Minőségmenedzsment a könyvtárban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
STRATÉGIAI TERVEZÉS Szellőné Fábián Mária.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A stratégiai tervezés módszertana
Az iskolai könyvtár állománya
Könyvtári és Informatikai Szövetség
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
1 Európai együttműködési lehetőségek és a hazai könyvtárak Könyvtári napok. Szakmai tanácskozás Sopron október Nagy Anna.
Stratégiai tervezés.
Közigazgatási technológia
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Könyvtári teljesítménymérés
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Berzsenyi Dániel Főiskola Szombathely, május 8. Könyvtári partnerség a felsőoktatásban XIII. Vas Megyei Könyvtári Nap.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Szakkönyvtári teljesítménymérés Hegyközi Ilona - Fazokas Eszter Székesfehérvár május 8.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
STRATÉGIAI TERVEZÉS Szellőné Fábián Mária. Definíció Olyan folyamat, mely a szervezetet a kör- nyezeti változásokhoz és a piaci feltételek- hez próbálja.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
STRATÉGIA ÉS TELJESÍTMÉNYMÉRÉS
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Foglalkoztatás-politika
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Magyar könyvtárügy 1945 után.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Minőségmenedzsment a könyvtárban Tőzsér Istvánné G. Andrea Bródy Sándor Megyei és Városi Könyvtár Eger Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A könyvtárak és a könyvtárügy jövője Meddig lesznek még könyvtárak? A digitális világban kellenek-e még könyvek? Szükség van-e a könyvtárakra egyáltalán? Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Könyvtárak távlati jövője Új szerepkör – társadalmi változások, információs technológia fejlődése A könyvtár gyűjti, rendszerezi, szolgáltatja és archiválja az információt A könyvtárosok = információ menedzserei, informatikus, marketing szakember… Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004. A minőségi szemlélet alapja és eszköze: Egységes irányelvek, elképzelések, alapelvek Rendszerszemlélet Egyértelmű jogi szabályozás, írásban lefektetett és közzétett szabályzatok Magas szintű képzés, önképzés Mennyiségi szemlélet helyett a minőség kerül előtérbe Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A könyvtárügy 2003-2007 közötti stratégiai céljai 1. Felkészülés az Európai Unióba történő csatlakozásra 2. Az információhoz és dokumentumokhoz való hozzáférés biztosításának növelése a demokrácia és az esélyegyenlőség elveinek érvényesítése érdekében 3. Regionális könyvtári ellátás 4. A könyvtárosi életpálya vonzóbbá tétele Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004. Az Európai Unióhoz történő csatlakozás követelménye: A szolgáltatási szektorban a minőségirányítás bevezetése Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Törődés a partnerekkel, használókkal A szolgáltatások megújításának olyan átfogó megközelítése, amely a használó igényeiből és elvárásaiból indul ki. Hosszú távú stratégia a minőségi szolgáltatások megteremtéséhez Tökéletes odafigyelés mindenre, ami a könyvtárban történik Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Kiinduló állapot felmérése (helyzetkép, analízisek) Problémák feltárása, megoldandó kérdések számbavétele Minőségirányítási munkacsoport (több személyes munkahelyeken, v. konzultáció lehetősége) Stratégiai terv készítése (benne: jövőkép, küldetésnyilatkozat, alapvető célok megfogalmazása, cselekvési tervek – folyamatos értékelés!) Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

