Stratégiai tervezés, cél és küldetés, üzleti modell

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Állóeszköz-gazdálkodás
Advertisements

A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A tervezés mint menedzsment funkció
A stratégiai tervezés módszertana
Új szolgáltatások bevezetése, térítéses szolgáltatások
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Vállalatfinanszírozás
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
Becker Pál - Turner Anna – Varsányi Judit - Virág Miklós
Horváth Miklós Magyar Logisztikai Klaszter
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A vállalkozások környezete
Hogyan válhatnak a cégértékek a teljesítmény katalizátorává? A Cegos üzleti reggelije március 3.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A külső környezet elemzése
Családi vállalkozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
MNB Növekedési Hitelprogram 2.0 Sebők Orsolya Főszerkesztő
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Egyéni döntések a szervezetben
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
, Gödri István Vállalati versenyképesség A Folyamatos jobbítás kultúrája 2008 június 27 Eger.
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Kérdések a második zh-hoz
Minőségdíjak.
Tanuló szervezet.
Termelésmenedzsment Production Management
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Munkavédelem és controlling
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
A MARKETING FOLYAMATA.
Zsembery Levente vezérigazgató
Munkaerőbiztosítás II. TOBORZÁS
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Minőségbiztosítási ismeretek
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Külpiacra lépés az Európai Unióban – Gyurácz Németh Iván.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Vállalkozásmenedzsment I.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 1 Stratégiai menedzsment Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, a stratégiai elemzés első szakasza ( A prezentációban.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan dr. Sz abó G ábor Cs aba
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 1. előadás
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Vállalati terv bemutató
Üzleti terv bemutatása
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Cégnév Üzleti terv.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

Stratégiai tervezés, cél és küldetés, üzleti modell

Miért jó ha egy cégnek van stratégiája? A stratégia a jövőalkotás eszköze, a jövő építésének a feltétele. A stratégia gondolkodási mód, melynek megléte jövőorientáltságot érzékeltet. Előnyök: A hosszú távú célok irányt mutatnak, prioritásokat tartalmaznak a mindennapi döntések meghozatalához Segít eloszlatni a vállalat működésével kapcsolatos bizonytalanságot,megkönnyíti, hogy a vezetők a figyelmet a legfontosabb területekre összpontosítsák Koordináló szerepet tölt be azzal, hogy egy irányba húzza az erőfeszítéseket Összehasonlítási és mérési eszköz, mellyel folyamatosan értékelhető, hogy a meghozott döntések a stratégiai célok megvalósítását szolgálják-e A változások, eltérések miatt szükségessé váló változtatásokat könnyebb időben elindítani

Alapkérdések Miért sikeresebbek adott cégek, mint a többiek? Hogyan tehetünk egy adott céget sikeresebbé? Gazdasági megközelítés: elsősorban a stratégiai tervezés folyamatát tekintették elsődlegesnek és a sikeres stratégiák kialakítását az iparági verseny szereplőiből kiindulva határozták meg.

Korunk jellemzői

Aktív és passzív stratégia Attól függően, hogy a cég vezetői milyen szemlélettel irányítják, illetve végzik a stratégiai tervezési munkát, hogy milyen tudással és képességekkel rendelkeznek, illetve hogy mennyire veszik igénybe munkatársaik ötleteit és változtatási javaslatait, a cég stratégiája passzív vagy aktív lesz. Aktív stratégiáról akkor beszélünk, ha a cég nem követi a változásokat, hanem azok elébe megy. Nem a környezeti változások kényszerítő hatására lép, hanem sokkal korábban, még akkor, amikor a környezeti változások előnyeit kihasználhatja vagy hátrányait elkerülheti. Aktív, kezdeményező magatartásra elsősorban a kreatív szemléletű stratégiával rendelkező cégek képesek.

Stratégiai tervezés és vezetés fogalma A stratégia segít a környezethez való illeszkedésben és alkalmazkodásban. A stratégia alapvető hatást gyakorol az erőforrások elosztására. Meghatározza, hogy a szervezetek a rendelkezésükre álló erőforrásokat hogyan és mire használják fel. A stratégiában kifejezésre jutnak a szervezet és az azt alkotó egyének érdekei, vágyai, törekvései. A stratégia egy szervezet hosszú távon követett tevékenységi iránya, viselkedésmódja, amely a versenytársakkal szembeni előny létrehozására / megőrzésére szolgál, a szervezet rendelkezésére álló erőforrásoknak a környezet változásaihoz illeszkedő megfelelő felosztását írja elő, és a fogyasztók igényeit kielégítő termékek piacra vitele útján segíti beteljesíteni a szervezet érdekeltjeinek elvárásait.

