Fowler hitfejlődési modellje és József Istenképei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közösség 4. ISTEN CSALÁDJÁBAN ÉLNI
Advertisements

Lépj tovább a szolgálatban!
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
A szeretet himnusz értelmezése
Winnie the pooh & friends
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
és ebbe más is belehalt már…
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
Kultúra mint kapcsolat Birher Nándor. „A tudás a világ alkotóelemeiről szerzett ismeret, a bölcsesség az elemek kapcsolódásának ismerete.” -szemléletmódváltozás-
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
Megszentelődés Péter levelei alapján Ifi óra - Békés
Számold meg a fekete pontokat!
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10 figyelem egymásra, gyengédség, tisztelet, szolgálatkészség, buzgóság, empátia, az Úr szolgálataRomans 12:10.
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
Szociális tanulás formái
Ápolásetika.
Isten misztériumának előzetes kérdése
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Kliensoldali Programozás
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Iskolai internetbiztonsági prevenciós programok – a rendőrség szerepe a felvilágosításban Internet safety preventions at schools – the role of Police in.
Miért ünnepeljük még ma is a reformációt?
Minőségügy a mindennapokban
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Albert Schweizer A nagy titok
Bevezetés a pszichológiába
Vezetés és kommunikáció
A hit fejlődése Dr. Veres Sándor 1 05/04/01 1.
Az erkölcs fejlődése Dr. Veres Sándor 1 05/04/01 1.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Bibliai gondolatok - olasz tájakkal és zenei aláfestéssel
Web 2.0 Budapest – San Francisco Only the Web 2.0 Conference brings the intelligence, innovation, and leadership of the internet industry together in one.
Asztal- és életközösség Jézussal
Pedagógiai személyiségértelmezések
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
Azért, hogy az isteni kegyelem által megtaláljuk ezt az utat, nagyon segít, ha sok módon keresünk és próbálkozunk, hogy azon az úton járjunk, amely.
A varázslat világába lépsz be... Enter the world of magic …
Az Élet Igéje október.
„Szüntelenül imádkozzatok!” (1 Tessz 5,17) Az idén egy népes ökumenikus csoport választotta ki az igét az Egyesült Államokban, Szent Pálnak a tesszalonikai.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
 1904-ben született a kanadai Quebec tartományban Buckinghamban  Szerény körülmények, vallásos édesanya  15 évesen súlyos betegség- kórházi tartózkodás.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Csak olvasd el… Angol szöveg, magyar fordítással.
Winnie the pooh & friends
Gondolatok a barátságról
Erika F. Puni, PhD Stewardship Ministries Director General Conference.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
ISTEN NÉPE A JELENÉSEK KÖNYVÉBEN Gallusz László Belgrádi Teológiai Egyetem
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Első magyar EUCIP konferencia Plan modul október 20. Budapest.
A Büntetés-végrehajtási Szervezet helyzete és aktuális feladatai
Mihalec Gábor és Csizmadia Róbert Adventista Családi Szolgálatok
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Microsoft SQL licenselés a gyakorlatban
Cím elrendezés Alcím.
Microsoft eszközpályázat
Előadás másolata:

Fowler hitfejlődési modellje és József Istenképei Dr.Veres Sándor 1

Fowler koncepciójának alapjai James W Fowler. (1940-) valláspszichológia széles körben ismert és elismert elméletalkotója Harvard Egyetemen tanult, a Boston College, majd a Harvardon tanított, jelenleg: Center for Research in Faith and Moral Development intézet igazgatója

Kapcsolata Lawrence Kohlberg kutató munkásságával Fowler problémája: az emberek megpróbálnak értelmet adni az életüknek Kohlberg segítette megismerni ennek a fejlődésnek a lehetséges szakaszait. „klasszikus liberális protestáns vagyok” Paul Tillich és H. Richard Niebuhr teológiája és Immanuel Kant a priori ismeretelméleti kategóriái hatottak rá.

