A TRIATLON PEDAGÓGIÁJA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
AZ UTÁNPÓTLÁSEDZŐ PEDAGÓGIAI MODELLJE
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A pedagógiai program Érd,
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
CSALÁD.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Képesség, készség, adottság, tehetség
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Nevelési módszerek.
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Lovasterápia és Hippológia Tanszék
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Pedagógus értékelési rendszer
Reflektív gondolkodás
Út a sikeres tanuláshoz
A sportpedagógia a személyiségfejlesztés szolgálatában Dr. Poór Zoltán a neveléstudomány kandidátusa Triatlon-edzők szakmai továbbképzése Balatonboglár,
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Az üzletek operatív működtetése
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Előadó: Dorka Péter SZTE JGYPK TSTI
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Az edző sportoló kapcsolat jellemző jegyei Révész László.
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A TRIATLON PEDAGÓGIÁJA TRIATLON edző továbbképzés Százhalombatta, 2013.02.16. A TRIATLON PEDAGÓGIÁJA Készítette: dr. Szatmári Zoltán

TELJESÍTMÉNYSZERKEZET KÉPZÉSI TÉNYEZŐK NEVELÉSI TÉNYEZŐK EGYÉB TÉNYEZŐK TELJESÍTŐ KÉPESSÉG Képesség-ismeret-tudás TELJESÍTŐ KÉSZSÉG Mobilizáló erők BEFOLYÁSOLÓ KÖRÜJMÉNYEK Gátlló és serkentő tényezők SZEMÉLYISÉG TELJESÍTMÉNY

A TELJESÍTMÉNY ÖSSZETEVŐI I. (teljesítményszerkezet) I. Teljesítő KÉPESSÉG (képzési tényezők: képesség, ismeret, tudás) Motoros képesség (koordináció, kondíció) Technika, taktika Organikus feltételek Erőnlét Ismeretszerzés Módszertan, oktatás, szervezés

A TELJESÍTMÉNY ÖSSZETEVŐI II. (teljesítményszerkezet) II. Teljesítő KÉSZSÉG (nevelési tényezők), mobilizációs erők Szükségletek Elvárt erkölcsi tulajdonságok kialakítása Igénykeltés, érdeklődés Motiválás a testmozgásra Személyi tulajdonságok kialakítása (akarat, önuralom, kitartás, becsvágy, önállóság, szerénység, sportszerűség, bátorság stb.) Oktató – sportoló kapcsolat

A TELJESÍTMÉNY ÖSSZETEVŐI III. (teljesítményszerkezet) III. Befolyásoló KÖRÜLMÉNYEK (egyéb szubjektív) gátló és serkentő tényezők Egészségi állapot Szociális viszonyok életmód, miliő Időjárás, klíma Diszpozíciók, tehetség, temperamentum Kapcsolatteremtő készség Szerek, eszközök

Pedagógiai alapfogalmak Pedagógia (neveléstudomány): A nevelés gyakorlata az iskolában, az iskolán kívül és az iskolát megelőző nevelési rendszeren belül. Nevelés: A személyiség valamilyen tulajdonságának vagy valamire való alkalmasságának spontán vagy tervszerű kialakítása. Területei: testi, értelmi, érzelmi, esztétikai, erkölcsi. Oktatás: a tanítás-tanulás szervezett formája. Didaktika (oktatáselmélet): a pedagógiának a tanítás-tanulás tartalmi, szervezeti és módszertani kérdéseivel foglalkozó ága. Képzés: speciális oktatási folyamat, a képzésben résztvevők szakmai képesítést nyernek.

A sportoló személyiségfejlesztése, mint pedagógiai cél a) A sport és személyiségjegyek - Motiváltság, az érdeklődés határozott irányultsága. - Teljesítményigény, magas igénynívó. - Sikeréhség, élménykeresés. - Akaraterő, fegyelmezettség, bátorság. - Fegyelem, akarati uralás. b) A személyiségfejlesztés és a teljesítménymotiváltság - Erkölcsi értékek létrehozása. - Teljesítményszükségletre nevelés. - Helyesen adagolt sikerélmény. - A teljesítmény állandó ellenőrzése, értékelése, javítása.

A sport és a nevelési folyamat összefüggései A sport az egyén személyiségének céltudatos, tervszerű, szervezett folyamatban végzett fejlesztése. A sport önálló társadalmi jelenség, sajátos önálló célrendszerrel, tartalommal, sajátos színtereken folyik. Nem a nevelési rendszeren belül helyezkedik el, de van nevelési hatása. A sportoló felkészítése a teljesítményt szolgáló céltudatos pedagógiai folyamat, de nem egyenlő a sportoló nevelésének egész folyamatával.

