A BÜNTETÉSTAN TÖRTÉNETÉBEN, ELMÉLETI ALAPVETÉSSEL

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A családi döntéshozó csoportkonferencia alkalmazása a börtönpártfogás, illetve az utógondozás során Velez Edit április 28.
Advertisements

A gyermek- és fiatalkori bűnözés kérdései ügyészi szemmel
A pártfogó felügyelet lényege A pártfogó felügyelet a bűncselekményt elkövetők ellenőrzését, irányítását, a társadalomba beilleszkedésük.
Dr. Hatvani Erzsébet, az Igazságügyi Hivatal főigazgatója
SZABADSÁGVESZTÉS-BÜNTETÉS
GRAFFITI Brassai Orsolya június 2. …így is lehet!?
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium június A közérdekű munka büntetés végrehajtásának tapasztalatai Békés megyében Békés Megyei Kormányhivatal.
A közérdekű munka büntetés végrehajtása és
Az új Btk. egyes általános részi rendelkezései: a büntetési rendszer, kiemelten az új büntetések és intézkedések; a fiatalkorúakra vonatkozó szabályok.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
az áldozatokért és a tettesekért
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Pedagógiai problémák-pártfogói programok A pártfogó felügyelet lehetséges válaszai a szakmai problémafelvetésre Budapest, 2009.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
Avagy a jövő börtönei és bűnözői Schlachta Fruzsina.
A befektetési bank helye a bankrendszerben
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
1 Dr. Molnár Anna Balassa utcai délutánok PSZICHIÁTRIAI OSZTÁLYOS STANDARDOK AZ EURÓPA TANÁCS ELVEI ALAPJÁN.
Kriminálpolitika és büntetőjog-alkotás – a Btk évi átfogó módosítása.
Szabad-e a szabadult? A TÁMOP kiemelt projekt szerepe a reintegrációs folyamatban Botka Bianka szolgáltatás módszertani vezető, Belügyminisztérium.
A gondnoksággal kapcsolatos szemléletváltás az új Polgári Törvénykönyv cselekvőképességi szabályaiban Kovács Melinda Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik.
(Igazságügyi Hivatal, főigazgató)
A fiatalkori bűnelkövetés kezelésének speciális színtere – a közösségi foglalkoztató fejlesztése alprojekt TÁMOP Siófok, december
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató Intenzív utógondozás: lehetőségek és kockázatok.
HÁLÓZATSZERŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A KOMPLEX SEGÍTSÉGNYÚJTÁSBAN
A PÁRTFOGÓ FELÜGYELŐI SZOLGÁLAT
A felnőtt korúak ügyeiben alkalmazott közvetítői eljárás (mediáció) Magyarországon dr. Törzs Edit április 28. „A helyreállító igazságszolgáltatás.
A pártfogó felügyelet speciális magatartási szabályai
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
PEST MEGYEI KORMÁNYHIVATAL IGAZSÁGÜGYI SZOLGÁLAT
Ifjúkori bűnözés, áldozattá válás
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
alkotmány – állam- és kormányformák
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja 1 Mediációs kutatás Összefoglaló OBmB, november – a közvetítői.
A közvetítői eljárás pártfogó felügyelői tapasztalatai
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása TÁMOP A projekt.
A társadalmi bűnmegelőzés évi cselekvési programja Gönczöl Katalin Büntetőpolitikai szakállamtitkár.
A családi döntéshozó csoportkonferencia alkalmazása a börtönpártfogás, illetve az utógondozás során Velez Edit április 28.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
A kriminálpszichológia
Köszöntöm Önöket a Hajdú-Bihar megyei Rendőr-főkapitányság nevében
Mentesítés lényege Az elítélt mentesül azon hátrányos jogkövetkezmények alól, amelyeket a törvény az elitéléshez fűz (büntetőjogon kívüli.
Intézkedések V. 1..

