Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Kulcsárné dr. Papp Enikő:
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
„Ezt egy életen át kell játszani”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
MAG Készítette: Bojtor Attiláné NKI Babay József Általános Iskola és Sportiskola.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Értékelés a pedagógiában
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanulók társas helyzete az iskolában
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
A fejlesztő értékelés.
Szeretet, türelem, tolerancia
Projektmunka.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az adaptivit á s szeml é lete é s m ó dszerei Lénárd Sándor ELTE PPK 2007.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az óvodai tevékenységterv
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Inklúzív nevelés Magyarországon
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Helyzetkép a differenciálásról. Differenciált házi feladat előző órai következő órai Gyakoriság%Gyakoriság% igen 11,7610,2 nem 3661,04271,2 nem válaszolt.
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Kompetencia alapú szakoktatás
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Előadás másolata:

Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák Az oktatás szociális formái (Sozialform) Dr. Szabó Antal szaboa@nyf.hu

Szervezési mód, munkaforma Bár egyes szerzők a módszerek közé sorolják, de nem az! Az oktatási folyamatban az adaptivitás érdekében alkalmazott szervezési megoldás, amely számol a tanulók sajátosságaival és fejlesztési lehetőségeivel.

Szervezési módok Frontális munka Csoportmunka Párban folyó munka Egyéni munka - részben egyénre szabott munka - teljesen egyénre szabott munka Individualizált munka

Frontális munka 1. A tanulók ugyanazokért a célokért, ugyanolyan tartalom feldolgozásával, azonos időtartamban és gyakran azonos ütemben, párhuzamosan vesznek részt az elsajátítás folyamatában. Nem kötődik az osztály fogalmához. Alkalmazása nem kötődik kizárólagosan egyik módszerhez sem.

Frontális munka 2. Problémák: Kommunikációs zavar A tanítás sok tanuló mellett egyszerűen „elmegy” A tanulók szereplése sajátosan alakul A passzivitás, meg nem értés – mással foglalkozás A tanulók közötti interakciók szegényesek Fegyelmezési problémák, autokratikus megoldások A tanulmányi különbségek nem csökkennek, inkább nőnek Kollektivitást fejlesztő hatása nagyon mérsékelt Nyílt oktatás keretében alkalmazható változatában úgy valósul meg az egységesség, hogy az az osztály (csoport) tagjainak ismeretén alapul, s a tanulók lehetőséget kapnak a sajátosságaik szerinti munkára.

Csoportmunka 1. 3-6 fő közös tevékenység keretében old meg valamilyen tanulmányi feladatot. A kedvező differenciált tanulási körülmények megteremtése szempontjából kulcsszerepe van: - a csoportalakításnak és - a feladatnak.

Csoportmunka 2. Személyiségfejlesztő hatása az együttműködés és az egymásra figyelés révén érvényesül: Fejlődik empátiás és toleranciaképességük Új oldalról és jobban megismerik egymást A csoporttagok reakciói alapján fejlődik önismeretük Fejlődik a kollektív beállítódásuk A feladatmegoldásban rizikó nélkül vehetnek részt és a belső korrekció megelőzi a nyilvánosságot: Csökken a szorongás, növekszik a tanulási kedv Kedvelt munkaforma a gyerekek körében Fejlődnek közös feladatmegoldáshoz szükséges eljárások Minden tanuló profitál az oktatási folyamatból, javulnak a tanulási teljesítmények Fontos a pedagógus tudatos, közvetett ráhatása

Párban folyó munka 1. Két tanuló együttes munkában old meg valamely tanulmányi feladatot. Fontos: a tanulók együttműködési képességének fejlettsége, a társválasztás rokonszenvi alapon történjen a tanulmányi eredmények közötti különbség csekély legyen.

Párban folyó munka 2. Fejlesztő hatása: Feltételek: Az igazodó fejlesztő feladatok eredményeként javul az átlagteljesítmény Gyakori a megértés élménye A társas hatékonyság szempontjából értékes tapasztalatokat szereznek Gyakorolják az együttműködés célszerű módjait Megemelkedik a gyerekek tanulási kedve Feltételek: A feladatok, a tanári irányítás, segítés, ellenőrzés, értékelés pára célzottak legyenek. Tanulópár: a tanulók között előzetes tudás, teljesítmény terén lényeges különbség van, így a cél a gyengébb tanuló nyújtandó segítség.

Egyéni munka 1. A gyerekek frontális szervezésben, párhuzamosan, ugyanazon a feladaton dolgoznak a megoldásra való felkészültségüktől függetlenül. „Képességeik” alapján két, három rétegre bontva, az egyes rétegek tanulói más-más feladaton dolgoznak. A tanulás szempontjából fontos egyéni sajátosságaik közeleső volta miatt kapnak vagy választanak azonos feladatot, amelyen egyénileg dolgoznak. Személyre szabott vagy vállalt feladaton dolgoznak.

Egyéni munka 2. - részben egyénre szabott munka A tanulás szempontjából fontos egyéni sajátosságaik közeleső volta miatt kapnak vagy választanak azonos feladatot, amelyen egyénileg dolgoznak. Az elsajátítás differenciált feltételeit biztosítja! előzetes tudás, egyéni munkavégzés terén való fejlettség A feladatok hasonló tanulókra méretezése (tartalom, minőség, instrukciók) Egyes gyerekek elakadnak, fáradnak, tévednek. Fontos a pedagógus segítőkész attitűdje.

Egyéni munka 3. - teljesen egyénre szabott munka A tanulók egyéni sajátosságainak maximális figyelembevételére törekszik az eredményesség érdekében, így a legkedvezőbb módon biztosítja a differenciált tanulás feltételeit egyes számára.

Individualizált munka Az egyéneket akarják eljuttatni az elsajátításhoz, és ha ehhez szükséges, alkalmanként , indokolt esetben még az együtt oktatást is elképzelhetőnek tartják. Nem feltétlenül egyéni munka tehát, bár természetesen az dominál. Szélsőséges változatai már kivezetnek az iskolából! ENSZ Emberi Jogokról szóló nyilatkozata (26. bek.) „A szülőnek elsődleges joga van megválasztani, milyen típusú oktatásban kívánja gyermekét részesíteni.” Ktv.1993 „A tankötelezettség – a szülő választása alapján – iskolába járással vagy magántanulóként teljesíthető.”