A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Bevezetés a szociális munkába
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Civil szerepek és civil szereplők Salgótarján, január 29.
Civil szerepek és civil szereplők
Globális probléma Hatása minden kontinensre kiterjed
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
A stratégiai tervezés módszertana
Család.
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Szociális tanulás formái
ANOREXIA "....amíg az ember eszik, iszik nem fog rajta a szomorúság" (Cervantes)
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Öregedő Európa – társadalmi kihívások
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
A lehetséges énképek.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
MMORPG ONLINE SZEREPJÁTÉK JELENTŐSÉGE AZ EMBERI KAPCSOLATOK TÜKRÉBEN
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Az óvodapedagógusok hazai társadalmi elfogadottsága, az óvodai munka szakmai felügyelete és minőségbiztosítása Villányi Györgyné Jutka tudományos munkatárs.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
CARL ROGERS
A szülő szerepe Dr Sólyom Enikő Konszenzus tanácskozás a korai fejlesztés és neurohabilitáció kérdéseiről Május 4-5. Seregélyes.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Az esetismertetés szerkezete Ágoston-Héderné 1. A kliens bemutatása 1.1. A realitások a kliens életkora, egészségi állapota, mentális képességei jövedelmi,
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Mi is az a társadalmi integráció?
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Adományozási kultúra az Európai Unióban Előadó: Dr. Talyigás Katalin.
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Speciális gyermekvédelem
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Emlékeztető Fizika.
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
And what else?... Leszakadó gyerekek.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Személyes életvitel.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
LEADER, Identitás, Sport
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
A települések szükséglet oldali vizsgálata Kerner-Hegyi Judit Ph. D
Előadás másolata:

A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)

Üdvözlöm Önöket! A multimédia bemutató témája a humán ökorendszer működése lesz. Azoknak ajánlom ezt a bemutatót, akik szeretnék megismerni a szociális munka hátterét, azt az életteret, amelyet fel kell használnunk a szociális munka hatékonyságához.

Tartalom A humán ökoredszer Bemutatás Segítségadás az eligazodásban A humán ökorendszer és a szociális munka Fizikai szint Intraperszonális szint Interperszonális szint Család és más kiscsoport Helyi közösségek Kultúra Állam, nemzet, társadalom A humán ökorendszer és a szociális munka kapcsolata Befejezés

Használati útmutató a következő ikonok használatához Ezzel az ikonnal a legelső képre léphet Használati útmutató Tartalom Az előző képre léphet A következő képre léphet Utoljára megtekintett kép Az utolsó képre léphet

A humán ökorendszer és a szociális munka A humán ökológiában az egyén a központ, az egyén lép be a környezet különböző szintjeibe. Ebből következően a szociális munka fő megközelítési iránya: az egyént és a környezetét együttesen kell vizsgálni.

A humán ökorendszer szintjei I. Fizikai szint: A testi valóság, a testi erőforrás működése. Jól működő természetes támasz Rosszul működő természetes támasz Kielégített fizikai szükségletek (étel, hajlék, biztonság) Alapvető fizikai szükségletek kielégítetlenek. A betegség gyakoribb mint az egészséges állapot.

II. Intraperszonális szint: Személyen belüli tudás, tudásvágy, hitvilág. Jól működő természetes támasz Rosszul működő természetes támasz Hangulat és érzelmek pozitívak, önértékelés jó. Negatív érzelmek lehetségesek, de nem dominánsak. Hangulatok és érzelmek negatívak, vagy nem kontrolláltak. Alacsony önértékelés, problémamegoldó képesség fogyatékos.

III. Interperszonális szint: Személyek közötti kapcsolatok Jól működő természetes támasz Rosszul működő természetes támasz A kapcsolatok vegyesek és általában pozitívak, küzdelem van, de kezelhető. Szexuális igények kielégítettek. Hiányoznak az alapvető szeretetet nyújtó kapcsolatok, ill. ha vannak akkor destruktívak.

IV. Család és más kiscsoport: A család mikromiliő, funkciói: nevelési, családi, termelési, gazdasági, szociális, reprodukciós. Jól működő természetes támasz Rosszul működő természetes támasz A család és/vagy más kiscsoportok a melegséget, a hozzátartozás érzését nyújtják, problémák esetén támaszt adnak. Hiányoznak a család, ill. más kiscsoportok, vagy a bennük lévő kapcsolatok destruktívak. Nincs közeli hálózat, amihez fordulhat.

V. Helyi közösségek: Az ember szükségleteinek zömét elégíti ki. Földrajzilag körülhatárolható. Jól működő természetes támasz Rosszul működő természetes támasz A helyi közösségek szervezetei, intézményei alapvető társadalmi szükségleteket elégítenek ki. (oktatás, egészségügy, lakás, stb.) Hiányoznak a közösségi szervezetek, inézmények, vagy nem jól működnek. A szociális szükségletek részben, vagy egészben kielégítetlenek.

Kulturális szint: Viselkedéskultúra, munkakultúra, olvasáskultúra Jól működő természetes támasz Rosszul működő természetes támasz Az egyén kultúra, vagy szubkultúra részének érzi magát, amely viselkedésmintát nyújt, különösen a döntéshozatalok időszakában. A kulturális identitás zavart, vagy konfliktusos. Dominál a rasszizmus, diszkrimináció és az egyén a peremre szorul.

Állam, nemzet, társadalom: Az ember létezési szintje a nemzethez, a szociális juttatások állampolgársághoz kötött. Jól működő természetes támasz Rosszul működő természetes támasz Az adott ország törvényei és szociálpolitikája általános biztonság és igazságérzetet nyújtanak. Az élet és vagyonvédelem megoldott. A szociális, politikai, gazdasági rendszer nem működik, igazságtalan, vagy totalitárius.

A szociális munka és a humán ökorendszer kapcsolata Amikor egy vagy több természetes támasz nem működik megfelelően az egyén másik természetes támaszt keres. Amikor már minden természetes támaszt megpróbált elérni, és egyik sem megfelelő, akkor valamilyen szakmai (nem természetes) támaszt keres. A szociális munkás nem olyan emberekkel foglalkozik, akiknek problémáik vannak, hanem olyanokkal, akik nem tudnak megbírkózni azokkal.

Vége Készítette: Balogné Kis Éva szociálpedagógus hallgató