Önsegítés és önszerveződés, mint mentálhigiénés paradigma

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Advertisements

A pedagógusok továbbképzésének mentálhigiénés vonatkozásai
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Szegedi Magatartástudományi Napok, jún. 5-6.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
INTERAKCIÓ KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK ÖNDEFINICIÓ.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Povorello XXI – A rend jövője PR és kommunikációs javaslatok.
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Fenomenológiai megközelítés
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
CARL ROGERS
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A vidéki tér sikertényezői
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Ideológiák.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
A pszichikumról általában
Önsegítő csoportok Összetétel: azonos problémával küzdő kliensek
A történelmi tanulás sajátosságai
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Autonómia és felelősségvállalás
EMMT Konferencia Illyefalva 2006 szeptember 30. I. A mentálhiginés képzés szerepe a Lelkisegély Telefonszolgálat elindulásában Cselekvésre serkentő látásmód.
Családbarát munkahelyek és települések kialakításának támogatása Milyen értéket kínál a pályázónak a program?
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
2020: HR a virtuális térben A humán erőforrás menedzsment jövője.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Pedagógus értékelési rendszer
A közösségek szerepe életünkben - a megtartó erő..
Az önismeret fontossága a szenvedélybetegek gyógyítása területén
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
ÖNISMERET.
Fenomenológiai megközelítés
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Önsegítés és önszerveződés, mint mentálhigiénés paradigma Önsegítés a mentálhigiénében EMMT - NCSSZI Konferencia 2017.04.03. Önsegítés és önszerveződés, mint mentálhigiénés paradigma Dr. med. Grezsa Ferenc Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet Nemzeti Drogmegelőzési Iroda EMMT – NCSSZI Konferencia Illyefalva, 2011. május 28.

A témakör összefüggései Önsegítés a mentálhigiénében EMMT - NCSSZI Konferencia 2017.04.03. A témakör összefüggései Tudás Hatalom Individuum Személyiség

Szakralitás és tudás összekapcsolódása Papok Reformáció előtt Szakralitás és tudás összekapcsolódása Papok Szakrális szerep Tanítói szerep Gyógyító szerep Filozófus szerep

Szakralitás és tudományosság szétválása Reformáció (Ropolyi) A vallás megújítása Szakralitás és tudományosság szétválása Tudományosság és „tudás” letéteményese könyvek egyetemek akadémiák

A „tudás” reformációja zajlik Jelenkor (Ropolyi) A „tudás” reformációja zajlik Az emberi tudás legteljesebb reprezentációja: Internet A tudás pluralizálódása bárki hozzáférhet bárki hozzájárulhat

A „tudás” megszemélyesülése A tudás „én”-közelivé válása A személyes megtapasztalás felértékelődése Ellenirányú folyamat média közvetítette virtuális tudás hatása

A hatalom forrásai Jutalmazó / kényszerítő hatalom Törvényes hatalom Szakértői hatalom Vonatkoztatási hatalom

A „tudás – hatalom” újraelosztása Szakértői hatalom A „tudás”, mint a hatalom egyik forrása Hatalom erőforrások (pénz, beosztás… fölött) információk kapcsolatok fölött létformák / sorsok fölött A „tudás – hatalom” újraelosztása

kompetencia a saját sors alakításában „self efficacy” (én-hatékonyság) „Hatalom” jelentése kompetencia a saját sors alakításában „self efficacy” (én-hatékonyság) „sense of coherence” (Antonovsky) az „én” integritása múlt / jelen / jövő integrálása az élet értelmességének átélése

„Én”-ről való tudás = „legfőbb” tudás Ki tud legtöbbet az „én”-ről? Tudás - Hatalom – „Én” „Én”-ről való tudás = „legfőbb” tudás Ki tud legtöbbet az „én”-ről? Maga a személy? Vagy a „másik”?

