Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, 2011. okt. 20.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VIRTUS KULTURÁLIS EGYESÜLET Általános tájékoztató.
Advertisements

ZEMPLÉN EURORÉGIÓ PROGRAMTERVEZET I.Határon átnyúló infrastrukturális természet- és környezetvédelmi fejlesztések II.A határon átnyúló gazdasági kapcsolatok.
„Fiatalok helyben tartása!”
A hálózattá alakulás útján
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Az iskolai szociálismunka
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Ajkai Kistérség Idegenforgalmának jellemzői
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Inga lengésideje nem függ a bankoktól
Műegyetem - Kutatóegyetem Bizalom-Minőség-Együttműködés 1 Hogyan tovább, Műegyetem? november 17.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
MRTT Vándorgyűlés Szeged, Nyugat-Bácska magyar lakta településeinek gazdasági és társadalmi fejlesztési lehetőségei Diósi Viola, Regionális.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
A vidéki tér sikertényezői
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Esély a munkára – Civil együttműködés a hátrányos helyzetű rétegek munkaerő-piaci integrációjáért Projektazonosító: NCA-DP-09-A-0185 Dolgozzunk együtt!
Foglalkoztatási Fórum Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum 2011
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Kőszeg, Foglalkoztatási helyzet a Kőszegi Kirendeltség vonzáskörzetében Kőszeg,
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Foglalkoztatás-politika
A TDK-rendszerének minőségbiztosítása
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
A BGF Salgótarjáni Intézetének aktivitásai a helyi vállalkozások fejlesztése érdekében Összeállította:Paróczai Péter adjunktus SALGÓTARJÁNI INTÉZET.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
A minőségi felsőoktatás feltételei február.
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kereskedelmi és Iparkamara stratégiai jelentőségű programja a közötti időszakra Miskolc, november 29. Bihall.
A falu-és tanyagondnoki szolgáltatások tapasztalatai „Vidékfejlesztés, mint fenntartható fejlődés” A Magyar Önkormányzatok Szövetsége konferenciája Keszthely,
Bodrogolaszi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Foglalkoztatási Paktum Magyarországon Gere János.
KISTELEPÜLÉSEK ÉS KISISKOLÁK – TÁRSULÁSOK 2. szekció Jankó Krisztina Ph.D jelölt Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, november 30.
Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében.
KLÍMAMIGRÁCIÓ A KÖZEL-KELETEN – KIVÁLTÓ OKOK ÉS VÁRHATÓ HATÁSOK Szigetvári Tamás, MTA KRTK tudományos főmunkatárs.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
Gyorsjelentés a városi könyvtárakról
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A székesfehérvári járás munkaerő-piaci helyzete
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.

Az iskolaváros jellemzői:  Sokszínű intézményrendszer.  Nagy vonzáskörzet.  Diákok magas létszáma.  Az oktató, nevelő munka és a kutató, tudományos jellegű tevékenység magas színvonala.  A magyar pedagógia-, és kultúrtörténetben betöltött meghatározó szerep, nagy hagyományok.  Értelmiségi légkör.

Az iskolavárosi létet befolyásoló tényezők:  A vonzáskörzet területi átalakulása.  A vonzáskörzetben lejátszódó gazdasági, demográfiai, társadalmi folyamatok alakulása.  A megváltozott körülményekhez történő alkalmazkodási képesség kialakítása, az ehhez szükséges feltételek megteremése.  A korábbi minőség megőrzése.  A humánerőforrás alakulása.  A hagyományőrzés minősége.  Az értelmiségi légkör fenntartása.

Sárospatak, mint iskolaváros helyzetét veszélyeztető tényezők:  A vonzáskörzet beszűkülése.  Kedvezőtlen gazdasági, demográfiai és társadalmi folyamatok.  A humánerőforrás utánpótlásának nehézségei.

Szűkülő vonzáskörzet okai:  Kedvezőtlen földrajzi fekvés: –félköríves vonzáskörzet –rossz közlekedésföldrajzi adottság –az infrastruktúra elmaradottsága  Országos és térségi intézményhálózat bővülése: –közoktatási, felsőoktatási és egyházi intézmények számának növekedése –növekvő konkurencia

Kedvezőtlen gazdasági, demográfiai, társadalmi folyamatok:  Gazdasági lemaradás.  Csökkenő népességszám (csökkenő gyermeklétszám, országos átlagot meghaladó elvándorlás).  Az etnikai összetétel változása.  Növekvő munkanélküliség.  Elszegényedés – hátrányos helyzetű családok számának növekedése.  A szociokult u rális hátrányok erősödése (értékvesztés).  Leszakadó gazdasági, társadalmi közeg.

A humánerőforrás pótlásának nehézségei:  Sárospatak megtartó és vonzerejének folyamatos romlása (a munka és az egyéni érvényesülés lehetőségének erős korlátozottsága).  A diplomás fiatalok elvándorlása.  A tanári pálya és a tudományos tevékenység presztízsvesztése.  A magyar oktatási rendszer kiszámíthatatlan változásai.  A pezsgő szellemi élet hiánya.

Lehetőségek I.:  A meglévő értékek, hagyományok megőrzése.  Az oktató-nevelő munka módszereinek szélesítése a megváltozott körülmények figyelembevételével.  Az új oktatási törvényekben rejlő lehetőségek kihasználása.  A tehetséges, pályakezdő fiatalok megnyerése.  Az oktatási intézmények szorosabb együttműködése, feladatmegosztás.  Helyi közigazgatási, politikai, egyházi és civil szervezetek anyagi és/vagy erkölcsi támogatásának megnyerése.  …

Lehetőségek II.:  …  Bekapcsolódás országos programokba, pályázatok kihasználása.  Országos és regionális szintű rendezvények rendszeres szervezése.  Külföldi kapcsolatok szélesítése.  Az elért eredmények folyamatos publikálása.  Politikamentes értelmiségi rendezvények, szervezetek, beszélgetések, alkotóműhelyek létrehozása, munkájuk összehangolása.