Az új OKJ elemei A kompetencia alapú képzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
Ápolási Igazgatók Fóruma
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A kompetencia alapú moduláris felépítésű szakképzési szerkezet,
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A munka világával kapcsolatos tudás
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
A szakképzés kihívásai az új szakképzési szerkezet tükrében Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„ A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
KOMPETENCIA ALAPÚ MODULÁRIS KÉPZÉS
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
AZ EGÉSZSÉGÜGYI SZAKKÉPZÉSSEL KAPCSOLATOS IGÉNYEK
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Székely István fejlesztési tanácsadó
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
A kompetencia alapú, moduláris szakképzési szerkezet
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A moduláris szerkezet szervezési problémái az iskolai rendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzések esetén Tóth Lászlóné Vitaindító.
Egészségügyi szaktárca fejlesztései (szakképzést érintő tervek)
Kompetenciamérés a szakmai vizsgán - mérőeszközök Ujfalvy Andrásné Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet április 27.
Szakképzési dokumentumok
OKJ módosításból adódó feladatok,
Pedagógiai szakmai szolgáltatás
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A szakképzés helyzete Magyarországon
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Onkológiai szakdolgozók képzése
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
MAGYAR AGRÁRKAMARA Dr. Laczkó András „A kompetencia alapú moduláris szerkezetű új agrár szakmastruktúra bevezetésének elősegítéséhez és meggyorsításához.
Gazdik Judit Ápolásfejlesztő, intézményi szakoktató
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
moduláris szakképzési szerkezet
Szociális terület képzési rendszerének tervezett módosításai
Előadás másolata:

Az új OKJ elemei A kompetencia alapú képzés Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet Vízvári László

Cél Eligazodás elősegítése az „új” OKJ-ban Új szerkezet Új fogalmak Egészségügyi ágazat struktúrája A kompetencia fogalmak megismerése Különböző megközelítések A fejlesztés kompetencia értelmezése Kompetencia és a modul kapcsolata

Nemzeti Fejlesztési Terv (I.) Humán- Erőforrás Fejlesztés Operatív Program HEFOP Gazdasági Verseny- képesség Operatív Program GVOP Környezet- védelmi és Infrastruktúra Operatív Program KIOP Agrár- és Vidék- fejlesztési Operatív Program AVOP Regionális Fejlesztési Operatív Program RFOP 3. prioritás: Az egész életen át tartó tanulás és az alkalmazkodó képesség támogatása 2. intézkedés: A szakképzés tartalmi, módszertani és szerkezeti fejlesztése 1. komponens: Új szakképzési szerkezet

Új szakképzési szerkezet HEFOP 3.2.1. CÉLOK Az oktatás és képzés gazdasággal való kapcsolatának erősítése Az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) korszerűsítése, a szakképesítések számának csökkentése (kb. 400 szakképesítés) A szakképzés tartalmának és szerkezetének megújítása A modul rendszerű képzés fejlesztése és bevezetése KEDVEZMÉNYEZETTEK: Nemzeti Szakképzési Intézet – Fő kedvezményezett, konzorcium vezető Új szakképzési szerkezet Educatio Közhasznú társaság – Kedvezményezett Tananynag digitalizálás Apertus Közalapítvány – Kedvezményezett Tananyag digitalizálás Szakértői kör Új szakképzési szerkezet

Jogi keretek A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 4. § (2) bekezdés a) pontja 1/2006. (II. 17.) OM rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés eljárási rendjéről 8/2006. (III. 23.) OM rendelet a szakképzés megkezdésének és folytatásának feltételeiről, valamint a térségi integrált szakképző központ tanácsadó testületéről

OKJ táblázat elemei

Szakképesítés azonosító száma - szint Felsőfokú Isk. végzett. 6.1 12 oszt. 5.4. szellemi 12 oszt. 5.5. 10 oszt. 5.1. fizikai 12 oszt. 10 oszt. 12 oszt. 5.2. szellemi 8 oszt. 2.1. – 3.1. fizikai 10 oszt. 3.3. fizikai Alapszintű Középszintű Emeltszintű felsőszintű felsőfokú Szakmai Bemeneti komp

Új szakképzési szerkezet Meghatározás Ráépülés: A szakmai és vizsgakövetelmény tartalmazza, hogy mely modulok/szakképesítés/rész-szakképesítés/elágazás moduljaira épül, meghatározza, hogy mely modulokból épül fel, újabb munkakör ellátására képesít. RÁÉPÜLŐ SZAKKÉPESÍTÉSEK Elágazás: A szakképesítés részeként a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott modulokból épül fel, amely kötelezően választandó modullal/modulokkal együtt munkakör ellátására képesít. Rész-szakképesítés: Egy szakképesítésnek a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott moduljaiból épül fel, legalább egy munkakör ellátására képesít. Alap-szakképesítés: A szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott modulokból épül fel, munkakör ellátására képesít. ELÁGAZÁSOK Alap szakképesítés Rész-szakképesítés

