Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Felvételi tájékoztató
Advertisements

GANZ ÁBRAHÁM KÉT TANÍTÁSI NYELVŰ SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA
Terézvárosi Kereskedelmi és Közgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ 1074 Budapest Dohány utca 65.
Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Móricz Zsigmond Alapiskola és Óvoda
Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Bláthy Ottó Villamosipari Szakközépiskola
Cserháti Sándor Műszaki Szakképző Iskola és Kollégium Nagykanizsa
Üdvözlet a Fallerból!.
Iskolánkról.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
1 Pályaválasztás 2010/2011-es tanév Fné T.K.. 2 BEISKOLÁZÁSI TERV A 2010/2011-ES TANÉVRE SZAKKÖZÉPISKOLA2 osztály Nyelvi előkészítő angol Nyelvi előkészítő.
A Németh László Angol Testnevelés Tagozatos Általános Iskola
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Beiskolázási tájékoztató december
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
Mintacím szerkesztése Mintaszöveg szerkesztése –Második szint Harmadik szint –Negyedik szint »Ötödik szint 1 ENERGETIKAI SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUM „ESZI”
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
óvodától - szakiskoláig A vidéki tanulóknak az iskola épületében található kollégium ad otthont.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
Zelk Zoltán Általános Angol- Német Kéttannyelvű Iskola
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
„Legyél te is természettudós!” TÁMOP
Karácsonyi János Katolikus Gimnázium
PETŐFI SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA, GIMNÁZIUM és SZAKKÖZÉPISKOLA Tovább.
Üzleti Szakközépiskola 12. A osztály "Azokért élünk, akiket szeretünk, azokért, akik igaznak tartanak. A jövőnek élünk: a szépért s jóért, amit.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Informatikai szakképzés Gépipari, Informatikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium Kovács Péter
Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
A kerettantervek fejlesztése
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
PÁLYAVÁLASZTÁS.
LLP program - Comenius Tempus Közalapítvány LLP Nemzeti iroda Kiss Tímea, Comenius asszisztens november 24.
Felnőttoktatási tájékoztatója
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
Az intézmény Nappali képzés keretében több mint 1300 diák, folytathatja tanulmányait iskolánkban, akiket kiválóan felkészült pedagógusok a kor követelményeinek.
Szakmai munkánk a pályázatban
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
Iskola rövid története
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
F AKULTÁCIÓ A P ÉCSI L EŐWEY K LÁRA G IMNÁZIUMBAN Tájékoztató a 10.a, 10.b, 10.d és 10.f osztályokban tanulók és szüleik számára.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Nyílt napok november óráig nyílt órák november óra január óra.
Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
Felvételi tájékoztató
Baross Gábor Közgazdasági és Két Tanítási Nyelvű Szakközépiskola.
Pályaválasztási szülői értekezlet
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Bemutatkozik A Debreceni Szakképzési Centrum Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskolája NYITOTT KAPUK NAPJA
Köszöntjük a pályaválasztási szülői értekezlet résztvevőit! Nyíregyháza, szeptember 29.
TÁMOP B- 12/ „Szakképző intézmények felkészülésének támogatása a rövidebb idejű szakképzés bevezetésére” az 500. Sz. Angster József Szakképző.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
DARUS a gyermekekért.
Jánoshalmi Hunyadi János Általános Iskola,
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
Előadás másolata:

Csepel-Sziget Műszaki Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium Iskolánk Kollégium Gólyatábor Elérhetőség Programok EXIT

Tantárgyak Iskola Szakképzések Iskolánk története Tanárok visszalépés

Sport és szabadidő Kollégiumról visszalépés

Socrates Csereprogramra LEONARDO DA VINCI Etwinning visszalépés

Iskola Iskolánkban nincs felvételi és senkit nem tanácsolunk el a jelentkezők közül, hanem igyekszünk az érdeklődésüknek és képességüknek legjobban megfelelő képzési formát biztosítani. Aki hozzánk jelentkezik, négy világbanki modell alapján működő szakközépiskolai képzésből választhat. Ezek az informatikai, elektronikai, gépészeti valamint közgazdasági szakmacsoportos képzéseink. Első három szakcsoport bevezetésével sikeresen álltunk át a NAT-ra épülő szakközépiskolai modellre. Közös igazgatású közoktatási intézményünk iskolát és kollégiumot foglal magába. Az elmúlt időszakban kitűzött pedagógiai céljaink közül sikerült megvalósítanunk, hogy ma már valódi "Nyitott, befogadó nevelő iskola" vagyunk. Pedagógiai munkánk megvalósításának záloga iskolánk nevelőtestülete. visszalépés