Mediátorképzés Büntető mediáció.
Igazságügyi Hivatal.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Dr. Pallo József PhD. bv. ezredes
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A fogyatékkal élők integrációjának kérdése Románia EU csatlakozása után.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Összbüntetés dr. Széplaki László Összbüntetés
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
Konfliktuskezelő eljárások és módszerek a Pártfogó Felügyelői Szolgálat tevékenységében Biró Balázs pártfogó felügyelő, mentor közvetítő.
Az Európai Unió gazdasági joga Nemzetközi magánjog Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Ahogy a bv. bírók és ügyészek látják, javaslatok és ötletek pártfogóknak Dr. Végh Edit büntetés-végrehajtási bíró.
A mediáció szerepe a büntető igazságszolgáltatásban
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
Előadás másolata:

A BÜNTETÉSTAN TÖRTÉNETÉBEN, ELMÉLETI ALAPVETÉSSEL A KEZDET … MINT MEGANNYI ESETBEN A BÜNTETÉSTAN TÖRTÉNETÉBEN, MOST SEM ELMÉLETI ALAPVETÉSSEL INDUL

A rövid tartamú szabadságvesztés és az ő helyettesítői Í Ő K FELTÉTELES ELÍTÉLÉS PÉNZBÜNTETÉS MUNKABÜNTETÉSEK „KOKTÉL”-BÜNTETÉSEK HELYREÁLLÍTÓ SZANKCIÓK

Az alternatív- közösségi és ambuláns szankciók térnyerése Ó D S Z E R ☛ Az alternatív – közösségi és ambuláns szankciók – a kezdetek: ■ az első alternatívák jelentkezése ■ korai börtönügyi ajánlások ☛ A rövid tartamú szabadságvesztés funkciója és helyettesítésének problémája ☛ kitekintés a kortárs világra: ■ nemzetközi ajánlások ■ néhány európai megoldás ☛ magyar kodifikácíós ötletek

Az angolszász empirizmus – próbára bocsátás Az amerikai célszerűség – gyakorlatra orientáltság – kísérletező kedv ☞ 1841. Boston John Augusztus „kezesség”- vállalása 1878 törvény a próbára bocsátásról (Massachusetts) „ polgármester évente kijelöl alkalmas személyt a próbára bocsátási tisztviselői funkció ellátására” 1925 szövetségi törvény a próbára bocsátásról

Az angol – szintén praktikus - út ☞1841 M.D. Hill birminghami saját kezdeményezésére a fiatalkorúak ügyében: - névleges büntetés+ szabadon bocsátás + ellenőrzés 1879/1887 törvény a próbára bocsátásról 1907 bíróság mellett működő próbára bocsátási tisztviselők intézményesítése 1948 a rendszer továbbfejlesztése

A próbára bocsátás elterjedése … ■ 1905 DÁNIA ■ 1908 MAGYARORSZÁG (fiatalkorúaknak) ■ 1915 HOLLANDIA ■ 1918 SVÉDORSZÁG ■ 1919 NORVÉGIA ■ 1920 AUSZTRIA ■ 1937 SVÁJC ■ 1958 FRANCIAORSZÁG ■ 1964 BELGIUM

TÖRVÉNYHOZÁSI ÚTON ÚJ MEGOLDÁST A FELTÉTELES ELÍTÉLÉS MÁSIK FORMÁJA: A VÉGREHAJTÁSÁBAN FELFÜGGESZTETT SZABADSÁGVESZTÉS ◆ 1888 FRANCIAORSZÁG ◆ 1891 BELGIUM TÖRVÉNYHOZÁSI ÚTON ÚJ MEGOLDÁST VEZETTEK BE: „az első ízben elítélt rövid tartamú, legfeljebb 3 hónapig terjedő szabadságvesztés végrehajtását legfeljebb 5 évre feltételesen felfüggeszthető”

