Kommunikációs alapkérdések és válaszok Kommunikációs tréning Siófok, november 14. Schmidt Hajnalka
1.A kommunikációs tevékenységet sokszor egyáltalán nem lehet előre megtervezni, helyet kell hagyni a spontaneitásnak is. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet* •egyáltalán nem értek egyet
A Public Relations a hírnévről szól, arról amit mondasz és amit mások mondanak rólad. A PR munka hosszantartó és tervszerű erőfeszítés azért, hogy egy szervezet és környezete között kölcsönös megértést alakítsunk ki és tartsunk fenn. CÉL CÉLCSOPORT ESZKÖZ (pl. fórum, sajtó, internet stb.) MEGVALÓSÍTÁS FELTÉTELEI & MEGVALÓSÍTÁS ÉRTÉKELÉS
2. Ha nem tervezünk, valójában a sikertelenséget tervezzük meg. •teljesen egyetértek* •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
3. Az EU Víz Keretirányelvet az embereknek kevesebb, mint 5%-a ismeri. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet* •egyáltalán nem értek egyet
Forrás: Monitor Társadalomkutató Intézet, VKI közvélemény-kutatás június
4. Az emberek lelkesen várják, hogy bekapcsolódhassanak az őket érintő, vizekkel kapcsolatos döntésekbe. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet* •egyáltalán nem értek egyet
Forrás: Monitor Társadalomkutató Intézet, VKI közvélemény-kutatás június
5. A vízzel kapcsolatos döntésekbe bekapcsolódni vágyók többsége szívesen venne részt lakossági fórumokon. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek* •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
Forrás: Monitor Társadalomkutató Intézet, VKI közvélemény-kutatás június
6. Az emberek többsége a környezetvédelemmel, vízgazdálkodással kapcsolatos információt főként a televíziókból és a napilapokból szerzi. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet* •egyáltalán nem értek egyet
Forrás: Monitor Társadalomkutató Intézet, VKI közvélemény-kutatás június
7. Az emberek közel fele megnézi az újságokban található társadalmi és jótékonysági célú hirdetéseket, reklámokat, cikkeket. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek* •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
Forrás: Monitor Társadalomkutató Intézet, VKI közvélemény-kutatás június
8. Mindegy, hogy hol hirdetek: a TV-ben, a sajtóban, az utcán vagy az interneten, az emberek nagy többsége minden reklámozási formát egyformán zavarónak talál. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet*
Forrás: Szonda Ipsos-GfK Hungaria, Internet Audience Research (IAR) % Bázis: évesek Forrás: Szonda Ipsos-GfK Hungaria, Internet Audience Research (IAR) Forrás
9. A megyei napilapok olvasottsága magasabb, mint az országos napilapoké. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek* •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
Forrás: Monitor Társadalomkutató Intézet, VKI közvélemény-kutatás június
10. A fizetett hirdetések drágák, inkább személyes levélben vagy központi helyekre kiragasztott plakátokon keresztül hívom meg az embereket a lakossági fórumra. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek* •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
11. Felesleges sajtótájékoztatót tartani a VKI végrehajtásának elősegítése, 2. fázis c. projekt elején, nincs elég hírértéke az eseménynek, kevés újságíró fog eljönni. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek* •nem tudom •inkább nem értek egyet* •egyáltalán nem értek egyet
12. Egy sajtóközlemény nem lehet hosszabb, mint 1db A/4-es oldal. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek* •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
A sajtóközlemény •Ki, hol, mit, miért •A lapnak csak az egyik oldalára írjunk •A cím fontos – legyen figyelemfelhívó, de ne szenzációhajhász •Cég neve, címe, kontakt •Dátom + sajtóközlemény felirat •Megjegyzés a szerkesztőnek, sajtófotó
13. Egy jó sajtófotó legalább 50%-kal megnöveli a megjelenés esélyét. •teljesen egyetértek* •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
A sajtófotó •Azt mutatja-e amit hangsúlyozni szeretnénk? •Elég beszédes-e? •Önmagában megállja-e a helyét? •Felirat! •Jogok! •Van-e alternatív kép?
