Egészségügyi vagy betegségügyi reform?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA REGIONÁLIS ÉS HELYI EGYÜTTMŰKÖDÉSI STRATÉGIÁK TUDOMÁNYOS KONFERENCIA SZÉKESFEHÉRVÁR.
Advertisements

Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Rizikó magatartások népegészségügyi és lokális közösségi hatásai, kompetenciák és kommunikáció (érvelés-film)
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Egészségügyi finanszírozás
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
15. Egészség-Gazdaságtani Szimpózium Dr. Szócska Miklós Egészségügyért felelős államtitkár EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Modellkorrekció a gyógyszerellátásban
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A évi EMH kampány csatlakozási feltételei Hogyan szervezzünk sikeres és mégis költséghatékony városi kampányt? Szerencsi Éva Nemzeti Fejlesztési.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Egységes egészségügyi információrendszer
Egészségpolitika.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Hevér Krisztina Egészségtudatos gondolkodás, ösztönzés, prevenció
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
ORSZÁGOS LAKOSSÁGI EGÉSZSÉGFELMÉRÉS
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
A hippokratészi eskü értelmezése
Egészség - betegség Dr. Kincses Gyula ESKI
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Halász Levente Tudományos munkatárs Kodolányi János Főiskola
Vitrai József TÁRKI – Egészség Tudásközpont
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
VIDÓ JUDIT: A SZÉPSÉGIPARBAN DOLGOZÓK MUNKAHELYI STRESSZKEZELÉSE.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az „Életet az éveknek” Országos Szövetség munkája, hatása a hazai időspolitikára: aktív időskor Budapest, április 23. Hegyesiné Orsós Éva Hegyesiné.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Egészség-egyenlőtlenségek Magyarországon Vitrai József PhD Országos Egészségfejlesztési Intézet.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Egészségügyi vagy betegségügyi reform? Dr. Vitrai József TÁRKI Egészség Tudásközpont Ha az egészségügyről feltett kérdésekre akarunk válaszolni, célszerű előbb tisztázni, mit is értünk az egészségügy fogalmán. „Az öngondoskodás és a magán források szerepe az egészségügyi reformban” Magyar Önkéntes Egészségpénztárak Szövetsége 2006. szeptember 26.

Mi az egészségügyi rendszer? Az egészségi állapot javítása A betegséggel járó anyagi kockázat elleni védelem A lakossági elégedettség növelése Célok Minőség Hatékonyság Hozzáférés Közbenső célok Rendszer- finanszírozás Szervezés Szolgáltatás- finanszírozás Szabályozás „Meggyőzés” Eszközök Átlagos szinten Egyenlő megoszlásban A meghatározáshoz nézzük: milyen célokból tarja fent a társadalom az egészségügyet? Célok két szinten, eszközök, közbenső célok Meggyőzés: az egyének hiedelmeinek, elvárásainak, preferenciáinak és ezen keresztül életmódjának befolyásolása oktatás informálás hirdetés útján Ha a lakosság egészségének javítását tűzzük ki célul, fontos megvizsgálni, hogy az egészségügyi rendszer mely elemei és milyen módon tudnak hozzájárulni a célkitűzéshez Mindazok az egyének, szervezetek valamint a közöttük fennálló kapcsolatok, amelyek e célok eléréséhez vezetnek, az egészségügyi rendszer alkotóelemei. Forrás: William C. Hsiao, Harvard School of Public Health