A XIX. SZÁZADVÉG FELISMERÉSE A SZABADSÁGVESZTÉS MINT TÖKÉLETES BÜNTETÉS KUDARCOT VALLOTT, ALKALMATLAN A BŰNÖZÉS MEGFÉKEZÉSÉRE NINCS NAGY MEGOLDÁS: A TÖKÉLETES BÖRTÖNRENDSZER NEM ALAKÍTHATÓ KI

AZ ALKALMI ELKÖVETŐKKEL SZEMBEN A SZABADSÁGVESZTÉS VÉGSŐ ESZKÖZ … AZ ÚN. KÖZVETÍTŐ ISKOLA „FELKAROLTA” A FELTÉTELES ELÍTÉLÉS GONDOLATÁT MINT A SZABADSÁGVESZTÉS ALTERNATÍVÁJÁT Franz von Liszt SERDÜLETLENEKKEL SZEMBEN A RÖVID TARTAMÚ SZABADSÁGVESZTÉS HELYETT AZ ALKALMI ELKÖVETŐKKEL SZEMBEN

MAGYARORSZÁGON 1908:XXXVI. törvény VEZETTE BE A FELTÉTELES ELÍTÉLÉS AZ 1908:XXXVI. törvény VEZETTE BE A FELTÉTELES ELÍTÉLÉS MINDKÉT FORMÁJÁT

Fiatalkorúak próbára bocsátása ☛ A bíróság ítélethozatal nélkül megfelelő figyelmeztetés után 1 évi próba időre, szigorú szabályok között, felügyelet mellett feltételesen szabadlábon hagyja. ☛ A felügyeletet a fiatalkorúak törvényes képviselője, ha pedig erkölcsi fejlődése szempontjából kívánatos állami menhelyre, vagy más e végből szervezett hi- vatalra, gyermekvédő egyesületre …bízza.

A felnőttek feltételes elítélése: felfüggesztett szabadságvesztés ☛A bíróság az 1 hónapot meg nem haladó fogház-büntetést (pb-t), különös méltány- lást érdemlő okból 3 évre felfüggesztheti. Ha ettől az elítélt magaviseletére, életviszonyainak és az eset össze körülményeire figyelemmel kedvező hatás várható. ☛ kihágás esetén az 1 hónapnál hosszabb tartamú elzárást 3 évre felfüggesztheti

Nemzetközi Büntetőjogi Egylet TÖBB KONGRESZUSÁN FOGLALKOZOTT A RÖVID TARTAMÚ SZABADSÁGVESZTÉS HELYETTESÍTÉSÉNEK PROBLÉMÁJÁVAL, ÉS JAVASOLTA: az1-2, illetve 6 hónapos szabadságvesztés helyett: - pénzbüntetés, - feltételes elítélés - bírói megdorgálás alkalmazását. (pl. Párizs,1895., Washington,1910.)

A PÉNZBÜNTETÉS ÚJ SZEREPBEN A (RÖVID TARTAMÚ) SZABADSÁGVESZTÉS HELYETTESÍTÉSE SZOCIÁLIS PROBLÉMÁK A GYAKORLATBAN MÉGIS SOK AZ ÁTVÁLTOZTATÁS … 14

A pénzbüntetés térnyerése „Vétség és kihágás esetén a bíróság válasz-tása szerint a szabadságvesztés büntetés mellőzésével, főbüntetésként megfelelő súlyú pénzbüntetést alkalmazhat.” (1928:X. tc.) A JOGALKOTÓ SZERINT LÉTEZETT VAGYONI BÜNTETÉSSEL ÉRDEMBEN FENYEGETHETŐ, VISZONYLAG SZÉLES BŰNELKÖVETŐI KÖR

REMÉNY: AZ ÚJ TÍPUSÚ PÉNZBÜNTETÉS A BÜNTETÉS ARÁNYOSÍTÁS = IGAZSÁGOSSÁGA A „NAPI TÉTELES” PÉNBÜNTETÉS A BÜNTETÉSKISZABÁS KÉT MOZZANATÚ: A.) A BŰNCSELEKMÉNY SÚLYA = NAPI TÉTEL SZÁM B.) EGY NAPI TÉTEL ÖSSZEGE = AZ ELÍTÉLT JÖVEDELMI+ VAGYONI VISZONYAI