Iskolánk története visszanyúlik Csepel történetéhez, amely összekapcsolódik Weiss Manfréd nevével. Ő teremtette meg az iparosodás feltételeit akkor, amikor ide telepítette vállalatát. Iskolánk, a MÜM I.sz Szakmunkásképző Intézete , az 1948-49-es tanévben indította első évfolyamait új épületében. Iskolánkban ekkor a nagyüzemi igényeket kiszolgáló gépész szakmákat oktattuk: géplakatos, marós, köszörűs, esztergályos, kovács, öntő, hengerész, acélolvasztár. Ezekben az években hozták létre az iskolarendszerű szakmunkásképzést.  

Iskolánk története 1971-ben a MüM 33-as, 1975-ben a Bajáki Ferenc Szakközépiskola, 1993-ban a Sziget Közgazdasági Szakközépiskola olvadt be iskolánkba. 1992-ben vettük fel a Csepel Műszaki Szakközépiskola és Szakmunkásképző nevet, amely a Fővárosi Önkormányzat döntése nyomán a 2002/2003-as tanévtől Csepel Műszaki Szakközépiskola és Szakiskola lett.  

Iskolánk története Az iskola kollégiuma 1993-ban Sziget Kollégium néven önállósodott, melyet a fenntartó Fővárosi Önkormányzat 2003-ban újra egyesített. 2003 július elsejétől az iskola hivatalos neve Csepel-Sziget Műszaki Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium.  

Iskolánk története Az elmúlt 12 évben fenntartónk segítségével iskolánk teljes rekonstrukción esett át. A korszerű, megújult iskola még eredményesebben teljesítheti küldetésnyilatkozatában megfogalmazott céljait.  

Szakképzések Elektronika Gépészet visszalépés Informatika Közgazdaság

Tantárgyak visszalépés Iskolánk a szakiskolai kerettantervnek megfelelően az alábbi tantárgyakat tanítja kötelező óraszámban Magyar nyelv- és irodalom Történelem és állampolgári ismeretek Idegen nyelv Matematika Ének – Zene Rajz és vizuális kultúra Osztályfőnöki óra Testnevelés és sport Természetismeret – egészségtan Pályaorientáció Informatika Iskolánk a szakközépiskolai kerettantervnek megfelelően az alábbi tantárgyakat tanítja kötelező óraszámban Magyar nyelv és Irodalom Történelem és állampolgári ismeretek Társadalomismeret és etika Idegen nyelv Matematika Ének – Zene Rajz és vizuális kultúra Osztályfőnöki óra Testnevelés és sport Fizika Földünk és környezetünk Biológia Kémia Informatika visszalépés

Elektronika Az elektronikai iparágnak szüksége van szakmailag és informatikailag egyaránt jól képzett szakemberekre. A széles szakmai alapozás sokirányú specializációt és rugalmas szakmaváltást tesz lehetővé, a számítástechnika tanulása és sokrétű alkalmazása, valamint a vállalkozási ismeretek tanítása jól hasznosítható képzést biztosít. Iskolánk tanműhelye egyre komolyabb, a kölcsönös érdekeket figyelembe vevő partnerévé válik a környező ipari üzemeknek. Iskolánkban jelenleg folyó elektronikai képzések az elektronikai műszerész, számítástechnikai műszerész valamint a villanyszerelő. vissza

