A dizájner drogok fogyasztási mintázata (2010 – 2011)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Marketingkommunikáció és PR
Advertisements

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
VisiScanner TM Beltéri látogatóelemző szoftver A vállalatról…  2005-ben alapították magyar szakemberek.
Ösztönöktől vezérelve Megújuló csatornánkon lankadatlanul űzzük tovább a prédát szárazon és vízen egyaránt. Stábunk a vadászat és horgászat neves képviselőivel.
A GYÓGYSZERHAMISÍTÁS ÉS KOMMUNIKÁCIÓS VETÜLETEI
Digitális világ A digitális reklám
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
DPR és webfejlesztés Aknai Péter Tartalommenedzser, PTE DPR Szakmai Nap, április 15.
WEB 2 eszközök, közösségi portálok az oktatásban
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MARKETING.
A kábeltelevízió jövője,
Scharffen Berger Csokoládégyár
DPR kommunikáció alapelvei
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Emeltszintű Etanácsadó Otthoni internetes ügyintézés Készítette: Horányiné Horváth Viktória Csilla.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Az internetes gyógyszervásárlás veszélyei
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Különös tekintettel a gyógyszerekre
Marketingkommunikáció
Közönségkapcsolat (public relations)
Kommunikációs politika
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Előnyök és alkalmazási területek
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
A magyar vontatási piac helyzete és jövője
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Közösségi portálok használata
Budapest, február 25. Kötik-e a cégek termékeikhez a fogyasztót, és ha igen hogyan?,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’ VIII.
Medical Spa közös kommunkációja Buktatók és kihívások Verik Orsolya Oxygen Medical.
Virtuális jelenlét a Facebook-on avagy adalékok az egészségügy számára Egészségtelen emberek egészséges profilja a Facebook-on.
7. Előadás Termék stratégia
Marketing mix.
Közösségi oldalak használata
Kutatás Üzleti Információ Informatika 1081 Budapest, Csokonai u 3. Telefon: Fax: Az e-kormányzat és az elektronikus.
A marketing piac tartalma
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Digitális világ – interaktív táblán
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Domain Name System – DNS keresése az interneten.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
2010-ben AZ ÉV KÖNYVTÁRA Egyházi Könyvtárak Egyesülése szakmai továbbképzése Veszprém, június 26.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
8. Az eladásösztönzés.
Készítette: Gocsál Ákos, Gocsál Klára, Fehér Péter 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Internet az oktatásban – taneszközök.
A közösségi agrármarketing lehetőségei a közösségi médiában
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A fogyasztói tudat befolyásolása a közösségi marketing eszközeivel
Termék & Márka Kopcsay László.
A StoreWizard webáruház bemutatása
Hallgatói kommunikációs csatornák, a hallgatók mozgósításának eszközei a sportszervezésben Debrecen, szeptember 3.Készítette: Barota László.
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
Társ a tanulásban. Marketingterv készítése 2. szakasz Marketingterv készítése.
2015 | 05 | 28 VÁROSOK KÜLSŐ-BELSŐ KOMMUNIKÁCIÓJA.
1 Korunk kihívása: a designer drogok Dr. Nagy Gábor igazgató Bűnügyi Szakértői és Kutatóintézet A kábítószer bűnözés elleni küzdelem rendészeti és egészségügyi.
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
Paksi Borbála –- Demetrovics Zsolt –- Kaló Zsuzsa –- Felvinczi Katalin
HAJLÉKTALANSÁG ÉS DROGHASZNÁLAT
Készítette: Mayer Vivien
Az online marketing legújabb generációja
Barka Tours Utazási Iroda Marketing terv
A vásárlási döntés folyamata
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Az okos vásárlás lehetőségei a Kaposvár Kincse példáján
Előadás másolata:

