„Reflektív szociális képzési rendszer a 21

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZOCIÁLPEDAGÓGIA INTÉZETI TANSZÉK
Advertisements

Szakképzésbe lépés lehetősége Magyarországon
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Dr. Szöllősi Gábor PhD. egyetemi docens
A gyógypedagógus-képzés a bolognai folyamat tükrében
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
TÁMOP A szociális képzések rendszerének modernizációja Projekt bemutató előadás Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
INFOTÁRS A Társadalomtudományi és Informatikai Kar közös projektje.
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Mesterképzés az EKF-en
Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP /1
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
A megújuló tanárképzés
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Angol-Amerikai Intézet
Gyógyszerügyi szervezéstan február 3. Dr. Zelkó Romána.
Biomérnök alapszak (BSc)
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
„ A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
„Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2/C Vojtek Éva Képzésfejlesztési referens december 9.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
P E D A G Ó G I A I K A R. Alapképzési (BA) s z a k o k Nappali tagozat SzakKöltségtérítésKépzési idő (félév) Andragógia Ft6 Gyógypedagógia 110.
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
TÁMOP /2/C „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2/C Vojtek Éva Képzésfejlesztési referens.
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
Továbbtanulási tájékoztató
A tanárképzés szerkezete
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Mesterképzés Vállalkozásfejlesztés szak NYÍLT NAP
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Környezetmérnöki szak
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
SZIME XVII. KONFERENCIA
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
2016. január 29. Dr. Szabolcs Éva egyetemi tanár Neveléstudományi Intézet Neveléstudományi mesterszak az ELTE Pedagógiai és.
Környezettudomány mesterszak (MSc) Analitikai, Környezettudományi és Limnológiai Intézet Pannon Egyetem, Mérnöki Kar.
RÁCZ ANDREA DEBRECENI EGYETEM, SZOCIOLÓGIA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK Hatékonyságmérések a gyermekvédelmi szakellátásban.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Szociális terület képzési rendszerének tervezett módosításai
Lejtmenetből lendület
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Alkalmazott Humántudományok Intézete
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Előadás másolata:

„Reflektív szociális képzési rendszer a 21  „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” című pályázat nyitókonferenciája PÉCS, 2010. DECEMBER 9.  A szociális szakmai képzési rendszer  főbb jellemzői . Gyurok Ernőné dr. Bódi Csilla, szakmai igazgató, Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Nonprofit Kft. Dr. Csürke József Ph.D., tanszékvezető PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék www.szocialismunka.hu

Társadalomtudomány képzési terület – szociális képzési ág rendszere: Szociális alapvizsga Szakvizsga Szociális munka BA Szociálpedagógia BA Szociális munka MA Szociálpolitika MA Egészségügyi szociális munka MA Ph.D. (Doktori) képzés www.szocialismunka.hu

SZOCIÁLIS MUNKA ALAPKÉPZÉSI SZAK Az alapképzési szak megnevezése: szociális munka Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése: –   végzettségi szint: alapfokozat (baccalaureus, bachelor; rövidítve: BA) –   szakképzettség: szociális munkás –   a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Social Worker Képzési terület: társadalomtudományi Képzési ág: szociális A képzési idő félévekben: 7 félév Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 + 30 kredit. A gyakorlati ismeretekhez rendelhető minimális kreditérték: 90 kredit, amelyből az összefüggő szakmai gyakorlat kreditértéke: 30 kredit.

Az alapképzési szak képzési célja, az elsajátítandó szakmai kompetenciák: A KKK kivonata A képzés célja olyan szociális munkások képzése, akik felkészültek az emberi viselkedésről és a társadalmi rendszerekről szóló elméletek felhasználásával, az emberi jogokon és a társadalmi igazságosság elvein alapuló, a társadalmi integrációt, a demokratikus viszonyok erősítését szolgáló szakmai szociális munka végzésére. Képesek az ember és a társadalmi környezete közötti harmónia kialakítására és megőrzésére, a feszültségeket hordozó viszonyok, szociális problémák megelőzésére, szakszerű kezelésére. Továbbá kellő mélységű elméleti ismeretekkel rendelkeznek a képzés második ciklusban történő folytatásához.