Fowler hitkonstrukciója: „A hit olyan megnyugvást adó, dinamikus és holisztikus konstrukció, amely kiterjed az egyén és a mások, az egyén és a világ, az egyén és az egyén viszonyára, amely viszonylatok mindegyike egy mindent átfogó környezetbe tagolódik. Ezt a megközelítést több kritikus bírálta, mert nem ad egységes és pontos definíciót a hitről …..Megpróbálja a hitnek egy olyan tudatosságát kiváltani, amely az emberi cselekvés és konstrukció többdimenziós, központi formája. A hit magába foglalja mind a tudatos, mind az öntudatlan folyamatokat, összekapcsolja a racionális és a szenvedélyes tudati dinamizmust. A hit átfogja mind a vallásos, mind a nem vallásos irányultságokat és formákat.”

Fowler hitfejlődési szakaszai A keresztény otthonokban felnövekvő gyermekek megtanulják szüleik hozzáállását? Azt, hogy a gyülekezet jó hely. Fowler definicióját Jézus Krisztusban való hitre alkalmazzuk, akkor ott Isten a végső környezet. „Egyidejűleg igaznak és mégis bűnösnek” (Luther) látjuk magunkat, másokat nagy méltóságban vannak, értékkel rendelkeznek, de bűnösökként veszedelemben vannak a Szent Isten előtt. 17 05/04/01

Elsődleges hit (újszülöttkor) „szakasz előtti” – módszerek nem alkalmazhatók 1. Szakasz: Intuitív/projektív hit (korai gyermekkor) * Képzetek dominálnak – ezek nincsenek a logikus gondolkodás kontrollja alatt * Érzékletek és érzelmek – védelmező és fenyegető életélmények * Keresztény környezet alapvető attitűdök elsajátítása: a gyülekezet jó hely (ima, öröm, elégedettség) érzelmi realitások József résztvevője Jákób megalázkodásának : Isten fenyegető, veszedelmes személy, törvényei visszavonhatatlanok – alá kell magunkat vetni neki, mert egyébként nagy baj lesz

2. Szakasz: Mitikus/literális hit (gyermekkor és azon túl) konkrét műveletek: logikus gondolkodás: okság, tér, idő szerint rendezés mitikus – élet értelmét képes megragadni történetekben literális (szószerinti) konkrét gondolkodáshoz kötött, korlátozott öntudat nem tud könnyen egy másik személy nézőpontjával azonosulni (elvonatkoztatás, decentrálás hiánya) 19 05/04/01

kezdi megérteni Istent az erkölcsi kölcsönösség elve alapján * kezdi megérteni Istent az erkölcsi kölcsönösség elve alapján. Kinek kell megbocsátani, kit kell megbüntetni. * konkrét fogalmak alapján értelmezi a hit tartalmait: mennyország csodálatos házakból áll (Jn. 14:2), város utcái arannyal vannak kirakva (Jel 21:21) * fontos feladat: különválasztani a valóságot a vélt helyzettől * Jézus általi helyeslése a gyermeki hitnek : alázat és bizalom és nem annak tartalma (MT 18:2-3)

3. Szakasz: Szintetikus/konvencionális hit (serdülőkor és azon túl) * önmagukat a másokkal kapcsolatos viszonyrendszerben vizsgálják (szintetikus szakasz: koherens nézőponttá szilárdulnak az előző szakasz gondolatai, hitvilága, értékei) * konvencionális: hajlamosak elfogadni egy nagyobb közösség hitrendszerét, és formáit. * erős kötődés az egyházhoz, ami a család idealizált kivetítése József és testvérei: az álom Isten olyan aki előtt leborulnak az emberek Olyan család, ahol leborulnak a családfő (aki Isten szolgája) előtt

* fenyegetettség : minden egyházon belüli konfliktus Rossz hírek a testvérekről Isten haragszik Józsefre, mert felfuvalkodott Apja, testvérei Tarka ruha, kitüntetett figyelem * fenyegetettség : minden egyházon belüli konfliktus * Istent úgy kezelik, mint a személyek közötti kapcsolat rendszer kiterjesztését, közeli barát, * hitközösség jelentős személyiségeitől való függőség (veszély) * vigaszt nyújt, védelmet, biztonságot: az alkalmazott kategóriák egyértelműen körülhatároltak (közösség, kapcsolatok, erős vezető) könnyen itt tarthatja a tagokat

