Kisvállalkozások menedzsmentje 3/3

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

GAZDÁLKODÁSI FELADATOK ELLÁTÁSA 2013.
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Többet ésszel, mint erővel
TARKA-BARKA Szászvár Főtér
Az üzleti terv.
Budapest Pénzügy és Számvitel1.  Szereplők  KÜLSŐ (piaci szereplők, hatóságok)  BELSŐ érintettek (vezetők, dolgozók, tulajdonosok)  Szakmai.
Gondolatok a jubileumi XX. Magyarországi Egészségügyi Napokról
Kisvállalkozói Szakirány Belső vállalkozásokkal dinamizálni a nagyvállalatokat! Kisvállalkozói Szakirány!
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
ÜZLETI TERVEZŐ RENDSZER MÁRKAKERESKEDÉSEK RÉSZÉRE.
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
Első az egyenlők között – Key Account Management Összeállította: Kelemen György MAN Roland Magyarország Kft.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Pénzügyi előadás pályázói információs napra TÁMOP /1.
Munkaerő-tervezés Készítette: Balogh Eszter Deim Andrea Fabó Veronika
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Bemutató Számviteli rendszer. Személyesen Postai úton Vállalat vagy vállalkozás Könyvelőcég vagy könyvelő Ez a megoldás kiszámíthatatlan nem biztos hogy.
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
Szervezeti formák.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Magyar Pénzügyi Közvetítő Zártkörű Részvénytársaság
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Családi vállalkozás.
CSALÁDI VÁLLALKOZÁSOK Tapasztalatok Javaslatok Ajánlott dokumentum.
Szervezetfejlesztési Program
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Pénzügyi intézmények kontrollingja
Felügyelési tapasztalatok Konzultáció könyvvizsgálóknak Fülöp Tamás Pénztárak felügyeleti főosztálya.
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Kérdések a második zh-hoz
A HEM kialakulása és fejlődése
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
ÜZLETI TERVEZÉS levelező hallgatóknak ÖSSZEFOGLALÁS.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Hogyan készüljünk fel a szóbeli interjúra? Milyen kérdések várhatóak?
Stresszmentes, hatékony vállalkozásvezetés Avagy hogyan építsük fel újra vállalkozásunkat Horváth Győző – május.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.

Hazai vámhatósági tapasztalatok és legjobb gyakorlatok az AEO-kal való együtt működés terén Konopás András százados2014. június 24. NAV KAVIG Konopás András.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A vállalkozás létrehozásának lépései
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Üzemgazdasági szemlélet a gyakorlatban
Nagy Anikó / Hegedűs Iván
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Sági Sándor (Kontroll Pont ‘91 Kft) +36/
A Számvitelről szóló évi C. törvény módosításai Készítette: Szabó Gabriella.
A lényeges hibás állítás kockázatának azonosítása, és felmérése 315. témaszámú könyvvizsgálati standard A lényeges hibás állítás kockázatának azonosítása,
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Az üzletek operatív működtetése
A könyvvizsgálók tevékenységének értékelése az MNB ellenőrzések során, együttműködés a könyvvizsgálókkal Vámosi Anikó főosztályvezető Módszertani igazgatóság.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Vállalati terv bemutató
Mezősi Róbert Comp-Sys Kft
Készítette: Farkasné Veres Edina
Gyorsabb és hatékonyabb munkavégzés
Első az ügyfél, de hogy érem el?
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

Kisvállalkozások menedzsmentje 3/3 1. A termék kitalálása és pozícionálása 2. A menedzsment feladatai - Kezdeti finanszírozás, piacteremtés és ápolás - Termelés, szolgáltatás és annak bővítése - Pénzügyi tervezés - Működtetés -- Napi gazdálkodás -- Személyi kérdések -- Telephely -- Napi időbeosztás 3. A sikeres vállalkozó jellemzői. A delegálás.

A napi gazdálkodás: a pénzügyi menedzsment főbb szereplői Vállalkozó/ ügyvezető A pénzügy fő szereplői Pénzügyes/ Gazdasági vezető Könyvelő Bank Könyvvizsgáló

Ügyvezető Ha van gazdasági igazgató, akkor feladata a stratégiai tervezés, gazdasági igazgató irányítása, ellenőrzése Ha nincs gazdasági igazgató, akkor az ügyvezető gazdasági igazgatóként is működik. Ami nem az igazi, hiszen…

A gazdasági igazgató feladatai: A pénzügyes és a könyvelő(cég) felügyelete Tervezés és szervezés: Éves költségvetés tervezése Téma-költségvetések tervezése a témavezetőkkel Témavezetők segítése Pénzügyes és számviteli folyamatok megszervezése, a szoftver kiválasztása és a bevezetés irányítása Gazdálkodás: Havi, heti, másnapi költségvetés tervezése Bármikor naprakész pénzügyi helyzetjelentésre kész Váratlan kifizetések elbírálása, teljesítése, átvezetése Kifizetési politika kidolgozása (pl. válság…) Kifizetések ellenőrzése és irányítása

Könyvelő (cég) Ő az, aki sok terhet levesz a vállunkról: • bizonylatok átvétele és feldolgozása az előírt bevallások elkészítése és határidőre történő be- vagy átadása • főkönyvi kivonat és a belső jelentések elkészítése és átadása számlák „mérlegképes” kezelése időközi jelentések összeállítása mérleg összeállítása • konzultáció pénzügyi, adójogi kérdésekben

Pénzügyes Számlák érkeztetése, alaki felülvizsgálata Érdemi (jogcím, jogosság) vizsgálata Költséghelyekhez rendelés Számla- és készpénz-kezelés Átutalások, előtte: gazdasági vezetőhöz Havi zárás A pénzügyes legyen független a könyvelő cégtől, ám ápoljon jó viszonyt azzal. Ne a pénzügyes ajánljon könyvelőt vagy fordítva.

Az ügyviteli szoftver kiválasztása és beüzemelése Kisvállalkozásoknál, tehát 50 alkalmazottig, nem éri meg a belső könyvelés és a bérszámfejtés A kisvállalati „házi” ügyviteli SW feladatai: számlázás, bevételi bizonylat készítés, házipénztár-kezelés, készletgazdálkodás, vevőnyilvántartás

Kisebb vállalatirányítási rendszerek - Iktatás - Főkönyv - Pénzügy - Eszköznyilvántartás - Készletnyilvántartás - Bér és HR - Kontrolling (=~ eltéréselemzés) és utókalkuláció - Gyűjtőlap: http://ugyviteliszoftver.lap.hu/

További vállalatirányítási SW alapfogalmak Hosting: a telepítés, működtetés, mentés, követés, HW és IT-személyzet a bérbeadónál. Ajánljuk! ERP (Enterprise Resource Planning*). Ennek részei: CRM: Customer Relationship Management MIS: Vezetői Információs Rendszer OMF: Operation, Management and Finance Dokumentum Menedzsment * Vállalatirányítási rendszer

CRM – Customer Relationship Management A rendszerben nyilvántarthatók a telefonhívások, a tárgyalások és azok jegyzőkönyvei, a személyes megbeszélések, vagy akár egy Helpdesk szolgáltatás bejelentései - vagyis egy ügylettel, projekttel, ügyféllel kapcsolatos összes esemény. Ezek az események, az iktatott dokumentumokkal együtt, egy helyen, rendezetten elérhetők, elemezhetők (pl. hány telefonhívásra, személyes bemutatóra volt szükség egy projekt megszerzéséhez, egy eset lezárásához). Kicsi, de használható ingyen CRM: Kulcs-Soft Kft.

MIS: vezetői információs rendszerek Általános jelentés-készítési funkciókon túl elsősorban az alábbiakra használjuk: Agregált adatok különböző szempontok (dimenziók) szerinti elemzésére, mint például a negyedéves értékesítési árbevétel kimutatása vevőcsoport, termékcsoport bontásban Terv-tény összehasonlításra, mint például azon területek kimutatása, ahol az értékesítés messze elmarad a tervezettől Idősor elemzésekre. Például az idei kumulált árbevétel ö. has. a tavalyi év azonos időszaki kumulált árbevétellel

A vállalatirányítási rendszer (ERP = Enterprise Resource Planning) és a Vezetői Információs Rendszer (MIS = Management Information System) kapcsolata Forrás: www.biprojekt.hu

Vevőkinnlevőségek „Magyarországon az elmúlt egy évben (2009) a vevők csupán 51%-a fizetett határidőn belül.” (Forrás: Dun & Bradstreet Hungária Kft.) A számlák 6,3%-át nem fizették ki 9 hónap múltán sem. A nemfizetés lopás, függetlenül a közgazdasági szakzsargon önérzetkímélő nevezéktanától.

Személyzeti politika (HR) A HR feladata: a személyi állomány megtervezése feladatkörönkénti munkaköri leírásokkal és alá/fölé rendeltségekkel. Személyre szabott teljesítmény-figyelés és karrier-irányítás Továbbképzések tervezése és szervezése Bér és jövedelempolitika kialakítása, juttatások kezdeményezése és véleményezése „Hiring & firing” A cégvezetés és az alkalmazottak viszonyának átfogó figyelése és ápolása

Mindenkinek legyen főnöke, aki a feladatokat adja munkafeltételekről gondoskodik szakmai irányítást biztosít munkavégzést számon kéri érdemben, tehát szakmailag kiértékeli jó munkát jutalmazza hibákat szankcionálja időről-időre nem csak az adott feladat elvégzését, hanem a dolgozó hosszabb távú teljesítményét is értékeli

Személyzeti kérdések A munkatárs közvetlen főnöke egyedül ne dönthessen: a dolgozó felvételéről a dolgozó elbocsátásáról alapbérének megváltoztatásáról munkakörének módosításáról. Ezekhez kérje ki a saját főnökének a véleményét. Az elbocsátáshoz kelljen az ügyvezető jóváhagyása is.

