Módszertani délelőtt PP. csoport AFI. Az intézet történeti áttekintése:  Intézetünk az elmúlt évben ünnepelte fennállásának 125. évfordulóját.  Már.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
Jánosi Beatrix szeptember 08.
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A motiváció fenntartása
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szociális munka a börtönben
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
TÁMOP az intézményi folyamat szaktanácsadó szemével Balatonszentgyörgy
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Jól látható, hogy a vendéglátás-idegenforgalom, és a mezőgazdasági szakmacsoportok a legelérhetőbbek, illetve legkeresettebbek. Ezeket a gépészet és a.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A lelki egészség védelme az iskolában
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Győr Pláza Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület „SzínStér” Szenvedélybetegek Alacsonyküszöbű Ellátása Győr.
R. M. Á. I. Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya TÁMOP – – 11/2 – A kincsesbányai Kazinczy Ferenc Tagiskola felkészülése a kistérségi.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Jó szülő vagyok? Foglalkozások fogyatékkal élőket gondozó szülőkkel
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Pedagógus értékelési rendszer
„ÚT A JÖVŐBE” „EGY HULLÁMHOSSZON” Projektzáró rendezvény.
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Az üzletek operatív működtetése
AFI Módszertani délelőtt PP. csoport.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Család – és Gyermekjóléti Központ
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Módszertani délelőtt PP. csoport AFI

Az intézet történeti áttekintése:  Intézetünk az elmúlt évben ünnepelte fennállásának 125. évfordulóját.  Már kezdettől komoly problémát jelentett a vezetők és a növendékekkel foglalkozók számára az, hogy voltak olyan fiatalok, akik súlyos pszichés, pszichoszomatikus betegségekkel rendelkeztek, alkoholisták, csavargók, vagy egyéb okok miatt beilleszkedési problémáik voltak.

 Ők okozták a legtöbb nehézséget a nevelés, képzés folyamatában.  Ők azok, akik két lábon járó konfliktushordozók voltak.  Tele feszültséggel, indulattal, agresszivitással.  Ők voltak azok, akik sajátos, speciális nevelést igényeltek.  Az egyéni bánásmódhoz, a speciális neveléshez, egyedi feltételrendszerre volt szükség.

 Évtizedeken át komoly erőfeszítéseket tettek e probléma megoldására: Pl.: különböző csoportok, közösségek szervezésével, az átjárhatóság biztosításával stb., de érdemi megoldást nem találtak. Pl.: különböző csoportok, közösségek szervezésével, az átjárhatóság biztosításával stb., de érdemi megoldást nem találtak.  Több mint száz évnek kellett eltelnie, amikor 1986-ban hosszas előkészítés után megalakították a pszichopedagógiai csoportot.

 A csoport „sajátos elvek, sajátos gyakorlat alapján működött, abból a célból, hogy mentesítse az otthon csoportokat a súlyos pszichés torzulással, személyiségdeficittel rendelkező növendékektől.”

 A PP. csoport létrehozása nagyon nehéz feladat elé állította a csoport vezetőit, valamint az ott dolgozókat.  Valódi úttörő munkát kellett végezniük, új eljárásokat, módszereket kellett kidolgozniuk, miközben környezetük sokszor kétkedve reagált, érdemtelenül alábecsülte ténykedésüket.

Úttörő munkát végezték a csoport korábbi vezetői  Kovács Lajos  Koncz József  Budai András

A mai módszertani délelőtt alkalmat teremt arra, hogy a PP. csoport munkáját, a más csoportban dolgozó nevelők, jobban megismerhessék. A mai módszertani délelőtt alkalmat teremt arra, hogy a PP. csoport munkáját, a más csoportban dolgozó nevelők, jobban megismerhessék.

