A jóléti célú nonprofit szervezetek lehetséges szerepe a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok foglalkoztatottságának növelésében Soós Zsolt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Az OFA támogatási tevékenysége Programok ben.
általános főig. helyettes
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
OFA Hálózat évi tevékenységei
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációja Budapest 2005.szeptember 8.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Esélyegyenlőség a foglalkoztatásban a TÁMOP projekt képzési tapasztalatai alapján Szabó Zsóka Nők a Holnapért Alapítvány Várpalota 2011,
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Kőszeg, Foglalkoztatási helyzet a Kőszegi Kirendeltség vonzáskörzetében Kőszeg,
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ , 0012.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
Digitális kompetencia fejlesztés Digitális írástudással a munkaerő- piaci aktivitás elősegítéséért.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
„NŐ az esély” TÁMOP B-2-12/
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
„Út a munkához” program tapasztalatai
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Európai Uniós ismeretek
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
„Út a munkához”program
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Töréspont Stratégiai Alapítvány
Előadás másolata:

A jóléti célú nonprofit szervezetek lehetséges szerepe a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok foglalkoztatottságának növelésében Soós Zsolt

Foglalkoztatottság Kedvezőtlen foglalkoztatottsági mutatók: -Magyarország: %-pont között ingadozó aktivitási ráta (KSH). -EU 15, 2008-ban: 65,2 %-pont, -EU 27, 2008-ban: 63,4, %-pont (Ecostat). Az uniós foglalkoztatottsági arányok az USA-hoz vagy a skandináv országokhoz viszonyítva szintén alacsonyak → „Liszaboni megállapodás”.

Foglalkoztatottság -kedvezőtlen foglalkoztatottsági mutatók -gyorsuló elöregedés → a jelenlegi helyzet hosszútávon fenntarthatatlan!

Az alacsony foglalkoztatottság lehetséges okai -A munkát terhelő járulékok és adók nemzetközi viszonylatban, s még inkább regionális viszonylatban, meglehetősen magasak. -A jelenlegi segélyezési rendszerünkben kevéssé, esetenként pedig nem érvényesül az egyik legfontosabb szociálpolitikai alapelv, a „kevésbé választhatóság elve”.

Diszfunkcionális segélyezési elemek -A munkaerőpiacról tartósan kiszoruló emberek részére nyújtott rendszeres szociális segély összegét 2006-tól a gyermekszám arányában állapítják meg. → A három, vagy többgyermekes családok segélye 2006-ban több mint tízezer forinttal haladta meg az akkor érvényben lévő minimálbér összegét! → A segélyezettek jelentős része alacsonyan képzett, így alacsony bérű betanított vagy segédmunka végzése lenne számára a reális munkavállalási alternatíva.

Diszfunkcionális segélyezési elemek január 1-vel életbe lépő módosítás: „Az egy családnak kifizethető segély összegének felső határa a nettó minimálbér […]” (SZMM 2006) → A kevésbé választhatóság elve továbbra sem érvényesül bizonyos esetekben!

Diszfunkcionális segélyezési elemek → -Kedvezőtlen makro-társadalmi és makrogazdasági hatások (ideértve az értékromboló hatást!). -A tartós munkanélküliség romboló hatásai miatt (pl.: Jahoda és mts) kedvezőtlen a segélyezettekre nézve is!

Kezelési kísérletek -A rendszeres szociális segélyezettek és a családsegítő szolgálatok kötelező együttműködése (1000 családgondozó alkalmazásával) → kevés eredmény (Csoba 2008): Okok: -makrogazdasági környezet, -(szociális) szakmai problémák: a szakemberek jelentős része nincs tisztában teendőivel (!), vagy tevékenysége jórészt „segítő beszélgetésre”, rosszabb esetben csupán adminisztratív kontrollra korlátozódik (Csoba 2008).

A szakmai problémák okai •A szakemberek jelentős része csak az ún. „direkt” szociális munka eszközöket ismeri és alkalmazza, ami viszont a szociális segítségnyújtás fő célja vonatkozásában - ahogyan e program esetében sem - nem eredményez kellő hatékonyságot.

Rövid és hosszú távú célok a szociális munkában - Prevenció, -a problémamegoldás elősegítése, -„képessé tétel” (!) („produktív szociálpolitika”).

Direkt és indirekt beavatkozás - Direkt szociális munka: közvetlen, rendszeres és tartós kapcsolat. -Indirekt szociális munka: projektmunka → lehetőség adás (pl.: müncheni projekt). → Eltérő szerepeket követel a szociális szakemberektől: -„menedzser” ill. „segítő” szerep -TEAM munkát követel meg, rendszerint tartós, célirányos TEAM-ek működtetését.