Az a híres SZMSZ I. Alapadatok (cégnév, telephelyek, elérhetőség, számlaszám) II. Szervezeti leírás – struktúra, hierarchikus viszonyok   (a szervezet statikája) III. Működési leírás – hatáskörök, döntési és végrehajtási mechanizmusok (a szervezet dinamikája) Függelék: részterületi szabályzatok (tűzrendészeti, készpénz-kezelési, iratkezelési stb.) Ezeket adaptálni érdemes, más, hasonló profilú cégtől vagy a könyvelőtől.

Az állásinterjúztatás alapszabályai Legalább kétszer, alkalmanként 20 percben találkozz a jelentkezővel. Te is mutatkozz be és előre mondd meg, hogy most főleg te kérdezel. Közöld, hogy másodszorra kiegyensúlyozottabb lesz a beszélgetés. Az életrajzát ne előtte olvasd el először. Legyen három, az életrajz alapján előkészített konkrét, szakmai kérdésed. Amikor ezekre válaszol, hagyd beszélni és figyeld, mit mond, milyen lényegre törően és rokon- ill. ellenszenvesen. Ne lássa, mit jegyzetelsz. Minden kérdésed szakmai irányultságú legyen. Kétszer húsz perc után a beszédmódjából és a viselkedéséből a személyiségképe is kialakul. Az első interjú során ne beszélj a fizetésről és csak módjával biztasd az esélyeit illetően. Közöld, hogy a jobbakat hívjátok be a második körre. Az első interjúban nem illik rázós, beugratós vagy a lélekjelenlétet tesztelő „na, hogyan reagál?” típusú kérdéseket feltenni. Légy barátságos, de visszafogott. Ne barátkozz, ne viccelj és ne politizálj.

Az állásinterjú célszerű menete Bemutatkozás „Elmondaná, mi volt a dolga az előző munkahelyén?” Ennek alapján rákérdezés egy-két szakmai részletre. Mit szervezne vagy csinálna ezek során másképpen? Miért nem tudta ezt ott megvalósítani? Gyakorlati / nyelvi próba (rövid levél íratása vagy egyéb szakmai feladat). Értékeljük ki röviden! Mik az anyagi igényei? Mikor tudna beállni? Van-e valami fontos terve vagy egyéb tényező, ami befo-lyásolja a következő 3 évben a munkavégző képességét?

Felvételi próba-beszélgetés (gyak.) Kérem, értékeljék: Kiderült-e a jelölt szakmai alkalmassága vagy alkalmatlansága? Kiderült-e olyan személyiségvonás, amely problémás lehet? A beszélgetés elriasztó volt a jelölt számára? Nem volt bántó a kérdező stílusa? Figyelt-e az időtényezőre a kérdező?

A munkavállalók ösztönzése Felsővezető: a jövedelem 30-40%-a függjön a cég eredményétől Középvezető: 15-20% Beosztott: 5% „Egy kicsivel mindig adj többet, mint amennyit a jól dolgozó beosztott vár” (Bojár G.) Ne fuss kielégíthetetlenül mohó nő után – még ha bombázó, akkor se A jövedelmek ne legyenek nyilvánosak, de a kialakulásuk rendje igen.

Működtetés: telephely A telephely legyen kínosan tiszta és rendezett, legyen külön férfi és női mosdó. Öltözésre, étkezésre* külön helyiségek kellenek. Ne a munkaasztaluk mellett majszoljanak az emberek. A füstmentes munkahely és a dohányzás is emberi jog. A törvény is megköveteli külön dohányzóhely kijelölését. A szeszesitalt tiltsuk ki a cégtől, a névnapi alkohol fogyasz-tást is. Kapatosan érkező munkatársat azonnal küldjünk haza, másnap pedig kapjon írásbeli, utolsó figyelmeztetést. A munkaidő nem feltétlenül kell rugalmas legyen. Az aláírási ív munkaügyi és pénzügyi bizonylat! * vagy vezessük be a külső étkezést

Működtetés: a főnök napi időbeosztása Korai beérkezés: példamutató és ad egy nyugodt félórát. A munkaidőd kb. egyharmada ne legyen beosztva. Légy bármelyik munkatársnak vagy ügyfélnek mindig elérhető (ez azt jelenti, hogy 3 – 4 órán belül, de legkésőbb másnap). Minden nap beszélj a vezetőtársaiddal. A problémák 90%-a négyszemközt vagy legfeljebb hármasban tisztázható.

