Sárik Zoltán A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
 A pedagógiai munkát segítő feladatok jogszabályi környezetének ambivalenciája: • A nevelési és oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. MKM rendelet.
V. Kollégiumi Konferencia március 26. A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Intézet és a Deák Ferenc Középiskolai Kollégium rendezvénye.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tehetségpont létrehozása
A szaktanácsadás támogató szerepe
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
2009/2010. tanév szaktanácsadói tevékenysége
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A tanácsadói tevékenység koordinálása Páll Viktória Ec-Pec Alapítvány.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
FŐVÁROSI OKTATÁSI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁST TÁMOGATÓ PORTÁL Horváth Csaba Főpolgármester-helyettes Sajtótájékoztató október 2.
A Z OKTATÁS SZOLGÁLATÁBAN A MÉREI FERENC Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet valamint a FOK Fővárosi Oktatástechnológiai Központ Szolgáltató.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Pályaválasztási és Pszichológiai Tanácsadó Osztály
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A kerettantervek fejlesztése
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
Műhelyvezetők, tanácsadók szakmai napja Csizmazia Sándorné Szakmai vezető Pécs, nov. 10.
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium

 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
KRE TFK Nyári Akadémia, Nagykőrös
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest február 27.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Esélyegyenlőség az oktatásban Ifi István ügyosztályvezető október 28.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” Szeretettel köszöntjük a Kollégákat a „Pont ÉRTED, pont.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Dr. Pompor Zoltán Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakmai vezető Szakértő és szaktanácsadó.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
ÁRPÁD SZAKKÉPZŐ ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM, SZÉKESFEHÉRVÁR Tóth Ágnes MÉCS vezető.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
Barcsák Marianna KPSZTI
A Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ szervezésében megvalósuló szakmai programok a 2017/2018. tanév során Szabó Róza főosztályvezető Oktatási Hivatal.
főosztályvezető-helyettes
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Előadás másolata:

Sárik Zoltán A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái

SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Főbb feladataink A Fővárosi Önkormányzat fenntartásában működő oktatási intézményhálózat pedagógiai szakmai szolgáltatásának ellátása: 1 Óvoda 1 Általános iskola 19 Gimnázium 65 Szakképző intézmény (szakiskola, szakközépiskola) 12 TISZK 22 SNI intézmény 17 Kollégium A Fővárosi Önkormányzat fenntartásában működő gyermek és ifjúságvédelmi intézményhálózat keretében működő oktatási intézmények pedagógiai, szakmai támogatása. Budapest főváros tanulói számára - szakszolgálat keretében - pályaválasztási tanácsadás.

Pedagógus-továbbképzés, képzés SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Pedagógus-továbbképzés, képzés Akkreditált pedagógus-továbbképzések(64 akkreditált pedagógus-továbbképzési programmal rendelkezünk) 70 akkreditált képzést bonyolítunk 1400 pedagógus 2480 óra, 250 képzési nap Tréningek pedagógusok számára 74 tréning csoport 1000 pedagógus 700 óra, 80 tréning nap Egyéb képzések Konferenciák, műhelyfoglalkozások, bemutatóórák stb.

Mérés-értékelés 9. évfolyam bemeneti mérés SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Mérés-értékelés 9. évfolyam bemeneti mérés szövegértés, matematika idegen nyelv: angol, német (követő mérése 10. évfolyamon) történelem (követő mérése 10. évfolyamon) könyvtárhasználati ismeretek tanulási stílusára, tanulási attitűdjére, pályaorientációjának vizsgálatára,  a téri-vizuális és gondolkodási képességekre irányuló mérés (BMF) szövegértés-mérés az enyhe értelmi fogyatékos tanulók körében (4., 6., 8., 10., évfolyamon) 10. évfolyamon a kötelező kompetencia mérések eredményeinek fővárosi vizsgálata, elemzése. Összehasonlítás, hozzáadott pedagógiai érték vizsgálata. Szakiskolai eredmények (eredménytelenség) vizsgálata Idegennyelvi projekt órák eredményességének vizsgálata Fővárosi iskolai könyvtárak állapotáról (kérdőíves vizsgálat) 9. osztályosok környezettudatossága (kérdőíves vizsgálat)