1. Kiinduló állapot felmérése Az országos, az ágazatra, könyvtárügyre vonatkozó trendek PEST analízis (politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők) SWOT analízis (erősségek, gyengeségek, lehetőségek, veszélyek) Statisztikai elemzések A szolgáltatások minőségét jelző vizsgálatok, elemzések, eszközök Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A makrokörnyezet elemzésének módszere a PEST analízis P (politics) E (economics) S (society) T (technology) Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Könyvtárunk PEST-analízise 2000 Politikai tényezők a politika támogatja az információs társadalom fejlődését az európai integrációs folyamat megköveteli az EU konform szolgáltatások kialakítását korszerű jogi szabályozás Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Könyvtárunk PEST-analízise 2000 Gazdasági tényezők: a könyvtári törvény forrásokat is biztosít fontossá válik a könyvtárak többcsatornás finanszírozása (pályázatok) az információnak gazdasági jelentősége van Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Könyvtárunk PEST-analízise 2000 Technológiai tényezők: mind az ICT mind a tartalomipar nagyarányú fejlődése és fejlesztése hozzájárul ahhoz, hogy a könyvtárak a társadalom alapintézményei legyenek Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Könyvtárunk PEST-analízise 2000 Társadalmi tényezők: az élethosszig tartó tanulás, az átképzés, a távoktatás megnöveli és felértékeli a könyvtárak társadalmi szerepét a globalizációs törekvések mellett egyre erősödik a lokális tényezők fontossága Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Társadalmi környezet elemzése a település fejlődési trendjét a település kulturális stratégiáját az ellátandó könyvtárhasználók demográfiai, gazdasági, szociális helyzetét Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Társadalmi környezet elemzése csoportok gyermekek (14 éven aluliak ) tanulók - középiskola igények olvasóvá nevelés, ismeretszerzés, könyvtárhasználati ismeretek ismeretszerzés, nyelvtanulás Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Társadalmi környezet elemzése - szakközépiskola - felsőoktatás szakismeretek bővítése, nyelvtanulás szakismeretek bővítése magasabb szinten nyelvtanulás, nyelvvizsga, szakdolgozat Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Társadalmi környezet elemzése - felnőttoktatás aktív felnőtt lakosság inaktívak (nyugdíjasok munkanélküliek) új szakismeretek elsajátítása, továbbképzés nyelvtanulás ismeretszerzés, hobby, szabadidő hasznos eltöltése szabadidő hasznos eltöltése, hobby, szociális funkció Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Társadalmi környezet elemzése társintézmények, civil szervezetek a városban élő és dolgozó külföldiek munkájuk segítése, profiljuknak megfelelő szakirodalom magyar nyelv tanulása, közhasznú és helyismereti információk Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Társadalmi környezet elemzése a városban üdülő hazai és külföldi turisták fogyatékkal élők közhasznú és helyismereti információk, újságok speciális szolgáltatások Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Mikrokörnyezet, SWOT-analízis S = strength erősségek W = weakness gyengeségek O = opportunities lehetőségek T = threats veszélyek Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Könyvtárunk SWOT-analízise, 2000 Erősség a könyvtár fő épülete jól megközelíthető, központi helyen, a történelmi belvárosban a könyvtári rendszerben elfoglalt helyünk alapján kedvezményezettek vagyunk a központi források elosztásában (ODR) Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Könyvtárunk SWOT-analízise, 2000 Erősség sokféle dokumentumtípust magában foglaló dokumentumállomány a felhasználói igényeket kielégítő különgyűjtemények dokumentumállományunk számítógépes feldolgozottsága Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Könyvtárunk SWOT-analízise, 2000 Erősség jólképzett, szakmáját szerető, új ismeretek befogadására nyitott szakemberek a dolgozókat szakmailag segítő és önálló kezdeményezésekre ösztönző demokratikus vezetési stílus kiállításainkkal, rendezvényeinkkel bekapcsolódunk a város kulturális életébe Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Könyvtárunk SWOT-analízise, 2000 Gyengeség szűkös elhelyezési körülmények és az ebből adódó negatívumok: magas bérleti díjak, széttagoltság, zsúfoltság az állomány