Isten nézőpont: a fáraó álmának megfejtése 4. Szakasz: Individuatív/refletív hit (fiatal felnőttkor) * öntudat és a vallásos fejlődés kettőssége * az erős önkép élménye szöges ellentétben áll az előző szakasz közösségi tudat érzésével: önigazolás, önálló választás lehetősége, a csoporttól függetlenül. * egy harmadik személy nézőpontjának átvételével vizsgálja magát és a nagyobb hitközséget is, a társadalom egészéhez visztonyítva * a mohó beilleszkedési vágyat a szakaszra jellemtő tudatos bírálat váltja fel Potifarné börtön Isten nézőpont: a fáraó álmának megfejtése

individuatív (most alakítja ki saját önazonosságát), reflektív , tudatos gondolkodás jellemzi a csoport feltételeiről és lépéseiről * bűntudat és hiányérzet kíséri, megszűnik a korábbi kényelemérzet * a hitközség, ami eddig nevelte mellőzésben és bírálatban részesül * Nehezen viselik ezt azok a közösségek, melyek a szintetikus/konvencionális hit ápolására rendezkedtek be * korlátja: túlzottan támaszkodik saját nézőpontjára, bizonyos fokú arrogancia kíséri, az egyén a csoport fölé helyezi önmagát * privatizált hit fejlődik ebből ki, nem tolerálja a külső értékítéletet * demitologizálja a vallásos rituálékat, tudni akarja a rituálék mögött meghúzódó jelentést.

5. szakasz.: konjunktív hit (középkor és azon túl) * tudatosulnak saját korlátai, kevésbé biztos már a negyedik szakaszban meghozott értékítéletei és értékeléseit illetően * mélyebbé válik öntudata, megérti saját nézőpontjának viszonylagosságát és egyre inkább tudatában van Isten nagyszerűségének. * a mennyei immanencia és transzcendencia megbecsült helyre kerül, inkarnáció és szentség teológiája paradoxikusabb megvilágítást kap

* az igazság többdimenziós, másoknak olyan meglátásuk van, amilyen nekünk nincs * értékelik másokkal való értékes találkozásokat, az igazság újabb keresése kezdődik * számolnak a bálványozás lehetőségével, nagyobb tolerancia * alázatosság is új felfogást nyer, ez visszafogja a negyedik szakasz önbizalmát * Dialógus keresése saját hitközségen kívüliekkel is, nyíltság más csoportok felé

6. Szakasz: A hit egyetemesítése (közepes életkor és azontúl) * Az énkép radiális decentralizálódását követeli meg * Az Istenhez való kapcsolat radikálisan új minőségét * Minden háttérbe szorul Isten munkájával és királyságával való azonosulás érdekében. * A szabadságnak egy új minősége jelenik meg, az énkép a létezés alapjaként azonosítódik

* Új várakozás az élettel szemben: a szeretet és az igazság elemeire összpontosít, a megosztást és az elnyomást eredményező kérdések mellőzésével. * Az én-tudat az adott realitásnak a transzcendens aktualitás irányában történő transzformációjára használódik.

Sample Slide  Bullet Points The text demonstrates how your own text will look when you replace the placeholder with your own text. This is a placeholder text. This text can be replaced with your own text. If you don’t want to use the style and size of the fonts as used in this placeholder it is possible to replace it by selecting different options. For replacing the placeholder text you need to click on the placeholder text and insert your own text. The text that you insert will retain the same style and format as the placeholder text.

Copyright notice Feel free to use this PowerPoint template and background for your personal, educational and business presentations. Do Make a copy for backups on your harddrive or local network. Use the free templates for your presentations and projects. Print hand outs or other promotional items. Link back to our website if you like our free designs. Display screenshots of our templates on your website or blog. (should provide a link to our website – no dowload purpose) Please feel free to contact us, if you do have any questions about usage. Don‘t Resell or distribute the templates or backgrounds. Make it available on a website, portal or social network website for download. (Incl. groups, file sharing networks, Slideshare etc.) Edit or modify the downloaded templates and claim / pass off as your own work. All copyright and intellectual property rights, without limitation, are retained by PresentationLoad.com. By downloading and using this template, you agree to this statement. More templates, graphics and charts are available at www.PresentationLoad.com