Tehetséggondozó, tanulmányi versenyek SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Tehetséggondozó, tanulmányi versenyek Országos versenyek fővárosi fordulójának lebonyolítása 28 különböző témájú, tehetséggondozó ill. tantárgyi tanulmányi fővárosi versenyt hirdettünk a 2009/2010. tanévben (ingyenes versenyek) Regisztrált tehetségpont a Mérei Intézet Pályáztunk: TÁMOP 3.4.3-08/1 Iskolai tehetséggondozás TÁMOP 3.4.4./B/08/2-KMR Országos Tehetségsegítő Hálózat kialakítása – Magyar Géniusz Integrált tehetségsegítő Program

Iskolai agresszió kezelése SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Iskolai agresszió kezelése 2008. év elején indult a program, amelyet a Fővárosi Közgyűlés támogat. Tanévenként intézkedési tervek mentén folyik a munka. Külön 7 fős csapat foglalkozik a program koordinálásával és bonyolításával. Intézkedési tervek főbb elemei: Pedagógus képzés, továbbképzés, tréning Konferenciák, műhelymunkák Tantestületi, munkaközösségi értekezletek Iskolafejlesztés Civil szervezetek bevonása Tananyagfejlesztés, oktatási segédanyagok előállítása Kutatások Színházi programok Bizottság működtetése

SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Pályaválasztás Pszichológiai képességvizsgálaton alapuló pályaválasztási tanácsadás Informatív tanácsadás Iskolákban osztályfőnöki órák, szülői értekezletek Információk gyűjtése, publikálása Kiadványok készítése, megjelentetése Rendezvények, kiállítások, börzék

További tevékenységeink SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái További tevékenységeink Gyermekvédelem Intézményirányítás támogatása Kollégiumi nevelés Osztályfőnöki munka és nevelés Oktató Városok Irodájának működtetése Weszely Galéria és az EgyTér Galéria működtetése Egyéb támogató tevékenységek a fenntartó számára

Pedagógiai tájékoztatás SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Pedagógiai tájékoztatás Hírlevél Budapesti Nevelő Iskolaválasztás előtt… Száz(x)szép szakma Módszertani kiadványok Kutatások összefoglaló kiadványai Weboldalaink: www.fppti.hu (Mérei Ferenc Pedagógiai Intézet portál) www.budapesedu.hu (Fővárosi Oktatási Portál) www.eniskolam.hu (Pályaválasztást támogató – FOK) www.tiedater.hu; www.tebudapested.hu (Fővárosi Ifjúsági Portál)

Ifjúsági Integrációs Szolgáltató Iroda TÁMOP 5.2.5/08/1/B SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Ifjúsági Integrációs Szolgáltató Iroda TÁMOP 5.2.5/08/1/B Cél: hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok életminőségének javítása, egyéni és közösségi kompetenciáik fejlesztése, minőségi információk nyújtása a fiatalok társadalmi integrációjának megvalósítása érdekében.

Szaktanácsadás törvényi háttere SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Szaktanácsadás törvényi háttere A pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről szóló 10/1994. (V. 13.) MKM rendelet 8. § (1) bekezdése szerint a szaktanácsadás ellátásának eszközei és módszerei különösen: pedagógiai programok, helyi tantervek, házirendek és más dokumentumok elemzése, elkészítésének és alkalmazásának segítése, pedagógiai fejlesztő tevékenység elemzése, értékelése, segítése, tankönyv és taneszközök készítésének, kiválasztásának segítése, pedagógiai módszerek, eszközök, eljárások megismertetése, terjesztése, egyéni szakmai tanácsadás.

Szaktanácsadás célja diagnosztizálás és segítségnyújtás SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Szaktanácsadás célja diagnosztizálás és segítségnyújtás mérés, értékelés az irányítás és az oktatás szintjén hatékonyság és hitelesség fejlesztése egymástól való tanulás támogatása (bemutatkozás, felkérés, szervezett látogatás, megbeszélés, feladat megjelölés) nevelési területei: munkára, egészségre, környezetre, állampolgárságra, erkölcsre, hazaszeretetre, toleranciára, élethosszig tartó tanulásra nevelés

Szaktanácsadók fő feladatai SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Szaktanácsadók fő feladatai a tartalmi modernizáció segítése, szakmai módszertani segítségnyújtás, információközvetítés pedagógiai feladatonként és intézménytípusonként, értékelés, mérőeszközök, módszerek megismertetése és terjesztése, pedagógiai tájékoztatás (információ, adat, dokumentum), pedagógusok képzésének, továbbképzésének, önképzésének segítése.