Kinka Balázs  Iskolai végzettségem  Mióta dolgozom az intézetben?  Főbb tevékenységeim? -Szabadidő (sport, zene) -Adminisztratív tevékenységek  Céljaim

Cziráné Bakonyi Bernadett  Bemutatkozás  Csoportba kerülésem  Főbb tevékenységeim!?  Tapasztalatok, élmények

„Lehetnének talán még emberek, hisz megvan bennük is, csak még szendereg az emberséghez méltó értelem, mondjátok hát, hogy nem reménytelen.” \Radnóti Miklós\ \Radnóti Miklós\

Majoros Nikoletta  Személyes, és szakmai életút az intézetben Mivel foglalkozom?  Egészségügyi szolgáltatás koordinálása  A mentálhigiéné fogalma: A lelki egészség megőrzésének tudománya  Mentálhigiénés prevenció: a mentálhigiéné legfontosabb fogalma, elsődleges, másodlagos és harmadlagos megelőzésre irányul.  Igény szükség: fogászat, szemészet…

Probléma meghatározás  Megkezdett orvosi kezelés, helyi segítség  Az intézet egészségügyi részlegével, SZTK- val való együttműködés  Pozitívumok-negatívumok, nehézségek

 Célkitűzéseim  Hogyan tudom a tapasztalataimat, segítőként a munkában hasznosítani?

„Óriási értéke van annak, ha megengedhetem magamnak, hogy megértsek egy másik embert.” „Óriási értéke van annak, ha megengedhetem magamnak, hogy megértsek egy másik embert.” \Rogers\ \Rogers\

Lakos Mária Lujza  10 év a Javítóintézetben  Pedagógus és nő a Javítóintézetben  A pp.-s munka= Szigorú szeretet-szolgálat

„Nagy dolgokat nem tudunk véghez vinni- csak kis dolgokat- nagy szeretettel.” \Teréz Anya\ \Teréz Anya\

Farkas Gábor \Eddigi megfigyelések, tapasztalatok, dilemmák\ A PP. csoport növendékeinek jellemzői, a nonverbális terápiák szempontjából. - Kommunikációs készségek elégtelensége - rossz konfliktuskezelési stratégiák - auto agresszív tendenciák - magas fokú belső feszűltségszint, szorongás, - debilizáló szorongás - poszttraumás stressz - drogfogyasztás következtében fellépő amotivációs szindróma - magatartászavar, személyiségzavarok, beilleszkedési nehézségek, identitászavar

A művészeti tevékenységek szerepe, és lehetősége a személyiség, csoport építés szempontjából Célok:  Önismeret fejlesztése  Személyiség fejlesztés, készségfejlesztés  Interperszonális kapcsolatok építése  Kommunikációs készségek fejlesztése, önkifejezés segítése  Kompetens én kialakítása, énkép, önbizalom, önértékelés javítása  A különböző tevékenységek révén sikerélmények megtapasztaltatása  Csoportkohézió erősítése, közös aktivitások

A művészetterápia, művészeti tevékenységek lehetősége a pp. csoportban  Szocioterápiás jellegű művészeti tevékenységek, melyben szerepet kap a zene, (egyéni, közös), a színjátszás, mozgás, tánc. A foglalkozások alkalmával hangsúlyos a csoportot alakító, együttműködést befolyásoló, közösségépítő jelleg. A tevékenységekben dominánsan jelenik meg a pedagógiai munka, ennek terápiás hatása (pl. hangszeres tanulás, szereptanulás, énektanulás.). A tevékenység fő jellemzője, hatótényezője a játék.  A foglalkozások fő témájául, az ünnepi évkör eseményei szolgáltatják.  Művészeti tevékenységek:  Egyéni és csoportos zenélés, énektanulás közös zenés improvizációk, népzene feldolgozás, színjátszás, drámajáték

Speciális tényezők  Tevékenységemet nevelői szerepkörben végzem, a terápiás munka, része a nevelői tevékenységnek.  A csoport összetételét tekintve, a pp csoport tagjai.  A tevékenység színtere a csoport életterének valamely területe.  Idejét tekintve a szervezett csoportfoglalkozások, szabadfoglalkozások ideje, szabadidő, a délelőtti munkafoglalkozások,(pl. maszkkészítés).

