támadják Szándékosan kellemetlenséget okoznak vagy próbálnak okozni pl. kizárják a csoportból, kiközösítik az osztályból - (hústorony), Megfélemlítik, gyötrik, megalázzák, elnyomják, terrorizálják Az elkövetők általában csoportosan valósítják meg. Kíméletlenek, követelődzők, rendzavarók.

Közös vonások SZÁNDÉKOS CSELEKEDETEK A gyermekek között a normálistól eltérő, EGYENLŐTLEN ERŐVISZONYOK alakulnak ki

Az elkövetők jellemzői Jellemző iskolai tanulási kudarc élmények ellensúlyozása A teljes család, a meleg otthon, szülő nevelési képességének hiánya, kedvezőtlen lakásviszonyok Otthonról hozott helytelen konfliktuskezelési minta Bandákba verődhetnek ezek a fiatalok –a bandatoknak át kell venni a többi gyerek viselkedés mintáit pl. agresszív magatartás, öltözködés

A megvalósított cselekmények rendőri szemmel Fizikai erőszak (8 napon belül gyógyuló és 8 napon túl gyógyuló) - könnyű és súlyos testi sértés Randalírozás, rendbontás rendezvényen - garázdaság Falfirkálás, berendezési tárgyakon szándékos károkozás - rongálás tízórai lopás, veréssel fenyegetés - rablás (alapeset: 2-8 év börtön) Pénz követelése verés kilátásba helyezésével –zsarolás (alapeset: 1-5 év börtön) Pedagógus bántalmazása - közfeladatot ellátó személy ellni erőszak bűntette

Fiatalok által megvalósított bűncselekmények tipikus jellemzői Sorozat jellegű elkövetés Többségében csoportosan elkövetett jogsértések Motiválatlan rongálások Garázda jellegű magatartások Erőteljesen emelkedik a kortársak sérelmére elkövetett bánt., (gar., KTS, STS) száma Ijesztően emelkedik a rablások száma egyre szervezettebb és súlyosabb bcs-ek megjelenése

Kiváltó okok mélyebben A cselekmény társadalomra veszélyességének fel nem ismerése A felelősségtudat még nem alakult ki, az elkövető nem tudja kellőképpen meghúzni a határt a társadalom által tolerált viselkedés és saját magatartása között Szabadidejével egyszerűen nem tud mit kezdeni –kevesebb szervezett programban vesz rész (pl. szakkör, sportolás, zeneiskola stb.-szülők nem képesek anyagilag finanszírozni Plázák, üzletközpontok megjelenésével –Pláza jelenség Családi zavarok, nem megfelelő nevelési módszerek, alkoholista család –gyermek rosszul érzi magát otthon

Kamaszkori krízishelyzetek Iskolai teljesítménnyel kapcsolatos problémák Önértékelési válság Szülőkkel kapcsolatos gondok Baráti kapcsolatok nehézségei Partnerkapcsolati gondok Új modellkeresés (új minták) Testi – lelki változások Társadalmi normák megszegése

Bűncselekmények elkövetése Veszélykeresés Teljesítőképesség határainak tesztelése Magas adrenalin szint iránti vágy, melyet szeretne megélni További vágy: drogok, extrém jelenségek Pl. balhézni akarok, verjünk meg már valakit Barátoknak való megfelelés ÁTLAGTÓL NEGATÍVAN ELTÉRŐ VISELKEDÉS, mely súlyos következményekkel jár!

Lázadó tinédzserek külföldön Nagy-Britanniában késálló iskolai egyenruhákat terveztek már a gyerekeknek, mivel tavaly pl. 7 gyermeket szúrtak halálra Amerikában évek óta iskolai mészárlásokról szólnak a hírek Romániában már léteznek felügyelő kamerákkal ellátott oktatási intézmények. (kertek az iskola körül, állandó őrhelyek)

Hogyan lehet kezelni az ilyen társak nyomását? Kerüljük a velük való találkozást Ne menjünk olyan helyekre, ahol ezek a gyerekek lődörögnek Olyan társaságban legyünk, akik nem tartoznak ilyen csoporthoz Külsőségekben se kövessük őket Határozottan, magabiztosan viselkedjünk, közlekedjünk Ne figyeljünk rájuk, ne alakítsunk ki velük konfliktust Pozitív tevékenységeket keressünk, amelyekben kifejezhetjük egyéniségünket

Tanácsaink gyakran elkövetővé váló fiataloknak I. Szokj le az „elektromos dajkáról” –szelektálj tv műsorok között, csak eztán kapcsold be! Virtuális harci játékokkal vigyázz! Amit látsz, azt később könnyen utánozhatod. Ha ilyen élethelyzetbe kerülsz, automatikusan, gondolkodás nélkül fogsz cselekedni a rögzült minták alapján.

Tanácsaink gyakran elkövetővé váló fiataloknak II. Ha valaki felidegesít, számolj el tízig, mielőtt bármit tennél vagy mondanál Alakíts ki magadnak egy saját tervet, mely a benned felgyülemlett feszültség levezetésére alkalmas Ha úgy érzed, ez sem elég, beszéld meg egy felnőttel (pl. szülő, ofő, ifj. véd. fel., csal.gond.)

számodra értelmes tevékenységet, melyben örömödet leled!! Keress olyan… számodra értelmes tevékenységet, melyben örömödet leled!! Pl. foci, kézi, kosár, úszás, kondi terem, gyalogtúra, kerékpározás, állatgondozás, tánciskola, szakkörök, küzdősportok, zeneiskola, gyengébbek korrepetálása, társadalmi munka az iskolában, otthoni segítségnyújtás, színház, mozi látogatás, gyalogtúra, séta a városban, könyvtár, olvasás, koncert, hangverseny, stb.

Ne feledjétek! Senkinek nincs joga ahhoz, hogy -a másik embert megüsse, -kizsákmányolja, -megalázza, megfélemlítse, terrorizálja. Aki ilyen cselekedeteket követ el, bűncselekmény elkövetése miatt büntetőeljárás indul ellene. 14 éves kor felett az őrizetbe vétel, az előzetes letartóztatás sem kizárt.

Mi tud tenni a rendőrség, ha 14 éves kor alatti az elkövető? Gyermekvédelmi intézkedéseket kezdeményezünk (védelembe vétel, elhelyezés gyermekotthonban) Súlyosabb esetekben különleges vagy speciális gyermekotthoni elhelyezést javaslunk

Még egyszer Barátaidat körültekintően válaszd meg! Beszélgess sokszor és sokat! Otthon minden nap meséld el, mi történt veled napközben! Tanuld meg a benned felgyülemlett feszültséget nap mint nap levezetni! Különböztesd meg a jó heccet a bűncselekménytől! Ne feledd, baj lehet belőle! Nem csak saját biztonságodért, társaid testi épségéért is felelős vagy! Tedd magad a közösség hasznos tagjává! Válj becsületes, dolgos, jogkövető felnőtté!

Köszönjük a figyelmet! Pápai Balázsné r.őrgy Gamos Zoltán r.alezr.