A koragyermekkori intervenció múltja, jelene és remélt jövője

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Advertisements

A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
Csecsemő és Gyermekgyógyászati Szakmai Kollégiumi ülés
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Koragyermekkori (0-7 éves) kiemelt projekt -TÁMOP 6.1.4
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
A koragyermekkori nevelésről
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Fejlesztések, többlettudás és forrásközpont az EGYMI-kben
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Korai felismerés, gyermek-re/habilitáció
Dr. Békefi Dezső Programtanács Seregélyes
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Integráló iskolák a közoktatásban
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
Információs nap szeptember 8..
A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATOK MEGÚJULÁSÁNAK SZAKMAI TÁMOGATÁSA, EREDMÉNYEI (TÁMOP B) Kapcsáné Németi Júlia szakmai vezető.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
A beiskolázás előkészítése
Korai fejlesztés fontossága
Integráció és inklúzió
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A szakszolgálatok működése, távlatok. Kezdet 1800-as évek: Első gyógypedagógiai intézmények 1899: Psychophysikai Laboratórium 1900: Gyógypedagógiai tanárképzés.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Barcsák Marianna - KPSZTI
Ágazatközi együttműködés
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A koragyermekkori intervenció múltja, jelene és remélt jövője Budapest, 2010. április 12. TOVÁBBKÉPZÉS A KORAI FEJLESZTÉSRŐL Czeizel Barbara Budapesti Korai Fejlesztő Központ

Fogalmak, fogalmak tisztázatlansága Korai fejlesztés Korai intervenció Kora gyermekkori intervenció Koragyermekkori intervenció Családközpontú kora gyermekkori intervenció Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

A koragyermekkori intervenció definíciója A koragyermekkori intervenció a 0-5 (6) éves korú rizikócsecsemők eltérő fejlődésű, gyermekek tervszerűen felépített programja; a család segítése, mely szűrést, komplex diagnosztikai vizsgálatot, gyógypedagógiai fejlesztést, tanácsadást és különböző terápiás szolgáltatásokat foglal magában a gyermek állapotát és a család körülményeit, valamint egyedi igényeit figyelembe véve. Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Magyarországi intézmények a 90-es évek derekán Tanulási Képességeket Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottságok (beiskolázási döntések 3 éves kor felett) Nevelési Tanácsadók (3-18 éves korig) (viselkedési és érzelmi problémák) Vakok Állami Intézete, Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége, Mozgássérültek Állami Intézete Pető Intézet (konduktív pedagógia) Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

A korai fejlesztés alapjainak szakmai háttere Korai Fejlesztő Csoport a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolán (1980-as évek) Speciális bölcsődék, speciális óvodák Sajátos nevelési igényű gyermekeket integráló óvodák 1990-től civil szervezetek Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Budapesti Korai Fejlesztő Központ Megalakulás: 1992., fenntartó a Korai Fejlesztő Központot Támogató Alapítvány Célok: családközpontú kora gyermekkori intervenció, Budapesti és Pest megyei családok ellátása Modellek (USA , Németország -Lebenshilfe, Anglia, magyar hagyományok a gyógypedagógiában és a fejlődés pediátriában) Nincs törvényi szabályozás 1996: oktatási törvény módosítása: a korai fejlesztés, mint nevesített feladat Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT Definíciók Shonkoff és Meisels (2000): Multidiszciplinális szolgáltatások, 5 éves korig. Cél: a gyermek egészségének és jólétének biztosítása, a kompetenciák erősítése, a fejlődési késések minimalizálása, a meglévő fogyatékosságok kezelése, a szülők és a család működésének elősegítése Guralnick (2001): A szülő-gyermek interakciók azon mintáját támogatja, amely leginkább elősegíti a gyermek fejlődését Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