Gépészet A hagyományos gépészeti és technológiai ismeretek elsajátítása mellett fontos a legkorszerűbb technikák-technológiák elsajátítása. Képzési programjainkban súlyponti helyet foglal el az alkalmazott számítástechnika, az automatika, az elektronika, a vállalkozási ismeretek, az idegen nyelvek oktatása. Képző központja lettünk a CADKEY CORPORATION-nak, régi, hasznos együttműködést ápolunk a Csepeli Erőmű Szak- és Átképző Kft-vel. Vannak munkáltatók, akik rendszeresen visszajárnak, és oktatóinkkal egyeztetve keresik tanulóink között leendő utánpótlásukat vállalkozásuk számára. Iskolánkban jelenleg folyó képzések a géplakatos, a gépipari számítástechnikai technikus valamint a CAD-CAM tervező informatikus. vissza

Informatika Az informatika közismert jellemzője, hogy meglehetősen szerteágazó és rendkívül gyorsan változó ismereteket követel meg a szakemberektől. Ennek megfelelően iskolánk különböző irányú és mélységű számítástechnikai tudás elsajátítását teszi lehetővé. A gyakorlati képzés az intézmény tíz számítástechnika termében folyik, melyek mindegyike internet kapcsolattal rendelkezik. Lehetőséget biztosítunk tanulóinknak az Európai Számítógép-használói Jogosítvány, vagyis az ECDL bizonyítvány megszerzésére, illetve a vizsgákra való felkészülésre, valamint érettségi után emeltszintű számítástechnikai szakmák szerzésére. Iskolánkban jelenleg folyó képzések a számítástechnikai programozó, a gazdasági informatikus, valamint a multimédiafejlesztő. vissza

Közgazdaság Iskolánk közgazdasági szakmacsoportjában tanulva, az érettségi után egy év alatt pénzügyi-számviteli szakképesítést lehet szerezni. Más szakmacsoportból a képzés nem választható, mert a 11-12. évfolyamon beszámított alapozó tárgyakat tanulnak az ide jelentkezők vissza

Elérhetőség Iskola elérhetősége: Az iskola címe: 1211. Budapest, Posztógyár utca 10. Telefon:276-66-77  Fax:276-15-02  Kollégium elérhetősége: Telefon:420-78-05  Fax:420-37-48 Elérhetőség Az iskola a csepeli HÉV végállomástól és a távolsági buszok megállójától, 10-15 perces, kellemes reggeli, frissítő sétával megközelíthető visszalépés

Kollégium Kollégiumunk Budapest peremkerületén nyugodt, csendes környezetben biztosítja a tanulók számára a tanulás, pihenés, szabadidős tevékenységek tárgyi, személyi feltételrendszerét. Diákok érdekeik képviseletére diákönkormányzatot működtetnek. A diákönkormányzat évente különféle programok szervezésével, - gólyaavatás, nemzeti ünnepeinkről való megemlékezések, kollégiumi napok, elődadások szervezése, műsoros estek, színházlátogatások - teszi színessé a diákok életét. Lehetőséget teremt a kulturált, tartalmas szabadidő eltöltésére. visszalépés

Gólyatábor Az iskolaváltás nagyon nagy változás egy tizennégy éves gyermek életében. Egy teljesen új közösség tagja lesz, harmincegynéhány vele egykorú ugyan, de többségében ismeretlen vele egy cipőben járó diákkal fog beülni a padba, egy új iskolában. Új tanárok és tanárnők, új szabályok és szokások, nehezebb tantárgyak, magasabb követelmények. A kezdeti nehézségek sikeresebb legyőzésének az egyik lehetőségét jelentheti a gólyatábor. Megismeri osztályfőnökét, aki négy éven keresztül kíséri figyelemmel munkáját, fejlődését, segíti gondjainak megoldásában. Sok-sok előzetes információhoz juthat az iskolával, a házirenddel, a leendő tanáraival és tantárgyaival kapcsolatban. Persze olyan apróságokban is előnyt jelenthet, hogy az iskolai évnyitón sem fog eltévedni, megtalálja az osztályát, osztályfőnökét.  