egy része tápraktárban finanszírozási gondok Internet hozzáférés hiánya Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Könyvtárunk SWOT-analízise, 2000 Gyengeség a könyvállományunk egy része elavult, fölöslegesen terheli az állományt új médiák kezeléséhez szükséges ismeretek hiánya állományvédelem nem megoldott - lopásgátló hiánya Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Könyvtárunk SWOT-analízise, 2000 Lehetőségek a könyvtáros szakma piacképes szakmává válik a minőségbiztosítás szemléletének, módszereinek alkalmazása további pályázati lehetőségek a szakmai tevékenységre és technikai fejlesztésre a finanszírozás követi az inflációt folyamatos képzés, továbbképzés megkapjuk a kellő támogatást az új könyvtár felépítéséhez Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Könyvtárunk SWOT-analízise, 2000 Veszélyek a könyvtárosok anyagi és társadalmi megbecsültsége elmarad a kultúra szerepe háttérbe szorul a könyvtár nem tud eleget tenni az információs alapintézmény kívánalmainak bizonytalan finanszírozás a könyvtár nem tud lépést tartani a kereskedelmi alapon működő információs szolgáltatásokkal a könyvtárosok nem tudnak megfelelni az életen át tartó tanulás követelményének Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Szakfelügyeleti ellenőrzés tapasztalatai Önértékelés (Domoszló község könyvtárosa) Személyi feltételek, Tárgyi, technikai feltételek Könyvtári beszerzés alakulása Könyvtár látogatottsága Könyvtárosi tevékenység Rendezvények, tanfolyamok Kapcsolataink Terveim (SWOT analízissel) Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Milyen az ideális könyvtár… Dokumentumállománya Személyzete Gépesítettsége Berendezése Épülete Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004. Személyi feltételek Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A könyvtáros szakma szeretete és ennek megnyilvánulási módjai A szükséges szakmai tudás Az állandó képzés és önképzés igénye A szakma alkotó továbbfejlesztésére való képesség A szakmával kapcsolatos nem helyben történő eseményekben, munkákban való örömteli részvétel Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A könyvtáros személyiségének általános alkalmassági képességei Kapcsolatteremtő képesség Az emberekkel való foglalkozás öröme Pedagógusi és pszichológusi hajlam megléte és gyakorlásának öröme Empátia a problémákkal és a problematikus személyiségekkel szemben A demokratikus légkör megteremtésére való képesség Felelősségvállalás Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A könyvtáros személyiségének általános alkalmassági képességei Az emberi kapcsolatokban megnyilvánuló jó modor Udvariasság Jó beszédkészség Segítőkészség Türelem és önuralom Őszinteség (szavaiért és tetteiért vállalja a felelősséget) Tapintat (véleményünk közlésének megfelelő módja) Bizalom (jóhiszeműség) Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004. Az előadás jövőképe A szakmai kívánalmaknak és a helyi viszonyoknak megfelelő hasznos stratégiai tervek szülessenek a megye könyvtáraiban. (Idealisztikus, inspiráló elképzelés arról, hogy 5-10 év alatt hová kívánunk eljutni) Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Az előadás cél- és küldetésnyilatkozata A Bródy Sándor Megyei és Városi Könyvtár stratégiai tervének bemutatásával segítse a Jász-Nagykun-Szolnok megyei könyvtárosokat saját stratégiájuk kialakításában, hogy eleget tudjanak tenni a hagyományos könyvtári feladatoknak és a folyamatosan változó könyvtárhasználati igényeknek. (Konkrét, realisztikus, megkülönböztető jegyeket hordoz) Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004. Alapvető célok Ismerkedés a minőségmenedzsment alapfogalmaival Egyes részterületek bemutatása, ismeretszintű közlése (fő feladatok, célok számbavétele) Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Kulcsfontosságú területek kijelölése Helyzetelemzés eszközeinek megismerése (PEST, SWOT analízis, statisztikai adatok, teljesítménymérés) Stratégiai tervezés alaplépéseinek