Az ápolás minősége és az ápolási dokumentáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Advertisements

Humán rendszerek, közszféra
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A stratégiai tervezés módszertana
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
Az egészségügyi szolgáltatók kártérítési felelőssége
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Stratégiai tervezés.
AIDS –Etikai problémák az ápolásban. Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973): Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973):
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szervezetfejlesztési Program
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Ellenőrzés, visszacsatolás
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A Down szűrés klinikai audit tervezete, kivitelezése Szy Ildikó OEFI Ritka Betegségek Központ május 19.
Roma egészségklubok létrehozása és működtetése három dunántúli megyében Sex Edukációs Alapítvány.
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Funkciói, feladatai és területei
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Nemzeti minőségfejlesztési rendszer és akkreditációs elképzelések
Minőségfejlesztés az ápolás szakfelügyeletben
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Szakfelügyeleti kihívások az alapellátás területén
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
A betegellátás keretei és rendszere
A minőségbiztosítás szerepe hazai és nemzetközi vonatkozásban
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Az egészségügyi szakképzés minőségügye, kihívások és intézkedések György Annamária szeptember 17. "ISOFÓRUM XXII. NMK"
A minőségügy és helye a Szent Imre Kórházban Dr. Varga Piroska főigazgató helyettes, minőségügyi igazgató.
Horváth-Sziklai Attila hivatalvezető Gyógyszerészek az egészségfejlesztésben Budapest szeptember 29.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Az ápolás minősége és az ápolási dokumentáció Móricz Istvánné megyei vezető ápolónő ÁNTSZ Szabolcs-Szatmár- Bereg Megyei Intézete Nyíregyháza

az intézeti keretek között végzett ellátásnak, Ápolás „szerves része az intézeti keretek között végzett ellátásnak, kiegészítő eleme a beteg otthonában történő gyógykezelésének, illetve rehabilitációjának, alapvető eleme a beteg intézeti keretek között végzett, vagy otthonában történő ápolási és gondozási célú ellátásának „ ( 1997.évi CLIV. törvény az egészségügyről )

Az ápolás fő funkciói  ápolási ellátás nyújtása és menedzselése,  betegek , kliensek, egészségügyi dolgozók oktatása,  tevékenység az egészségügyi ellátó team eredményes tagjaként,  ápolás gyakorlatának fejlesztése kritikus gondolkozás és kutatás révén.

Ápolás : ápolási és gondozási eljárások összessége Feladata : - egészségi állapot javítása, - egészség megőrzése, helyreállítása, - beteg állapotának stabilizálása, - betegségek megelőzése, - fájdalom és szenvedések enyhítése a beteg emberi méltóságának megőrzésével, ( 1997.évi CLIV. törvény az egészségügyről )

Ápolási , gondozási tevékenység Interakció a beteggel Probléma- megoldó folyamat Beteg állapotának felmérése Döntések az ápolói tevékenységben Tevékenység hatékonyságának értékelése

Ápolási folyamat lépései újra felmérés Ápolási szükségletek felmérése Tervezés Ápolási terv végrehajtása Értékelés, visszacsatolás

Ápolási folyamat alkalmazásának szükségessége „ A személy gondozása adja az ápolás lényegét, és az a mód ahogyan az ápoló gondoz, jelenti az ápolási folyamat lényegét. .... Olyan cselekvésre van szükség ami nem megérzésre épül, hanem a szükségletek kielégítésének és a problémák megoldásának tudatos és szervezett megközelítésére . ...” (WHO Európai Területi Iroda )

Ápolás tervezése Dokumentálás ÁPOLÁSI TERV Egészség felmérés Ápolási szükségletek felmérése Dokumentálás ÁPOLÁSI TERV Tervezés: mérhető célkitűzések Egészség felmérés Terv végrehajtása: tényleges beavatkozások Szükségletek meghatározása, rangsorolása Értékelés, visszajelzés: tényleges eredmények

Ápolás tervezése és az ápolási dokumentáció szükségessége Biztosítja az individualizált ápolást. Követni lehet a beteg állapotában bekövetkezett változást. Ápolási munka eredménye dokumentált,mérhető, Eredmények és hiányok bizonyíthatóvá válnak. Tervezhetővé válik az ápolás. Team munka alapja. Ápolókra, betegekre egyaránt jogi vonatkozásai vannak. Kutathatóvá válik az ápolás.

