“Európai szövetség a depresszió ellen” (European Alliance Against Depression, EAAD) Többszintű akcióprogram a depresszió és az öngyilkossági magatartás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

MUNKAHELYI MENTÁLHIGIÉNÉ BIZTOSITÁSA PSZICHOLÓGIAI ESZKÖZÖKKEL A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSBAN DOLGOZÓK SZÁMÁRA Krekó Kata klinikai szakpszichológus Fővárosi Önkormányzat.
A munkanélküliség lehetséges egészségügyi hatásai
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Hit és egészség Kopp Mária, Székely András, Skrabski Árpád
“Európai szövetség a depresszió ellen” (European Alliance Against Depression, EAAD) Többszintű akcióprogram a depresszió és az öngyilkossági magatartás.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
“Európai szövetség a depresszió ellen” (European Alliance Against Depression, EAAD) ÖSSZEFOGÁS A DEPRESSZIÓ ELLEN kötet bemutatása Kopp Mária
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Szociális munka a börtönben
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Pszichoszociális tényezők: depresszió és szorongás
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Az életminőség mérése Kelemen Rita
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
A vallásosság szerepe a lelki egészség megőrzésében Többszintű akcióprogram a depresszió és az öngyilkosság megelőzésére- mi lehet a lelkészek szerepe?
EDUVITAL- Tudományos Újságírók Klubja 2012.november 26. Összetartó közösség, egészségesebb ember Dávid Beáta, PhD.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális munka az onkológiában
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
Az életminőség kutatás jelentősége a globalizálódó társadalomban
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Gyermekkori depresszió
Rokszin Mónika Pszichológus
MOTIVÁCIÓ.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
A gyermekek egészségének társadalmi összefüggései.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
A magyar népesség életminősége az ezredfordulón
A LELKI éS A TESTI EGÉSZSÉG ÖSSZEFÜGGÉSEI A MAGYAR TÁRSADALOMBAN
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
A munkahelyi stressz hatása az egészségre
A lelki egészség védelme az iskolában
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
EAAD Szolnokon Dr. Bagi Mária.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
Életminőség.
2007: Szent Erzsébet éve- esélyegyenlőség (empowerment) éve
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A társadalmi kohézió, a társadalmi tőke jelentősége az oktatásban Dr. Skrabski Árpád.
Kopp Mária, Skrabski Árpád április 27.
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Speciális gyermekvédelem
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Egészségesek a roma nők?
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
Boldogság- egészség- betegség Kopp Mária május 27.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A diszfunkcionálisan működő család
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

“Európai szövetség a depresszió ellen” (European Alliance Against Depression, EAAD) Többszintű akcióprogram a depresszió és az öngyilkossági magatartás ellen Kopp Mária, Székely András www.depressziostop.hu

“Nürnbergi szövetség a depresszió ellen” A németországi vizsgálatok eredményei szerint az öngyilkossági magatartás szignifikáns mértékben - több mint 20%-kal – csökkent a nürnbergi régióban és az öngyilkossággal, depresszióval kapcsolatos attitűdök jelentősen változtak.

Fő cél a depresszió és az öngyilkossági veszélyeztetettség felismerése, a depresszióval kapcsolatos tájékoztatás, a helyi szakemberek együttműködésének erősítése, a rászorulók megfelelő ellátásának felmérése és segítése www.depressziostop.hu www.magtud.sote.hu 2005. tavaszán kapcsolódtunk be

A program fő szervezője Németország, Magyarországon kívül még: Portugália, Anglia, Észtország, Belgium, Ausztria, Finnország, Franciaország, Görögország, Izland, Skócia, Szlovénia, Spanyolország és Olaszország vesz részt

Miért Kiskunhalas és környéke? Magyarországi összehasonlításban igen magas öngyilkossági arányok Igen jól felkészült szakemberek Cél: helyi védőháló kiépítése, a külön-külön dolgozó szakemberek közötti együttműködés létrehozása Hosszú távú tervezés!