Egészségügyi asszisztens Szakmacsoport Egészségügyi asszisztens Ápolói csoport Szakképesítés Rész szakképesítés Elágazás Ráépülő szakképzés ISCED megnevezés 5,4 Ápoló 3,3 Ápolási asszisztens   Epidemiológiai szakápoló Sűrgősségi szakápoló Felnőtt anaeszteziológiai és intenzív szakápoló Gyermek anaeszteziológiai és intenzív szakápoló Foglalkozás eü. szakápoló Nefrológiai szakápoló Pszichiátriai szalápoló Onkológiai szakápoló Csecsemő és gyermek szakápoló 5,2 Egészségügyi asszisztens   Általános asszisztens 5,4 Gyógyszer kiadó szakasszisztens Fogászati asszisztens EEG szakasszisztens Gyógyszertári asszisztens Audiológia szakasszisztens 5,3 Hallásakusztikus Szemészeti szakasszisztens Kardiológiai és angiológiai szakasszisztens Fizioterápiai szakasszisztens Pulmonológiai, allergológiai szakasszisztens Egészségügyi operátor Klinikai fogászati higiénikus

Egyéb információk Gyakran feltett kérdések: Év és/vagy óraszám Csak felsőszintű 1. Egészségügy Gyakran feltett kérdések: Mikor indíthatók a képzések ? Hol találhatók meg az SZVK-k ? Hogy változik a vizsgarendszer?

Egészségügyi szakmacsoport Összes szakképesítés 65 Fő kategóriák: Szakképesítés 16 Rész-szakképesítés 13 Elágazás 12 Ráépülés 29 Indítás Csak iskolarendszerben 2 Iskolarendszerben is 18 Csak iskolarendszeren kívül 45 Első szakképesítés (lehet) 36

Egészségügyi szakképzés MEGNEVEZÉS RÉSZ-SZAKKÉPESÍTÉS ELÁGAZÁS RÁÉPÜLÉS Ápoló 9 Eü. asszisztens 3 10 Radiográfus 5 Műtéti asszisztens 2 1 Orvosi laboratóriumi technikai asszisztens Kórszövettani asszisztens Eü. gázmester Ortopédiai eszközkészítő Masszőr Fogtechnikus Mentőápoló Rehabilitációs tevékenység terapeuta Boncmester Eü. gyakorlatvezető Eü. memedzser Szülésznő Ápolási asszisztens Gyógyászati segédeszköt forgalmazó*** 18 12 12 28

Kompetenciáról általában Első forrás Noam Chomsky (1960) Kompetenciák meghatározása és kiválasztása: Elméleti és fogalmi alapok.” (DeSeCo-projekt) – OECD 1997 Dieter Mertens – 1970 - kulcskompetencia Irányzatok - sokszínűség – megegyezés kérdése A kompetencia fogalma sokrétű, összetett, magába foglalja: a született adottságokat, élettapasztalatokat, a tanulás útján megszerzett tudást; A különböző alkotóelemek rendszert, bonyolult struktúrát alkotnak A fogalom statikusan nem értelmezhető, csak tevékenység közben érvényesül

A kompetencia munkaerő-piaci dimenziói Pszichomotorikus Megbízás Licence vizsga Munkahelyi kompetencia Képzési (szakmai) kompetencia Tevékenység kompetencia „Híd” képzés Továbbképzés Kognitív

Alapfogalmak Kompetencia Azon elvárható ismeretek, képességek, magatartási és viselkedési jegyek összessége, mely által a személy képes lesz egy adott feladat eredményes teljesítésére. Kompetencia alapú képzés Olyan képzés, mely előre meghatározott kompetenciák megszerzésére irányul. A tanuló ismeri a megszerzendő kompetenciákat és a kompetencia megszerzését mérő-értékelő módszereket is. A tanulók tudását, teljesítményét individualizált módon mérik.

Szakmai (képzési) kompetencia Tulajdonság profil Affektiv Módszertani Pszichomotorikus Társas Feladat profil Kognitív Személyes Meghatározás módszerkompetencia: a munkatevékenység során a személy munkamódszerére, munkastílusára, problémamegoldására és gondolkodására jellemző, a személynek a munkafolyamat meghatározásában játszott szerepét, a munkatevékenységhez való viszonyát, valamint tevékenységének minőségét leíró ismérvek, társas kompetencia: a munkatevékenységben résztvevőkkel, illetve ügyfelekkel (azon személyek, akikre a munkatevékenység irányul) való közvetlen kapcsolatot, a velük összefüggő cselekvéseket, különösen az együttműködés, a kommunikáció és a konfliktuskezelés milyenségét leíró jellemzők, személyes kompetencia: azok a személyes tulajdonságok (adottságok, jellemvonások, értelmi és érzelmi viszonyulások), amelyek megléte elősegíti, illetve lehetővé teszi a munkatevékenység hatékony és eredményes elvégzését, szakmai kompetencia: a szakképesítésnek megfelelő munkafeladatok elvégzésére való képesség, alkalmasság,

Képzési (szakmai) kompetencia és a modul Tevékenység Szóban Gyakorlatban Sz T M Tevékenység Követelmény modul Sz M Tevékenység Sz T M Tevékenység Szóban Írásban Sz T M Tevékenység Tevékenység T Sz T M Tevékenység Interaktív Gyakorlatban Sz T M Tevékenység Tevékenység T Kompetenciák Követelmény Tantárgyak Vizsga

Köszönöm a figyelmüket! Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet Vízvári László lvizvari@eti.hu