A nevelés főbb színterei és ezek kapcsolata Családi nevelés. Az iskolai nevelőmunka. Tárgyi sportkörnyezet. Személyi sportkörnyezet. Az edző és a sportoló munkahelyének kapcsolata. Egyéb nevelési hatások: Sportvezetés Szurkoló Tömegkommunikáció

A transzfer pedagógiai értelmezése Áthelyeződés, ami az idegi impulzusok irradiációjában nyilvánul meg. Transzfer elvek: Feladatok gyakorlásának feltételei hasonlóak; Különböző ingerek ugyanazt a reakciót követelik meg (pozitív transzfer); Ugyanarra az ingerre más reakció kifejtés (negatív transzfer); A tanulandó részek szoros kapcsolatban vannak; Feladatok kifáradásig történő gyakorlása; Az első feladat begyakorlottsága erős; Két feladat közötti erős kognitív kapcsolat esetén; Gyakorlatok közös működési elve nyilvánvaló; A sportban szerzett személyiségtulajdonságként nyert magatartás áttevődik a más élettérre is.

Konfliktushelyzet, stresszhatás A sportolói szerepkör mint konfliktushordozó. A konfliktusok forrási a sportban; az igénynívó és a teljesítmény ellentmondásai (felfokozottság). Siker és kudarc elviselésére nevelés, a sikerélmény transzferálása. Teljesítőképesség-határok kitágítása, fájdalomtűrésre nevelés. Személyek közötti kapcsolatokból fakadó konfliktushelyzetek leküzdése a sportban. Konfliktusmegoldások (nevelési stílusok). Leküzdés ill. megelőzés szempontjai: reális önismeret, követelmény, célkitűzés, előrejelzés, elemzés; sikerigény átvitele; konfliktusok gyors rendezése, tisztázása; közösségi érzés fejlesztése.

Igénynívó, önértékelés, értéktudat Az igényszínvonalat az önismeret, tudásunkba vetett hit, az önbizalom mellett az egyénnek tartós irányulása, kötődése, érdeklődése is meghatározza. Az elvárás, a célkitűzés és az igényszint közösen határozzák meg a teljesítményt. Aktuális igényszint: a teljesítményt előzetesen befolyásoló állapot. Az igénynívó fejlesztése: tevékenység, teljesítmény, reális önismeret, közösségi igény, határozott és intenzív érdeklődés, élmények (siker, kudarc) kezelése. A versenyek jelentősége.

ALAPVETŐ NEVELÉSI TERÜLETEK A TRIATLON SPORTÁGBAN

Jellemnevelés Önállóságra, aktivitásra nevelés (cselekvés, vállalkozás, kezdeményezőkészség) Kitartásra nevelés (monotóniatűrés, tartós érdeklődés és figyelem, biztos motivációs bázis) Önfegyelemre nevelés (temperamentum): Önuralom Helyes önértékelés Szabályok, követelmények ismerete, elfogadása Kollektívához való alkalmazkodás Küzdeni tudásra nevelés (önmagunk túlhaladása, pozíció megerősítése, ellenféllel egyénileg ill. csoportosan, képességhatárok kitágítása) Módszer: gyakorlás erőfeszítést igénylő helyzetekben, értékelés, visszajelzés.

Világnézeti nevelés A világra (természet, társadalom, gondolkodás) vonatkozó tudományos ismeretek, meggyőződések átfogó rendszere. Feladatok: Átfogó tudományos szemlélet kialakítása Pozitív meggyőző erejű tapasztalatok átadása Pozitív érzelmi kötődések kialakítása a valósághoz Elvekkel, tapasztalatokkal megegyező magatartásra formálás. Alapvető módszerei: (egyéni, csoportos beszélgetések, viták; önképzés igényének kialakítása; példák, tapasztalati anyag elemzése, értékelése; saját személyes állásfoglalás.

Közösségi nevelés A sport közösségfejlesztő tényezői: Közös célkitűzések Együttes tevékenység Jó teljesítmény Kollektív magatartás Összetartozás (szociális érdeklődés) Közös élmények Hagyományok kialakítása, egyesületi „ereklyék” Eszményképek A sportközösség struktúrája (szociometria): Összetétel; kapcsolat; működési tér, funkció, vezéregyéniség.

Közösségi nevelés módszerei A közösség szervezeti életének kialakítása; Egyénekhez méretezett követelmények; Sikerélmény biztosítása minden szinten; Perspektíva nyújtása, célok kijelölésével; Közösségi hagyományok kialakítása, ápolása; A közösségen belül az egyénekkel való foglalkozás.

Erkölcsi nevelés - Testi-lelki egyensúly megteremtése. Sportolás közben az erkölcsi normák átélése. Egységben alakul az erkölcsi meggyőződés, az érzelem és a tevékenység. Kiemelkedő sportolók erkölcsi mintaadásának jelentősége (az edző is mintaadó!). Munkamorál fejlesztése: pl. pontosság, rendszeretet, munkafegyelem, kollektivitás, felelősségtudat. Transzferálható tulajdonság. Területek, módszerek: Megismerés: ismeretek, tájékozódás, értékrend Akarás:érzelmek, lelkiismeret, döntés Alkotás: gyakorlás, tevékenység, viselkedés

Humanizmusra nevelés - Alá, fölé- és mellérendeltség kezelése. Emberséges hangnem, bánásmód. Tiszteletadás. A viselkedés követelményeinek ismertetése, meggyőzés. Különneműek egymással való érintkezése. Az edző-sportoló kapcsolat a leghatékonyabb területe a humanizmusra nevelésnek. -

Kreativitásra nevelés Az alkotóképesség pszichikai alapja a divergens gondolkodás (originalitás, érzékenység, redefinició, adaptív és spontán hajlékonyság, könnyedség, folyékonyság, kidolgozottság). A kreativitás: A fejlődést magában foglaló képesség Szociális kreativitás Expresszív (kifejező) Produktív (létrehozó) Felfedező Operatív (végrehajtói) Felfedező újító Konformizmus: gátolja a kreativitás kifejlődését (túlzott módon bemutatásra kerülnek a megoldások) Módszerek: problémamegoldást igénylő (szokatlan, újszerű) helyzetek önálló megoldása.