Bács-Kiskun megye kistérségei

A lakosság 7,6%-a szenved súlyos depressziós tünetektől, 13,4 % tekinthető depressziós betegnek, a 2005-os utankovetes szerint 18 % közel minden harmadik embernek vannak az életminőséget rontó depressziós tünetei

Oktató anyagok lefordítása, adaptálása: videó anyagok ( páciensek és hozzátartozók számára), oktatási csomagok pszichiáterek, háziorvosok, pszichológusok, pedagógusok, lelkészek, védőnők, geriátriai szakemberek és más segítő foglalkozásúak számára, (Purebl György, Buza Domonkos, Hajnal Ágnes) szűrőeszközök battéria összeállítása a depressziós tünetegyüttes, öngyilkossági magatartás, attitűdök vizsgálatára (Susánszky Éva) anyagok a nyilvános kampányhoz, (Németh Erzsébet) irányelvek a tömegkommunikációs eszközök számára, az öngyilkosságokról szóló tájékoztatásról, Mozireklám

Helyi hálózatépítés: Több alkalommal egész napos továbbképzések, különböző szakemberek részvételével Attitűdkérdőív felvétele Folyamatos média és társadalmi kommunikációs kampány A nehézségek, akadályok felmérése Gyermekkori depresszió kötet megjelentetése a Fejlesztő Pedagógiában (Szerk:Schmied Zsuzsa) pedagógusok részére

A megelőzés alapvető szintje: a 20 évnél fiatalabb magyar lakosság lelki, magatartási zavarai és azok szociális és pszichológiai háttere

Látlelet: „Kísérleti állattá" váltunk egy világméretű laboratóriumban, ahol a játékszabályokat a gazdasági, fogyasztói érdekek mozgatják és nem az ember alapvető érdekei- ez az emberiség pusztulásához vezethet (Római Klub előrejelzések) különösen nagy veszély a manipulálható fogyasztó fiatalok tömegtermelése a fejlődés központjában az emberi psziché erősségeinek, az önazonosságnak a támogatása kellene álljon

Mi kellene legyen az alapvető célkitűzés: "Céljaink elérését nem mérhetjük bankszámlánk nagyságával, csak az emberek életminőségének javulásával." Johnson elnök 1964 A fejlődés célja nem a mindenáron való gazdasági növekedés, hanem az önálló döntésekre, alkotásra, együttműködésre képes emberi személyiség A pedagógusok szerepe a legfontosabb- megelőzés jelentősége! A pedagógusok munkahelyi stresszének csökkentése- Európai direktíva 2001-ben

Az életminőség pszichológiai alapja: az élet alapvető célja az „eudaimonia” Aristoteles- önazonosság, ki vagyok, hová tartozom? A pozitív életminőség – boldogság - nem állapotot jelent, amit az ember birtokolhat, nem is élményt, hanem aktivitást Az emberi létezés alapvető célja az ember emberi funkcióinak, az erényeknek lehető legteljesebb gyakorlása-ez a boldogság lényege Értelmes élet, az élet értelmének keresése- önelfogadás, életcélok, pozitív személyközi kapcsolatok ez az egészséggel kapcsolatos életminőséggel is igen szoros kapcsolatban van

A pozitív pszichológia jelentősége: megalapozói Martin Seligman, Csikszentmihályi Mihály Cél: az emberi psziché erősségeinek feltérképezése, Családi harmónia-bizalom, együttműködés Társadalmi harmónia- társadalmi tőke

Életminőség: pozitív és negatív érzelmek megfelelő aránya: A pozitív érzelmi állapot nem azonos a negatív érzelmi állapot hiányával- mindkettő hiánya betegség a negatív érzelmi állapot beszűkíti a gondolkozást, csak az adott helyzet elkerülésére koncentrál- ezért könnyen manipulálható a pozitív érzelmek növelik az ember aktivitási repertoárját, érdeklődését, nyitottságát, a negatív érzelmekre is szükség van, de legalább 3:1 arányban több pozitív érzelmet kell átélnünk ahhoz, hogy életminőségünk pozitív legyen

Elkötelezettség Bevonódás, elkötelezettség, „ihlet”, „flow” Csikszentmihályi Mihály Munka, alkotás – biztonság, kontroll, társas támogatás, pihenés-munka egyensúlya gyerekeknek is szükséges az aktív kikapcsolódás, játék!

A pozitív érzelmek jelentősége: A játék fontossága- kreativitás, életcélok, az unalom hiánya! Grastyán Endre MTA székfoglalója: a játék alapvető jelentősége az agy, a személyiség fejlődésében

Maslow szükséglethierarchiája Az önmegvalósítás szükséglete Az elismerés iránti szükséglet (önbecsülés, elismerés, status) Szociális szükségletek (valahová tartozás, szeretet) A biztonság iránti szükséglet (biztonság, védelem) Fiziológiai szükségletek (éhség, szomjúság)

Ösztönös késztetések szintje: szükségletek hierarchiája- ön és fajfenntartás, biztonság igény fontos motivációs alap a testi-lelki egyensúly fenntartására veszélyeztetése alapvető szorongást vált ki, különösen negatív érzelmi állapotban Fogyasztói társadalom: szélsőséges hajszolása: Huxley:Szép új világ szóma boldogsága „fools paradise”, ostobák paradicsoma, drog, valóságshow „Szóma ha mondom, segít a gondon, már egy köbcenti, helyrebiccenti” – totális „lelki” diktatúra lehetősége: alkohol, drog, játékszenvedély!

