BOCSI VERONIKA DE GYFK A szabadidő a campusokon A publikáció/prezentáció/poszter elkészítését a TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0024 számú projekt támogatta. A.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Ötvös Zsolt 13DK. Oktober.6.án indultunk 6-an Németországba gyakorlatra Márton Zsuzsanna tanárnővel. Hosszú út után megérkeztünk észak-németországba.
Advertisements

Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
Önkéntes program a Budapest Kőbányai Önkormányzat
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
A honvédtisztjelöltek lelkiállapotának vizsgálata
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
Digitális technika, digitális áramkörök
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Gondolatok a barátságról
A kutatási program rövid bemutatása
A közösségi élet vizsgálata Völcsökön avagy a „hiány” funkciójáról
Non-profit szervezetek bevételi szerkezetének elemzése.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője március 25.
Hogyan legyünk jó tanulók?
A fejlesztés hatása a szervezetre
Az egyetem mint szocializációs színtér Campus-lét a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia Debrecen, december 3. Szabó Ildikó DE Szociológia és Szociálpolitika.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
Dusa Ágnes Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Campus-lét konferencia
Fesztiválozó egyetemisták Készítette: Buzinkay Nóra „Campus-lét” a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Művelődés és szórakozás
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
1956-osok életút jellegzetességei a Kádár- korszakban Szerző: Makai Vivien Konzulens: Dr. Valuch Tibor Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Szociológia.
Nyújts kezet a csapatnak!. Egy nap a farmon élő kis egér kémkedett a gazda és a felesége után, amint egy csomagot bontottak ki. Megrémült mikor rájött,
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Közösségi oldalak: újabb aspektusok a kapcsolatokban Dr. Kósa Éva PPKE, BTK, VJK Internet konferencia Szeptember
A munkapiaci-előrejelzések gyakorlata: kitől tanulhatunk? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
A fény szebbé teszi napjaid! Készítette:driszkili.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Kommunikáció az egyetemen hallgatói konferencia Pécs, április 14.
ÜZLETI TERVEZÉS levelező hallgatóknak ÖSSZEFOGLALÁS.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A hazai szociális képzések helyzete a változó környezeti feltételek között „Jósolni bélből” TÁMOP /2-C Patyán László DE EK.
INNOAXIS IPA HUSRB/0901/2.1.3 APPLICATION ID: HU-SRB/0901/213/028 PROJECT TITLE: The borderline as an axis of innovation LEAD BENEFICIARY: Centre for Regional.
Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport Az üzleti gondolkodó tudománya február 25.
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
All we love, we left behind
A SERDÜLŐK SIKERESSÉG FELFOGÁSA A siker mint társadalmi érvényesülési cél az információs társadalom korában Dr. Szabó Éva.
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Fogalom Kérdezz! Felelek.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Mindszenty József Általános Iskola Gimnázium és Kollégium és a Miasszonyunk Időskorúak Otthona TÁRS-Önkéntes program 2010/11-es tanév II. félév Zalaegerszeg.
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
Tájékoztató az Angoltanári MA-ról
Bölcsességek, aforizmák
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
PORTSMOUTH. AZ INDULÁS NAPJA: Elégé izgalmas volt mivel még nem utaztam eddig repülőn soha. De, nem volt rossz sőt élveztem. Főleg a felszállást, de ami.
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
Gondolatok a barátságról
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Előadás másolata:

BOCSI VERONIKA DE GYFK A szabadidő a campusokon A publikáció/prezentáció/poszter elkészítését a TÁMOP-4.2.2/B-10/ számú projekt támogatta. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.