A törzsanyag és a szakmai gyakorlat: A törzsanyag (a szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök): –   alapozó képzés: 30-40 kredit szociális, társadalomismereti (szociológia, közgazdaságtan), társadalom- és szociálpolitikai, pszichológiai, (nép)egészségügyi, információs technológiai, jogi és igazgatási alapismeretek; –   szakmai törzsanyag: 105-135 kredit szociális munka elmélete, gyakorlata, munkaformái, módszerei, területei; társadalomismeret; társadalom- és szociálpolitika; pszichológia; jog és igazgatás a szociális munkában; (nép)egészségügyi és pedagógiai ismeretek a szociális munkában; differenciált – kötelezően választandó – szakmai modulok. A szakmai gyakorlat részét képezik: a kiscsoportos tantermi gyakorlatok, a terepgyakorlatok és a terepgyakorlatokhoz kapcsolódó kiscsoportos feldolgozó szemináriumok, amelyekért a képző intézmény felel. Az intenzív szakmai gyakorlat legalább egy féléven át végzett folyamatos, hetenként legalább 8 órás, terepen folyó gyakorlatot jelent, amelynek kreditértéke 30 kredit.

Továbbképzés és szociális szakvizsga 9/2000. (VIII. 4.) SzCsM rendelet a személyes gondoskodást végző személyek továbbképzéséről és a szociális szakvizsgáról Minősített továbbképzések - öt éves ciklusokban; a) továbbképzés céljából szervezett tanfolyam: b) szakmai személyiségfejlesztő foglalkozás c) szakmai tanácskozás: d) külföldi vagy hazai tanulmányút: e) szakmai műhely: A továbbképzésre kötelezettnek egy továbbképzési időszak alatt felsőfokú végzettség esetén 80, egyéb szakképesítés esetén 60 pontot kell megszereznie.

Szociális szakvizsga témacsoportok Szociális szakvizsgát a jelölt az általa választott témacsoportból tehet: a) családvédelem, családgondozás; b) gyermekjóléti alapellátás; c) gyermekvédelmi szakellátás; d) idősek szociális ellátása; e) pszichiátriai és szenvedélybetegek szociális ellátása; f) fogyatékosok szociális ellátása, rehabilitációja; g) hajléktalanellátás

A PTE BTK mesterszakjai: Szociális munka MA Szociálpolitika MA Egészségügyi szociális munka MA (együttműködésben az ETK-val) www.szocialismunka.hu

A szociális mesterképzések szerkezete a KKK. szerint A képzési idő 4 félév A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 +120 = 300 kredit Alapozó ismeretek 15-20 kredit; Szakmai törzsanyag 40-45 kredit; Differenciált szakmai anyag 30-40 kredit; Szabadon választható 6 kredit; Diplomamunka 20 kredit; A gyakorlati ismeretek aránya legalább 35%. www.szocialismunka.hu

A szociális munka mesterfokozat és a szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök: Alapozó ismeretkörök: 15-20 kredit a szociális munka társadalomtudományi vonatkozásai, a szociális munka elméletét meghatározó ismeretek a társtudományok köréből, úgy mint - szociológia, - közgazdaságtan, - állam-és jogtudomány, - politikatudomány, - pszichológia, - kommunikációtudomány. www.szocialismunka.hu

Szakmai törzsanyag kötelező ismeretkörei: 40-50 kredit. A szociális munka mesterfokozat és a szakképzettség szempontjából meghatározó további ismeretkörök: Szakmai törzsanyag kötelező ismeretkörei: 40-50 kredit. A szociális munka és a szociálpolitika elmélete: - a szociális munka és a szociálpolitika elméleti modelljei, - a szociális munka nemzetközi, illetve európai aspektusai, elméleti műhelymunka. A szociális munka módszertana: - a szociális munka korszerű módszerei a főbb szociális problémák mentén, - módszerek a szociális munka szervezeti kontextusához kapcsolódóan, - módszerek a szociális munka kutatása körében. www.szocialismunka.hu

A szociális munka mesterfokozat és a szakképzettség szempontjából meghatározó további ismeretkörök: Differenciált szakmai ismeretek (a szakmai törzsanyag kötelezően válaszható ismeretkörei, 35-40 k.): általános szociális munka szakirány: a szociális munka területei (a szegénység és kirekesztés, a szenvedélybetegség, a munka és a foglalkoztatás, addiktológia, counseling); szociális munka projekt (a klienscsoport jellemzői, a klienscsoporttal végzett szociális munka módszertani kérdései); klinikai szociális munka szakirány: a klinikai szociális munka területei (megelőzés, krízis-kezelés, rehabilitáció, mentálhigiéné, közösségi ellátási formák, az ön- és kölcsönös segítés, az önkéntesség); szociális munka projekt (a klinikai szociális munka kliensei, a klinikai szociális munka módszertani kérdései). www.szocialismunka.hu