A dizájner drogok fogyasztási mintázata (2010 – 2011) dr.Tistyán László, Busa Csilla, Kesztyűs Márk, dr.Füzesi Zsuzsanna Fact Alkalmazott Társadalomtudományi Kutatások Intézete INDIT Közalapítvány

Fogalom – pszichoaktív szerek, dizájner drogok Fogyasztásuk a központi idegrendszerre hat, abbahagyásuk elvonási tünetekkel jár(hat) (A fogalom nem utal az adott kultúrkörben jellemző fogyasztási szokásokra és annak legális vagy illegális voltára.) Természetes vagy mesterséges eredetűek Legálisak vagy illegálisak DIZÁJNER DROGOK: mesterségesen előállított (szintetizált), pszichoaktív hatással (is) rendelkező legális anyagok, melyek fogyasztása (gyakran: előállítása) célja a tudatmódosító hatás kiváltása

Kutatás 1. – kvalitatív vizsgálat Dél-Magyarország: Gyula, Kaposvár, Pécs, Szeged, Szekszárd 60 mélyinterjú 15 fő intézményi szakember 5 fő rendőrségi szakember 5 fő kábszer.egyeztető fórumos 25 fogyasztó / és vagy díler 10 fő szórakozóhely tulajdonos / munkatárs 2011. február-március Hangfelvételeken rögzített interjúk (27 órányi anyag)

Mire alkalmas a kvalitatív kutatás? DD-k fogyasztásának „mintázatát” jellemző összetevők egyes elemeinek leírására (azaz, milyen jelenségek figyelhetőek meg a pszichoaktív szerek fogyasztása során) Nem alkalmas: a probléma számszerű megjelenítésére

Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről Megjelenés: Első megjelenés 10 – 15 éve Berobbanás – 2009 vége, 2010 A gyors terjedés legfőbb okai: - könnyű beszerezhetőség - a szerek tisztasága - hatások - a fogyasztás “gazdaságossága” (jónak ítélt ár/érték arány) - legalitás - a kortárs csoport hatása (a begyakorolt normák) “Támogató társadalmi hatások”

Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről Információk forrásai: - internet - sajtó - más fogyasztók - értékesítő A fogyasztói kör - a “régi fogyasztók” szerváltása - új fogyasztói csoportok belépése

Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről Felismerhető tendenciák a fogyasztásban - nagyon fiatal (serdülők is) fogyasztói csoportok megjelenése - rendkívül szoros kötődés a party-kultúrához - a fogyasztás intenzitásában bekövetkező változások - alkalomhoz illő szerek

Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről A fogyasztás elterjedtsége “Egyes helyzetekben mindenki” “Baráti körben mindenki” “Minden második ember vesz, minden második elad” “Egy-egy hétvégén a buliban mindenki”

Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről Az értékesítés – a források - Internet - régi és új dílerek - fogyasztók eseti dílerkedése - fogyasztói csoportok “önellátása” Az értékesítés színterei - az Internet - mindenhol mindenki árul (utca, intézmények, szórakozóhelyek, lakások stb.)

Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről Egyéb sajátosságok - gyorsan kialakuló pszichés sóvárgás (pszichés függés) - a tolerancia gyors kialakulása - sok a csalódott/a visszaváltó - könnyen felhagyott aggodalmak (a kockázat-észlelés sajátosságai) Perifériális, de jelzésértékű egyéb információk - pl. “zártkörű prostitúció” - fogyasztás/értékesítés oktatási időn belül

Kutatás 2. – sajtóelemzés (online tartalmak) Témakörök drogpolitikai intézkedések (26%) túladagolások / mérgezések (20%) hatósági eljárások (16%) legális szerek terjedése (16%) kutatási beszámolók bemutatása (15%) erőszakdrogok (7%)

Kutatás 2. – sajtóelemzés (online tartalmak) a cikkek közel ¾-e tartalmát tekintve ismételt közlés legnépszerűbb drogok: GINA / GHB, mefedron, fürdősóként forgalmazott szerek, spice állandó szakértők megszólaltatása (58%) a hírek 57%-ában kriminalizációs ideológia regisztrálható (tiltólista, fogyasztók büntetése stb.)