A honnan?...  Új környezet, kihívások számomra is. Kezdetben és jelenleg is az intézet hagyományaival ismerkedem, tanulmányozom. Kérdés volt számomra, hogy a növendékek, nevelők hogyan fogadják ezt a fajta tevékenységet.  Kérdés volt számomra, hogy milyen keretek között tudjuk alkalmazni ezeket a tevékenységeket. A kezdeti fellángolások után az ellenállások leküzdése (terápiás folyamat). A csoportban jelenlévő terápiás szemlélet és a folyamatok ismerete.  Az idő elteltével lehetővé vált számunkra, hogy egyéni és csoportos produkcióinkat különböző rendezvényeken, vetélkedőkön bemutassuk. Ez folyamatosan, fő motiváló erőként jelent meg a fiatalok számára.

Bobály István A pszichopedagógiai csoport megismerése tapasztalataim alapján  A munkához való viszonyom kialakítása tapasztalataim, esetbemutatás alapján  A növendékekhez való viszonyom kialakítása tapasztalataim segítségével.  Elméleti alapok átgondolása új ismeretek megszerzése (önképzés)  Gyakorlati tapasztalatok szerzése: Figyelés, elemzés, alkalmazás, ellenőrzés, korrigálás, beépítés, önművelés, hibáim korrigálása (rendszeresség) következetesség folyamatossága.

Generációváltás időszaka  Vezetőváltás, a nevelői állomány kicserélődése (ismeret, tapasztalatátadás rövidsége, hiánya)  Részem a csapatépítésben: sikerek, nehézségek, példák alapján.

A délelőtti foglalkoztatás ismertetése  Milyen igény hozta létre  Tevékenység meghatározása  A nevelő mint vezető! (beállítódás- attitűd)  Folyamat összefüggések, mit miért? (gyakorlati példákkal)  Tanulságok, következtetések megfogalmazása

Nagy György  dec. 1-től dolgozom a PP. csoportban.  Nagyon sok jó tanácsot kaptam.  Pavlovi reflex!  Valóban fenyíteni, büntetni kell, akik fegyelemsértést követnek el.  Csak megfelelő ismeretinformáció birtokában szabad meghozni a döntést, hogy mindenki tudja, értse, hogy mit, miért kapott.  Gördülékeny döntéseket kell hozni, amely megfelelő kontrol mellett megfelelő mozgásteret biztosít a nevelőnek.

 A PP. csoport egy mentsvár, ahol különleges fejlesztési igényű gyerekek vannak, ahol a legfontosabb, nevelési eszköz a szeretet, a megértés, az elfogadás, a segítő szándék !  Ez tesz bennünket hitelessé!  Természetesen megfelelő szabályozottság, fegyelem betartása mellett!

Ennek érdekében  Elkészítettük az új pedagógiai programot.  Átdolgoztuk, aktualizáltuk a házirendet, a napirendet és az időszakrendszert.

Mit akarunk erősíteni?  A pozitív erkölcsi tulajdonságokat.  A nevelő, a felnőtt mindig minta, ne játszunk szerepeket!  Viselkedjünk természetesen, adjuk önmagunkat!  A „való világra” való felkészítést, a helyes családmodellt!  Tudatosítani kell az intézet, a csoport szabályait, azokat be kell tartatni!  Erősíteni kell a kapcsolattartást az iskolával, a műhelyekkel, az intézet más csoportjaival, mindazokkal, akik a növendékekkel foglalkoznak!

 Ápoljuk hagyományainkat, ragaszkodjunk gyökereinkhez! /Nyugdíjasok meghívása!/  Erősíteni kell a csapatkohéziót! /a munkatársak között, a növendékek között, a nevelők és növendékek között/  Szigorítani kell a rendszeres ellenőrzést!  Erősíteni kell a rendet, a fegyelmi helyzetet!  Kiemelten kell kezelni a másság elfogadását!

