Készítette: Hardon Dávid 11.FK A „Z” generáció Készítette: Hardon Dávid 11.FK
Generációk felosztása veteránok:1920-30-asévek babyboom:1946-1964 X generáció:1965-1975 Y generáció:1976-1995 Z generáció:1995-
Fogalma a mai 16-29 évesek, akiket gyakran Y – illetve a fiatalabb tinédzser korosztályt – Z generációnak is neveznek az 1995 után születettek
Jellemzői a média által szocializálódnak döntéshozóként gyakran befolyásolják szüleik vásárlási szokásait, kiadásait céljuk, hogy kifejezzék önmagukat és egy választott csoporthoz való tartozásukat fontos számukra a szabadidő, melyet legnagyobb részben a barátaikkal, illetve hasonló korú társaikkal töltenek el a reklámok által könnyen befolyásolhatóak (médiafüggőség) nyitottak az újdonságokra rugalmas problémamegoldás kiváló kommunikációs készség
Változások új eszmék, ideológiák új betegségek bulémia nervosa: falási rohamok és az azt követő hánytatás anorexia nervosa: kóros soványság obesitas: kóros kövérség ortorexia: csak szerinte egészséges ételek, italok fogyaztása exorexia: túlzásba vitt edzés (sustanol) drunkorexia: egész napi koplalást alkoholfogyasztással „kombinálják” függőségek dohányzás, alkohol, drog média hatása
Szexuális forradalom homoszexualitás: saját neméhez vonzódik biszexualitás: saját neméhez, illetve az ellenkező nemhez is vonzódik metroszexualitás: külsejére túl sokat adó személy retroszexualitás: külsejét elhanyagoló egyed
Szokások Szabadidő eltöltése Vásárlás Internet televízió márkahűség reklámok
sokszor a kötelességek rovására megy Szabadidő eltöltése információ áradat (lehetetlen mindet rendszerezni, megőrizni) Televízió Internet Szórakozás Barátokkal, ismerősökkel sokszor a kötelességek rovására megy
Internethasználat (a grafikonról jól leolvasható, hogy a Z generáció használja a legtöbbet)
Vásárlás A fiatalok szeretnek vásárolni, pénzt költeni, együttesen nagy a vásárlóerejük Életükben nagy szerepe van a márkának Könnyen befolyásolhatók Reklámokkal célozzák meg őket Potenciális vásárlóréteg
Fontossági sorrend
Ezekből az állításokból jól látható, hogy a fiatalok nagyon fontosnak tartják a divatot és azon belül meghatározó szerepet játszik a márka. Ez utóbbit még önmaguk kifejezésére is szívesen használják vagy a környezetből való kitűnésre, ezt a szituációt a csoport majdnem minden második tagja kifejezetten szereti. Minden állításokkal való egyetértés, mint az jól látható az évek múlásával fokozottan csökken, így már a korcsoporton belül is jelentkezik egy 2-3%-os negatív irányú változás. A „Szeretek lépést tartani a divattal” állítás annyira generáció-specifikus, hogy már a néhány évvel idősebbek körében is 12,10%-kal kevesebben értenek egyet ezzel, ami így már csak néhány százalékkal magasabb a teljes lakosság átlagánál.
Márka fontosságának okai Minőség: a márkázott termékek jobbak, jobb, minőségűek, tovább tartanak, modernek, a bizalom érzését nyújtják, ez a fiatalabbak és a képzettebbek számára fontos Társadalmi-környezeti nyomás: amit mások irigyelnek, esetleg a csomagolás miatt, társadalmi környezet kényszeríti ki elsősorban a kevésbé iskolázottaknál és a fiataloknál jelentkezhet tipikus válaszként Érzelmi okok: a márkázott termék szeretete szintén a fiatalokra és a nőkre a legjellemzőbb
Felhasznált források http://www.budapestedu.hu/data/cms47443/okopannon_tari.pdf http://elib.kkf.hu/edip/D_10719.pdf http://patikapedia.hu/drunkorexia http://www.slideshare.net/pedmie2011osz/ygenerci-ppt
Köszönöm a figyelmet!