Egészség Tudásközpont Fizikai környezet Lakó és munkahely fizikai, kémiai, biológiai környezeti tényezői Információ, termékek és szolgáltatások Szabadidő egészséges eltöltésének lehetőségei Egészségmagatartás Kockázati magatartás Táplálkozás Testmozgás Ellátás igénybevétele Problémákkal való megbirkózás „Értelmes, tartalmas” életvitel Egészség Öröklött tulajdonságok Nem, életkor, testi és lelki alapvonások Betegség-fogékonyság Egészségügy Népegészségügy Megelőzés Gyógyítás Rehabilitáció Pszicho-szociális környezet Lehetőség kreatív tevékenységre Feszültség mentes, biztonságot, támogatást nyújtó személyes kapcsolatok és közösség Egyenlőség és szabadság Szerzett tulajdonságok Ismeretek Készségek Motiváció Változó testi és lelki jellemzők Mi befolyásolja egészségünket? Elsősorban az egészségmagatartásunk és az öröklött tulajdonságaink, a minket körülvevő fizikai környezet, és ha megbetegszünk, az egészségügy befolyásolja Mi befolyásolja az egészségmagatartásunkat? Részben biológiai adottságaink, részben az életünk során az adott időpontig szerzett tulajdonságaink. Életmódunkat a minket körülvevő fizikai környezet, illetve a szerzett tulajdonságaink közvetítésével a pszicho-szociális környezetünk is alakítja. Az egyén szociális helyzete, az erőforrásokhoz való hozzáférésen keresztül közvetve szinte minden tényező csoport hatását módosítja. Könnyen belátható, hogy mind a fizikai, mind a pszicho-szociális környezet, vagy összefoglalva az egészséges életfeltételek, biztosításában igen fontos tényező az egészségügy. Az egészség visszahatva befolyásolja az egyén magatartását, szerzett tulajdonságait, és a szociális státuszát is. Nem igényel hosszabb magyarázatot, hogy az ábra alján feltűntetett valamennyi társadalmi terület hatással van a lakosság egészségének alakításában. Végül, hogy még komplikáltabb legyen az egészség-modellben feltüntetett tényezők hatása életünk során különböző jelentőségűek. Szociális státusz Anyagi helyzet Erőforrásokhoz való hozzáférés KULTÚRA OKTATÁS SZOCIÁLIS VÉDELEM GAZDASÁG POLITIKA TUDOMÁNY Társadalmi Riport 2006. TÁRKI 2006.

Egészség Tudásközpont Az ország fenntartható fejlődésének korlátai Gyenge versenyképesség Emelkedő függőségi arány Kevesebb munka- képes személy Több a betegség miatt kiesett munkaidő Alacsonyabb termelékenység Alacsony születési arány Idősödő lakosság Kevesebb potenciális szülő Rossz a lakosság egészsége Az előbb vázlatosan bemutatott egészség-modell alapján most nézzük meg, milyen ok-okozati láncok azonosíthatók a magyar lakosság rendkívül rossz egészsége mögött! Ez az ábra az Egészségügyi Minisztérium 2005-ben szakmai és társadalmi vitán átjutott Egészségügyi Fejlesztéspolitikai Koncepciójából, egy másképpen nevezett Zöld könyvből származik. Az hogy a lakosság rossz egészsége hogyan érinti az ország általános társadalmi-gazdasági fejlődését, most idő hiányában nincs mód értékelni. Fordítsuk figyelmünket az egészséget befolyásoló három tényezőcsoportra, és vizsgájuk meg egyenként! Egészségtelen életmód Egészségtelen életfeltételek Alacsony hatékonyságú az egészségügyi ellátás Egészségügyi Fejlesztéspolitikai Koncepció. Egészségügyi Minisztérium 2005. 97. o.

Egészség Tudásközpont Egészségtelen életmód Ismeretek hiánya Motiváció hiánya Készségek hiánya Rossz anyagi helyzet Egyéb tényezők Alacsony az egészség értéke Nem hatékony az egészségismeretek terjesztése A hazánkban oly gyakori egészségtelen életmód több okra vezethető vissza:… Azok mögött két okcsoport azonosítható, azok alatt… és így tovább. Amit most fontos kiemelni, és az ábrán piros szín jelöli, az egészségügyi rendszer érintett elemei, azok a területek, amelyek változtatásával javítható az egészség A népegészségügyi intézményrendszer elégtelen működése Nem eléggé támogató a társadalmi környezet Forráshiány Egyéb tényezők Alacsony a tárca érdekérvényesítő képessége Elégtelen a szakmai irányítás Egészségügyi Fejlesztéspolitikai Koncepció. Egészségügyi Minisztérium 2005. 98.o.

Egészség Tudásközpont Egészségtelen életfeltételek Egészségtelen társas környezet Egészségtelen fizikai környezet Egészségtelen termékek, szolgáltatások A népegészségügyi intézményrendszer elégtelen működése Elégtelen közösségi élet, támogatás Nem „egészség- barát” a gazdaság Forráshiány Alacsony az egészség értéke Az egészséghatás-vizsgálatok nem váltak gyakorlattá Az egészségtelen életfeltételek mögött… És ismét pirossal vannak jelölve az egészségügyi rendszerre vonatkozó érintő tényezők Egyéb tényezők Alacsony a tárca érdekérvényesítő képessége Elégtelen a szakmai irányítás Egészségügyi Fejlesztéspolitikai Koncepció. Egészségügyi Minisztérium 2005. 99.o.