A szaktanácsadói munkakör szakterületei SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái A szaktanácsadói munkakör szakterületei óralátogatás, elemzés, konzultáció, tanácsadás: innovációk, tantárgyak tekintetében, műhelyfoglalkozások, továbbképzések, közreműködés intézeti kiadvány készítésében, kríziskezelés, törvények és rendeletek változásának követése

A rendszer működésének színterei SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái A rendszer működésének színterei Általános iskolák szaktanácsadói rendszerének működtetése – kerületi pedagógiai szolgáltatók és a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium Fővárosi fenntartású középiskolák + kerületi fenntartású középiskolák – Mérei Intézet Többségi iskolák (gimnázium, szakiskola, szakközépiskola, kollégium) SNI (gyógypedagógiai intézmények)

SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái A középiskolai szaktanácsadásra rendelkezésére álló keret, forrás (hetente)

A keret megoszlása intézménytípusonként (hetente) SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái A keret megoszlása intézménytípusonként (hetente)

SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái SNI intézmények SNI (Gyógypedagógiai intézmények) a hagyományos (vegyes) rendszerben működik. (órakedvezmény + állandó megbízás) Szaktanácsadók száma korlátozott Éves ütemterv szerinti munkavégzés Folyamatos intézményi támogatás A szaktanácsadók folyamatos állandó képzése A szaktanácsadók munkája összetett, szakma-specifikus Tapasztalt, lelkes, odaadó, áldozatokat vállaló, jól felkészült szaktanácsadók

SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Többségi intézmények Szolgáltatás, megrendelés alapú szaktanácsadás. (Nem kötelező igénybe venni.) Minden intézmény számára évente a pedagógus státusz létszámával egyenlő órakeret áll rendelkezésre. Az intézmény a tanév elején állítja össze a tanévre vonatkozó megrendelés kosarát (milyen tárgyból, mikor, kit kér szaktanácsadásra) A szaktanácsadói lista egész évben nyitott, aki a meghatározott feltételeknek megfelel, az automatikusan a listára kerül (kb. 110 szaktanácsadó jelenleg). A szaktanácsadók munkáját a Mérei Intézet pedagógiai szakértői koordinálják, ellenőrzik. Minden szaktanácsadásról jegyzőkönyv készül (intézményvezető + Mérei számára) + elégedettségi kérdőív A szaktanácsadók 4000 Ft/óra díjazásért dolgoznak.

A szaktanácsadók tantárgyi népszerűsége SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái A szaktanácsadók tantárgyi népszerűsége „Győztesek” Kötelező érettségi tárgyak Informatika Könyvtár-pedagógia Gyermekvédelem Biológia „Vesztesek”: Fizika Kémia Művészeti tárgyak

Szaktanácsadás minősítése SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Szaktanácsadás minősítése 44 % kiválónak 46 % jónak 10 % közepesnek értékelte

Milyen területen igényelnek szaktanácsadást a jövőben? SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Milyen területen igényelnek szaktanácsadást a jövőben? módszerek megismertetése, terjesztése továbbképzésen tanultak bevezetése mérés-értékelés (tanmenet, feladatsorok) pedagógiai információk, önképzés segítése egészségfejlesztés, gyermek- és családgondozás felhasznált modellek: szemléltető anyag, tapasztalatcsere, bemutatóóra

Problémák - anomáliák Szaktanácsadó - szakértő - szakfelügyelő SÁRIK ZOLTÁN| Az MFPI szakmai működésének rendszere és fejlesztésének perspektívái Problémák - anomáliák Szaktanácsadó - szakértő - szakfelügyelő Az intézmények nem „találják” a szaktanácsadás helyét és szerepét az intézmény életében. Ambivalens a szaktanácsadó szerepének és hatáskörének megítélése a gyakorlatban. Az intézményi „bezárkózás” nem kedvez a szaktanácsadói munkának. Jogszabályi felhatalmazás hiánya. (Lehetőség.) A fenntartók nem használják ki a rendelkezésre álló lehetőséget (forrás hiánya). Nincs ellenőrzés.

Köszönöm szépen a figyelmet. sarik.zoltan@fppti.hu