Kiskunfélegyháza. A moduláris tananyagfejlesztés aktuális kérdései „Jobbat keresve gyakran jót veszítünk” (Shakespeare)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A „MODULFÜZET” készítette B a l á z s T a m á s. - T U D J U K…, - M E R J Ü K…, - T E S S Z Ü K.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
Angol nyelvi kompetencia
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Az informatikai és hírközlési szakképzés jelenlegi helyzete és a fejlesztés készültségi foka (OKJ és modul rendszer helyzete, a szakmai alapozás és képzés.
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
KOMPETENCIA ALAPÚ MODULÁRIS KÉPZÉS
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A szakképzés helyzete Magyarországon
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szent László Középiskola Szekszárd
A digitális kompetencia fejlesztése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Kompetencia alapú szakoktatás
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Kiskunfélegyháza

A moduláris tananyagfejlesztés aktuális kérdései „Jobbat keresve gyakran jót veszítünk” (Shakespeare)

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 3 1.Változtatás okai 2.Lehetséges megoldás 3.Modul 4.Szakiskolai Fejlesztési Program 5.DACUM – kompetencia 6.Oktatási program 7.Összegzés Előadás vázlat

2004. október Kiskunfélegyháza 4 Változtatás okai (1.) vélemények (felmérések) szerint iskolarendszerünkben romlik a teljesítmény, az iskolával szemben támasztott követelmények megváltoztak (pl. ismeretszerzés módja), nincsenek megfogalmazva elvárt kompetenciák, a szakmai kompetenciák (szaktudás) mellett szükséges a metodológiai (problémafelismerő-, megoldó-, és döntési képességek, az önállóság), valamint a szociális kompetenciák (kommunikációs és együttműködési képességek) kialakítása,

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 5 szükséges a tantárgyi programfejlesztés (tanterv, helyi program), iskolaszervezés szempontjából osztály-tantárgy-tanóra dominál, ennek van törvényi háttere, finanszírozása, pedagógiai kultúra nehezen változik (tanárképzés), munkanélküliség (iskolarendszerű-iskolarendszeren kívüli képzés) társadalmi előrejutásban a tudás és a szakképzés a meghatározó, inaktív népesség visszasegítése a munkaerőpiacra, esélyhátrányok csökkentése (regionális, kor, képzettség) pályaválasztás, pályamódosítás –nem egész életre szól, –egész életen át tartó tanulás, Változtatás okai (2.)

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 6 Oktatási és szakképzési rendszert a munkaerőpiac igényéhez kell igazítani Általános és szakmai műveltség újraértékelése Dolgok és jelenségek megértése Megértés és kreativitás Ítéletalkotás és döntés Munkavállalói alkalmasság kifejlesztése Elvárt alkalmassági képességek Készségek megszerzése Intézményi és jogi keretek megerősítése a célok érdekében Megoldás :

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 7 Modul (1.) Modul fogalmának egységes értelmezése Modul: szakképzés modularitása Szakképesítések egymásra épülése, pl.: •állatgondozó •állattenyésztő (az állatfaj megjelölésével) •állattenyésztő •gazda •állattenyésztő és állat-egészségügyi technikus

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 8 A modul egy „építőelem”, amelyből a tantárgy, illetve a tanterv építkezik. Fő jellemzője: –a rugalmasság, amely a változó munkaerő-piaci igényekhez igazítható, –a tudomány fejlődéséhez igazítható, –tanuló igényeihez rugalmasan alkalmazható, –a modult tanulásszervezési modellnek tekinthetjük, –önálló tartalom, koherens, önmagában is szerves egységként kezelhető, mely előre tisztázott szabályok szerint egy nagyobb rendszerbe illeszthető –önállóan oktatható, tanulható tanulási egység Modul (2.)

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 9 Modul (3.) A modul a tanterv olyan alapegysége, amely a tananyag összefüggő része: egymásra épülő, vagy egymást helyettesítő egységek, a modul több képzési programba is beépíthető, felhasználható, működés és értékelés (felmérés) szempontjából zárt, autonóm egységek, változatos formában (például távoktatás) és sorrendben lehet oktatni, tanulni, tartalmazza a feldolgozáshoz szükséges összes tanulási, tanítási információt egy feladat, feladatcsoport köré szervezhető (munkakörelemzés alapján) tevékenységközpontú alapja a kompetencia Modul nem azonos a tantárggyal Tantárgy – egy képzési formára fogalmaz meg követelményeket Modul – több szakképesítésre Hagyományos szakképzés Egy egységben megfogalmazott program – minden változtatás újabb szakképesítést igényel - túlspecializált