A szociális munka új kihívásai – nemzetközi trendek A szociális munka funkció váltásai: Kontroll → segítségnyújtás → kontroll és segítségnyújtás. Évszázados vitakérdés, de a jóléti államok kiépítésekor, még inkább válságakor újra felerősödött („új jobboldali” paradigmák pl.: Hayek, Segelmann, Marschland stb.). → Reagan és Theatcher hatalomra kerülésével ezen elvek egy részét a gyakorlatba is átültették → az aktív korúak esetében erősítették a kevésbé választhatóság elvének érvényesülését → gazdasági sikerek → szélesebb körben elfogadottabbá váltak ezen eszközök.

A szociális munka új kihívásai – nemzetközi trendek -Blair féle „harmadik út”→ tovább fokozták a szakemberek kontroll funkcióját, tovább hangsúlyozták a helyi közösségek önsegítésének erősítését, az állami szerepvállalás bizonyos mértékű csökkentését és a munkára ösztönzést. -Szociálpolitikai jelmondat: „Nincsenek jogok kötelezettségek nélkül.” Ez gyakorlatilag úgy értelmezhető, hogy nincs támogatás munka nélkül (Jordan 2003; Lorencz 2003).

A szociális munka új kihívásai – nemzetközi trendek -A lakosság mind nagyobb hányadát igyekeznek bevonni a foglalkoztatás rendszerébe, aminek a gazdaságpolitikai célok mellett társadalompolitikai céljai is vannak. -Az „új” jelmondat az „empowered”: célként jelenik meg az állampolgárok, különösen a kirekesztett helyzetűek, saját sorsuk irányítása kapcsán, tényleges hatalommal való felruházása. Ennek érdekében csökkenteni kell az állampolgárok segélyektől, vagyis az államtól való függőségét, cél, hogy a segély helyett saját erejükből boldoguljanak.

A szociális munka új kihívásai – nemzetközi trendek •„A munkanélkülieknek szóló ellátások fizetésének folyamatosságát egyre inkább olyan feltételekhez kötik, melyeknek célja a kedvezményezettek erőfeszítéseinek fenntartása, feltételezett passzivitásuk és dependenciájuk leküzdése” (Lorenz 2003:9).

A szociális munka új kihívásai – nemzetközi trendek: fő célok •A „››javítani az emberek megbirkózási képességét‹‹ és az ››önsegítés támogatása a közösségben‹‹” elvek (Lorencz 2003:10) → egyeznek a szociális munka fő céljaival ↔ a szociális szakma erősen támadta a kezdeményezést, főként emberi jogi aggályok, a kontrollfunkció erősítése, valamint a társadalmi szerkezetre gyakorolt hatásai miatt.

A program gyakorlati hatásai A beavatkozások révén számos hátrányos helyzetű állampolgárt helyeztek el olyan segítői állásokban (pl. házi gondozói feladatok stb.), melyekben jobb helyzetű, idősebb állampolgárok szükséglet-kielégítésében vesznek részt. A szociális szakemberek úgy vélik, mindez hozzájárul egy hierarchikus és egyenlőtlen társadalmi rend fenntartásához. (Lehetséges okként felmerül a saját érdekérvényesítés is.)

A program gyakorlati hatásai - A foglalkoztatásban, különösen a fiatalabb korosztályok körében elért eredmények valóban jelentősek; „A kormány legnyilvánvalóbb politikai sikere fiatal munkába állítása és további nak munkatapasztalatok, illetve oktatás nyújtása, ami azt jelenti, hogy 1997 májusa óta a fiatalkorúak munkanélküliségét 70 százalékkal csökkentette” (HM Treasury 2000, 4.18–19, idézi Jordan 2003:6).

Hazai hatások - A fenti elvek és beavatkozások egy részét a jelenlegi magyar kormányzat is – igaz, részben csak verbálisan - zászlajára tűzte. - A segélyezési rendszer a fentiekkel ellentétes irányú átalakítása, a RSZS-ben részesülőkkel együttműködő szakemberek többsége által alkalmazott inadekvát módszerek használata, s az adekvátabb eszközök ismeretének hiánya, a piaci szektorba közvetlenül visszaintegrálhatatlan emberek számára kevés átmeneti (köz)foglalkoztatási lehetőség a szigetországival ellentétes hatásokat generál.