Kutatás 3. – DD fogyasztók kommunikációja a blogszférában hagyományos illegális szerfogyasztók véleménye: a DD-t fogyasztókra nem jellemző a felelős szerfogyasztói magatartás (a nem ismert egészségügyi kockázatok miatt) a mefedron a referencia-szer önsegítő csoportokként működnek fontos szerepük van a káros szerhasználati formák megelőzésében (!)

Kutatás 3. – DD fogyasztók kommunikációja a blogszférában Témák: drogok kémiai összetétele jogi háttér ajánlott adagolás felhasználási formák (nazalis, orális stb.) fogyasztási helyzetek összehasonlító „elemzések” a drogokról „lejöveteli tapasztalatok”

Kutatás 4. – Bódulat-marketing A DD-k internetes árusításának sajátosságai angol és német nyelvű online áruházak oldalainak elemzése meggyőző kommunikáció (szociálpszichológia) a marketingmix 4P modellje Product (a termék) Price (az ár) Place (az értékesítés csatornája/csatornái) Promotion (promóció, vagyis az értékesítés-támogatás) vizuálisan érdekesek, figyelemfelkeltőek, vásárlásra ösztönzőek éles kontraszt a DD és a prevenciós oldalak között 15

Product – a termék A termék fizikai tulajdonságai - pl. a termék pontos azonosítása Bal oldalon az MDAI, a jobb oldalon az 5IAI „termék-adatlapja” forrás: sr-lab.co.uk Forrás: sr-lab.co.uk - a letöltés dátuma: 2011. február 15.

Product – a termék A termék fizikai tulajdonságai - pl. a termék „hivatalos” azonosítása Forrás: research-drugs.com A letöltés dátuma: 2011. február 15. 17

Product – a termék Források: youtube.com/watch?v=R2s-sjM3_U8&feature=player_embedded http://www.ravegardener.org/benzo-fury-6apb-c-77.html A letöltés időpontja: 2010 . február 16.

Product – a termék Márka-azonosítást szolgáló csomagolás („márka-védjegy”) Forrás: research-drugs.com – a letöltés dátuma: 2011. ferbuár 15.

Product – a termék Kapcsolódó szolgáltatások (példák) Vásárolt áru visszavétele/cseréje Forrás: benzo-fury.me.uk – a letöltés dátuma: 2011. február 17. Forrás: polatzoheadshop.co.uk – a letöltés dátuma: 2011. február 17. 20

Product – a termék Kapcsolódó szolgáltatások (példák) Szállítás (feltételek, gyorsaság) Forrás: discofoodstore.co.uk – a letöltés dátuma: 2011. február 17. 21

Price – az ár (nagykereskedelem) Nagykereskedelmi árak http://www.alibaba.com/product/uk112012635-111436810-101777692/Genuine_6_APB_Benzo_Fury_Powder_Capsules.html 22

Price – az ár (kiskereskedelem) Kiskereskedelmi árak szórása (pl.) 100mg: £2.50 200mg: £25.00 400mg: £48.00 600mg: £72.00 800mg: £96.00 1g: £115.00 1x100mg: £10.00 2x100mg: £19.50 3x100mg: £28.50 4x100mg: £38.00 1g: £95.00 2g: £185.00 3g: £275.00 5g: £450.00 http://www.buyresearchchemicals.co.uk http://vip-legals.com 23

Price – az ár Árak, árkedvezmények Alkalomhoz kötött akciók - pl. Valentin napi akció (50% kedvezmény) Forrás: weedwholesale.de A letöltés dátuma: 2011. ferbuár 17. 24

Price – az ár Árak, árkedvezmények Akciók – „szezonális jellegű kiárusítások”, „minden héten új akció” stb. Forrás: purechemicals.co.uk – a letöltés dátuma: 2011. február 17. 25

Place – értékesítési csatorna Az értékesítési helyek megkülönböztetése 1. Az értékesítési helyek (honlapok) stílusa - példák Forrás: stim-city.com A letöltés dátuma: 2011. február 15.