Fejlődéstani alapok: A gyermek lelki fejlődéséhez alapvető az önálló játék! képessége Leggyakoribb problémák: folyamatosan foglalkoztatják a gyereket, versenyistállók, felvételi az óvodába is Az egy szem gyerek folyamatosan foglalkoztatja a családot- nagycsalád védő szerepe

Túl ingerszegény vagy épp túl ingergazdag környezet: korábban a falu, a közösség alapvető szerepe a jó-rossz dimenziók kialakításában, jutalom, büntetés nevelő szerepe Ma- TV, videó, elektromos játékok – azt hiszi, hogy társaságban van, nincs visszajelzés Személyiségzavarok gyakorivá válása, frusztráció tűrő képesség lecsökkenése- fiatalkori öngyilkossági kísérletek háttere

Szorongó, túlterhelt szülők A minták alapvető szerepe- kompetens anya, apa mintája Felszabadult együttlét hiánya- örömképesség nem alakul ki Adás, kölcsönösség szerepe-

Iskolai túlterheltség, örömmel végzett tevékenység hiánya: Fegyelmezetlen gyerek: debilzáló szorongás kialakítása, vagy deviáns csoporthoz sodródás Roma (cigány) fiatalok esetében különösen fontos az önértékelés kialakítása- otthoni hátrányok miatt eleve lemaradás

A társas támogatás paradox jelensége fiatalkorban Kortárs csoport rendkívüli fontossága- drog, dohányzás, alkohol gyakran a csoporthoz tartozás miatt fontos- több társas támogatás a kortársaktól (Pikó Bettina) Kortárs segítők!

Módszertan A Hungarostudy felmérések a magyar népességet életkor, nem, régiók és településnagyság szerint képviselték 18 év felett 1988: 20.902 személy 1995: 12.463 személy 2002: 12.640 személy 2005: követéses vizsgálat Több mint 120 kérdéscsoport Szociális-gazdasági jellemzők, demográfiai, életmód, pszichológiai életminőség mutatók, Szükségletek, elégedettség, életesemények Egészséggel kapcsolatos életminőség jellemzői

Módszerek Kérdőíves vizsgálat 117 kérdéscsoport (kb. 300 kérdés) Egészségi adatok, betegségek, bio-pszicho-szociális háttértényezők 2002-ben 12634 (5654 férfi, 6980 nő) személy, otthoni interjú A kérdezőbiztosi feladatot a Védőnői Szolgálat munkatársai végezték

HUNGAROSTUDY 2002 felmérés kérdőívei Kérdőívek: Életminőség és egészségi indikátorok: -WHO életminőség kérdőív -egészségi állapot jellemzői Mentális egészség mutatói: Életcélok-unalom hiánya ·    Beck Depresszió Skála, Type D- negatív érzelmek, gátoltság, mint személyiségvonás ·    HAS szorongás skála Vitális kimerültség Életmód és stressz: ·    dohányzás ·    alkohol ·    drog ·    munka és kapcsolati stressz      ·    életesemények szükségletek   További pszichoszociális faktorok: ·      reménytelenség élet értelme ·      ellenségesség anómia (értékválság) ·      társadalmi tőke megbirkózás ·      társas támogatás ·     impulzivitás ·    elégedettség ·     vallásosság Társadalmi-gazdasági jellemzők ·     demográfiai jellemzők ·   társadalmi-gazdasági helyzet    viszonylagos lemaradás mutatói

Az unalom és a lelki zavarok összefüggései a 35 évesnél fiatalabb népesség körében Hungarostudy 2002 12.640 személy, akik a magyar 18 évesnél idősebb népességet életkor, nem és terület szerint képviselik

Az unalom igen szorosan összefügg 35 éves kor alatt: A reménytelenséggel, A depresszióval, negatív érzelmi állapottal ellenségességgel, cinizmussal, rivalizálással (a társadalmi tőke- bizalom hiányával) Anómiával, értékválsággal, szabálysértő magatartással Az élet értelmének hiányával Alacsony kooperativitással Rosszabb egészségi állapottal, életminőséggel

Az unalom összefügg: A gyermekkori családi élet rosszabb minősítésével Állami gondozással Több televízió nézéssel (ok vagy okozat?)