A kora gyermekkori intervenció jelenlegi helyzete Magyarországon Részletesen: a TÁRKI-TUDOK Zrt. kutatásában Röviden: Nem tisztázott fogalomhasználat Hovatartozás kérdésének tisztázatlansága (egészség-, oktatás-, szociális ügy-e?) Oktatási törvény nehézkes alkalmazása Képzett korai intervenciós (fejlesztő) szakemberek hiánya Korai intervenciós szolgáltatások hiánya Korai intervenciós szolgáltatások minőségének megkérdőjelezhetősége Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Adatok összegzése a 2005-ös év alapján A 2005-ben összes élve született gyermekek száma 97 496 (KSH adat) 2005-ben Nic-ben, Pic-ben ápoltak száma 5884 (OGYEI-adat, egészségügy) 2005/06-ban korai fejlesztés és gondozás keretében ellátott, 0-5 éves korú gyermekek száma 2147 (OM-statisztika, oktatásügy) (2147X240 000 Ft,- /fő/év = 515 280 000 Ft) ??? 2005-2006 évben SNI-s kategóriával első osztályba jelentkező gyermekek száma 6233!!!!!! Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Adatok megyei eloszlása Újszülöttek PIC/NIC-ben 2005-ben (EM) Korai fejlesztésben részesültek 0-5 éves korig 2005-ben (OKM) Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

A korai intervenciós szolgáltatások közös jellemzői Európában Elérhetőség Közelség Költségfedezet Interdiszciplináris team munka Változatos szolgáltatások Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

A korai intervenciós szolgáltatások közös jellemzői Magyarországon Elérhetőség: esetleges Közelség: kiszámíthatatlan Költségfedezet: nem megoldott Interdiszciplináris team munka: nehezen kivitelezhető Változatos szolgáltatások: elszigetelten Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

A koragyermekkori intervenció, fejlesztés célja A gyermek személyes fejlődésének biztosítása A családi kompetenciák erősítése A család és a gyermek társadalmi inklúziójának elősegítése Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

A koragyermekkori intervenció, fejlesztés megvalósításának alapigényei Korai felismerés, diagnózis Megfelelő színvonalú tanácsadás, fejlesztés, terápia, gondozás A család segítése, támogatása Elérhetőség alanyi jogon Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT Koragyermekkori intervencióban résztvevő szakemberek Transzdiszciplináris team-munka, interdiszciplináris szemlélet védőnő, házi gyermekorvos fejlődéspediátriában jártas gyermekorvos, gyermek-neurológus, gyermekpszichiáter, gyermekortopéd szakorvos, gyermekszemész, genetikus különböző képzettségű gyógypedagógus, pedagógus mozgásterapeuta, mozgásfejlesztő szakember, konduktor pszichológus szociális munkás művészeti terapeuta Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Koragyermekkori intervencióra, fejlesztésre jogosultak Szűrést követően: Azok a gyermekek, akik megfelelő diagnosztikai vizsgálómódszerrel jelentős elmaradást mutatnak az alább felsoroltak közül egy vagy több fejlődési területen: mozgásfejlődés értelmi fejlődés hallás-, látásfejlődés kommunikáció-, beszédfejlődés szociális, érzelmi fejlődés, valamint viselkedésbeli eltérést mutatnak Olyan diagnosztizált állapotokban, amelyek nagy valószínűséggel fejlődési elmaradást eredményeznek Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Koragyermekkori intervenció szolgáltatásai Szűrés Komplex vizsgálat, gyermek fejlődési szintjének felmérése Gyógypedagógiai fejlesztés, tanácsadás Mozgásterápia Pszichoterápia Zeneterápia Szülőcsoportok Megfelelő gyermekközösségbe kerülés elősegítése Utazó tanári szolgáltatás (Portage modell) Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Szempontok a koragyermekkori intervencióhoz, fejlesztéshez A szülő mint partner Elfogadás, meghallgatás Információ Együttműködés Tanácsadás Fejlesztés Terápia Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT Érintett területek Egészségügyi Oktatási (gyógypedagógiai) Szociális Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

A szakmai környezet változása (az utóbbi 20-30 évben) Korábban: orvosi pedagógiai modell kizárólag a gyermekre koncentrált Jelenleg TÁRSADALMI modell a gyermek fejlődése a középpontban, illetve a társadalmi érintkezésnek az ember, azon belül is a gyermek fejlődésére gyakorolt hatását vizsgálja a gyermek, a család és a környezet együttes megközelítése Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

A szakmai gyakorlatban történő változások (1)… Korszerűbb diagnosztikus módszerek mellett egyre több tapasztalat halmozódott fel a korai fejlesztés terén is. A szélesebb értelemben vett szakmai közegben is szemléletváltás tanúi lehetünk, egyre többen ismerik fel a korai beavatkozás szerepét a gyermek és családja harmonikus fejlődésében. Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