Place – értékesítési csatorna Az értékesítési helyek megkülönböztetése 3. Az értékesítési helyek (honlapok) stílusa - példák Forrás: polatzoheadshop.co.uk – letöltés dátuma: 2011. január 26. Forrás: amsterdam-shop.cz – letöltés dátuma: 2011. február 11. 27

Place – értékesítési csatorna Az értékesítési helyek megkülönböztetése 5. Az értékesítési helyek (honlapok) stílusa - példák Forrás: ravegardener.org – letöltés dátuma: 2011. február 15. Forrás: benzofury.net – letöltés dátuma: 2011. február 15. 28

Place - értékesítési csatorna Az értékesítési helyek megkülönböztetése 6. „Legitimációs célú” információk Hivatalos díler Adófizető kereskedő Forrás: wehguy.com - a letöltés dátuma: 2011. február 18. 29

Promotion – értékesítés-ösztönzés Reklámozás (pl.): keresőkön fizetett hirdetés pl. árkereső szolgáltatásokat nyújtó oldalakon pl. youtube-on elhelyezett reklám-videók akciók stb. Web-kettes megoldások (közönségkapcsolat): pl. facebook, twitter stb. a „push”-technológiák alkalmazása (pl. RSS stb.) „közvéleménykutatás” online kérdőívvel Speciális kommunikációs lehetőségek kiaknázása: pl. fogyasztók egymás közötti kommunikációjának felhasználása (pl. GYIK készítése) valós idejű kommunikáció lehetősége interneten stb. (pl. skype) 30

Promotion – értékesítés-ösztönzés Reklámozás - keresőkön fizetett hirdetések

Promotion – értékesítés-ösztönzés Reklámozás termék- vagy árkereső oldalakon A „benzo fury” - a legjobb árak LED-tévék - a legjobb árak 32

Promotion – értékesítés-ösztönzés Video-reklám a youtube-on - Ethcatinone Forrás: youtube.com/watch?v=ZuveIuEQmwE&feature=related (Az értékesítési hely: bongbastic.com) A letöltés dátuma: 2011. február 16. 33

Promotion – értékesítés-ösztönzés Speciális kommunikációs lehetőségek kiaknázása Valósidejű kommunikáció - pl. „ügyfélszolgálat” (LiveZilla - Convert visitors to customers - with LiveZilla!) (Forrás: benzoshop.co.uk - a letöltés dátuma: 2011 február 17.) (Forrás: officialbenzofury.co.uk - a letöltés dátuma: 2011. február 17.) 34

Promotion – értékesítés-ösztönzés Speciális kommunikációs lehetőségek kiaknázása Valósidejű kommunikáció - skype Bal oldali kép forrása: research-drugs.com – letöltés dátuma: 2011. február 17. Jobb oldali kép forrása: researchchemicals4u.com – a letöltés dátuma: 2011. február 17. 35

Promotion – értékesítés-ösztönzés A nyelvi korlátok áttörése Példa: futurelabs.eu Hat nyelven érhető el Bódulat - marketing 36

Promotion – értékesítés-ösztönzés Egyszerű és biztonságos fizetési módszerek Forrás: qualitychemical.co.uk – letöltés dátuma: 2011. február 17. Forrás: benzo-fury.co.uk – a letöltés dátuma: 2011. február 17. Sokféle valuta elfogadása 37

Franchise – rendszerépítés - Speciális aspektus - Magyarországot is érintő példán keresztül Amsterdam-shop.cz - a letöltés dátuma: 2011. február 11. Amsterdam-shop.eu - a letöltés dátuma: 2011. február 11. 38