A rehabilitációban résztvevő klienskör és motivációik

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Fogyatékosok helyzete Magyarországon
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
Csoport munka.
1 SCHIFFER SÁRA GRUNDFOS Magyarország Gyártó Kft. Üzemi szociális munkás „SZOCIÁLIS MUNKA A PIACI SZEKTORBAN”
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
A Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ szerepe a komplex rehabilitációban Balog Lajos Rehabilitációs főreferens,foglalkoztatási szakértő
Fogyatékos és megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatásának Európai Uniós kérdései Sziklai István 1.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Munkaszervezési ismeretek
Szociális munka az onkológiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Civil szervezetek a munka világában
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Alkoholizmus.
Önismeret Horváth Renáta.
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Egyéni döntések a szervezetben
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
A szülő szerepe Dr Sólyom Enikő Konszenzus tanácskozás a korai fejlesztés és neurohabilitáció kérdéseiről Május 4-5. Seregélyes.
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Társadalmi reintegráció, a gondnokság szabályozásának átgondolása
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Mi is az a társadalmi integráció?
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Balog Lajos: Munkáltatók szerepe a komplex rehabilitáció folyamatában
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Mindennapi veszteségeink
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Egyenlő Bánásmód Hatóság TAPASZTALATÁTADÓ TALÁLKOZÓ Diszkrimináció és autizmus
Alternatív munkaerő-piaci szolgáltatás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Speciális gyermekvédelem
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Dr. Schiffer Csilla.  Negatív hatásai miatt (előítélet, félreértés, elutasítás) a címkézés elkerülése  Azok alapján való csoportba sorolás gyakori 
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Személyiségfejlődési zavarok
A reintegráció lehetőségei
Dr. med habil. Imre Sándor geriáter szakorvos
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Munkaegészségtan Dr. Juhász Ferenc április.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
1 Egészségvédelem a munkahelyen II. Stresszmentes munkahelyek. Prof. Dr. Ungváry György.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Előadás másolata:

A rehabilitációban résztvevő klienskör és motivációik Kiss Györgyi

EKKORA FIGYELMET KÉREK!

Saul Alinsky: Tisztelni mások emberi méltóságát azt jelenti, nem foszthatjuk meg őket a lehetőségtől, hogy érdemben részt vegyenek problémáik megoldásában. Az önbecsülés törékeny, nem egy eleve meglévő, örökre adott valami. Nap mint nap meg kell érte küzdeni, és csak azoknál szilárdul meg és marad fenn, akik aktív szerepet játszanak sorsuk irányításában.

A klienskör jellemzői Egyéni, személyre szabott megközelítés Általános jellemzők kizárólag a jobb megismerés elősegítése érdekében

Az „ördögi kör”

A „csapda” bezárul Munkanélküliségből betegségbe, betegségből rokkantságba Az egyén minél jobban beleragad helyzetébe, annál kevésbé motivált a kitörésre Ha kevés is a pénz, de az legalább BIZTOS, KISZÁMÍTHATÓ! Szegénységi csapda

Klienseink jellemzői Megváltozott munkaképességű személyek 2008. jan. 1-től még azok a személyek, akik kiesése a munkából rövid Évek óta rokkantsági ellátásban részesülők A munka világából kiesés ideje meghatározza a motivációt a változtatásra

A munka világából való kiszakadás következményei Az elszokás ideje meghatározó Minél régebben nem volt munkahelyi kapcsolata, annál gyakoribb a negatív attitűd Munkahelyi élményei megfakultak Kiszakadt a közösségből Kialakultak a túlélési technikák Beletörődött a jövedelem kiesésbe Nem motivált Igazságtalannak és méltánytalannak érezheti a rehabilitációt

A munka világából való kiszakadás következményei Gyakori a pozitív attitűd, nem tudja elfogadni helyzetét, tenni szeretne ellene Mit nem tud elfogadni? (traumatizáló tényezők) Alacsony jövedelem, súlyos megélhetési gondok (létminimum, biológiai minimum) Relatív biztonság hiánya Megalázottság Feleslegesség érzése Konfliktusok

A munka világából való kiszakadás következményei Pszichés következmények: Önbecsülés, önbizalom csökken Kapcsolatai megszűnnek Feleslegesség Kilátástalannak érzi az életét Szegregálódik KRÍZISBŐL-KRÍZISBE HALAD! Izolálódik, kivonul a társadalomból Auto-agresszió, szuicid kísérlet

A család, mint természetes támasz A család kohéziója a megélhetési problémák miatt felmorzsolódik, szétzilálódik A család elfogadja az új élethelyzetet és beletörődik, a passzivitást támogatja A család megértő, az új helyzetben is számít hozzátartozója aktivitására, fontos feladatokkal bízzák meg, ösztönzik

Egészségkárosodás Leggyakoribb egészségkárosodások: Belső szervi megbetegedések Mozgásszervi károsodások Idegrendszeri károsodások, pszichés zavarok Érzékszervi károsodások Mentális károsodások (értelmi képesség zavarai)

Viszonyulás az egészségkárosodáshoz Az egészségkárosodás korlátozza az egyén részvételét a társadalomban (WHO) A környezet reagálása erre, kulcsfontosságú Az egyén aktivitása fontos „Gyakran nem is az állapot, a közeg tesz fogyatékossá.” (Könczei Gy.)