A szakmai gyakorlatban történő változások (2)… A korai ellátás a társadalom szélesebb rétegeiben is ismertebbé vált, az érintett családok egyre határozottabban igyekeznek érdekeiket érvényesíteni. Az állami intézményrendszer mellett számos olyan intézmény, elsősorban civil szervezet jött létre, amely a sérült gyermekek korai ellátását tűzte ki céljául. Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT A szakmai gyakorlatban történő változások (3)… konkrétumok, konkrét feladatvállalások 2. sz. Módszertani levél A pszichomotoros fejlődés zavarainak felismerése és ellátása az alapellátás gyakorlatában (csecsemő- és kisgyermekkori szűrőteszt védőnők, gyermekorvosok számára (Országos Gyermekegészségügyi Intézet, 2004., Dr. Büki György, Dr. Gallai Mária, Dr. Paksy László). Zárójelentés a kora gyermekkori intervenció koncepciójának értékelemzéssel történő kialakításáról, 2005. augusztus; Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium, Fogyatékosügyi Főosztály, MicroVA Bt. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújúlás Operatív Program (TÁMOP) 3., 5., 6. prioritásaiban nevesített, a koragyermekkori intervenciós programok elméletének, gyakorlatának kidolgozása, mint kormányprogram, 2007-2008. évekre vonatkozó akciótervek … Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT Ugyanakkor (1)… Az ellátó intézmények a sérült fejlődés egy-egy részterületének diagnosztikájára és fejlesztésére „szakosodtak” (pl. mozgásfejlesztés, szenzoros integrációs fejlesztés, érzékszervi fejlesztés, stb.), szemléletük többségében nélkülözi a komplexitást (egészségügy, oktatás, szociális ágazat). A szakmai protokollok, standardok, megfelelően képzett szakemberek, megfelelően alkalmazható módszerek hiányában ill. a már hatályos jogszabályok nem harmonizált alkalmazása vagy nem alkalmazása (pl. Módszertani levél) okán az optimálisnak tekinthető ellátás sokszor még újra és újra a tervezési szintre zuhan vissza. Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT Ugyanakkor (2)… Az intézmények, szakemberek, ágazatok egymással való kapcsolattartása, együttműködése hiányos, így a családokkal gyakran egymás mellett és nem egymásra épülve foglakoznak. A szakemberek számára igen kevés továbbképzési lehetőség van (csökkenő továbbképzési, szakképzési keret). Az intézmények súlyos pénzügyi nehézségekkel küszködnek, melyek a megfelelő szabályozás hiányában a civil szervezeteket talán még jelentősebb mértékben sújtják. Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT Ugyanakkor (3)… Egyes sérült csoportok diagnosztizálása, ellátása és továbblépési lehetőségei továbbra is szinte teljes mértékben megoldatlanok maradtak. Ez elsősorban a csecsemőket (0-1 éves kor), a halmozottan, súlyosan halmozottan sérült gyermekcsoportot és az autizmus spektrum zavarral élő gyermekeket és családjaikat érinti. Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT Végül… „Meg kell alkotni a kora-gyermekkori diagnosztika és fejlesztés működtetésének a meglévő ellátórendszerek összehangolására alapozott szabályait és a rendszer felállításához szükséges ütemtervet.” (…… ) Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT (……) (Új Országos Fogyatékosügyi Program végrehajtásának 2007-2010. évekre vonatkozó középtávú intézkedési tervéről szóló 1062/2007. (VIII. 07.) Kormányhatározat melléklete, IV. fejezet Felelős: egészségügyi miniszter, szociális-és munkaügyi miniszter, oktatási-és kulturális miniszter. Határidő: 2009. december 31.!!!!!!) Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT

Köszönöm kitartó figyelmüket, remélve, hogy a koragyermekkori intervenció területén jogalkotó, szolgáltató, ellátó, terápiás módszereket képviselő intézmények, szakemberek egymás munkáját megismerve, elismerve valóban együttműködve segítik az érintett családokat. Czeizel Barbara - BUDAPESTI KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONT