Serdülőkor.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sportszocializáció.
Advertisements

Felnőttkor.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Csoport munka.
„Régi jó földből – új erős hajtások”. Miért jelentkezek az SZMT Elnöki poziciójára? - Elvira •Mert nagyon sokat kaptam ettől a közösségtől, Tőletek és.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
A nevelés stílusa.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Szociális tanuláselmélet
Gyermekkori depresszió
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A pszichológiai fejlődés
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
A család szerepe, jellemzői
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Egyéni döntések a szervezetben
Kultúra és Szocializáció
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Tanuló szervezet.
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Nevelés és nevelői attitűdök
Quality Human Management
A kriminálpszichológia
Csoport, egyszemélyes csoport, család
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Mindennapi veszteségeink
Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Speciális gyermekvédelem
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
„Fontos vagy, kérlek vigyázz magadra” Az emlő önvizsgálat fontosságának tudatosítása kamaszkorban Kónya Ilona Klinikai szakpszichológus.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A szocializáció folyamata
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Előadás másolata:

Serdülőkor

Biológiai és szociális fejlődés

Serdülőkori elméletek Klasszikus elméletek: Jean-Jacques Rousseau: - a serdülőkornak 3 jellemzője van: - a biológiai érés következtében fokozott labilitás és érzelmi konfliktus néhány szempontból a serdülőkor megismétli (rekapitulálja) a gyerek néhány korábbi fejlődési szakaszait a biológiai és szociális változásokat pszichológiai változások kísérik Stanley Hall: a serdülőkort fokozott érzelmi állapot, stressz, izgalmak iránti rajongás jellemzi a gyerekkor utáni újjászületés időszaka a rekapituláció nála nem a gyerek életet, hanem a faj korábbi fejlődési állomásait ismétli az iskoláskor a történelmi fejlődés ősi időszakának felel meg a serdülőkor a legmagasabb rendű emberi képességek kialakulásának az időszaka, amely az emberi fejlődés alapja

Serdülőkori elméletek Modern elméletek: Arnold Gesell (biológiai megközelítés): - a környezeti hatások fontosak, de alapvetően nem befolyásolják a fejlődés alapvető szintjét egyetért Hall-al, hogy a fejlődés megismétli az emberi faj fejlődéstörténetét a biológiai tényezők határozzák meg a pszichológiai működéseket Sigmund Freud (biológiai megközelítés): a szociális tényezők is fontosak, de az ember elsődleges célja, hogy beteljesítse a biológiai parancsot (szaporodás, reprodukció elméletében a serdülőkor a genitális szakasz -> a szexuális viselkedés az érintkezés fő mozgatórugója a serdülőkor érzelmi viharai az id, az ego és a szuperego harcait tükrözik a nemi érés újraéleszti a primitív ösztönöket, növeli az id hatalmát, ezzel felborul az iskoláskorban elért pszichológiai egyensúly a serdülőkori fejlődés legfontosabb célja ennek az egyensúlynak a helyreállítása

Serdülőkori elméletek Bandura (környezeti tanulási megközelítés): a serdülő fiúk agresszivitása a környezeti megerősítések következménye pl: apa bíztatása, hogy álljon ki magáért a korábbi életkorokra jellemző tanulási elvek a serdülőkorra is jellemzőek elveti, hogy a serdülőkor különálló fejlődési szakasz lenne, illetve, hogy több stressz és feszültség lenne serdülőkorban, mint felnőttkorban Univerzális konstruktivista megközelítés: Jean Piaget serdülőkorban a konkrét műveleti szintről a formális műveleti szintre lépünk elkezdünk előre tervezni és rendszeresebben gondolkodni Erik Erikson: - serdülőkorban meg kell tanulni bánni a szexuális késztetésekkel, illetve eleget kell tenni a társadalmi követelményeknek ennek a két folyamatnak az integrálásának az eredménye az identitás kialakulása nem tekinti a serdülőkort a fejlődés végső állomásának, szerinte a fejlődés egész életen át tart

