Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.
Az iskolaváros jellemzői: Sokszínű intézményrendszer. Nagy vonzáskörzet. Diákok magas létszáma. Az oktató, nevelő munka és a kutató, tudományos jellegű tevékenység magas színvonala. A magyar pedagógia-, és kultúrtörténetben betöltött meghatározó szerep, nagy hagyományok. Értelmiségi légkör.
Az iskolavárosi létet befolyásoló tényezők: A vonzáskörzet területi átalakulása. A vonzáskörzetben lejátszódó gazdasági, demográfiai, társadalmi folyamatok alakulása. A megváltozott körülményekhez történő alkalmazkodási képesség kialakítása, az ehhez szükséges feltételek megteremése. A korábbi minőség megőrzése. A humánerőforrás alakulása. A hagyományőrzés minősége. Az értelmiségi légkör fenntartása.
Sárospatak, mint iskolaváros helyzetét veszélyeztető tényezők: A vonzáskörzet beszűkülése. Kedvezőtlen gazdasági, demográfiai és társadalmi folyamatok. A humánerőforrás utánpótlásának nehézségei.
Szűkülő vonzáskörzet okai: Kedvezőtlen földrajzi fekvés: –félköríves vonzáskörzet –rossz közlekedésföldrajzi adottság –az infrastruktúra elmaradottsága Országos és térségi intézményhálózat bővülése: –közoktatási, felsőoktatási és egyházi intézmények számának növekedése –növekvő konkurencia
Kedvezőtlen gazdasági, demográfiai, társadalmi folyamatok: Gazdasági lemaradás. Csökkenő népességszám (csökkenő gyermeklétszám, országos átlagot meghaladó elvándorlás). Az etnikai összetétel változása. Növekvő munkanélküliség. Elszegényedés – hátrányos helyzetű családok számának növekedése. A szociokult u rális hátrányok erősödése (értékvesztés). Leszakadó gazdasági, társadalmi közeg.
A humánerőforrás pótlásának nehézségei: Sárospatak megtartó és vonzerejének folyamatos romlása (a munka és az egyéni érvényesülés lehetőségének erős korlátozottsága). A diplomás fiatalok elvándorlása. A tanári pálya és a tudományos tevékenység presztízsvesztése. A magyar oktatási rendszer kiszámíthatatlan változásai. A pezsgő szellemi élet hiánya.
Lehetőségek I.: A meglévő értékek, hagyományok megőrzése. Az oktató-nevelő munka módszereinek szélesítése a megváltozott körülmények figyelembevételével. Az új oktatási törvényekben rejlő lehetőségek kihasználása. A tehetséges, pályakezdő fiatalok megnyerése. Az oktatási intézmények szorosabb együttműködése, feladatmegosztás. Helyi közigazgatási, politikai, egyházi és civil szervezetek anyagi és/vagy erkölcsi támogatásának megnyerése. …
Lehetőségek II.: … Bekapcsolódás országos programokba, pályázatok kihasználása. Országos és regionális szintű rendezvények rendszeres szervezése. Külföldi kapcsolatok szélesítése. Az elért eredmények folyamatos publikálása. Politikamentes értelmiségi rendezvények, szervezetek, beszélgetések, alkotóműhelyek létrehozása, munkájuk összehangolása.