Gólyatábor Nemkülönben az osztályfőnök számára is sok előnye lehet ennek a rendezvénynek. Megismeri osztályának tanulóit. Nemcsak a nevüket tanulja meg hamarabb - bár ez sem hátrány -, de sokkal több mindent megtudhat róluk ebben a három napban, mint a tanítási időszakban, bent az iskolában. Nemcsak azért, mert itt lényegesen több idő áll rendelkezésre, hanem azért is, mert itt a gyerekek sokkal nyitottabbak. Itt nem olyan szigorúak a szabályok, közvetlenebb lehet a hangvétel, mint az iskolaidőben. Az egy évfolyamon tanító kollégák is jobban megismerhetik egymást. Meg tudják beszélni az esetlegesen felmerülő problémákat, kérdéseket, hiszen miután mindannyian elsős osztályfőnökök, így a gondok is hasonlóak lesznek.  

Gólyatábor 1996. nyarán rendeztünk első ízben gólyatábort iskolánk elsősei számára. A résztvevő tanárok és diákok visszajelzései alapján úgy éreztük, jól sikerült esemény volt. Azóta ez már hagyománnyá vált. A 2001-es tanévben a tanulóknak több mint 90 %-a jött el.  

Tanárok   Kollár József igazgató Tóth Gábor igazgatóhelyettes Szarvas László igazgatóhelyettes Csillagné T. Anna gazdasági igazgatóhelyettes Gebei Tiborné kollégiumi igazgatóhelyettes  

Tanárok   Tanárok: Ale Zsuzsanna Baginé Kovács Katalin Bak Ferenc Józsefné Baló Zoltán Bariné Besenyoi Gabriella Bencze Sára Bendó Tímea Boros István Bódis Barbara Böröczki Róbert Burián Ferenc Buzogányné Vermes Katalin Bükki Csaba Csekeyné Koós Gabriella Czibor Ildikó Csuti Emese Dulácska László Dr. Molnár Valéria Erdei Alex Fehér Ferenc Ferenczi Károly Fülöpné Várkonyi Ágnes Herczeg Mária Handel Géza  

Tanárok   Horváth Emőke Horváth Márta Hrabovszky Béláné Igaz László Kártyásné Keller Piroska Keppel Gyula Keszeics Marianna Kékesi Ferenc Kiss Gyula Zsolt Kiss Mazák Csilla Kortsmáros Zoltán Kovács László Kozma Rita Krasznahorkai László Laub Gábor László Virág Ledniczky Zsuzsanna Leskó János Lóth Istvánné Luty Johanna Nagy László Nagy Zsolt Nagy Zsuzsanna Németh Tamás  

Tanárok   Németh Zsolt Szegediné Rózsahegyi Mária Paragi Ferenc Pomázi Brigitta Rácz Olga Rózsa Mariann Schlett Zoltán Sike Szilvia Simkó Melinda Soltész Márk Mihály Surján Paula Szabó István (szám.tech.) Szabó István Szegediné Rózsahegyi Mária Szemán Krisztina Szováti Annamária Szoke Szilvia Tóth Gabriella Varga László Várkonyi Csaba Vonyigás István  

Tanárok   Gulyás József Ésik István Kézér Imre Kovács László Gyakorlati oktatásvezető: Szakoktatók Gulyás József Ésik István Kézér Imre Kovács László Márkus László Tájmel József Nyugdíjasok: Fazekas Rudolf Ficzere Istvánné Radnai Béla Rajcsányi István Üveges Imre Rendszergazda: Rózsa Jeromos Oktatástechnikus: Kollár Péter  

Tanárok   Kollégiumi nevelők: Bacskai Ferenc Zsolt Besze Erzsébet Bencze Marianna Csomós Miklós Erdei Sándor Frindik Emese Fórika Tibor Gregor Anita Kasza Béla Kovács György Leel-Ossy Sándor Levák István Magos Tibor Ménesi Anikó Mester Mihály Miklós Imre Ménesi Ildikó Nagy Gréta Ormos Gergely Pogonyi Attila Pomothy György Simon Eszter Szekér Csaba Székely Mária-Magdolna  

Tanárok   Takács Gábor Gyula Tóth Józsefné Várady Jenő Zelei László Mike Roland Hufnágel Erika Kollégiumi rendszergazda: Rozgonyi Krisztián  