14. Az emberek hajlamosak arra, hogy az elsőként hallott sztorit higgyék el. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek* •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
15. Az emberek inkább a külsőségek, és nem a realitások alapján ítélnek. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek* •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
16. A hírek egyik törvénye: a rossz hír kiszorítja a jót. •teljesen egyetértek* •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
17. Ne akarjunk egyszerre minden médiumban jelen lenni, mert úgysem lehet mindenkivel egyszerre kapcsolatot teremteni. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek* •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
18. A sajtómunka a célcsoport információs elérésének maximum 50%- át képezheti. •teljesen egyetértek* •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
19. A jó PR szakember nem eszközökben gondolkodik, hanem hatásmechanizmusban. •teljesen egyetértek* •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
Az értékelés •Közvéleménykutatás •Médiaanalízis •Fókuszcsoportok, mélyinterjúk •Omnibiszos kutatások •Gyorstesztek
20. Ha kiadványt készítek, és nem tudom ki a célcsoport, legjobb, ha minél általánosabban fogalmazom meg a szöveget, hogy minél többen megértsék. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet*
21. Egy kiadványban legtöbbször a képeket nézik meg először az emberek, és csak utána olvasnak a szövegből. • teljesen egyetértek* •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
22. Hírértéke csak olyan eseménynek van, amely ténylegesen érinti a hír célzottját – azaz az embereket –, és annak is egy nagyobb csoportját. •teljesen egyetértek* •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
23. Sajtóközleményt bármiről lehet írni, de jobb, ha van tényleges mondanivalónk. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek* •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
24. Az a különbség a PR (Public Relations) és az újságírás között, hogy az előbbi hírértékben gondolkodik, az utóbbi pedig inkább szenzációban és hírben. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
25. Ha szakmabeli kollégák számára készítek power point prezentációt, nyugodtan használhatok kis (pl. 12-es, 14-es) betűket, mert őket érdekli a téma, amiről előadok. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet*
•Tervezzük meg az egységes külalakot, és az összes dia esetében használjuk ugyanazt a lay-outot. •Maximum 6 sort írjunk fóliánként. •Soronként ne legyen több 6 szónál. •Törekedjünk a lehető legnagyobb betűméretre, de minimum a 20 ppt nagyságúra. •A címet legalább 30%-al nagyobb betűvel írjuk, mint a szöveget. •Használjunk képeket a mondanivaló alátámasztására.
26. Az arculati kézikönyv nagyon megköti a grafikusok kezét, ezért többnyire nem szeretik. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet* •egyáltalán nem értek egyet
27. Az elektronikus hírlevelet a legjobb hétvége előtt kiküldeni, így lesz idejük elolvasni az embereknek. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet* •egyáltalán nem értek egyet
28. Ugyanannyi időn belül illik válaszolni egy re, mint egy nyomtatott levélre, tehát 8 napon belül. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet*
% Forrás: Szonda Ipsos-GfK Hungaria, Internet Audience Research (IAR)
29. Az internetet ma Magyarországon már több, mint 3 millióan használják. •teljesen egyetértek * •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
Hányan használják ma az internetet? •Június végére az internetet használók –otthon, munkahelyen, iskolában, internet kávézóban, egyéb helyen – száma túllépte a 3 milliót. •Ma már több mint 1 MILLIÓ internet előfizetés él hazánkban, melyből kb háztartás csatlakozik a világhálóhoz. Forrás:
47 Adatok: ezer fő Az Internet-hozzáféréssel rendelkezők száma az elmúlt nyolc év alatt a négyszeresére nőtt 1998-ban a felnőtt lakosságnak kevesebb mint a tizede [9%] rendelkezett Internet-eléréssel valahol, jelenleg pedig több mint a harmada [37%] Forrás: GfK Hungária-Szonda Ipsos: Magyar Online Monitor
48 Az otthoni Internet-hozzáférést tervező, személyi számítógéppel rendelkezők közt az átlag felett reprezentáltak a a férfiak a évesek a magasabban kvalifikáltak az aktív foglalkoztatottak a magasabb társadalmi státuszúak nagyvárosban élők legalább 3 fős háztartások gyermekes háztartások jobb anyagi helyzetben lévők Forrás: GfK Hungária-Szonda Ipsos: Nemzeti Médiaanalízis, 2006/I-II. negyedév
30. Az internetezők többsége a éves korosztály köréből kerül ki. •teljesen egyetértek •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet* •egyáltalán nem értek egyet
% Forrás: Szonda Ipsos-GfK Hungaria, Nemzeti Média Analízis
31. A startlap internetes oldal olvasottsága megelőzi a Népszabadságét. •teljesen egyetértek* •nagyjából egyetértek •nem tudom •inkább nem értek egyet •egyáltalán nem értek egyet
Forrás: Szonda Ipsos-GfK Hungaria, Nemzeti Média Analízis Ezer fő