Az előadás vázlata  A kutatási probléma, elméleti keretek megfogalmazása  A kutatás keretei, módszertani jellemzői  Az empirikus eredmények ismertetése  Összegzés

A kutatási probléma megfogalmazása  A hallgatói szabadidő, mint kutatási probléma (kevés kutatás, leginkább kvantitatív jellegű)  Megközelítési módok: szabadidőszociológia, ifjúságszociológia, felsőoktatás-kutatás, és a szervezetszociológia

A hallgatói szabadidő elméleti kereteinek a felvázolása  Szabadidő-társadalmak elmélete, szabadidő- paradigma  A szabadidő növekvő súlya a rétegződéskutatásokban  Ifjúsági életszakasz – a szabadidő kitüntetett terepe  A szabadidő irányultsága a campusokon – a magaskultúra megjelenésének mértéke

Hallgatói szabadidő általános jellemzése  KSH vizsgálatai – az alminták meghúzása miatt pontos képet nem kaphatunk  Regionális adatbázisok a Debreceni Egyetemen Regionális Egyetem Kutatás (2005) TERD Kutatás (2007) Campus – Lét Kutatás (2010)  Jellemzők: tanulással kapcsolatos időtartamok (kb. hat óra), szabadidős elfoglaltságok (kb. 330 plusz médiahasználat) – 2005’  Klasszikus magaskultúra kiszorulása a hallgatói életmódból (Kovács 2011, Bocsi 2009)

A szervezetszociológia aspektusából…  Adaptáció a szervezethez, az eltérések magyarázata  „Normázás” időszaka a szabadidő területén, explicit normaképződés  A szabadidő és a szervezet határainak vizsgálata  Emberi kapcsolatok, szabadidő és a szervezet határainak összefüggései  „Hallgatói szocializáció” – értelmezhető ebből az aspektusból a szabadidőre vonatkoztatva?  Egyetem, mint szabadidős tér

Időbeli autonómia megléte Szervezetbe való bekerülés igennem kényszerű döntésI. típusIII. típus önkéntes döntésII. típusIV. típus Aldrich szervezeti típusai Forrás: Schilling 2005 Milyen szervezetként értelmezhető az egyetem? (Ziller: nyitott v. zárt csoportok) Perrow tipológiája a szervezetek négy típusáról

Az elemzés módszertana  Az elemzés a Prof. Szabó Ildikó vezette Campus-Lét OTKA kutatáson ((K 81858, ) belül valósult meg.  Technikája: Fókuszcsoportos interjú kari bontásban  Kiválasztott karok: BTK, GyFK, IK, KGK  Felvétel időpontja: tavasza

A bekerülés és az adaptáció  „Nekem eleve úgy volt, hogy az egyetem már eleve újdonság, meg másik ország is… Teljesen más város, nulla ismeretséggel. Ez eleinte nekem szokatlan volt, és mondhatom azt, hogy 2-3 hónap kellett, hogy a fontos dolgokat megtanuljam.” (IK)   „Úgy jöttünk ki a gimiből, hogy mi voltunk a legnagyobbak, és mindenki ismert. Idekerültünk, és egy ismerős arc nem jött velünk szembe. Ha nem tudok valamit, akkor most kitől kérdezzem?” (KGK)   „Hát, a gólyatáborban én nagyon rosszul éreztem magamat, senkit sem ismertem, és majdnem mindig sírtam. Nagyon rossz volt, haza akartam menni folyamatosan. Nehéz volt az első félév, mert nem tudtam, hogy mit kell csinálni.” (KGK)   „Gondoltam, hogy benézek már a suliba az első nap. Mi a szitu, lesz vagy nem lesz. Beestem, elkéstem, próbáltam rohanni a konferencia teremhez, megérkeztem, de nem volt hely. Hátulról kellett széket hozni, és leültem tök véletlenül …. mellé, elkezdtünk beszélgetni, és kiderült, hogy mind a ketten andragógusok vagyunk. Ennek megörültünk, de aztán a szocpedesekhez csapódtunk. Ott voltunk folyamatosan, és a végén jöttünk rá, hogy még sem jó helyen vagyunk.” (GyFK)