Ápolási dokumentáció - ápolási lap Folyamatos átfogó dokumentum arról az ápolásról melyet a betegnek kapnia kell, és amit ténylegesen nyújtott a szakdolgozói team. „Az ápolási ,gondozási tevékenységről ápolási,gondozási dokumentációt kell vezetni , amely része az egészségügyi dokumentációnak „ ( 1997.évi CLIV. törvény az egészségügyről )

Ápolási dokumentáció jelenlegi helyzete fekvőbeteg intézeti ellátásban központilag még nem szabályozott, intézményenként változó, intézeti belső szabályozások alapján otthoni szakápolásban és a háziorvosi praxisokban rendelet által előírt

Egészségügyi szolgáltatás minősége „ ..... olyan értékítélet , amely az egészség megőrzésében, helyreállításában és fenntartásában résztvevők által kinyilvánított, elvárható igények megvalósulásának mértékét fejezi ki. „ (EMIKK,1995 )

Ápolás minőségére ható tényezők Szakmai,politikai irányelvek, Forrás - előirányzat és elosztás , Kórházi / közösségi egészségügyi ellátó környezet Munkakörülmények, tárgyi eszközök, Ápolás szabályozása, munkaszervezés, kompetenciák , kommunikáció, továbbképzések, Szakmai számon kérhetőség, Ápolói hozzáállás : alapvető értékek, nézet, ismeret, jártasság , magatartás,

Ápolás minőségének dimenziói Folyamat Struktúra Eredmény Emberi, tárgyi erőforrások, ápolás környezete, gazdasági feltételek, menedzsment, információs rendszer, Ápolási tevékenység egésze, az Ápolási Terv megvalósítása Beteg /kliens egészségi állapotában ápolási szolgáltatás hatására bekövetkező változás

Ápolás minőségének mérése, értékelése Szükséges : ellátási / ápolási protokollok kidolgozása és bevezetése, kritériumok, standardok, indikátorok kidolgozása-alkalmazása, elvégzett ápolási tevékenységek szakszerű dokumentálása, ápolási tevékenység mérésére alkalmas metodikák kidolgozása, folyamatos mérés, elemzés, visszacsatolás.

Minőségmérés formái az ápolásban I. Retrospektív felmérés (visszatekintő ) : szabályozási dokumentumok meglétének, alkalmazásának ellenőrzése, ápolási folyamat megvalósulásának mérése ápolási feljegyzésekből / ápolási dokumentációból, betegelégedettség ápolási vonatkozásai , dolgozói elégedettség - szakdolgozói vonatkozásai.

Minőségmérés formái az ápolásban II. Egyidejű felmérés : gyakorlati ápolás kivitelezésének ellenőrzése, szakmai szabályok betartásának követése, az elvégzett ápolás dokumentációjának elemzése, ápolási dokumentáció értékelése,

Ápolás minőségének mérése történhet Belső méréssel : intézmény személyzete végzi, képzett ápoló értékeli belső szabályozás szerint a munkatárs/szakdolgozó ápolási tevékenységét, Külső méréssel : külső, intézménytől független szervezet végzi a vizsgálatot,és az értékelést.

Megfelelő az ápolás Beteg szempontjából : javulást eredményez, hozzáférhető, nem jár jelentős megterheléssel, komfortja kielégítő, kapcsolattartás/ tájékoztatás az igényeinek megfelelő. Szakmai szempontból : elvárható szakképzettség, felszereltség birtokában a szakma szabályainak betartása mellett,a lehető legjobb állapotjavulást eredményezi. Menedzsment szempontjából : erőforrások optimális felhasználásával ,szakmailag hatásos, gazdaságilag hatékonyan történik.

Ápolási dokumentáció vizsgálatának célja Mérni: az ápolói gyakorlat teljesítményét, az ápolói tevékenység megbízhatóságát, Megállapítani : a gyakorlatban folyó ápolási tevékenység minőségét, Javaslatot tenni : az ápolás fejlesztésére, eredményének javítására.

Feladatok Módszertani útmutató /ajánlás elkészítése az ápolás szakszerű dokumentálására, Továbbképzések szervezése az ápolás minőségfejlesztése érdekében, Ápolás minőségmérési metodikák kidolgozása, és alkalmazása, Eredmények publikálása, kutatócsoportok létrehozása.

„ Ha igazán jó munkát akarunk végezni az egészségügy területén , akkor nemcsak szűkebb területünkön kell korszerű ismereteket szereznünk, hanem azt is meg kell tanulnunk hogyan működik az egészségügyi ellátórendszer, milyen követelményeknek és elvárásoknak kell megfelelnie. ( Prof.Dr. Morava Endre )