A Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás helyzete és jövője Magyarországon Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető Közvetlen Fenntartású Intézmények Főosztálya Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság
A szolgáltatás lényegi áttekintése Kik vehetik igénybe? Milyen feltételekkel? Egyedül élő ellátott->krízishelyzetek Azonnali helyszínre érkezés-bizalom
Múltbeli áttekintés 1994 Magyar Máltai Szeretetszolgálat-első központ 2004-ig pályázati lehetőség->közel 70 központ 2003-Önkormányzati alapfeladat, normatív állami finanszírozás Nem kötelező önkormányzati feladat 2013. VII.01-állami feladattá vált
Állami feladattá válás célkitűzései Egységes szolgáltatás létrehozása Gazdaságosabb működés megteremtése Modern műszaki eszközpark létrehozása Térítési díjak egységesítése, egyszerűsítése Hozzáférés biztosítás minden rászorulónak
Állami feladattá válás célkitűzései Országos szintű összehangolás „Fehér foltok” felszámolása Valós szükségletek kielégítése
Fejlesztési probléma Legalább 10 féle rendszer alakult ki és működik->nehezíti a központosítást A gondozottak száma folyamatosan nő
A fejlesztés indokoltsága Műszaki fejlődés-> megkönnyítik a felügyeletre, gondozásra szoruló idősek életét Csökkentik a terheket Javítják a szolgáltatás biztonságát
Feladat ellátás módja -> Feladat ellátási szerződés Eszközbérlettel Saját tulajdonú rendszerrel
Szakterület elemzése Tárgyi feltételek a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetében Személyi feltételek a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetében
Elvárások a feladatellátással szemben A rendszer globális hálózaton távfelügyeleti, vagy automata diszpécserközponttal történhet Gondozói készülékek Gondozottaknál lévő készülékek Szoftver Riasztás folyamatának rögzítése
Feladatellátás bemutatása SzGyF-EMMI->jogszabályi kritériumokat figyelembe véve létrehoz egy működő rendszert Szervezeti rendszer kialakítása Megyei Kirendeltségek feladatinak meghatározása Szakmai körzetek kijelölése
Kötelező tevékenységek Segélyhívás továbbításához, kezeléséhez szükséges műszaki rendszer működtetése Szakmai központ/ok működtetése legalább 40 kihelyezett készülékkel és legalább két szociális gondozó készenléti rendszerben való foglalkoztatásával Segélyhívás okául szolgáló probléma megoldása érdekében szükséges azonnali intézkedések megtétele Az ellátott személy segélyhívása esetén az ügyeletes gondozónak a helyszínen történő 30 percen belüli megjelenése
Javaslat Saját rendszer kialakításának fontossága Globális rendszer összefoglalása A rendszer típusai/előnyei Vakriasztások Helyszínen történő megjelenés
A Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás és az SzGyF kapcsolata Mérföldkő->2013.VII.01 -a Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás biztosítása állami feladattá vált NRSZH adatai alapján történő szerződéskötés
Az ellátás lehetséges módjai Szociális szolgáltatást nyújtó szolgáltató intézmény fenntartásával, vagy szolgáltatót, intézményt működtető fenntartón keresztül SzGyF-en keresztül-saját intézménnyel, saját dolgozókkal látja el a feladatot
2013 II. félévére SzGyF feladat ellátási szerződést kötött 192 db Fenntartóval Ebből kevesebb, mint 10 %, aki 2014-ben nem tudja vállalni a feltételeket
Jövőbeli céljaink Senkit nem hagyunk magára Aki számára nem tudják biztosítani az ellátást, ott is találunk megoldást Az ellátás minőségének megtartása/jobbá tétele Az idősek biztonságérzetének megerősítése Az ellátás teljes körű kiterjesztése a legkisebb településekre is
Köszönöm a figyelmet.