Lakner Zoltán
Csökkenő versenyképesség Csökkenő nyereség Erősödő külpiaci verseny Csökkenő belföldi értékesítés Bizonytalan nyersanyagháttér Csökkenő versenyképesség Csökkenő nyereség Forgóeszköz- finanszírozás Csökkenő tőkebevonás Technológiai lemaradás
Néhány növényi élelmiszer reál export-árának változása
Élelmiszerlánc: az jár jól, aki a fogyasztóig tudja eljuttatni a termékét
A lakosság készpénz-és hitelállományának változása … de hol a vásrálóerő? A lakosság készpénz-és hitelállományának változása
… milyen lesz a fogyasztó? egyre öregebb; egyre betegebb; mind kisebb családban élő; multikulturális; talán kicsit műveltebb (?);
A borturizmus élménye Bor Kultúra és hagyományok Borturista Turizmus Regionális adottságok Borturista A szőtőtermelő táj Előzetes várakozások Bor Turizmus Motiváció Emberi erőforrás Imázs Preferenciák A borturizmus élménye Eszközök Termék Korábbi tapasztalatok Információ Társadalmi tőke Szervezeti környezet A
Hitelesség, autenticitás Ár-érték optimalizálás Környezet Termék Szolgáltatások A borturizmus élménye Környezet Termék Emberi erőforrás Infrormáció Kapcsolat- rendszer
Térség Borturizmus rendszere Borturizmus Turizmus fenntarthatóság hitelesség Térség Borturizmus rendszere Borturizmus Turizmus Versenyképesség
A tulajdonképpeni termék A régió vonzereje A szolgáltatások kultúrája
Mitől megy jól a borturizmus, ott ahol megy? hagyomány, történelem, turisztikai attrakció; megközelíthetőség; családi programok; kohézió a résztvevők között (bizalom); kapcsolat és összeköttetés…; jelentős tőke;
Ki az a bortúrista?
Vett-e már részt olyan kiránduláson, melynek központi témája a bor vagy a borturizmus volt?
Venne-e részt borturizmusban?
Mennyire fontos szempont a turiszitkai célpont kiválasztásában?
A borkedvelő Főbb motivációk: borkóstolás; borászokkal lehet találkozni; borról lehet beszélgetni 35-55 közötti férfi, közép-vagy felsőfokú végzettség, családi kötődés a borhoz
A kultúrista Főbb motivációk: folklór, hagyomány, építészet 25-55 év közötti, 35% férfi közép-vagy felsőfokú végzettségű
A kikapcsolódást kereső „el a városból, ki a hétköznapokból”; szabadidő eltöltése ha családos: gyerekprogramok ha még nincs család: lehessen vásárolni
Milyen az etyeki bortúrista? alkalommal jött 63% alkalommal jött 11% alkalommal 10%
Mi volt a fő információforrás? TV, rádió 35% óriásplakát 5% írott sajtó 5% ismerős 55%
Szocio-demográfia 55% férfi; 80% Budapestről; 48% 25 és 45 év közötti; 18% 45 év feletti; zoltan.lakner@uni-corvinus.hu
Mit érdemes ebből hazavinni? Borturizmus=profit+térségfejlesztés; Nagy hiba, ha azonnali profitot várunk és túlértékeljük a falusi turizmus szerepét A turista nem elsősorban borra, hanem élményre vágyik; Társadalmi tőke nélkül nem fog menni a dolog…; Élményeket és érveket kell adnunk;
Lakner Zoltán egyetemi docens, BCE Élelmiszeripari Gazdaságtan Tanszék zoltan.lakner@uni-corvinus.hu tel.: 06-20-42-67-987 tel./fax: (1) 2090961 lakás: (1) 294-50-65