Pubertás Serdülőkorban a növekedés hirtelen felgyorsul (testsúly testmagasság) és átalakul a testalkat) pl: lányoknál mellek növekedése, csípő kikerekedése, fiúknál kiszélesedik a váll, izmosabbá válik a nyak Pubertás = nemi érés (biológiailag érett, szaporodásra alkalmas egyedek kialakulása) A pubertás átlagosan 4 évig tart A kialakult elsődleges nemi szervek funkcionális (részt vesznek a szaporodásban: pete, herék) éretté válnak és kialakulnak a másodlagos nemi jellegek (anatómai, élettani jellegzetességek, amik külsőleg is megkülönböztetik a két nemet pl: testszőrzet, mellek, arcszőrzet)

Pubertás A késői és korai érés következményei:a a korábban érő fiúk pszichológiailag és szociálisan és érettebbek, kevesebbet kell küzdeniük a társas pozíciókért, gyakran ők lesznek a vezetők Preskin szerint komorabbak, néha nyugtalanabbak, kevésbé nyitottak, a nemi éréskor kevésbé aktívak a lányoknál a korai érés társadalmi preztizst jelent jobban felfigyelnek rájuk a fiúk, hamarabb lesz párkapcsolatuk, nagyobb a szexuális tapasztalatuk, gyakoribb a nem kívánt terhesség

Társas élet szerveződése Egyre több időt töltenek a kortársakkal és kevesebbet a szülőkkel (szülőkkel szembeni érzelmi távolságtartás és fokozott önállóság) Kortársakkal való kapcsolat jellemzői: - már nemcsak azonos neműekkel alakul ki barátság, hanem vegyes csoportok jönnek létre - a közeli barátok még jobban hasonlítanak egymásra, mint iskoláskorban - megváltozik a barátság alapja, 12-13 éves korban már a közös érdeklődési kör, hasonló értékek, attitűdök, lojalitás, az intimitás válik fontossá az ilyen barátok megértőbbek, nagyobb támogatást nyújtanak lányoknál az intim, feltárulkozó, meghitt beszélgetések segítik: feltárják a problémákat és az esetleges megoldásokat felfedezik saját magukat és az identitásukat felkutatják a szexualitást és az ezzel kapcsolatos érzéseiket

Társas élet szerveződése James Coleman: - a vezető rétegbe való bekerülés egyik legfontosabb tényezője a jó személyiség - fiúknál -> jó hírnév, sportteljesítmény, jó ruhák, jó külső, jó osztályzatok -lányoknál -> jó külső, jó ruhák, jó hírnév Hollingshead, August: a barátságot és a klikkeket hasonló társadalmi és gazdasági hátterű társak alkotják Az intim barátság, a klikk és a banda ugyanannak a szociális folyamatnak az egyes lépcsőfokai: barátság -> az egyén a társakhoz kapcsolódik klikk -> a barátok azonos neműek csoportjává alakulnak banda -> azonos nemű baráti kapcsolatok heteroszexuális csoportokká alakulnak barátság/párkapcsolat/házasság -> bandán belüli egymásra találás, szerelem

Társas élet szerveződése Szülőkkel való kapcsolat: - vannak területek, ahol barátok és vannak, ahol a szülők befolyása nagyobb pl: a szülőkkel egyetértés van a morális kérdésekben, de eltérhet a vélemény az öltözködési stílus, a hajhosszúság vagy az alvásidőt illetőleg az apával való interakció eltér az anyával való interakciótól az apa képviseli a tekintélyt, aki kitűzi a hosszú távú célokat, személyes ügyekbe csak speciális ügyekbe vonják be az anyával való interakció sokkal személyesebb, célja a tanácskérés vagy megerősítés az érzelmeket vagy benyomásokat illetően sokkal bizalmasabb a kapcsolat az anyával, mint az apával minőségileg eltér a szülőkkel és a barátokkal töltött idő a szülőkkel inkább étkezés, vásárlás, otthoni munka, a barátokkal pihenés, szórakozás, játék a serdülőkor elején a kortársak nyomására való fogékonyság nő, aztán csökken inkább engednek a proszociális befolyásolásnak, mint a rossznak

Serdülőkor pszichológiai fejleményei

Gondolkodás Daniel Keating (1980) a serdülők gondolkodásának 5 jellemzője: lehetőségekről való gondolkodás alternatív lehetőségeket is megfontolnak már, nemcsak azt, ami az adott pillanatban az érzékszervekkel érzékelhető előre gondolkodás pl: nyári szünet tervezése hipotézisek használata a gondolkodásban pl: elmenjen-e buliba XY-al, mi lesz… gondolkodásról való gondolkodás módszeresebben, részletesebben átgondolják a nézőpontjaikat megszokás korlátait meghaladó gondolkodás újragondolják, hogy mit gondoljanak a vallás, erkölcs, politika, társas viszonyokról