Az unalom és a magatartási zavarok összefüggései: Több öngyilkossági gondolat és kísérlet Magasabb alkohol abúzus gyakoriság Gyakoribb drogfogyasztás

Protektív pszichológiai és életmód tényezők: Adaptív megbirkózás: problémamegoldás, kreativitás, segítség kérés Egészségvédő magatartás, pl. sport Vallásgyakorlás Vallás fontossága –közös értékek, közösség, hosszú távú célok Társadalmi tőke, Közösségi hatékonyság, szomszédsági háló Kooperativitás Tolerancia Társas támogatás Megbízhatóság

Veszélyeztető pszichológiai és életmód tényezők: Anómia- értékvesztés, hosszú távú tervezés képtelensége- Andorka Rudolf Nem adaptív megbirkózás: Dohányzás, kóros alkoholfogyasztás, drog, elhízás Ellenségesség, bizalom hiánya, versengés Diszfunkcionális attitűdök- pl. túlzott teljesítményigény, perfekcionizmus Krónikus stressz: Iskolai stressz :biztonság, kontroll, társas támogatás hiánya, túlterheltség Életesemények: veszteség, anyagi gondok (27 féle)

Pedagógusok veszélyeztetettsége: Kiégés (Salavecz Gyöngyvér cikke) Jutalom - erőfeszítés arány rossz Alacsony társas támogatás

Kérdőívek, vizsgálati módszerek:

Pszichológiai életminőség mutatók: Beck Depresszió skála: Hogyan érezte magát az elmúlt időszakban? Válaszoljon az alábbiak szerint: 0. egyáltalán nem jellemzõ 1. alig jellemzõ 2. Jellemzõ 3. teljesen jellemzõ Minden érdeklődésemet elvesztettem mások iránt Semmiben sem tudok dönteni többé Több órával korábban ébredek, mint szoktam, és nem tudok újra elaludni Túlságosan fáradt vagyok, hogy bármit is csináljak Annyira aggódom testi-fizikai panaszok miatt, hogy másra nem tudok gondolni Semmilyen munkát nem vagyok képes ellátni Úgy látom, hogy a jövőm reménytelen és a helyzetem nem fog változni Mindennel elégedetlen vagy közömbös vagyok Állandóan hibáztatom magam

WHO jól-lét kérdőív: Az elmúlt két hét során érezte-e magát: 1. Vidámnak és jókedvûnek 2. Nyugodtnak és ellazultnak 3. Aktívnak és élénknek 4. Ébredéskor frissnek és kipihentnek 5. A napjai tele voltak érdekes dolgokkal Soha 1. Néha 2. Az idõnek kevesebb mint felében 3. Az idõnek több mint felében 4. Az idõ legnagyobb részében 5. Mindig

A negatív életminőség és az önazonosság faktorai: K. Komplexus Önazonosság Ellenségesség ,76 -,15 Anómia ,75 -,17 Szociális bizalmatlanság ,73 Versengés ,61 Depresszió ,57 -,17 Iskolában töltött évek -,36 ,23 Jövedelem -,25 ,14 Koherencia-élet értelme -,21 ,71 Probléma orientált megbirkózás ,65 Megvalósít valamit ,57 Segítség barátoktól, ismerősöktől -,23 ,47 Együttműködés -,25 ,40 Közösségi hatékonyság -,15 ,40 Segítség családtagoktól -,17 ,32 Vallásgyakorlás ,21

Társadalmi-gazdasági helyzet: Iskolázottság, szülők iskolázottsága- az életminőség alapvető meghatározója, Saját és családi jövedelem, Viszonylagos anyagi helyzet megítélése, Anyagi helyzet romlása, javulása Gépkocsi, személyi számítógép, ingatlan Lakóhelyi környezet Munkahelyi környezet Etnikai hovatartozás

Pszichológiai életminőség kérdőívek a Hungarostudy 2002-ben: WHO jól-lét kérdőív A Beck Depresszió skála Reménytelenség Szorongás Vitális kimerültség Önbizalom, hatékonyság, kompetencia (self-efficacy) Élet értelme, koherencia érzés (sense of coherence) Unalom (az életcélok hiánya) Negatív hangulat Magatartási gátlás

Egészséggel kapcsolatos életminőség kérdőívek a Hungarostudy 2002-ben: az egészségi állapot önbecslése, munkaképesség csökkenés, a fájdalmakkal kapcsolatos korlátozottság, 22 féle megbetegedés szerint: munkaképtelen napok, gyógyszerfogyasztás, betegség teher index

Elégedettség, szükségletek, attitűdök: Anyagi helyzettel Munkával, Lakással, környékkel Személyes kapcsolatokkal háziorvosi ellátással járóbeteg szakrendeléssel kórházi ellátással az egészségbiztosítás által nyújtott ellátással a társadalombiztosítás által nyújtott nyugdíj ellátással