Informális és formális csoportok az egyetemen  „Nálunk a gólyatáboros csoport, az teljes mértékben feloszlott a szakirányok alapján. Tényleg olyanokkal vagyok jóban, akikkel korábban nem is beszéltem, viszont akikkel meg jóban voltam, azokkal meg nincs közös órám, alig találkozom velük… Egyszerre több halmazban vagyunk benne, és minden félévben változik ez a kis kör.” (KGK)   „Szerintem vannak ennek fokozatai (a nagy létszámú karokon a csoporttársak ismertségének). Tehát mindennap találkozok vele, vagy csak úgy név szerint ismerem, meg csak látásból ismerem. Mindenkit lehet ismerni, csak nem biztos, hogy kialakul mélyebb ismeretség. Ha valaki ismer valakit, az is ismer valakit, és el lehet jutni a terem egyik végéből a másikba, ismertség alapján. Persze vannak kisebb csoportok, amelyek jobban összetartanak. (IK)   „Volt néhány ember, aki nem az, hogy utáltak, de nem voltam nekik szimpatikus. Kifejtették, hogy mi miatt, és kellemesen csalódtak bennem, és nincs semmi gond. Sőt, azóta ezekkel az emberekkel baráti kapcsolatot is ápolok. Ilyen szempontból is voltak átrendeződések, és nem én voltam az egyedüli, aki így indult, és utána mégis megtalálta a helyét. (GyFK)

Életritmus, szabadidő-kezelés  „Az időnket, azt mi osztjuk be. Tehát mi döntjük el, hogy mit akarunk csinálni és mikor. Ez már nem az a megkötött élet, hanem inkább én szervezem meg, hogy hogy legyen, aztán, ha nem jól csinálom, akkor annak én iszom meg a levét.” (IK)   „Pont valamelyik nap beszéltük a barátnőmmel, hogy én el sem tudom képzelni, hogy reggel fél nyolctól délután kettőig ott üljek minden nap. Borzasztónak tűnik visszagondolva. Most ahhoz képest nagyon laza az órarendem, néhány napba bele van sűrítve minden. Most jobb az életem, nem vagyok annyira leterhelve.” (BTK)   „Nálam a vizsgaidőszakban teljesen felborul a nappal meg az éjszaka. Főleg, hogyha az a nap a vizsga előtt van, vagy egy héten több vizsgám is van. Akkor teljesen felborul a nappal meg az éjszaka, és akkor éjszaka és kávé, éjszaka, éjszaka, tanulás, kávé. Az alvás meg, az így elmarad.” (IK)

A campus határai, spontán normaképződés  „A túlnyomó része, olyan 60%-a (az emberi kapcsolatoknak a campuson kívüli része). Van olyan barátnőm, aki Pesten tanul. Ha hazajön, akkor vele vagyok. Mással megyek kézi meccsre, és mással sütizni, megint másokkal sportolni.” (KGK)  „Az emberek stílusa megoszlik. Mindenki mást szeret. Ha bulizni mennék, teljesen más embereket vinnék magammal. Mindenkivel mást lehet csinálni.” (KGK)  „ - Hát, be kell vallanom, …-tól láttam sokat, hogy olvas a buszon. Rászoktam én is, hogy ne bambuljak ki az ablakon. Én sosem olvastam eddig buszon, ez tőle jött. Nekem nem tőle jött, de egy idő után, ahogy jöttünk a busszal, már sokan olvastunk.” (GyFk)

Összegzés  Az egyetem inkább értelmezhető nyitott csoportnak  Adaptáció mértékét befolyásoló tényezők: kar elhelyezkedése, korábbi kapcsolatok fenntarthatósága, szakok létszáma, emberi tényezők (befogadó- és a kibocsátó közeg jellegzetességei)  Szabadidő keretei – jelentős része szorul a campusok határain kívülre, nem szoros a beilleszkedés (emberi kapcsolatok jelentős része is így alakul)  GyFK speciális helyzete (szeparált elhelyezkedés, alacsonyabb szakos létszámok, csoportbontás)  Egyetemek: kevésbé belső változásokat indukálnak, inkább az infrastruktúrát, kereteket biztosítják a szabadidő területén  Túlnyomórészt szórakozási formák, populáris kultúra, magaskultúra mérsékelt megjelenése.

Köszönöm a figyelmet!