Alapozó ismeretek és szakmai törzsanyag Társadalmi és szociális eszmék a XX. században A szociális jogok aktuális kérdései Gazdaság és társadalom Politikatudományi alapok Szakmai törzsanyag Társadalmi problémák, szakpolitikai válaszok A szociálpolitika rendszere és területei Szociálpolitikai műhely A szociálpolitikai tevékenység módszerei www.szocialismunka.hu

Általános és területi szociálpolitika szakirány Társadalmi helyzetek, társadalmi problémák Társadalom- és szociálpolitikai rendszerek komplex elemzése Szociálpolitikai kutatószeminárium Szociálpolitikai projekt Terepgyakorlat Terület, társadalom, társadalmi probléma Területi szociálpolitika eszközei Szociálpolitikai kutatószeminárium Szociálpolitikai projekt Terepgyakorlat www.szocialismunka.hu

A képzéshez kapcsolt szakmai gyakorlat követelményei: A szakmai gyakorlat a szociális munka területeihez kapcsolódó, külső terepen – feladatterv alapján, tereptanár közvetlen irányítása mellett – végzett folyamatos, hetenként legalább 8 óra, összesen legalább 300 óra intenzív szakmai munkát jelent, amelynek kreditértéke 8-15 kredit. A terepgyakorlat feladata, hogy a hallgató képessé váljon az elméleti, módszertani ismeretek, valamint a képzés során megszerzett új gyakorlati tapasztalatok integrálására; továbbá hogy a hallgató elsajátítsa a mesterképzési szakon megszerezhető gyakorlati kompetenciákat. www.szocialismunka.hu

Kutatási területek és műhelyek Addiktológia kutatások Terápiás közösségi kutatások Személyközi kommunikációs kutatások Szuicidológiai, krizeológiai kutatások Dráma- és komplex művészetterápiás kutatások traumakezelésben Epidemiológiai és közegészségügyi/mentálhigiénés kutatások Kisebbségi kutatások Non-profit szektorkutatások A kistérségi szociális és egészségügyi ellátórendszer hatásvizsgálatai Nemzetközi migrációs kutatások Szociálpolitika-történeti kutatások Gyermekvédelem Családon belüli erőszak, gyermekbántalmazás Területfejlesztés Szociális szolgáltatások Klinikai szociális munka www.szocialismunka.hu

A dilemmák három dimenziója: 1. Belépési szint? - a nem szociális alapképzettségű szakembereket képezi át? - a praxissal rendelkező nem szociális szakembereket legitimálja? 2. Magasabb szinten képez? - az alapképzettség során megszerzett ismereteket mélyíti el és szélesíti ki? - a szakma tényleges mestereit képzi ki? 3. Specializál? - a szociális szakterületek specialistáit képzi? - vezetőket képez?

Vélt és várható előnyök és hátrányok a hallgató, a képzőhely és a munkáltató nézőpontjából a bolognai rendszerű képzésekről: Hátrányok: Kevesebb képzésben töltött idő a csak BA-n végzettek esetében Kevesebb intenzív egyéni gyakorlat (két félév helyett egy összefüggő gyakorlat) Tisztázatlan munkaerőpiaci érték A felhasználók számára nem egyértelmű kompetenciakörök Viszonylag bizonytalan áll. finanszírozás Különböző előképezettségekre és/vagy eltérő képzőhelyek által megalapozott tudásokra épít Előnyök Átjárhatóság Tévesen felmért szakmaválasztás korrekciója Jóval több szemináriumi, készség- és személyiségfejlesztő munka Erőforrásigénye alacsonyabb a rövidebb képzési idő miatt Széles kör számára hozzáférhető kompetenciaszerzés Ismeretbővítési és specializálódási lehetőség A korábbi képzési struktúra és tartalmak megújításának lehetősége Szociális kutatások intenszifikálódása az MA-n végzettek által

Köszönöm szépen értő figyelmüket! www.szocialismunka.hu