A nonprofit szektor lehetséges szerepe a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásának bővítésében A nonprofit szervezetek szervezeti előnyei: -nagyobb rugalmasság, - rendszerint kisebb munkavállalói biztonság → forrásteremtési kényszer → program kidolgozási és működtetési kényszer. → -Az Európai Unió foglalkoztatás bővítést elősegítő forrásai, egyes, nagyobbrészt nonprofit szolgáltatók esetében új típusú reagálást, a Nyugat-Európában már elterjedt indirekt szociális munka eszközök – igaz, esetenként még(?) kis hatékonyságú - alkalmazását eredményezték.

A Vocational Academy Alapítvány Téti Kirendeltségének gyakorlata -A mintegy 80 főt alkalmazó alapítványnak a Téti Kirendeltségén 2005-ben még 10 fő dolgozott, a kirendeltséget egy szociálpedagógus képzettségű szakember vezette (mára az alkalmazottak létszáma jelentősen lecsökkent). -A kirendeltség döntően szociális szolgáltatási feladatok ellátását végezte. -Az elmúlt években – igazodva a kormányzati és uniós igényekhez és támogatásokhoz - kitüntetett célként jelent meg a hátrányos helyzetű munkanélküliek, kiemelten a romák munkaerő-piaci reintegrációja.

Megvalósított foglalkoztatási programok Alapvetően két, a létező problémákhoz és szükségletekhez igazodó programtípus különíthető el: -Közvetlenül a munkanélküliekre irányuló. -A szociális szakemberekre irányuló – új ismeretek megtanítása és új képességekkel való felvértezés.

Alternatív Munkaerő-piaci Szolgáltató Centrum kialakítása és működtetése - A projekt és decembere között működött. - Célja: „Az elavult, nem piacképes-, alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők, tartós munkanélküliek, romák […] foglalkoztatásának elősegítése volt” (Székely 2008:1).

Alternatív Munkaerő-piaci Szolgáltató Centrum kialakítása és működtetése -Kialakítási szükséglet: A program elindítását és későbbi továbbfejlesztését az indokolta, hogy a munkanélküliséggel jelentősen sújtott (a megyei átlagot 1,5% ponttal meghaladó), hátrányos helyzetű kistérségben megszűnt a munkaügyi kirendeltség, így az Alapítvány részint annak néhány korábbi funkcióját is átvette (Beszámoló 2005).

Alternatív Munkaerő-piaci Szolgáltató Centrum kialakítása és működtetése - Eredmények: A működés egy éve alatt 400 főt sikerült elérniük, közülük 140 fő (35%) munkába állását, továbbá 20 fő (5%) képzésbe helyezését segítették elő. - Költségek: A kis költségvetésű (16,36 M Ft) program hatékonysága még akkor is kedvezőnek tekinthető, ha a költségeket csupán a ténylegesen elhelyezkedőkre vetítjük ki ( Ft/fő).

A projekt továbbfejlesztése •A továbbfejlesztés lehetőségét egy 79,3 M Ft összértékű ESZA pályázat tette lehetővé, melynek segítségével a korábbi centrumot „Eu-kompatibilis Foglalkoztatási és Humánerőforrás-fejlesztési Centrummá” alakították, amely központ azóta folyamatosan ellátja a fenti feladatokat (Projekt terv 2005).

A projekt továbbfejlesztése (Bár az eredményességről konkrét számadatokkal nem rendelkeznek, a jelenlegi kirendeltség vezető arról tájékoztatott, hogy az elmúlt évtől jelentősen csökkent a programokon részt vevők száma, s a kirendeltség – erőfeszítéseik ellenére – újabban „pang az ürességtől”. Mindennek eredményeképpen nyarára a téti munkacsoport létszáma is a felére (!) csökkent.)

„ Komplex támogató program a Téti kistérségben élő nők foglalkoztathatóságának javítása és munkába helyezése érdekében” -Alapvető célként jelent meg a munkanélküli nők elhelyezkedésének elősegítése, valamint a közintézmények munkaerő igényének kielégítése. -A programban 20 nő szociális ápoló és gondozó képzését, valamint 10 nő TB ügyintéző képzését indították el. A projekthez kapcsolódott 35 fő mentori támogatása. -Eredményesség: A segített 65 nő közül 13 fő tudott a tanácsadás vagy a szerzett új képesítés segítségével állást találni.

Komplex támogató program a Téti kistérségben élő nők foglalkoztathatóságának javítása és munkába helyezése érdekében” -Költségek: Ha a költségeket csupán a sikeresen elhelyezkedőkre vetítjük ki (2,35 M Ft/fő), a rövid képzési időt igénylő, alacsony státuszú foglalkozásokhoz mérten, a gazdasági hatékonyság alacsony fokúnak tűnik. Jóval kedvezőbb eredményt kapunk, ha a költségeket a résztvevők egészére vetítjük ( Ft/fő) – bár joggal feltételezhető, hogy nem mindenki tud majd profitálni az itt szerzett információkból.