A második világháború utáni nyugati konszolidációban ÚJRA MEGFOGALMAZZÁK A RÖVID TARTAMÚ (VÉGREHAJTANDÓ) SZABADSÁGVESZTÉS KIVÁLTÁSÁNAK SZÜKSÉGESSÉGÉT

AZ ENSZ ÚN. BŰNMEGELŐZÉSI KONGRESSZUSAI ►A rövidtartamú szabadságvesztés: - hátrányos, nem kívánatos, de - (jelenleg még) nélkülözhetetlen, - teljes eltörlése nem időszerű, de legszűkebb körre kell visszaszorítani, ► alternatívái: - felfüggesztett szabadságvesztés, - pénzbüntetés, - közmunka II. Kongresszus ( London, 1960)

III. Kongresszuson ( Stockholm, 1965) közvetlenül nem foglalkoztak a kérdés- sel, azonban a főtéma: a bűnmegelőzés keretében rögzítették: „ …a szabadságelvonás nélküli szankciók rendszerint jobban elősegítik a bűnmegelőzési célok érvényesülését…”

IV. Kongresszus ( Kyoto, 1970) Teljesen új szempontból: a költség-haszon elemzés tükrében vizsgálták a szabadságvesztést és a szabadságvesztés lehetséges alternatíváit. VIII. Kongresszus (Milánó, 1985) ♦ A fiatalkorúakkal kapcsolatban egy sor közösségi - alternatív szankciót vett fel az ajánlásába; ♦ Az áldozatok védelme érdekében: kártalanítás, helyreállítás eszközeinek megteremtését hang- súlyozta;

Az ENSZ ún. Tokyói ajánlása (1989) ► a szabadságelvonás mellőzése a büntetőeljárás során: - a letartóztatás csökkentése, - a büntető útról elterelés ( vádelhalasztás, stb.) ► a bíróságok gyakran alkalmazzanak alternatív, közösségi szankciókat, mégpedig: - szóbeli rosszallást, - pénzbüntetést, - egyes jogoktól való megfosztást, - az áldozat kártérítésére alapozott szankciót, - feltételes elítélés + magatartási szabályok, tiltások, - közérdekű munkát ► a büntetés-végrehajtás során: - időszakos végrehajtás, pl. félszabadság - nyitott intézetbe utalás, - lakóhelyen történő végrehajtás ( elektronikus megfigyelés) - feltételes szabadon bocsátás

Az Európa Tanács (Miniszteri Bizottsága) hasonló szellemű ajánlásokat fogadott el ►Rec (76) 10. A börtön-büntetés helyett alkalmazható bizonyos alternatív intézkedések ►R (92) 16 A közösségben végrehajtandó büntetések és intézkedések ►Rec (2000)22 A közösségben alkalmazandó szankciók és intézkedések

A legkorábbi ajánlás: A felfüggesztett büntetés, a próbára bocsátás és a börtönbüntetés egyéb alternatívái [Resolution (65) 1]: az államoknak törekedniük kell – mind a törvényhozásban, mind a joggyakorlatban – arra, hogy elkerüljék a bebörtön- zést; s továbbá arra is, hogy a próbaidő alatt olyan ellenőrző és segítő programok ((szervezetek) működjenek, amelyek egyaránt szolgálják az elítélt magatartásának felügyeletét és a társadalomba való visszavezetését

