Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán
A ROKKANTSÁG ÉS KÁROSODÁSOK LÉLEKTANI KÉRDÉSEI A megszokott életforma megváltozása A társas kapcsolatok elszegényesedése A megbélyegzettség érzése Az önértékelés zavara Fokozott függőség kialakulása Túlkompenzáló mechanizmusok Az affektív élet zavarai Alkoholizmus, gyógyszerhozzászokás Krízisek és öngyilkosság
Szocioterápiás segítségnyújtás Olyan segítség nyújtása, mely a szóbeli, a viselkedésbeli, a csoportos és egyéni közléseken túl: Az egyén belső világából kiszakadt, elementárisan individuális szimbolikát hoz a felszínre, Dimenzionálisan többet ad, mint az addig alkalmazott módszerek, Új lélektani elemek felszínre juttatásával az én – kifejezésmód addig nem ismert elemeit mutatja be, Az én-kifejezés teremtő erejét jeleníti meg, Korábban fel nem tárt pszichoszociális mezőket mutat meg, A páciens és terapeuta új kommunikációs mezőit adja, Összefoglalásom szerint: a szó-határokat cselekvés-lehetőséggé alakítja át.
A FOGLALKOZÁSI REHABILITÁCIÓ Tanulás a megváltozott képességekkel Képességfelmérés A személyiség attitűdjének ismerete Foglalkoztató rendszerek kialakítása A foglalkozásterápiák alapelvei: fokozatosság az optimális stimuláció törvénye a reális elvárások megkeresése Foglalkozásterápiák: kreatív és művészeti terápiák: aktív (alkotás-irányultság) passzív (befogadás,rezonancia-irányultság) mozgásterápiák aktív passzív játékterápiák klubterápiák
A SZOCIÁLIS REHABILITÁCIÓ A szociális rehabilitáció helye Multifaktoriális megközelítés A betegség miatti szociális károsodás: otthoni helyzet munka, foglalkozás társas kapcsolatok családi kapcsolatok szabadidő eltöltés társadalmi, környezeti hatások A szociális rehabilitáció folyamata: szociális térkép készítése klienst érő környezeti hatásokról kliens felkészítése a hazatérésre kliens beilleszkedésének segítése kliens leválasztása a rehabilitációs folyamat értékelése
A segítők segítése: 1.) A gyógyító közösség közös nyelve: nem pusztán „beszédbeli megértés, de - közös szellem, - közös tevékenység, közös akarat, közös felelősség is, mely a munkahelyet áthatja. 2. A segítő kapcsolat formáinak ismerete: - a kapcsolatok értelmi-érzelmi-viszonyulási funkciói - a kapcsolatok kognitív tartalma, - a vállalások és rész-vállalások meghatározása, - a sorrendiség, - a motivációk, - a kompetenciák.
3. Közös megbeszélések az egyéni tapasztalatok átadására 3. Közös megbeszélések az egyéni tapasztalatok átadására. A „MI VAGYUNK” elv érvényesülése. 4. Hiteles kommunikáció – hiteles információ „VELÜNK TÖRTÉNIK MEG”
REINTEGRÁCIÓ A károsodás, a fogyatékosság, a rokkantság rehabilitációja után újra megtanulni mindazt, Ami a betegség által meghagyottan és engedetten, Önállóan és kreatív módon, A társadalomba visszahelyezetten élni képes a személy.