Sport és szabadidő Már szinte hagyomány, hogy iskolánkban évente megrendezésre kerül az osztályok közötti teremfoci-bajnokság. Ilyenkor megbolydul az egész suli! Majdnem 200 gyerek, több mint 150 meccset játszott 24 óra alatt. Eközben 244 gól esett. Azt hiszem ez nem rossz teljesítmény a csapatoktól. Ezek a számok maradnak meg. De ez a focibajnokság sokkal több volt ennél. Igazából arról szólt, hogy a foci még ma is népszerű a fiatalok között. A 9-10. évfolyam szerepelt az "A" csoportban, a 11-12-13. pedig a "B"-ben mérte össze tudását.  

Sport és szabadidő Szabadidő hasznos eltöltését, illetve a sportoltás iránti igény kielégítését szolgálja, az intézményben rendelkezésére álló sportpálya, tornaterem és kondicionáló terem. A tárgyi feltételek lehetőséget biztosítanak a különböző sportágak gyakorlására, űzésére. A kollégiumban rendszeresen megrendezett kollégiumi bajnokságok, tanár-diák sportmérkőzések, sportdélutánok segítik a diákok mozgás iránti igényének kialakítását. Egészséges életmódra nevelést, esztétikai nevelést, környezeti nevelést szolgálják a szervezett túrák, kirándulások.  

Sport és szabadidő Jól működő szakkörökben - kézműves szakkör, filmklub, főzőcske szakkör, honismereti szakkör, lovas szakkör, szabás-varrás szakkör - a tanulók fejleszthetik ismereteiket, képességeiket, készségeiket. Kollégiumunk nagy hangsúlyt fektet a diákok művelődésére, önművelésére. Ennek keretében szervezett színházlátogatások, filmvetítések, múzeumlátogatások, városnéző túrák, és közéleti eseményeken, rendezvényeken való rész vételek teszik színessé kulturális életünket. Célunk olyan intézményi légkör kialakítása, amelyben valamennyi vidéki, fővárosi és határon túli diákunk "második otthonaként" értékeli és szereti a kollégiumunkat. Szeretnénk elérni, hogy diákjaink megtanulják a közösségben élés szabályait. Legyenek képesek saját értékeik felismerésére, önképzésre, továbbtanulásra, és megfeleljenek a modern élet, a gazdaság kihívásainak.  

Etwinning Twinning = ikrek Testvériskolák Európában Iskolánk 2005 január óta vesz részt ebben a programban. Mára kialakult kapcsolat: Portugál, Lengyel, Lett, Litván, Német, Osztrák, Izlandi, Svéd, Norvég, Szlovák iskolákkal Témánk : Az iskolai élet . Szeretnénk megismerni egymást és egymás iskoláit. Bárkinek, bármikor lehet csatlakozni ! Nézd meg a honlapunkat : www.etwinning.ini.hu Válasz magadnak partnert és írj email-t. Segítenek: Nagy László, Dr. Molnár Valéria tanárok és a nyelvtanáraid. vissza

Socrates Az Európai Bizottság oktatást támogató programja COMENIUS: az óvodától a középiskoláig A Comenius akció célja, hogy hozzájáruljon a közoktatás minőségének fejlődéséhez, erősítse annak európai dimenzióját, illetve segítse a nyelvtanulást. Iskolánk a 2006/2007 – es tanévben kezdi a programot Német, Lengyel és Finn iskolával közösen. Témánk: A kihívás: Európai Unió - ahogy az ifjúság a jövőjét látja Nézd meg öt nyelvű munka honlapunkat: www.comenius01.ini.hu ahol Követheted munkánkat. Ha érdekel és szeretnél bekapcsolódni keresd meg Nagy László vagy Dr. Molnár Valéria tanárokat. vissza

FINNORSZÁGBAN - SZAKKÉPZÉSBEN 2005-ben Iskolánk eredményesen pályázott az Európai Unió által támogatott nemzetközi szakmai csereprogramra. Ennek keretében 8 tanuló egy kísérővel és 4 pedagógus utazhatott idén februárban Finnországba. Már ez év őszén megkezdődött a 14.D osztályból a résztvevők kiválasztása, novemberre összeállt a csapat. Megkezdődött az angol nyelvi felkészítés, melynek fókuszában a szakmai nyelv és mindennapi kommunikáció állt. A résztvevő pedagógusok sem „úszták meg” – nekik is hasonló módon kellett fejleszteni nyelvtudásukat.  

