Duális mérnökképzés tapasztalatai, támogatása Moodle rendszerrel Gödöllő, 2012. 06.29 dr. Nagy Tamás
Tartalom Duális szakképzés jellemzői Duális mérnökképzés (BSc) a Széchenyi István Egyetemen Duális mérnökképzés: - szerkezete, tantárgyak - partnerek (képzési helyek) - alkalmazott e-tananyagok - a modulzáró- és vizsga megoldások, módszerek - a hallgatók véleményét összegyűjtő kérdőívek eredményei - a hallgatókat foglalkoztató cégek véleménye - a fejlesztés további iránya 2 dr. Nagy Tamás
Duális szakképzés A duális képzés fő jellemzője, hogy kettéválik az elméleti és a gyakorlati felkészítés: elmélet az iskolában (szakközépiskola, szakiskola), gyakorlat a termelő vállalatnál, cégnél, vállalkoznál zajlik. A feladatok megosztása a kompetenciák alapján történik. Minden szervezet azzal foglalkozik, amelyhez a legjobban ért. Ezt a modellt a német szakképzés már nagyon régen alkalmazza és Magyarországon is erre haladunk. 3 dr. Nagy Tamás
Duális mérnökképzés (BSc) a Széchenyi István Egyetemen Magyarországon a felsőoktatásban ezt a modellt még csak kevés helyen próbálják alkalmazni. A Széchenyi István Egyetem egy pilot projekt keretében elindította saját duális képzési formáját. A végső cél egy olyan szerkezet kialakítása, amely a szakképzést a szakmunkásképzéstől, a BSc mérnök képzésig egységes keretben, duális, gyakorlatorientált formában működteti. Jelenleg a BSc modell kipróbálása zajlik. 4 dr. Nagy Tamás
Duális mérnökképzés (BSc) tervezett szerkezete Jósvai János 5 dr. Nagy Tamás
Gyakorlati képzési helyek Hallgatók Pilot projektben résztvevő vállalatok: Audi Hungaria Motor Kft. LuK Savaria Kft. Opel Szentgotthárd Federal Mogul Kft. Magna Steyr - Győr Borsodi Műhely Kft. Hallgatók száma 2012-ben: 27 fő 6 dr. Nagy Tamás
Tantárgyak – tananyagok E-tartalom fejlesztés 2010/2011-ben 7 dr. Nagy Tamás
Duális mérnökképzés hatásai, megoldandó problémák Miért kellett e-learning, Moodle rendszer: képzés több helyszínen zajlik gyakorlati képzés helyszínei: Győr, Szombathely, Szentgotthárd, Kunsziget a hallgató heti 40 órában dolgozik távolság, utazás, idő, költség mint probléma Megoldás: e-learning képzés Moodle LMS E-learning és LMS rendszer nélkül nem kezelhető a képzés 8 dr. Nagy Tamás
Felkészülés, felkészítés, megvalósítás 2010-2011-ben a duális mérnökképzés e-tananyagainak a fejlesztése 2012-ben oktatók felkészítése Moodle kurzusok kialakítása Proszeminárium kurzus (rendszer és tartalmak használata) 6 szakmai tárgy kurzusainak felépítése Modulzáró kérdések összeállítása Vizsgák előkészítése (szóbeli és e-vizsgák) Kurzusok elindítása Hallgatói munka, tutori feladatok 1. Kérdőív kiküldése Modulzárók lebonyolítása Vizsgák lebonyolítása 2. Kérdőív kiküldése Félév lezárása 9 dr. Nagy Tamás
Proszeminárium kurzus 10 dr. Nagy Tamás
Gyártás automatizálás E-tananyagok Gyártás automatizálás 11 dr. Nagy Tamás
Szerelés és karosszériagyártás E-tananyagok Szerelés és karosszériagyártás 12 dr. Nagy Tamás
Leckék tartalmának szintézise Modulzárók Leckék tartalmának szintézise 13 dr. Nagy Tamás
Elektronikus vizsga – Moodle „teszt” 50%-ban számít az eredménybe Vizsgák Két részből álltak: Elektronikus vizsga – Moodle „teszt” 50%-ban számít az eredménybe Szóbeli, írásbeli vizsga (oktató) A modulzárók 80% feletti megoldottság esetén felfelé kerekítik az osztályzatot 14 dr. Nagy Tamás