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 10 A modul kialakítása Kompetencia – teljesítőképes tudás •kompetencia (lat. 'alkalmasság, ügyesség'): alapvetően értelmi (kognitív) alapú tulajdonság, de fontos szerepet játszanak benne motivációs elemek; képességek, egyéb emocionális tényezők. •A megszerzett tudás, a meglévő személyes adottságoknak, készségeknek egy adott konkrét környezetben való alkalmazási képességét jelenti. A modulkialakítás szempontja lehet: •tantárgy, •tudományterület, •terjedelem, pl. óraszám, •szakma műveléséhez szükséges tevékenységcsoportok (kompetencia),

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 11 Modul (4.) Alapmodul –Több szakterületen is megjelenő, a képzés első részében, általános alapozó tevékenységet tartalmaz Szakmai modul –Több szakképesítésben is megjelenő tevékenység, szakmai tevékenység elmélyítése Speciális modul –Egyes szakképesítésre jellemző, speciális tevékenységet tartalmaz Modultérkép –A modulok a képzés szempontjából történő horizontális és vertikális csoportosítása, amely megmutatja, hogy milyen útvonalon, milyen szakképesítés érhető el.

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 12 Modul (5.) A modulok formailag egységesek –Alapadatok (neve, szakirányú besorolás, szint, szám) –A képzés során elérendő cél –A képzési program, megkívánt ismeretek, kompetenciák –Szakirodalom –Bemeneti követelmények –A képzés, a számonkérés formája, módszerei –Képzés végén elérhető minősítés

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 13 A modulrendszer követelményei Képzési normatíva – iskolaszervezés átértelmezése Jelenlegi záróvizsgák átalakítása (komplex, szintetizáló) Vizsgatárgy ≠ tantárgy Időbeli és térbeli átjárhatóság, beszámíthatóság Kompetencia feltárása (DACUM eljárás)

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 14 Szakiskolai Fejlesztési Program (SZFP) A B Komponens Komponens C-D Komponens osztály osztály Szakmai alapozás Szakképzés Fejlesztő munka (1.)

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 15 Szakiskolai Fejlesztési Program (SZFP) A Komponens osztály Szakmai alapozás •Szakmai alapozás kerettanterve 12 szakmacsoportnak Fejlesztő munka (2.)

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 16 Szakiskolai Fejlesztési Program (SZFP) Felülvizsgálat (OM), illetve készítés: adaptált munkakörelemzés validálás szabványos feladatelemzés kompetenciaprofil szakmai követelménymodulok kialakítása SZVK felülvizsgálata, készítése központi programok felülvizsgálata, készítése B Komponens Fejlesztő munka (3.)

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 17 Dacum (Developing A Curriculum) Munkakörelemzés 1.Feladatok, feladatcsoportok meghatározása, munkakör-elemzési táblázat –Munkakörhöz szükséges ismeretek, készségek, –Dolgozói magatartásformák –Berendezések, eszközök, szerszámok listája –Jövőbeni tendenciák 2.Validálás 3.Szakmai követelmények kialakítása –Kompetenciaprofilok –Közös szakmai követelménymodulok 4.Szabványos feladatelemzés 5.Vizsgakövetelmények kidolgozása (SZVK) 6.Központi programok kidolgozása

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 18 DACUM (1.) tábla Lótenyésztő munkakör: Feladatcsoport: pl.: Lovat felszerszámoz Lovat felszerszámoz E E-1 Adott feladathoz, lóhoz szerszámot választ E-2 Lovat előkészít használat- ra E-3 Lovat nyergel E-4 Kocsit előkészít befogás- hoz E-5 Lovat kocsiba fog E-6 Lovat felszer- számoz futószára záshoz

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 19 Validálás: Kompetenciaprofil: a munkakör összes feladatcsoportjának sikeres végrehajtásához szükséges kompetenciák összessége validálási táblázatból az oktatásra kiválasztott feladatok ( alapvető ismeretek, készségek), Az összetartozó feladatok összevonása (didaktika, oktatás) Szakmai követelménymodulok: a kompetenciaprofilban szereplő, együtt oktatható feladatokból alakítható ki, alapkompetencia (több szakképesítésnél) speciális kompetencia DACUM ( 2.)

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 20 Szabványos feladatelemzés (1.) Feladatcsoport: Vadvédelem Feladat: Felügyeli a vadászterületet és a vadállományt Lépések (a feladat megoldásához szükségesek) A teljesítmény kritériumai, szintjei. (megfigyelhető és mérhető kritériumok) A szükséges szerszámok, eszközök, anyagok, berendezések A szükséges ismeretek (általános tudás, közismereti tárgyak, nyelvek, technológia) Biztonsági megoldások (munkabiztonság, tűzvédelem) Vadat megfigyel és számol Információval rendelkezik a vadállományról KeresőtávcsőVadgazdálkodási, állattani ismeretek, etológia Védett állatot megfigyel Ismeri a területén a védett fajokat, és élőhelyüket KeresőtávcsőEtológia Vad-egészséügyi megfigyeléseket végez Felismeri a vadbetegségre hajlamosító tényezőket, vadbetegségeket, KeresőtávcsőVadegészségügyi ismeretek, etológia Megfigyeli a jogosulatlan tevékenységet Felismeri a jugusulatlan tevékenységet vadorzás, illegális szemétlerakás, agancsgyűjtés KeresőtávcsőVadászati. Erdészeti, természetvédelmi jogi alapismeretek