Értelmi nevelés (alap-, sportműveltség) Az optimális terhelést biztosító testmozgás a szellemi frissesség egyik előfeltétele: A sport nevelő hatása a megismerő tevékenységünkre – a mozgás észlelése, megfigyelése. Az önmegfigyelés jelentősége és fejlesztése. Mozgásmegfigyelés és elemzés látott minta alapján. Az emlékezet fejlesztése a mozgástanulás közvetlen eredménye, de előfeltétele is. Alkotó gondolkodás fejlesztése önálló döntések, új megoldások keresésével.

Akarati nevelés Az eredményes sporttevékenység elképzelhetetlen az akaraterő, és egyben az akarat fejlesztésének iskolája. Negatív testi-lelki jelenségek leküzdésében külön-külön és együtt is fontos az akarat. A nehézségek tudatos leküzdésére nevelés a sporton keresztül (kimerülés, fáradtság, félelem, bizonytalanság stb.) A fejlesztéshez sok gyakorlás szükséges, értelmi és érzelmi ráhatással összekapcsolva.

Egészségre nevelés Az ember bio-pszicho-szociális lény. Higiénia: személy, táplálkozás, öltözködés, környezet, nemi (az ellenkező nem tisztelete, titoktartás). Napirend, életrend kialakítása (tanulás, edzés, szabadidő), ellenőrzése. Tanácsadás, felvilágosítás. Baleset-, betegségmegelőzés, elhárítás. Testtartás nevelés.

Esztétikai nevelés I. Az esztétikai élmény tudatos átélésére való nevelés (szemléltető, esztétikailag kifogástalan példaadás). A szép megoldások értékelésére történő nevelés (helyes önértékelés). A környezet véleményének értékelő megnyilvánulása. Állandó értékelés összehasonlítás, példaadás a mozgás kivitelezésben.

Esztétikai nevelés II. A formai megoldások esztétikumának állandó számonkérése. A sportoló ösztönzése egyéni alkotásra. A járulékos sportkörnyezet (tárgy, eszköz, felszerelés stb.). A közösség ötletgazdag, ösztönző véleményének kihasználása (egészséges közvélemény). Az esztétikai élmény tudatos átélésére nevelés, az egyes megoldások rendszeres értékelésén keresztül.

Nevelési irányelvek a triatlonban Akarati döntések, érzelmi megalapozása. A közösségi tudat formálása. A sportszerű magatartás felépítése. A sportolói szerep pozitív vállalása. A követelmények szubjektív (belsővé) vállalására való ösztönzés. A sportegyesületi élet demokratizmusának fejlesztése, ápolása. A közösségi pozíció célirányos fejlesztése.

Nevelési módszerek a triatlonban I. EMPATIKUS képesség A nevelés folyamata: a) szokásformálás, b) modellek közvetítése, c) meggyőződés-formálás. Módszerek: Szóbeli kifejtés. Beszélgetés. Szemléltetés. Gyakoroltatás Hibajavítás. Segítségnyújtás. Önálló munkák.

Nevelési módszerek a triatlonban II. Nevelési célzatú beszélgetés. Társak, edzők, élsportolók személyes példája. Követelés. Gyakoroltatás – szokások kiépítése. Ellenőrzés – értékelés. Buzdítás – büntetés.

Főbb ajánlások A nevelés sporttevékenységben a sporttevékenység által valósuljon meg. A személyiségfejlesztés leghatékonyabb közege. A nevelőmunka és a teljesítménynövelés között elválaszthatatlan összefüggés van. Az oktatás és nevelés összehangolása. Nevelési lehetőségek kihasználása. Megfelelő kölcsönhatás edző, tanítvány és szülő között.

Az edző, mint pedagógus, az edző pedagógiai modellje a) Önmagával szembeni tulajdonságok: - Cselekedetei összhangban vannak elveivel. - A követelmények teljesítésében élen jár. - Tudását állandóan bővíti. - Edzői munkáját egész emberként végzi. - Mer kezdeményezni, kockáztatni, újat kipróbálni. b) Másokhoz való viszonya: - Szakmai, emberi tudás, tekintély. - Ismeretek, tapasztalatok átadási képessége. - Törődés, gondoskodás, segítőkészség, bizalom, igényesség, őszinteség - Humánus magatartás, modoros magatartás. - Külső megjelenés. - Szülőkkel, tanárokkal, kollegákkal, vezetőkkel, médiával való kapcsolat.

Köszönöm a figyelmet!