A kérdőív célja, tartalma 1. Kérdőív - 2012. március A visszajelzések biztosíthatják az alkalmazkodást a felmerült igényekhez, a problémák megoldását. Kérdőív készült a következő fő kérdéscsoportokkal: Számítógép- és internet hozzáférés Tanulási szokások, idő, preferált tananyag típusa Tutori támogatás Moodle és proszeminárium E-tananyagok jellemzői, megfelelés az igényeknek Elmaradt csúszó tantárgyak száma, oka, megoldása Munkahelyi beilleszkedés, támogatás, várható alkalmazás Képzési forma alkalmassága, igények, vélemények A kérdőív az egyetemi portálon működő rendszerrel gyorsan lezajlott (2 nap). Biztosított volt a teljes anonimitás. Feldolgozás: Excel és SPSS programmal 15 dr. Nagy Tamás
Kérdőív 1. Kérdőív - 2012. március 16 dr. Nagy Tamás
Számítógép- és internet hozzáférés Kérdőív Számítógép- és internet hozzáférés A többség otthon és a munkahelyén is rendelkezik a szükséges eszközökkel 17 dr. Nagy Tamás
Kérdőív Tanulási időpont Tanulás időpontja fontos a terhelések tervezéséhez 18 dr. Nagy Tamás
Kérdőív Tananyag típus 19 dr. Nagy Tamás
Kérdőív Moodle keretrendszer 20 dr. Nagy Tamás
Kérdőív Proszeminárium 21 dr. Nagy Tamás
Kérdőív E-tartalom 22 dr. Nagy Tamás
Kérdőív Végzés után… 23 dr. Nagy Tamás
Kérdőív Duális mérnökképzés 24 dr. Nagy Tamás
Elmaradt tantárgyak száma Kérdőív Elmaradt tantárgyak száma 25 dr. Nagy Tamás
E-tananyag előnyei – 10. kérdés Kérdőív E-tananyag előnyei – 10. kérdés „Egy helyen megtalálok mindent az adott tantárgyakhoz, nem kell keresgélni. Az ellenőrző kérdések segítségével sokkal könnyebb megtanulni a dolgokat és rögtön vissza tudom ellenőrizni,hogy mit jegyeztem meg a leckéből. Nem foglal helyet, minden tárgyról minden információt megtalálok egy helyen. Videók és ábrák szemléletesebbek. Kiemelkedő a lényegre való törekvés.” 26 dr. Nagy Tamás
Igény a képzéssel kapcsolatban Kérdőív Igény a képzéssel kapcsolatban „Kevesebb modulzárót - hogy a modulzárók sikeres teljesítése tegye szükségtelenné a vizsgát.” „A nem szakirányos tárgyak e-learninges formában történő követelménye.” „Ha csak vizsgáznunk kellene, a vizsgaidőszakban az nagyban növelné a képzés hatékonyságát. Ugyanis rengeteg időt és pénzt elvesz a zh-kra való bejárás.” „Az elmaradt, ill. kötelező tárgyakból jobb volna ha lenne hasonló elektronikus jegyzet szintén önellenőrző kérdésekkel, mint a szakirányosokból,…” „Kötelező tárgyakból bővebb elektronikus tananyag, ellenőrző kérdésekkel. „ 27 dr. Nagy Tamás
Kérdőív Következtetés (?) „Több tapasztalatot szerzek az ipari életben mint egy egyszerű 6 hetes gyakorlat alatt. A szakirányos tárgyak pedig előadásra járás nélkül is érthetőek, tanulhatóak.” „A munkahelyen szerzett tudásom nagy mértékben segíti a jövőmet.” „Nagyon sokat jelent az a tapasztalat amit a cégnél megtudunk szerezni.” „Az 1 év lejárta után, már nem leszek kezdő mérnök, és ha megfelelek a munkahelyemen akkor a diploma megszerzése után, nem kell munkahelyet keresnem, mert az adott lesz .” „Rengeteg dolgot megtanulunk és jól képzett mérnökként kezdhetjük pályafutásunkat, valamint hatalmas előnnyel indulunk a többi szaktársunkkal szemben. „ „Rengeteg szakmai tapasztalatot szereztem, de a napi 8-9 óra munka mellett délutáni órákat látogatva nehéz erőt és időt is találni a tanulásra.” „Szerintem jó dolog, a saját tempómban tanulhatok. De a lényeg, hogy szakmai gyakorlattal rendelkezem az egyetem elvégzésekor.” 28 dr. Nagy Tamás
2. Kérdőív 29 dr. Nagy Tamás