Mit tettünk ezeknek érdekében?   A dokumentációk átdolgozásába bevontuk a növendékeket is!   Tudatosítottuk az elvárásokat, kötelességeket, jogokat! /A sorrend fontos!/   Következetesen betartatjuk a napirendet, házirendet!   Megszüntettük a kávézást!   Megtiltottuk a személyes tulajdonú zenegépek, használatát. /MP-3, MP-4, magnó, rádió, számítógép stb./   Szabályoztuk a dohányzás rendjét!

 Szigorítottuk a vásárlás, telefonálás módját!  Gyakran éltünk a visszaminősítés lehetőségével, az eltávozás megvonásával!  Aki egyest kap, annak tanulmányi ideje meghosszabbodik!  Aki osztályfőnöki, szakoktatói figyelmeztetést kap, vagy havi teljesítményét elégtelenre, vagy 50% alattinak értékelik, az első időszakos visszaminősítésre kerül.  Tudatosítottuk, hogy jutalmazás, csak tényleges teljesítmény után lehet!

Hogyan tudtuk ezeket elérni?  Határozott, következetes, szeretettel átitatott nevelési módszerek alkalmazásával.  Kölcsönös bizalommal! /Azért csak óvatosan!/  Ha nagyon akar a növendék valamit, akkor nagyon figyelj és légy körültekintő! Pl.: L. Róbert, K. Aurél, vagy E. Ferenc, K. Attila, E. Gábor, vagy M. Csaba, és R. Béla esete!  Megbízhatósággal /Ránk mindig számíthatsz!/ Vass A.: a szó értéke!!  Dicsérj, ha tudsz! /Cs. Sándor szekrénye!/  Büntess, ha kell!

 Együttléttel, közös tevékenységekkel! /Munka, játék, szórakozás/  Mindenkiben van valamilyen jó! Találd meg és nyert ügyed van!  Programok szervezésével, rendezvényeken való szerepléssel! /Jubileumi megnyerése!/  Módosított kihelyezési eljárás bevezetésével.  Igény szerint a hitélet gyakorolhatóságával, a keresztény hit megismerésével! /Gyökössy E.: Remény a reménytelenségben/  A „csend nevel” elv tudatosításával!  Nagyon sok csoportos és egyéni beszélgetésekkel! /Sztori: Pásztor G. bácsi/

Néhány megtörtént érdekes eset Identitászavaros növendékek /L. Róbert, K. Gyula/  Mindketten nőnek érzik magukat.  Az egyik kifelé férfinak mutatkozik, úgy viselkedik.  Sokan csúfolják, gúnyolják őket.  Gyakran kerülnek konfliktusos helyzetbe, amelyet nagyon rosszul kezelnek. /Elvira/

Súlyos érzelmi deficittel rendelkezők /pl. B. Ferenc/  6-7 éves kora óta nevelőintézetben él – bántalmazások – súlyos lelki sérülések.  Elmondása szerint, őt hibáztatják kistestvére halála miatt!  Már nyolc éves kora óta farcolja magát!  Szeretetéhség, vele soha nem törődött senki!  Autó-és heteroagresszióra hajlamos, a javító előtt kétszer akart önmagával végezni!  Közel 19 éves, és inkontinenciával küzd!  Nagyon szeretne családjával élni, de egyre tisztábban látja, hogy ennek csekély az esélye!  én érkezik a csoportba. /kihelyezés módja!/  Folyamatos problémák!

Figyeld a szemét! Nézz rám!  Nevelési naplójában eddig 69 bejegyzés történt, ebből 54db. „rossz” minősítésű!  tavaszán be kell mutatni az édesanyjának!  án eltávozásra megy! /előkészületek/  án szabadságra megy! /problémák/  IF. /36 nap/  Kiváltó ok: egy növendéktársával szeretett volna összeköltözni!  ismét IF. /határozatlan idő!/  Gyógyszer szívás, farcoltatás.  Mi lesz vele? Hogyan tudunk segíteni?

„Az igazságosságnál erősebb a szeretet! „ /Mácz István/