Egészség Tudásközpont Alacsony hatékonyságú egészségügyi ellátás Nem a szükséglethez igazodik a kapacitások mennyisége, összetétele Nem megfelelő a szolgáltatások minősége Nincs hatékony betegirányítás Nem megfelelő a minőségbiztosítás Kedvezőtlen érdekviszonyok Forráshiány Nem megfelelő humán kapacitás Nem megfelelő finanszírozási rendszer Ezen az ábrán az ellátás elégtelensége mögött felismerhető legfontosabb okok láncolata látható. Itt a piros szín a láncvégeket jelöli. A változtatások lehetősége – természetesen – az irányítók kezében van. Elégtelen a szakmai irányítás Elégtelen az irányítás támogatása Egészségügyi Fejlesztéspolitikai Koncepció. Egészségügyi Minisztérium 2005. 100.o.

1. Mi a magyar egészségügy öt legnagyobb problémája? Nem képes javítani a lakosság – a ráfordítások szintjéhez képest is – kirívóan rossz egészségén Alacsony a tárca érdekérvényesítő szerepe, emiatt elégtelen az egészséges életfeltételek biztosítása, továbbá az egészséges életvitelhez hézagosak az ismeretek, gyenge a készség és alacsony a motiváltság Alacsony hatékonyságú az ellátórendszer: a kapacitások nem a szükséglethez igazodnak, elavult az infrastruktúra, a szakemberképzés Gátolja a megújulást a forráshiány, a kedvezőtlen tulajdonosi szerkezet és ellátási kötelezettségi rendszer, valamint a stratégiai tervezés és a döntéshozói támogatás hiánya És most nézzük, az előzőek alapján, milyen válaszok fogalmazhatók meg a rendezők által feltett kérdésekre!

2. Ha az Ön kezében lenne a döntés, mi lenne az egészségügyi reform első három legfontosabb intézkedése? Megerősíteném a stratégiai tervezés és a döntéshozói támogatás rendszerét A jogszabályi keretek átszabásával átalakítanám a tulajdonosi és ellátási kötelezettségi rendszert, valamint a forrásteremtés és a finanszírozás rendszerét: megkezdeném az egészségügy valamennyi területére kiterjedő regionális rendszerek kiépítését Indítványoznám a tárcaközi együttműködések új elemeként az egészséghatás-elemzések kötelező bevezetését

3. Az egészségügyi kormányzat tervei közül az Ön szemében melyik élvezi a legnagyobb és legkisebb támogatást? Legnagyobb: az ellátórendszer struktúrájának korszerűsítése, mert a szükségletekhez igazítás növeli a hatékonyságot, ezzel az egészségnyereséget, és végső soron javítja a lakosság egészségét Legkisebb: az egészségügyi közkiadások jelentős csökkentése, mert a forráshiány akadálya a korszerűsítésnek

4. A reformban Ön milyen szerepet szánna az öngondoskodásnak és a magánforrásoknak? Az öngondoskodás az egyén motivációjának megnyilvánulása az egészségének megőrzésére, fejlesztésére Lehetséges formái: egészséges életvitel szűréseken való részvétel ellátás időben való igénybevétele Az öngondoskodás ajánlott ösztönzése: egészségnevelés egészség-marketing biztosítási jutalom

4. A reformban Ön milyen szerepet szánna az öngondoskodásnak és a magánforrásoknak? A magánforrások megjelenése az egészségügyben gyakran a hatékonyság növekedését jelenti, de az „egészségpiac” sajátosságai miatt megfelelő egyensúlyra van szükség a közszolgáltatás céljai és a vállalkozások érdekei között. Javasolt magánforrás-felhasználás: intézmény (kórház), részleg üzemeltetés (diagnosztika, gyógyszertár) kiegészítő szolgáltatások (mint pl. betegszállítás, étkeztetés, hotel) beszállítók (mint pl. orvosi eszközök, segédanyagok) kiegészítő biztosítások, előtakarékosság K+F támogatás

Egészségügyi vagy betegségügyi reform? Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Elérhetőség: vitrai@tarki.hu További forrás: Egészségügyi reform elektronikus felmérés. Kutatási jelentés http://www.tarki.hu/research/health/index.html Remélem, sikerült meggyőznöm önöket, hogy az egészségügyi reform több mint az ellátó rendszer rendbetétele, és hogy a reformot ki kell terjeszteni az egészségügyi rendszer összes elemére. E nélkül ugyan elérhető költségmegtakarítás, de félő, hogy a következő években a lakosság egészsége nem hogy javulna, de romlani fog.

Születéskor várható élettartam változása az EU tagországaiban Forrás: European Health for All Database, WHO/EURO 2006. július

Egészségügyi közkiadások változása az EU tagországaiban összehasonlítható árakon (PPP$) évente/fő Forrás: European Health for All Database, WHO/EURO 2006. július