2. Kérdőív 30 dr. Nagy Tamás
2. Kérdőív Kérjük röviden foglalja össze, hogy elvárásaihoz képest miért sikerült gyengébben vagy jobban az e-tantárgyak teljesítése! „Amik jobban sikerültek, vagy elvárásaimnak megfelelően, az a tananyag megfelelő összeállításának köszönhető, és az időráfordításnak, meg annak, hogy az oktató tartotta magát a meghirdetett követelményekhez. Csak egy tárgy keretében nem történt így , ahol az oktató az első vizsga megléte után közölte velünk, hogy mit kellett volna tudnunk a moodle-s anyagon kívül. Az elvárásaimnak megfelelően sikerült a vizsgákat teljesítenem. Minden tárgy úgy sikerült, ahogy szerettem volna. Mindösszesen a nem kellő mennyiségű tanulás számlájára írható az eredmény. Túl sok vizsga volt, ezért kevesebbet tudtam tanulni” 31 dr. Nagy Tamás
2. Kérdőív „A lényeget kiemelték a tananyagból Foglalja össze, hogy az ELEKTRONIKUS vizsgák hogyan segítették vagy nehezítették a hat vizsgált tantárgy lezárását! „A lényeget kiemelték a tananyagból A tananyag minden részéről volt bennük kérdés, ami jó. Nem túl nehezek, de mindig a lényeges kérdések voltak feltéve. Vizsgabeugróként jó szerepük volt. A tananyagok lényege benne volt a modulzárókban, és a vizsga is hasonló volt Az elektronikus vizsgákkal semmi gond nem volt, követelménye teljesen megegyezett a tananyagban szereplő anyaggal. Az elektronikus vizsgákon elért eredmény jól megalapozta a szóbeli vizsgán ellenőrzendő témaköröket. Segítették, mivel a modulokból illetve az ellenőrző kérdésekből fel lehetett készülni maximálisan az elektronikus vizsgára.” 32 dr. Nagy Tamás
2. Kérdőív 33 dr. Nagy Tamás
2. Kérdőív 34 dr. Nagy Tamás
2. Kérdőív 35 dr. Nagy Tamás
2. Kérdőív 36 dr. Nagy Tamás
2. Kérdőív E-learning ismételt használata - indoklás „A tananyag tág témakörű volt és a képekkel videókkal érthető tananyagot kaptunk, az ellenőrző kérdések pedig segítettek a vizsgára illetve a modulzárókra felkészülni. Interaktív tananyag gyorsítja a tanulás folyamatát, mert sokkal szemléletesebb. Internetes számonkéréssel nem kell felesleges sokat utaznunk, a munkahelyünkről se hiányzunk. Mivel az internetes tanulás során nem veszek részt az órákon, így az esetleges külön magyarázatokat és közvetlenül a témához kapcsolódó kérdéseket sem hallom Otthon elsajátítható, nincs szükség órára járni, jegyzetelni Számomra sokkal átláthatóbb az anyag.” 37 dr. Nagy Tamás
2. Kérdőív 38 dr. Nagy Tamás
2. Kérdőív 39 dr. Nagy Tamás
2. Kérdőív Foglalja össze röviden véleményét a duális képzésről! „A csúszó tárgyak kivételével teljesíthető nehézségűek a szakirányos tárgyak. Amin egyértelműen fejleszteni kell az a diák-tanár kapcsolattartás, mert abban voltak gyakran hiányosságok. A duális képzés nagy előnye, hogy az elméletben tanultakat itt gyakorlatban is tudjuk hasznosítani. Talán az eleje a legnehezebb amikor, hirtelen belecsöppentünk, mert azért az elején nehéz beosztani az időt a tanulásra a munka mellett, de ez egy idő után már könnyen megy. Jó döntés volt ezt a szakirányt választani, mert már biztos helyem van, egy olyan cégnél, és területen, ami nagyon tetszik, és nagy lehetőségeket nyújt számomra. Nagyon jó lehetőség szakmai tapasztalatokat szerezni, munkahelyet sokkal egyszerűbb lesz találni. Rengeteg szakmai tapasztalatot szereztem és lesz lehetőségem ezután is a fejlődésre.” 40 dr. Nagy Tamás
Köszönöm megtisztelő figyelmüket ! dr. Nagy Tamás nagytomi@sze.hu