Működtetés: a főnök napi időbeosztása (folyt.) Ne tarts egy (1) óránál hosszabb vezetői értekezletet. Ne tartson a hétfő reggeli „hét-indító” vezetőségi se fél napig. A pénzügyeket célszerű akkor megnézned, amikor a felmerülő problémáknak a gazdaságisodtól és a banktól is azonnal utána tudsz kérdezni (tehát reggel 8:30 után). A cégnél tartózkodva a mobilodat bátran állítsd némára vagy add le a titkárnőnek.

Működtetés: a főnök működése Beszámoltatás, tárgyalás, döntés, munkahelyi beszélgetések - A nap elején tervezd meg, hogy miről tárgyalsz a beosztott-jaiddal. Gondold át, mi a célod, hogyan akarod elérni, mi lesz a nehézség. Előtte elevenítsd fel az emlékezetedet. Ha ügyféllel találkozol, tedd ugyanezt. Mindig készíts jól visszakereshető jegyzeteket! Soha ne légy indulatos, ügyféllel pláne ne. Ha nagy gond van, netán nagyon feldühödnél, kérj egy-két óra/nap időt. Magánügyet a munkahelyen még az érintett beosztott külön kérésre is csak nagyon röviden beszélj meg. Rokonod vagy barátod felvétele, bére és elbocsátása ügyében lehetőleg ne te, és különösen ne egyedül dönts.

Működtetés: a főnök működése (folyt.) Alapvető „emberi” dolgok: Dicsérj, ne csak bírálj Mindig légy pihent és kiegyensúlyozott Ne beszélj túl sokat a beosztottjaidnak Tartsd be a kulturált beszélgetés szabályait: (greeting, thanking, asking, listening, acknowledge, smiling) Félévenként tarts céggyűlést, ahol az eredményekről és a gondokról, a változásokról és a tervekről beszélsz Ne ragaszkodj a „csapatépítésekhez” és céges kirándulásokhoz. Ezeket sokan manipulációs kísérletként élik meg. A dolgozó szabadideje amúgy sem a tiéd. Az alulról jövő kezdeményezés más dolog, azt – ha tetszik - bátorítsd.

Működtetés: a főnök működése (folyt.) A formák szerepe: a tartalom megjelenítése Tiszta telephely és cipő, mosolygó titkárnő, kikapcsolt mobil, pontos megjelenés, tárgyszerű tárgyalási stílus, szép autó, ápolt teherautó, oldott viselkedésű, barátságos, fegyelmezett munkatársak (pl. Mediagnost…) Gyakori hiba: az elnöki, vezetői procc

A delegálás A delegálás a vezetői erőtartalékok, tehát a vezetői dinamizmus, azaz a növekedés kulcstényezője. Aki nem tud vagy nem mer delegálni, örökre magányos „hangya”*, tipikusan egyéni vállalkozó marad. * ld. Vecsenyi János: Kisvállalkozások indítása és működtetése, pl. 65. o.

A delegálás Főbb hibák: A feladat túlhatározása Az ellenőrzés túlzásai A beosztott közvetlen főnökének megkerülése A főnök saját mindenhatóságának fenntartása: a beosztott főnöknek lehessen igaza veled szemben is. Az ellenőrzés hiánya

Hogyan legyünk sikeres vállalkozók?

A sikeres vállalkozó jellemzői: Átlagon felüli önérvényesítési késztetés Okosság, intelligencia, munkabírás Élete központi célja: törekvés a gazdagságra, a sikerre, a szuverén hatalomgyakorlásra Kedveli az éles helyzeteket, szeret dönteni Gyorsan túljut saját hibáin, nem emészti magát Tárgyilagos, tárgyszerű, az érzelmei fölött a megfontolások elsőbbséggel bírnak

A vállalkozói sikertelenség biztos záloga: Döntésképtelenség Hajlam a cselekvés halasztgatására Szétszórtság Lustaság Visszahúzódó természet

Példák Üzleti modellre Értékesítési csatornára

Mi az az üzleti modell? Ki és miért fog fizetni, Ki és miért kap pénzt az üzleti folyamatban Példák: inkubátor-ház seed (csíra) vállalkozásoknak, segédanyag „árusító” automata

Az üzleti modell alapkérdése: az értékesítési csatorna Közvetlen, közvetett, Közvetett: egyszintű, kétszintű, Ügynökös, saját alkalmazottas Retailer, VAR A már létező vevők hasznosítása A fentiek hierarchiája

A szóbeli beszámoló Négy szóbeli beszámolási alkalom. Anyag: az előadás és valamennyi dia tartalma, felsorolási és társalgási szinten. A beszámoló hossza kb. 15 perc, előtte 10 perc felkészüléssel. Három kérdést húznak. imre.pakozdi@uni-corvinus.hu