A börtönbüntetés helyett alkalmazható egyes alternatív intézkedések [Rec.(76) 10] A.) sorra veszi a „klasszikus” megoldásokat: - próbára bocsátás; - pénzbüntetés - különböző jogfosztó, ill. tiltó intézkedések (pl. járműve- zetéstől eltiltás, vagyonelkobzás, stb.) B.) ajánlja továbbá, hogy a nemzeti törvényhozások legyen nyitva az új módszerek előtt: - a bűnösség kimondása büntetés(kiszabás) nélkül; - felfüggesztett büntetés + ellenőrzött magatartás; - köz(érdekű) munka; - félfogság

a közérdekű munka büntetés szabályait részletezi: A közösségben végrehajtható büntetésekről és intézkedésekről [ R. (92) 16.] Lényegében: a közérdekű munka büntetés szabályait részletezi: ● törvényi keretek ● bírói garanciák és fellebbezési eljárás ● az alapvető jogok tiszteletben tartása ● az együttműködés és konszenzualitás elve ● a végrehajtási személyzet és pénzügyi feltételek ● a közösségbe illesztés és a közösség részvétele ● a (tényleges) végrehajtás szabályai ● a (tényleges) munka – módszerek ● eljárás a végrehajtás sikertelensége esetén

A törvényhozás és bíróságok figyelmébe összefoglaló mód’ ajánlja: A közösségben alkalmazott szankciók és intézkedések európai szabályainak javításáról Rec (2000) 22 A törvényhozás és bíróságok figyelmébe összefoglaló mód’ ajánlja: ► a büntetőeljárásban – a letartóztatás visszaszorítását, ► a szabadságvesztés helyett: - feltételes elítélés mindkét változatát, - közérdekű munka-büntetést, - mediációt - különféle( kábítószer, alkohol, mentális) gyógykezelést - fokozott ( pártfogói)felügyeletet - mozgásszabadság elvonását (elektronikus felügyelet) - feltételes szabadságra bocsátást

Büntetéstani szempontból: Mit mond a tudomány? Büntetéstani szempontból: ☛ valóban teljesen célszerűtlen rövid tartamú szabadságvesztés, és/vagy ☛ a közösségi - alternatív szankciók jobban megfelelnek a „bűnözés-kontroll” feladatának?

BŰNKIEGYENLÍTÉS ELVE bűnösség arányosságot feltételez, NEM VÁLASZT KI BÜNTETÉS-FAJTÁT GENERÁLIS PREVENCIÓ ☛ POZITÍV NEM JELÖL MEG KONKRÉT (NORMASTABILITÁS) BÜNTETÉSI NEMET ☛ NEGATÍV „CÍMZETTEK” MAGATARTÁ- (ÁLTALÁNOS SÁT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK ELRETTENTÉS) NEM A SZANKCIÓRENDSZER HATÓKÖRÉBE TARTOZNAK, DE A BÖRTÖNTŐL VALÓ „FÉLELEM” KIMUTATHATÓ!

SPECIÁLIS PREVENCIÓ MÚLIK, DE „BÖRTÖN”-ÉLMÉNY EREJE ☛POZITÍV DESZOCIALIZÁL, ( REINTEGRÁCIÓ) DEZINTEGRÁL ☛NEGATÍV A HATÁS NAGYRÉSZT (EGYÉNI ELRETTENTÉS) A VÉGREHAJTÁSON MÚLIK, DE „BÖRTÖN”-ÉLMÉNY EREJE

ELMÉLETI -ÖSSZEGZÉS AZ ÁLTALÁNOS ÉS EGYÉNI ELRETTENTÉS ELVÁRÁSAINAK VALÓ MEGFELELÉS TEKINTETÉBEN A RÖVID TARTAMÚ SZABADSÁGVESZTÉS MINDENFÉLEKÉPPEN VERSENYBEN VAN AZ ALTERNATIV SZANCIÓKKAL. A REINTEGRÁCIÓ IGÉNYEINEK A RÖVID TARTAMŰ SZABADSÁGVESZTÉS NEM TUD MEGFELELNI