megismerése Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Kulcsfontosságú területek a stratégiai tervezés folyamata Egy könyvtár (BSK) stratégiai tervének elemei a hazai könyvtárügy stratégiai tervének elemei Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Stratégiai tervezés Meghatározás A stratégiai tervezés olyan folyamat, amelyben, a könyvtár átfogó céljának (küldetésének) megfelelően megfogalmazzák a megvalósítandó célokat és a kulcsfontosságú területeket. A stratégiai tervezés a változások menedzselésének és a minőségirányítás meghonosításának eszköze. A változás menedzselése = igazodás a megváltozott körülményekhez. Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Stratégiai tervezés Mit kell tudni a változásokról? a változás természetes állapot a változás az egyetlen változatlan a továbblépések formája az elöregedett szervezetek és tevékenységek megújításának feltétele Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés jellemzői folyamatos tevékenység összekapcsolja a különböző folyamatokat cselekvés- és jövő orientált közös erőfeszítésen és közös célkitűzésen alapszik csoportmunka eredménye Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés jellemzői jövőbe tekintő cselekvés orientált aktív rugalmas változásokra orientált tartós sikert biztosít (Csath, 1994.) Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei A tervezési folyamat a munkacsoport kialakítása a munkacsoport tagjait a stratégiai fókusz határozza meg a munkacsoport vezetőjének kijelölése (optimális esetben a könyvtár vezetője) a tervezési folyamathoz szükséges források és időtartam meghatározása Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei A stratégiai pont (fókusz ) meghatározása: a könyvtár egésze egy -egy könyvtári terület egy-egy szolgáltatás Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Jövőkép (vízió) egyrészt tudományos, másrészt idealisztikus, inspiráló elképzelés arról, hogy 5-10 év alatt hová kíván a könyvtár eljutni a szervezet saját ambícióinak megfogalmazását szolgálja a kitűzött startégiai célokkal összhangban Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Jövőkép A hazai könyvtárügy jövőképe: Az információs társadalom, a tudás társadalmának alapintézménye az információt és dokumentumot gyűjtő, feltáró és szolgáltató intézmény: a könyvtár. Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Könyvtárunk jövőképe Az új könyvtár a város büszkesége lesz. Sokszínű szolgálatásaink révén vezető szerepet töltünk be az információt szolgáltató intézmények között. Megőrizve a hagyományos könyvtári funkciót jelentős kulturális központtá válunk. Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Átfogó cél- küldetésnyilatkozat (misszió) Átfogó nyilatkozat, amely meghatározza a szervezet lényeges vagy alapvető célját, filozófiáját. Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Küldetésnyilatkozat Tartalmi jellemzők arra ad választ, hogy mi a szerepe a könyvtárnak konkrét, realisztikus megkülönböztető jegyeket hordoz Formai jellemzők: egy mondatból álló összegzés részletezése legfeljebb egy lapnyi terjedelemben az egyes elemek erőteljes hangsúlyozása szakzsargontól mentes egyszerű nyelvezet Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei A hazai könyvtárügy küldetésnyilatkozata A hazai és nemzetközi információhoz és tudásanyaghoz történő szabad hozzáférés biztosításával a könyvtári rendszer egésze legyen alkalmas : az állampolgári, a demokratikus jogi szabályozás megismerésére, a demokratikus jogállamiság továbbfejlesztésére, a gazdaság, a piacgazdálkodás kérdéseiben való eligazodásra, illetve az ehhez kapcsolódó információk aktív felhasználására, segítse mindazokat, akik az oktatás különböző szintjeiben vesznek részt, támogassa az egész életen át tartó tanulást, járuljon hozzá a kulturális, művészeti terület megismeréséhez és az abban való részvételhez, segítse a szabadidő hasznos eltöltését, adjon segítséget azon készségek kifejlesztéséhez (írni-olvasni tudás), amelyek az előbbi tevékenységek aktív használatához elengedhetetlenek. Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Küldetésnyilatkozat A Bródy Sándor Megyei és Városi Könyvtár települési és megyei feladatokat is ellátó nyilvános könyvtár, az információs esélyegyenlőség és a demokrácia helye. A tudásalapú társadalom alapintézményeként átfogó célja az, hogy mindenki számára biztosítsa a szabad, korlátozás nélküli hozzáférést a dokumentumokhoz és az információhoz. … Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Küldetésnyilatkozat Könyvtárunk küldetését folyamatosan bővülő dokumentumállományával, a felhasználói igényeknek megfelelő szolgáltatatásaival, technikai felszereltségével, könyvtárosai szakmai felkészültségével valósítja meg. Ezek segítségével támogatni kívánja: az oktatás különböző szintjein tanulókat az életen át tartó tanulást a szabadidő hasznos eltöltését a gyermekek olvasóvá nevelését a fizikailag hátrányos helyzetűek ellátását … Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Küldetésnyilatkozat Könyvtárunk küldetését folyamatosan bővülő dokumentumállományával, a felhasználói igényeknek megfelelő szolgáltatatásaival, technikai felszereltségével, könyvtárosai szakmai felkészültségével valósítja meg. Ezek segítségével támogatni kívánja: … a megye természeti értékeinek, gazdasági, társadalmi folyamatainak, kulturális, történelmi, néprajzi kutatását, bemutatását a közéletben való részvételhez szükséges állampolgári tudnivalók és jogi szabályozás megismerését a gazdaság, a kultúra, a tudomány és a művészet kérdéseiben való eligazodáshoz szükséges információk és tudásanyag közvetítését a megyében dolgozó könyvtárosok képzését, továbbképzését a könyvtárkép társadalmi megítélésének javítását Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A maklári Petőfi Sándor Emlékkönyvtár küldetési nyilatkozata A maklári Petőfi Sándor Emlékkönyvtár települési feladatokat ellátó nyilvános könyvtárnak az a feladata, hogy mindenki számára biztosítsa az információhoz való szabad hozzáférést a kultúra, irodalom és gazdaság minden területén. Biztosítsa más könyvtárak dokumentumainak elérését, közhasznú információs tevékenységet végezzen. Segítője legyen az oktatásnak, a kutatásnak, az ismeretszerzésnek, tanulásnak és továbbtanulásnak, a szórakozásnak. Könyvtárunk küldetését folyamatosan bővülő dokumentumállományával, a felhasználói igényeknek megfelelő szolgáltatásaival, könyvtárosa szakmai felkészültségével, továbbképzésével biztosítja. … Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Községi és Iskolai Könyvtár küldetésnyilatkozata (Szűcsi) A községi és Iskolai Könyvtár fő feladatának tekinti, hogy gyűjteménye és szolgáltatásai révén minél kedvezőbb feltételeket biztosítson használói számára a magyar és egyeteme kultúra értékeinek megismeréséhez, a folyamatos önműveléshez. Információs hátteret nyújtson az állampogári tájékozódáshoz, közhasznú helyismereti információkat közvetítsen. Segítse a helyi iskola pedagógiai programjának megvalósulását, a szervezett oktatásban és az önképzésben résztvevő személyek tanulását. Helytörténeti gyűjteményének folyamatos gyarapításával őrzi a település hagyományait. Hozzájárul a hátrányos helyzetűek esélyegyenlőségének javításához. … Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Alapvető célok A fő feladatok, célok számbavétele a küldetés teljesítése érdekében. 5-6 pontban meghatározva a közép és hosszú távú célokat. Prioritás Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Könyvtárunk alapvető céljai, 2000-ben Középtávú felfrissíteni az állományt új szolgáltatások Internet, elektronikus dokumentumok, elektronikus olvasói katalógusok az informatikai képzés Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Könyvtárunk alapvető céljai, 2000-ben Hosszútávú: új könyvtárépület Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Kulcsfontosságú területek Azoknak a tevékenységeknek vagy fejlesztendő területeknek a számba vétele, amelyek az alapvető célok teljesítéséhez szükségesek. Prioritás. Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004. A stratégiai tervezés elemei Kulcsfontosságú területek könyvtárunkban, 2000 állományalakítás, állománygondozás szolgáltatások informatikai fejlesztés képzés, továbbképzés menedzsment Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Cselekvési tervek felelősökkel, időpontokkal a stratégiában meghatározott célok cselekvési tervként jelennek meg évente készül az éves tervhez havi operációs terv illeszkedik Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Cselekvési tervek a változáshoz történő folyamatos illeszkedés miatt folyamatosan változik A finanszírozási és személyzeti források részletes, mindent számba vevő meghatározása Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Folyamatos értékelés, ahol szükséges, változtatás Az információ szétsugárzása megszervezésének módjai: szórólapok kiadványok “faliújság technika” Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés elemei Az információ szétsugárzása intézeti (megyei, regionális, országos) újságok, szaksajtó, intézeti napok, szakmai (megyei, regionális országos) napok, továbbképzések Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés haszna a könyvtár és a fenntartó számára egyértelműen meghatározott feladatok az ad hoc döntéseket stratégiai döntések váltják fel Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai tervezés haszna közös cél és közös felelősség egymás mellett dolgozó munkatársakból közös célért dolgozó egységes csapat Az embereket nem zavarja, hogy egy hánykolódó hajón utaznak, ha tudják, hogy az a hajó hová megy, és az a hely az, ahová ők is menni akarnak. M. B. Line Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai terv készítése A tervkészítés interaktív, ismétlődő tevékenység, amelyet a célok, a feladatok, és a források közötti folyamatos egyensúlyban tartás jellemez. Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004. A stratégiai terv A tervezési folyamat dokumentációban ölt testet Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai terv elemei A jövőkép megfogalmazása A küldetésnyilatkozat megfogalmazása A környezeti tényezők és hatások bemutatása A célok és a fejlesztendő kulcsterületek meghatározása A finanszírozási források számbavétele Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

A stratégiai terv elemei Kiegészítő elemek előszó összegzés statisztikai mellékletek teljesítménymutatók az elért eredmények áttekintése fogalommeghatározások Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Felhasznált szakirodalom Skaliczki Judit: Stratégiai tervezés: szakirodalmi szemle. Budapest, OSZK, 1996. Skaliczki Judit - Zalainé Kovács Éva: Minőségmenedzsment a könyvtárban. Veszprém - Budapest, Veszprémi Egyetemi Kiadó - IKSZ, 2001. Mikulás Gábor: Menedzsment. Nyíregyháza, „Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Könyvtárak” Egyesülés, 1999. Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004. Internet a lakosság számára Szolgáltatások minőségének biztosítása a használó elégedettsége szempontjából A szolgáltatás tartalma Reklám Szolgáltató hely (épület) Kiszolgáló személyzet Fizikai (belső) környezet A szolgáltatás folyamata Ár Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004. Internet a lakosság számára Szolgáltatások minőségének biztosítása a használó elégedettsége szempontjából A szolgáltatás tartalma (szavahihetőség, bizalom, megértés…) Reklám (hozzáférhetőség) Szolgáltató hely (épület) (elérhetőség, biztonság, használhatóság, megfelelés) Kiszolgáló személyzet (előzékenység, szívélyesség) Fizikai (belső) környezet (tisztaság, külső megjelenés, kényelem) A szolgáltatás folyamata (megbízhatóság, kommunikáció) Ár (pénzért értéket és minőséget) Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.

Könyvtárosi magatartás  barátságtalan udvariatlan feszült, dühös pesszimista parancsoló, rendelkező fenyegető engedékeny anyáskodó bizonytalan határozatlan ráhagyó bizalmaskodó, személyeskedő flegma „jópofi” elnyomó nemtörődöm félszeg bátortalan Minőségmenedzsment a könyvtárban. Szolnok. 2004.