FINNORSZÁGBAN - SZAKKÉPZÉSBEN A kiutazó tanulók túlnyomó része még külföldön sem járt, repülőgépen sem utazott soha. Az emiatt fellépő stresszhelyzet feloldására, megelőzésére illetve a kapcsolatteremtő készség fejlesztése céljából a felkészítést három napos tréning zárta. 2006 egy napos februári délelőttjén indultunk Ferihegyről, hosszú repülőút és stockholmi átszállás után érkeztünk a 2300 km-re lévő Oulu városába. Vendéglátóink itt már vártak bennünket /éjjel kettőkor/, elvittek bennünket úti célunkra, a Botteni -öböl partján fekvő Raahéba. Itt azonnal megismerhettük milyen is a skandináv tél: érkezésünkkor -28C volt mérhető, ami a későbbiekben néha -24C-ra „enyhült”. Másnap a fogadó iskolát ismertük meg, ahol három héten át diákjaink együtt tanultak a finn tanulókkal.  

FINNORSZÁGBAN - SZAKKÉPZÉSBEN Az előzetesen közösen megtervezett és összeállított munkafeladat kivitelezésén kívül diákjaink elméleti órákon is részt vettek. A nyomtatott áramkörök gyártására ők a miénktől teljesen eltérő eljárást használnak. A nálunk még újdonságnak számító szoftverek használatában is rutinra tehettünk szert. A tervezett feladat elkészítésén kívül még egy másik – vevő - áramkört is elkészíthettünk. Megismertük az ottani módszereket, eszközöket, tankönyveket, s ami a legfontosabb: megismerhettük a finn embereket. A szabadidő eltöltése egész kinti tartózkodásunk alatt igen változatos volt. Ingyen használhattuk a városi uszodát, kirándulásokat tettünk a környéken, horgásztunk a befagyott tengeren. Szaunázni szinte „kötelező” volt majd minden nap.  

FINNORSZÁGBAN - SZAKKÉPZÉSBEN Érkezésünk másnapján, illetve utolsó előtti napon este tiszteletünkre vacsorát adtak - persze szintén a szaunában, ami nem csak magát a forró szauna-helyiséget, hanem jól felszerelt konyhával, étkezővel komfortosan ellátott nagy fagerenda – épületet is jelent. Hétvégeken egészen különleges programokon vehettünk részt: snowmobile túra, kirándulás a Télapóhoz Rovaniemibe, stb. A három hét sajnos hamar eltelt, egy ködös márciusi hajnalon hazaindultunk. Néhány óra elteltével mindannyian épen, egészségesen rengeteg élménnyel és tapasztalattal gazdagabban érkeztünk haza. Handel Géza  

LEONARDO DA VINCI PROGRAM Modern vezeték nélküli vezérlési technikák gyakorlati elsajátítása projekt tapasztalatai Finnország-Magyarország 2005-2006 Iskolánk már a korábbi években is keresett cserepartnert, hogy tanárainkat külföldi tapasztalatokkal vértezzük fel. Erre a tavalyi évben nyílt olyan lehetőség a Leonardo Da Vinci program keretén belül, amelyben kölcsönös kapcsolatot tudtunk kiépíteni. Partner intézményünk a Finnország északi részén, a Lappföld közelében elhelyezkedő iskolaközpont lett. Szerencsénk volt, mert egy nagyszerű partnerre akadtunk. Ők szintén érdekeltek abban, hogy tanáraik az EU más országaiban is tapasztalatot szerezzenek. A kapcsolatfelvétel után elsősorban e-mail-en keresztül rendszeres levélváltás után ismerkedtünk egymással.  