A BÜNTETÉSTANI ISKOLÁK VÁLASZA ☛ (NEO)KLASSZIKUS: „A CÉLRA NEM TEKINTŐ, SZIMBOLIKUS, JOGÉPSÉGI MEGTORLÓ BÜNTETÉS EGYET JELENT AZ ARÁNYOS BÜNTETÉS ELVÉVEL…” ☛ (NEO)TREATMENT: A RÖVID TARTAMÚ SZABADSÁG- VESZTÉS MÁR CSAK TARTAMA MIATT SEM KÉPES POZITÍV ÁT- ALAKÍTÁSRA ☛ „RESTORATÍV” TEÓRIA SZÁMÁRA ÉRTELMEZHETETLEN A SZABAD- SÁGELVONÁS AZ ELMÉLET SZERVES RÉSZE A KÖLTSÉG/HASZON ÉRZÉKENYSÉG

A XX. SZÁZAD ÚJÍTÁSA: A SZIMBOLIKUS MUNKABÜNTETÉS KÖZÖS JELLEGZETESSÉGE: A DEKLARÁLTAN KÖZÖSSÉG SZÁMÁRA VÉGZETT JÓVÁTÉTELI JELLEGŰ MUNKAVÉGZÉS TEHÁT: NEM: MUNKÁRA, S MUNKÁVAL NEVEL

A SZIMBOLIKUS MUNKABÜNTETÉS TÍPUSAI ★ SZOVJET TÍPUSÚ JAVÍTÓ-NEVELŐ MUNKA ( TERMÉSZETESEN CSAK A MEGTÉVEDT DOLGOZÓK SZÁMÁRA …) ➲ ANGOL TÍPUSÚ KÖZÉRDEKŰ MUNKA

MUNKABÜNTETÉSEK HONI HISTÓRIÁJÁNAK ELMÚLT ÖTVEN ÉVE ➨ SZOVJET TÍPUSÚ JAVÍTÓ-NEVELŐ MUNKA (1950 – 1993 ) = SZIMBÓLIKUS ➨ SZIGORÍTOTT JAVÍTÓ –NEVELŐ MUNKA (1984 – 1993 ) = SZÁNDÉK SZERINT: MUNKÁVAL NEVELŐ SZANKCIÓ – A GYAKORLATBAN: „FÉL-SZABAD” BÖRTÖN ➨ KÖZÉRDEKŰ MUNKA ( 1987 – SZIMBÓLIKUS

A SZOVJET TÍPUSÚ HONI JAVÍTÓ – NEVELŐ MUNKA ► AZ ELÍTÉLT A KÖZÖSSÉG (MUNKAHELYI KOLLEKTÍVA: A SZOCIALISTA BRIGÁD) FOLYAMATOS ELLENŐRZÉSE ALATT ÁLL ► MUNKABÉRCSÖKKENTÉS

SZIGORÍTOTT JAVÍTÓ – NEVELŐ MUNKA ➲ A (JOG)POLITIKAI CÉL: MUNKAKERÜLŐK RENDES MUNKÁS ÉLETRE SZOKTATÁSA ➲ ESZKÖZE: KIJELÖLT HELYEN TARTÓZKODÁS ÉS (NEHÉZ) FIZIKAI MUNKA-VÉGZÉSE KONTRA-LEGEM EREDMÉNY: ELSŐ HAZAI FÉLSZABAD BÜNTETÉS-VÉGREHAJTÁSI FORMA

A KÖZÉRDEKŰ MUNKA MAGYAR(OS) SAJÁTOSSÁGAI ➧ A KONSZENZUÁLIS ELEM HIÁNYA ➧ A JÓVÉTELI SZIMBOLIKA ‘FÉNYTÖRÉSE’: A MUNKA JELLEGENEM NON – PROFIT ➧ TEHÁT: A KÖZÉRDEKŰ MUNKA KONKURRENCIAKÉNT JELENIK MEG A SZABAD MUNKAERŐ PIACON ➧ A VÉGREHAJTÁSBAN TÚL SOKAN VESZENK RÉSZT AHHOZ, HOGY LEGYEN IGAZI GAZDÁJA …