Gondolkodás Piaget elméletében a serdülőkor a formális műveleti szakasz (12-19 év) - újfajta gondolkodás kialakulása, logikai struktúrába illeszkedik - egy probléma megoldásánál kipróbálnak minden lehetséges kombinációt - új logikai, matematikai szabályok elsajátítása a hétköznapi problémákról - elvont elveket alkalmaznak a politikáról, törvényekről való gondolkodásban a törvényeknek már nemcsak büntető, hanem a jótékonyoldalát is felismerik Siegler szerint a serdülőknek azért jobb a problémamegoldó képessége, mert nagyobb megbízhatósággal alkalmazzák a szabályokat, nem azért, mert egy minőségileg újfajta gondolkodás alakul ki Morális gondolkodás: - a férfiak és a nők különböző erkölcsi kritériumokat alkalmaznak - a férfiak inkább az egyéni jogokra összpontosítanak, a nők a másokért viselt felelősségre

Identitás integrációja A serdülőkor a stabil felnőtt személyiség kialakulásának az ideje - elkezdenek többet figyelni önmagukra, elkezdik fitogtatni a saját tulajdonságaikat ( a lányok alacsonyabbra értékelik önmagukat, mint a fiúk) - a legnépszerűbbek a külső és a társai általi elfogadottság alapján kerülnek ki - a serdülőkor végén az évek során kialakult különböző, egymásnak ellentmondó énképet kell integrálni -> indentitáskrízis - felnőtté válás két alapfolyamata: - identitáskrízis megoldása - nemi identitás megszilárdítása

Identitás integrációja Erikson -> a serdülőkor legfontosabb feladata az identitásképzés serdülőkorban a korábbi megoldott fejlődési krízisek újbóli feldolgozása a feladat 4 korábbi fejlődési krízis van: bizalom megalapozása autonómia megalapozása (döntések meghozatala önállóan) kezdeményezés igénye (nagyravágyó álmok megvalósítása) teljesítmény igénye (célok önálló kijelölése, saját munkáért vállalt felelősség) az identitásképzés folyamata függ: hogyan ítélnek meg másokat mások hogyan ítélik meg őket miként vélekednek mások ítéleteiről mennyire veszik figyelembe a kulturális, társadalmi kategóriákat, amikor másokról ítélkeznek

Identitás integrációja James Marcia -> identitásképzéssel való megküzdés 4 folyamata: - elért identitás - meghozták a döntéseiket, törekednek céljaik elérésére „Végiggondoltam és úgy döntöttem, hogy..” - korai zárás - elköteleződnek egy döntés mellett, de nem mentek át identitáskrízisen, nem szervezték át a szemlyiségüket, hanem átvették a szüleik identitásmintázatát „Azért szavazok erre a pártra, mert a szüleim is” - moratórium - éppen átélik az identitáskrízist „Bizonytalan vagyok, hogy melyik pártra szavazzak” - diffúz identitás - sok identitást kipróbálnak, de egyik mellett sem köteleződnek el „Évekkel ezelőtt feladtam, hogy a politikával foglalkozzam” A család a legalkalmasabb arra, hogy elősegítése az identitás elérését, mert biztonságos, támogató, de bátorítja a serdülőt az identitáskeresésre

Identitásképzés különbségei Nemi különbségek: - a fiúk energiája kifelé irányul,a vezetés, a környezet feletti uralom megszerzése - a lányok energiája befelé, a kapcsolatok elmélyítésére Kisebbségi csoportok: afro-amerikaiknál gyakori, hogy identitásválságot élnek át az etnikai identitásukkal kapcsolatban ebben az esetben vagy eltávolodnak az adott csoporttól és elfogadják a többségi véleményt vagy elfordulnak a többségi véleménytől és erősen azonosulnak a saját csoportjukkal Kulturális különbségek: nyugati kultúrák -> független önmeghatározások (független énkép, egyediség, egyéni célok elérése, saját gondolatok, érzések kifejezése keleti kultúrák -> függő önmeghatározások (mások/csoportnak megfelelni, csoportcélok követése)