Viszonyulás az egészségkárosodáshoz A jellemző felfogás a környezet részéről: A betegség legitim állapot A beteget ápolni, segíteni kell A beteg környezetétől függő viszonyba kerül Betegnek lenni annyi, mint a betegszereppel együtt járó viselkedésmintáknak megfelelni.

A család és az egyén stratégiái A betegség/akadályozottság tartósságának, improduktivitásának elfogadása, hagyományos ápoló – beteg szerep felfogás Az egyén aktivitását gátolja A betegséggel való együttélés tudomásul vétele, ugyanakkor a betegség természetéből adódó cselekvési tér kihasználása Az aktivitás környezeti támogatása

Összefoglalóan a legfőbb jellemzők Egészségkárosodás/akadályozottság Önértékelési problémák Önbizalom hiánya Motiváció hiánya Lelki problémák Alulképzettség (képzettség elértéktelenedése) Félelem az újrakezdéstől Előző munkahelyi negatív tapasztalatok felerősödnek Ellenérdekelt (biztos pénze van, „fekete munkát végez”)

Összefoglalóan a legfőbb jellemzők Az újrakezdés nehézségei (új szakma tanulás, a rehabilitációs időszakban bevétel csökkenés) Mobilitási nehézségek Akadálymentesítés hiánya Egészségkárosodása miatt a fizikai és pszichés terhelhetősége alacsonyabb

Megküzdési stratégiák Megküzdési technikák különbözőek: Tanult viselkedés, szocializáció, értékrendszer, személyes tulajdonságok, személyes stratégiák, a problémamegoldás képessége különböző Akarok akarni! Én már nem akarok akarni!

Társadalmi kirekesztés, előítéletek Stigmák Fogyatékossága, rokkantsága bélyeg (világtalan, nyomorék, ingyenélő) Bőrébe ivódik, beleég nem tudja levenni mint egy rossz ruhát Híre előtte jár, kibeszélik „Nézd, itt jön a …” Nem csupán a látványos fogyatékosság esetében (rákbetegek) Előítéletek Diszkrimináció

Munkahelyi befogadás?... Jel van rajtad! Kerekesszékkel közlekedsz, roma vagy, epilepsziás. Sajnállak! Hogy bírod ki, szegénykém? Ne félj, majd én megvédelek! „Főnéni” majd segít (negatív énkép) Veled csak a probléma van! Munkaadói félelem a plusz elvárásoktól. Ha szerencsém van, ma már nem találkozunk! Nem bírom nézni a szerencsétlenségét.

Allport: Társas lény „Ismertem egyszer egy vak embert, aki mindkét szemére elvesztette látását. „Vak”-nak nevezték. Pedig nyugodtan nevezhették volna kiváló gépírónak, szorgos munkásnak, jó tanulónak vagy munkanélkülinek. Képtelen volt ugyanis munkát kapni egy áruház közönségszolgálati osztályán, ahol az alkalmazottak a telefonon beérkező rendeléseket írták gépbe. A személyzetis már alig várta, hogy a felvételi beszélgetés véget érjen. „Nézze, maga vak”, mondta folyton. A személyzetis azt hitte, ha valaki bizonyos szempontból sérült, egyúttal minden más szempontból is alkalmatlan”

KI A VAK?

Alapjog és jogvédelem Emberi méltóság Prevenció, integráció, rehabilitáció Megkülönböztetés tilalma, pozitív diszkrimináció Egyenlő Bánásmód Hatósága

Ne feledjük! A legmotiváltabb emberek sem képesek áttörni az előítéletek falát!

Megszülettünk hirtelen, egyikünk se kérte, kérve kérünk szép jelen, meg ne büntess érte. Kérünk kurta pillanat, ne vess tűzre-lángra, szép olajfa lomb alatt várhassunk halálra. Hadd teljék az életünk, mint lehet, szelíden, gyolcsban zengjük énekünk, nem csalános Ingben.

Ébresztő! Még következik egy előadás.