A rövid tartamú szabadságvesztés alternatívái - Európában ► ELTERELÉS A BÜNTETŐ ÚTRÓL: - VÁDEMELÉS ELHASZTÁSA - MEDIÁCIÓ ► A SZANKCIÓ-RENDSZER RÉGI/ÚJ ESZKÖZEI: - FELTÉTELES ELÍTÉLÉS + MAGATARTÁSI SZABÁLYOK EGYÜTT: „KOKTÉL”-BÜNTETÉSEK - KÖZÉRDEKŰ MUNKA ( ÖNÁLLÓ+ JÁRULÉKOS) - PÉNZBÜNTETÉS ► VÉGREHAJTÁSI MEGOLDÁSOK: - FÉLFOGSÁG/FÉLSZABADSÁG - NAPI VÉGREHAJTÁS

Elterelés - európai dokumentumokban ➮ Európa Tanács ajánlása: R.(87)18. a büntető igazságszolgáltatás egyszerűsítése R.(99)19. mediáció a büntető ügyek ➮ Európai Unió Tanácsa: 2001/220/IB kerethatározat a sértett büntetőeljárásbeli jogállásáról

Mediáció R(99) 19. sz. ET MB ajánlás ☛ a bünteő eljárás lényeges eleme: az elkövető és a sértett közötti megállapodás, és az így létrejött jóvátétel súlyának megfelelő elismerése ☛ csak a „felek” szabad akaratán nyugvó egyetértésén alapulhat ☛kívánatos az , hogy az eljárás minden szakaszában elérhető legyen ☛a mediáció titkos, az ott elhangzottak a büntető eljá-rásban nem használhatók fel ☛a mediáció eredményességének megítélés az igaz-ságszolgáltatási hatóságok hatáskörébe tartozik

klasszikus közösségi büntetések szankciók SZIMBOLIKÁJA: SZABADSÁGTÓL, IDŐTŐL, TULAJDONTÓL MEGFOSZTÁS ÜZENETE: HELYTELENÍTÉS „ELÍTÉLÉS” CÍMZETTJE: TÁRSADALOM (ÁRTALMATLANNÁ TÉTEL …) SZIMBOLIKÁJA: SÉRELEM/KÁR JÓVÁTÉTELE FELELŐSSÉGVÁLLALÁS ÉS A„MEGBOCSÁTÁS” ELNYERÉSE ÜZENETE: A NORMA TÁRSADALMILAG HASZNOS CÍMZETTJE: A KONFLIKTUS SZEREPLŐI A NORMA TÁRSADALMILAG HASZNOS

A restoratív teória hatása a magyar büntető igazságszolgáltatásra ☛ büntető eljárási reform: ◆ vádemelés elhalasztása - fiatalkorúak (1995) - felnőttek (1998) ◆ közvetítői eljárás ☛ pártfogó szervezet reformja (2003) ☛ Btk kodifikációs elképzelések

A 2003-as reform óta a restoratív igazságszolgáltatás „motorja”: a pártfogó (felügyelő) ► közreműködés az „elterelésben” ► vélemény-adás: a büntetéskiszabás segítése érdekében ► a végrehajtás koordinátora: közérdekű munka ► a végrehajtás irányítója, szervezője: - próbára bocsátás, - felfüggesztett büntetés - feltételes szabadság

önálló mellékbüntetés/ szankciók arány szabadságvesztés, ebből 3O % végrehajtandó 11(34) % felfüggesztett 2O(66) % közérdekű munka 6 % 48 % pénzbüntetés 16 % önálló mellékbüntetés/ intézkedés, ebből próbára bocsátás 13 %

felnőtt korúak fiatalkorúak Közérdekű munka - 2008 felnőtt korúak fiatalkorúak ÖSSZES: 5246 191 ~ végrehajtották 2923 (56 %) 113 (6O%) ~ szabadságvesztésre átváltoztatás 921 (18%) 46 (25%) ~ elévült … 531 14