Stratégiai vezetési folyamat

Stratégia alkotás

Alapkérdések Kik a fogyasztók, milyen elvárásaik vannak és miként viselkednek a szervezet által szolgált egyének és csoportok? - egyén, hallgató, beteg, lakosság, Mi a termék? - termék bármi lehet, ami fogyasztói igényt elégít ki és valaki hajlandó érte fizetni és előállítójának költséget/ráfordítást jelent Milyen üzletben tevékenykedik az adott szervezet? – kit kíván kiszolgálni a vállalat; milyen igényt elégít ki; milyen módon és eszközökkel elégíti ki a fogyasztót

A vállalat célja -> misszió és küldetés Misszió - Mi a küldetése a vállalatnak? - Miért csinálom azt a vállalkozást??? - Milyen vállalati értékei vannak? - Milyen viselkedési normát kíván követni? A vállalat létezésének célja, működésének elvei és értékei - elkötelezettséget teremtenek a szervezet tagjai számára - általában nem kapcsolódnak a konkrét időtávhoz - más elnevezések: küldetés, krédó (hitvallás), törekvéseink, filozófia

Vízió - Milyen jövőbeni állapotot akarunk elérni? - Milyen alapvető képességekkel rendelkezik? - Milyen tevékenységekkel akar foglalkozni? A szervezet kívánatos jövőbeni állapota. Vannak kiindulópontok, de nem nélkülözhetik a vállalati adottságokat, környezeti feltételeket.

Misszió és vízió előnyei Premisszák Különböző külső tényezőkre és adottságokra vonatkozó rögzített feltételezések, elvárások A stratégiai tervezésnél használt premisszák: - iparági kilátások - kereslet alakulása a vállalat termékei iránt - GDP és életszínvonal alakulása - politikai helyzet, stabilitás, működési területen - infláció alakulása - adórendszer alakulása Ezeket általában megveszik ksh-tól, stb-től, de lehet rákeresni nyilvánosan elérhető adatokra is...

Üzleti modell Bevétel: azt kell kitalálni, miből lesz bevétele a vállalkozásnak Kiadás: mik lesznek a kiadások: miért, mennyit, mikor kell költeni? Mennyi haszon lesz ebből? Mennyi pénzre van ehhez szükség? Mikorra jön a pénz vissza? = Mennyi pénzre van szükség a vállalkozáshoz?

Bevételi és kiadási oldal Bevétel - > Ki fizetne, miért és mennyit hajlandóság Kiadás -> Mennyi pénzre van szükség a vállalkozáshoz? mik lesznek a kiadások: miért, mennyit, mikor kell költeni? „szoftverfejlesztőnek a szoftverért” irodafenntartás munkaerő bérköltségei adók jogi procedúra, szabadalmi lekötés, biztosítás, stb...

Mennyi haszon lesz ebből? Mikor? Mekkora lesz? Mikortól? Idő, volumen? Amikor változó ktg. + állandó ktg. = Árbevétel <-- fedezeti pont Nem mindegy, mikor érem el az operatív fedezetet, amitől kezdve már bevétel > kiadás! Mikorra termeli meg a vállalkozás nyeresége a vállalkozásba befektetett tőkét? Ez a megtérülési idő Bevétel - Kiadás = Nyereség ==> TŐKEIGÉNY

Az üzleti modell 9 stratégiai kérdése 1. Milyen különlegességgel rendelkezünk? 2. Mennyire újdonság a termékünk/szolgáltatásunk, meddig várhatunk a bevezetésével? Piaci rést keressünk, ahol még nem volt vállalkozás... Kik a korai követők, kései követők? 3. Milyen területen jelenthetünk újdonságot? Mennyire új a termék? Meglévő piac régi termék vagy új piaci, új termék? 4. Milyen piacot akarunk megcélozni? helyi, regionális, országos, határon átívelő, globális piacok 5. Milyen a növekedési potenciállal számolhatunk? Mi a lehetőség ablaka? „Vagy kicsi leszel, vagy nagy, vagy x...” 6. Milyen ár-érték tartományra koncentrálunk? Alsó szegmens, vagy felső? 7. Milyen árképzést alkalmazzunk? ktg-, verseny-, piaci ár 8. Milyen a minőség? Mekkora a ktg.? Szűk vagy tág a piac? 9. B2B v. B2C?

Mennyi pénzre van szükség egy vállalkozáshoz 1. Induló ktg.ek 2. Működési ktg.ek 3. Személyes ktg.ek és kiadások 4. Biztonsági tartalék (3-6 hónapra szóló tartalék. Vagy legyen valaki, aki ezt kölcsönbe adja)