Küzdelem a munka világából történő kirekesztődés ellen A 2005-ben megvalósított, kizárólag hátrányos helyzetűeket, jelentős részben roma etnikumúakat megcélzó legjelentősebb, az Európai Közösség Regionális Alapjának „Társadalmi kirekesztés elleni küzdelem” tárgyköréhez tartozó foglakoztatási programja 49 tartósan munkanélküli ember munkaerő- piaci integrációját szolgálta.

Küzdelem a munka világából történő kirekesztődés ellen Képzés: -30 parkgondozó, 12 varrónő, 4 kulturális szervező és egy gyermekfelügyelő kiképzése. Foglalkoztatás: -A képzést teljesítőket egy éven keresztül foglalkoztatta közösen a Téti Kistérség Térségfejlesztési Társulása és az Alapítvány, ennek keretében: -Hat település közterületeit tartották rendben ill. -Varrtak a közintézmények számára.

Küzdelem a munka világából történő kirekesztődés ellen Hosszú távú integráció? - Bár a településeknél lenne igény a közterületek rendben tartására, ám a programban nyújtott, az uniós források által lehetővé tett kedvező béreket nem tudják biztosítani. (A kirendeltség vezető arról is beszámolt, hogy az Alapítvány ingatlanjainak rendben tartásához két emberre lenne szükségük, ám a program korábbi résztvevői közül, a jelenlegi bérezési lehetőség és a segélyezési sajátosságok miatt egyetlen ember sem vállalta e feladatok végzését.)

Küzdelem a munka világából történő kirekesztődés ellen Költségek: - Az Alapítvány a program megvalósítására hozzávetőlegesen 200 M Ft (!) uniós pályázati forrást nyert el, az egy főre vetített, 4 M forintot elérő költségek a képzés és a foglalkozás jellegéhez, s az eredmények tartósságához mérten, magyarországi viszonylatban kiemelkedően magasnak tűnnek.

„Gondoskodunk a gondoskodásról” – képzési program a Téti és a Csornai kistérség szociális szakemberei számára „A VA célja a téti és csornai kistérségben 40 fő szociális szakember komplex képzési programjának megvalósítása. A képzés célja: olyan ismeretek átadása, mellyel a résztvevők a szociális gondoskodáson túl segíteni tudnak a munkanélkülieknek az újrakezdésben, elhelyezkedésben; a projekttervezés által a munkaerőpiaci programok indikálására, a támogatási források hatékonyabb felhasználására lesznek képesek (Beszámoló 2008/b).”

Gondoskodunk a gondoskodásról” – képzési program a Téti és a Csornai kistérség szociális szakemberei számára A csupán néhány hónapja lezárult, 40 szociális segítőt elérő, 20 M Ft összköltségű program hatásai ma még nem mérhetőek.

Következtetések -A jelentős mértékű uniós pályázati források hatására ma már a magyar szociális szektorban is vannak olyan kezdeményezések, melyek indirekt szociális munka módszerek alkalmazásával halmozottan hátrányos helyzetű, a piaci szektorba közvetlenül kevéssé visszaintegrálható emberek „közcélú” foglalkoztatását tűzték ki célul, mely foglalkoztatást elviekben a piaci szférába való integrálás követne.

Következtetések - A megfogalmazott célok ellenére, az általam vizsgált Alapítvány kizárólag legrosszabb helyzetűeket megcélzó programja a kiemelkedő mértékű ráfordítások ellenére sem hozott hosszú távú eredményeket. - Ennek okai valószínűsíthetően elsődlegesen a jelenlegi diszfunkcionális segélyezési rendszerben keresendők, s kizárólag akkor orvosolhatók, ha a kormányzat felvállalja e rendszernek a kevésbé választhatóság elvét jobban érvényesítő, radikális átalakítását.

Következtetések Pozitívumok: - A részt vevő kliensekre gyakorolt vélelmezhető pozitív hatások. -E programok hozzájárulhatnak a szociális szakma hazai fejlődéséhez.

Remények (Az ilyen programokban részt vállaló szervezetek, valamint a források odaítélésében részt vevők tapasztalatainak növekedése, a program szintű költségvetési hatékonyság növekedéséhez (s ezáltal az esetenkénti pazarlások elkerüléséhez) is hozzájárulhat, hiszen a fenti példák többsége alapján ebben is jelentős még a fejlődési potenciál.)

. Köszönöm a megtisztelő figyelmet!