Pártfogó felügyelet felnőtt korúak fiatalkorúak ►VÁDEMELÉS ELHALASZTÁSA 5127 1618 ebből „kábítószeres” 593 1734 ► PRÓBÁRA BOCSÁTÁS 583 4181 ► FF. SZABADSÁGVESZTÉS 2O22 1934 ► FELT. SZABADSÁGVESZTÉS 2215 1O2 ►ideiglenes elbocsátás JIN 69 ---------------------------------------- ÖSSZES: 9947 79O4 PÁRTFOGOLTAK SZÁMA: 958O 7O86

KÖZVETÍTŐI TEVÉKENYSÉG felnőtt korúak fiatalkorúak ☛ ügyészi határozattal 1492 319 ☛ bírósági határozattal 587 38 ÖSSZESEN: …………. 2529 357 ---------------- Eredményesség: 76 % 54 %

Btk reform a legutóbbi elképzelés szerint … A RÖVID TARTAMÚ SZABADSÁGVESZTÉS HELYETTESÍTŐI ☛ A SZABADSÁGVESZTÉS KERETÉBEN: - RÉSZBEN FELFÜGGESZTETT ~: ( 5> SZABADSÁGVESZTÉS ESETÉN A ‘/2 LETÖLTÉSE UTÁN „ELLENŐRZÖTT” SZABADSÁG) ☛ „KOKTÉL” – SZANKCIÓK: A FŐ ÉS MELLÉKBÜNTETÉSEK KÖZÖTTI HATÁRVONAL FELSZÁMOLÁSA RÉVÉN …

RESTORATÍV IGAZSÁGSZOLGÁLTATÁS SZANKCIÓRENDSZERE ► ELTERELÉS – VÁDEMELÉS ELHALASZTÁSA - KÖZVETÍTŐI ELJÁRÁS ► ALTERNATÍV SZANKCIÓK JELLEGE: 1.) SZABADSÁGKORLÁTOZÁS + MUNKAVÉGZÉS +SPECIÁLIS PREVENCIÓT SZOLGÁLÓ REHABILITÁLÓ PROGRAMOK + KÖZÖSSÉG REINTEGRÁLÓ SZEREPE 2.) AZ ELÍTÉLT EGYÜTTMŰKÖDÉSÉRE ALAPOZ, NEM SZAKÍT KI A KÖRNYEZETBŐL 3.) KOMBINÁLT SZANKCIÓK = „KOKTÉL”-BÜNTETÉSEK: FELTÉTELES ELÍTÉLÉS + PÁRTFOGÓ FELÜGYELET

A pártfogó felügyelet megújulása - egy elképzelés szerint ♦ EGYSZERŰ: - KAPCSOLATTARTÁSI KÖTELESSÉG - MEGHATÁROZOTT HELYEN TARTÓZKODÁS - MEGHATÁROZOTT TEVÉKENYSÉG VÉGZÉSE, OKTATÁSON RÉSZVÉTEL - MEGHATÁROZOTT KEZELÉSEN VALÓ RÉSZVÉTEL - SÉRTETTI JÓVÁTÉTEL

FOKOZOTT PÁRTFOGÓI FELÜGYELET EGYSZERŰ FELÜGYELET + - KIJELÖLT SZÁLLÁSHELYEN, GONDOZÓ INTÉZETBEN TARTÓZKODÁS, - INTEZÍV PROGRAMOKON RÉSZVÉTEL - HOSSZABB IDŐTARTAM ( 1-3 ÉV)

Ami a Btk tervezetéből hiányzik… A szabadságvesztés büntetés- végrehajtásának reformja: AZAZ AZ AMBULÁNS VÉGREHAJTÁS KERETEINEK MEGTEREMTÉSE: A közösségi szankciók sikertelensége esetén, annak (részben) pénzbüntetésre, közérdekű munkára való átváltoztatása. AZAZ A SZABVESZTÉS ELKERÜLÉSE