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 21 Szabványos feladatelemzés (2.) Magatartásformák, attitűdök Döntések (amelyeket az adott lépésben a dolgozónak meg kell hoznia) Segítségek, források (a helyes döntések meghozatalához instrukciók) Hibák (a hibás döntés eredményeként bekövetkező nem várt események) Környezetet terhelő mellékhatások elkerülésének módja Megbízható, pontos, önálló, elkötelezett Szakirodalom, terület és vadállomány ismerete, tapasztalat Téves adatok továbbítása, rendszeresség elhanyagolása, állománylétszám nem kívánt változása Megbízható, pontos, önálló, elkötelezett Szakirodalom, terület és vadállomány ismerete, tapasztalat Védett állatok élőhelye és állománya károsodik Megbízható, pontos, önálló Állat Állapotáról, bejelentésről, további lépésekről, bejelentés helye Szakirodalom, terület és vadállomány ismerete, tapasztalat, szakmai vezetője Betegség kialakulása, tömeges elhullás, humán-egészségügyi és gazdasági állatokra való terjedés Megbízható, pontos, önálló, elkötelezett,határozott, Intézkedés lépéseirőlSzakirodalom, terület és vadállomány ismerete, tapasztalat, illetékes hatóság Gazdasági, esztétikai, környezetvédelmi károk kialakulása, jugosulatlan intézkedés következménye

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 22 Vizsgakövetelmény, tananyag •SZVK – Szakmai és vizsgakövetelmény •Központi program: –Általános irányelvek –Tantárgyi füzetek

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 23 Modulra, modulon belüli egységre készülnek 1. ELMÉLETI BEVEZETŐ (1-2 oldalas) – a program jellege, a tantárgyi „filozófia” melletti elköteleződés, választás a rendelkezésre álló pedagógiák közül, módszertani elkötelezettségek. 2.MÓDSZERTANI ÚTMUTATÓ (1-2 oldalas) – a módszertani alapok leírása; központi jelentőségű módszerek megadása, rövid ismertetése; különleges, szinte csak ebben a programban alkalmazott, javasolt módszerek megadása, leírása. 3.FOGLALKOZÁSI TERV 3.1Szakmacsoport: 3.2Évfolyam: 3.3Tantervi modul: - amelybe illeszkedik. 3.4Téma: - a cím megadása, nagyon rövid leírás, a téma pontosabb körülhatárolása, milyen nagyobb téma része. 3.5Pedagógia cél: - milyen célok elérését segíti. 3.6Tantárgyi követelmények: - a tanulókkal szemben megfogalmazott követelmények. 3.7A szükséges előzetes tudás: - a szükséges előzetes tudás megadása, a tanulók elképzeléseinek, sajátos értelmezéseinek és azok kezelésének felvázolása. 3.8Időkeret: - a szükséges tanóraszám, a tanulók tanórán kívüli tevékenységéhez szükséges idő. 3.9A foglalkozás menete: a munkavédelmi oktatástól a foglalkozás befejezéséig az elvégzendő feladatok pontos leírása (a munkadarab vagy feladat leírása rajzzal, a munkafolyamat teljes leírásával). 3.10Munkaformák (az alkalmazott technológiák leírása, az alkalmazott egyéni és csoportos, önálló és irányított foglalkozások aránya, kihasználásának/kihasználhatóságának előnyei, módjai): - a pedagógusnak szólóan, pontokba szedve a tanítási folyamat részletes leírása, részletes magyarázatokkal, korszerű módszertan alkalmazása, alternatívák megjelenítése, differenciálásra ösztönzés. 3.11A szükséges eszközök, anyagok: - ez csak felsorolás, de itt mindent fel kell tüntetni („az utolsó szögig”). 3.12A kifejlesztett kompetencia mérése: - mérési, értékelési ajánlások, feladatlapok, tesztek. 3.13Mellékletek (amennyiben szükséges): – a tanításhoz szükséges valamennyi eszköz (könyv, könyvrészletek, munkalapok, feladatlapok, szoftverek, szemléltető eszközök stb.) Oktatási program

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 24 Összegezve •Számítógép: részegységekből, modulokból építhető össze •Alaplap nélkül nem működik a számítógép •Hajlékonylemez kiváltható más eszközzel •Lapolvasó nélkül működik a számítógép

2004. október KSZI Kiskunfélegyháza 25 Köszönöm szépen a figyelmet! Amennyiben kérdés van, ha tudok, nagyon szívesen válaszolok! Maknics Zoltán