LEONARDO DA VINCI PROGRAM Kölcsönösen szimpatikusak lettünk, mivel azonos céljaink vannak, megismertetni tanárainkat más országok munkakultúrájával, nevezetességeivel, szokásaival. Meg kell ismernünk más országok oktatási rendszerét, hogy tovább tudjunk fejlődni. Tanáraink, kitekintve, alkalmazni tudják angol nyelvtudásukat, fejlődjenek a másfajta gyakorlati képzésben. Ezeknek a kívánságoknak a csereprogram teljesen megfelelt. A finn tanárok is voltak már nálunk, s mi is tudtunk számukra újat és érdekeset mutatni. Partnerünkkel közösen úgy értékeltük, hogy rendkívül hasznos és előremutató volt mindkettőnk számára az egymás országaiban végzett csereprogram, s folytatni fogjuk tovább kapcsolatunkat.  

LEONARDO DA VINCI PROGRAM Napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata az informatika és a hírközlés, s az egyik legfontosabb jellemzője a hihetetlen mennyiségű információ áramlása. Iskolánk tanárai a Raahe-i iskolában rengeteg új, hasznos - itthon is hasznosítható tapasztalatot szereztek. A finnországi oktatási rendszer a mienkénél jóval liberálisabb. Persze a tanulók kisiskolás koruktól kezdve az "én bízom benned, te is bízhatsz bennem" légkörben nőnek fel, így egészen más a hozzáállásuk, mint a mi diákjainknak. Jóval kevesebb lexikális tudást várnak el tőlük, sokkal fontosabb a probléma - megoldó képesség fejlesztése. A tanórán jóval nagyobb a szabadságuk, a tanár nem követeli meg a folyamatos figyelmet, a lényeg, hogy az órát ne zavarja, aki éppen mással foglalkozik.  

LEONARDO DA VINCI PROGRAM Erről persze megoszlanak kollégáink nézetei, de úgy tűnik, az eredmények a finn szisztémát támasztják alá. A vizsgáztatás is jóval kisebb egységekben kéri számon a tananyagot, mint a magyar. Moduláris rendszert alkalmaznak. Nagyon sok szakmai órát látogattunk meg, mind elméletit, mind gyakorlatit. Igazából a kettő között odakint kevés a különbség, jóval inkább érvényesül az elmélet és gyakorlat egysége, mint nálunk. A finn tanárok helyzete jóval könnyebb, mint a hazaiaké, "osztály" egyáltalán nem létezik, csak csoport, ennek létszáma ritkán éri el a 20 főt /inkább 10-15/. A tankönyvek részben angol nyelvűek, így a szakmai nyelv folyamatosan "beleívódik" a diákokba, az idegen nyelv nem csak heti néhány órás tantárgy, hanem a szakma része is. Ez természetesen meglátszik a finn diákok nyelvtudásában is, elsődleges a verbalitás, a megértés - megértetés.  

LEONARDO DA VINCI PROGRAM Tanáraink megismertek és megtanultak használni néhány új szoftvert is, amelyet nálunk még nem alkalmaznak. Újfajta áramkör-gyártási technológiát ismertek meg, a maratásos eljárás veszélyessége miatt a raahei iskolában mechanikus maratást alkalmaznak. Az ehhez szükséges CNC marógéppel kellett valamennyi tanulónknak saját áramkörét maratni. Ilyen módon igen jó minőségű és esztétikus panelek készültek, melyek készítési módját saját iskolánkban is szeretnénk bevezetni.  

LEONARDO DA VINCI PROGRAM Nagy örömünkre szolgált, hogy tanáraink részt vehettek ebben a programban. Ilyen időtartamra és ilyen környezetbe saját erőből nem jutottak volna el. A Lappföld Finnországnak is érdekes és különleges területe. A természet szeretete, a környezetvédelem igen nagy szerepet kapott kint tartózkodásuk alatt. Jelentős haszna volt a csereprogramnak, hogy tanáraink angol nyelvi kommunikációs készsége óriásit fejlődött. A csereprogram Europass bizonyítvánnyal lett elismerve.  

Készítették Zaletnyik Adrienn Fehér Roland Baráth Barbara