Az „én” vitális pszichológiai szükségletei Kapcsolati szükséglet Kommunikációs szükséglet Izoláció Leépülés, pusztulás *** „Én” csak kapcsolataiban létezhet „Én”-ről való tudás: csak közösségben szerezhető / élhető meg Önismeret csak közösségben sajátítható el

Önsegítés eszméje – háttértényezők (1) Támogató rendszerek (Caplan) Természetes rendszerek sorvadása Intézményes rendszerek virágzása Intézménykritika Stigmatizál / Minősít Kontrollál / Nem segít Specializáció: emberi teljesség negligálása Univerzalizáció: egyediség mellőzése Bürokratikus / Elidegenedett Túlzott tekintélytisztelet / Infantilizál

Fokozott igény az egyediség átélésére személyként való kezelésre intimitás átélésére valódi közösségi kapcsolatok megélésére

Önsegítés eszméje – háttértényezők (2) Humanisztikus pszichológia (Rogers és mások) Fejlődésre való képesség, mint genetikai örökség Az önmagára vonatkozó tudás letéteményese maga a személy (önismeret) Feltétel: megfelelő (kommunikációs) környezet

Önsegítés eszméje – háttértényezők (3) Tudománykritika: a modern tudomány Túl bonyolult / részletező / elvont Nem képes a létezés alapkérdéseinek tisztázására Politikai demokrácia fejlődése Demokrácia és jólét kapcsolódása

individuális és társas szükségleteinek Önsegítés A személy individuális és társas szükségleteinek összekapcsolódása Önsegítés Nem önzés! Nem individualizmus!

Önsegítés (Katz, Bender, 1976) Kölcsönös segítés Speciális cél elérése Önkéntesség Azonos élethelyzet Közös szükséglet, melyet az intézmények nem elégítenek ki Változás elérése Face to face interakció Személyes felelősség Anyagi / érzelmi támogatás Értékek / ideológia: személyes identitás fejlődése

További sajátosságok (Katz, 1981) Személyes kapcsolat Spontán alakulás Személyes részvétel Közös alaptevékenység Egyéni komptencia beszűkülése Referencia csoport

Önsegítés – funkciók szerint (Killilea, 1976) Öngyógyítás Ideológia Kapcsolódási forma Kompetencia fejlesztés

Hatótényezők 1 (Göncz nyomán) Kiszolgáltatottság mérséklése Segíts magadon → segítesz a csoportnak → a csoport segít neked (Moeller, 1977) Izoláció megszűnése Önértékelés változása Pozitív szerepmodell Ideológia (a cselekvés legitimálása)

Hatótényezők 2 (Göncz nyomán) Anti-stigmatizáció Környezet attitűdjének alakítása Pszichoterápiás hatás (önreflexió, elfogadás…) Információs hatás Értékteremtés, értékőrzés (személyesség) Univerzalitás személyes / egyedi probléma → tágabb kontextusba kerül

Önsegítő csoport – hatások (Buda nyomán) Érzelmi alapszükségletek Kapcsolati, kommunikációs szükségletek Megoldási / magatartási minták Érzelmi biztonság / Egyenértékűség Korrektív visszajelentések forrása Ösztönző impulzusok Közösségi integráció ↑ / Emberi kapcsolatok ↑ Összehasonlítás / Tanulási folyamatok

Önsegítő csoportok és szakmai háttér (Buda nyomán) A szakember kezdeményez konzultál küld közvetít érintett

Szakemberek ajánlható közreműködése (Buda nyomán) Túlzott kötődés elkerülése Autonómia erősítése Felelős partnerkapcsolat Konkrét támogatás Szupervízió Professzionalizálódás kerülése (segítő / kiégési szindrómák, kapcsolati játszmák) „Feleslegessé válás” Szervezés, lobbizás, PR, infrastruktúra Tapasztalatcsere, területi integrálás

Mentálhigiénés paradigma HIT az emberi változás lehetőségében abban, hogy az ember képes jól sáfárkodni a Teremtőtől kapott lehetőségeivel HIT → SZAKRALITÁS

Köszönöm a figyelmet! grezsa.ferenc@ndi-int.hu