10. A direkt marketing fogalma, kialakulásának okai, fejlődésének jellemzői
A direkt marketing fogalma „Olyan interaktív marketingrendszer, amely egy vagy több reklámeszközt felhasználva bárhol mérhető reakciót és/vagy üzletkötést eredményez” (DM Association) Jellegzetességei: • interaktivitás párbeszéd lehetősége • mérhetőség azonnali visszacsatolás • pontos célzás személyre szóló üzenet • nem látható stratégia piaci versenyelőny
A hagyományos és direkt marketing különbségei - Tömegekhez szól, kommunikáció személytelen - Közvetlenül a vevőt éri el - Mintavételből származó adatokra építhetünk - Minden részletre kiterjedő adatbázis - Helyettesítő tényezők a hatékonyság méréséhez (reklám-hatásvizsgálat, vásárlási szándék felmérése) - Hatása közvetlenül mérhető - Elemzés szegmensekre vonatkozóan - Elemezés személyekre vagy vállalatokra - A stratégia jobban felismerhető - A stratégia kevésbé látható
A direkt marketing besorolása Kiskereskedelem típusai 1. Bolti kiskereskedelem 2. Bolt nélküli kiskereskedelem direkt marketing közvetlen értékesítés automaták 3. Kiskereskedelmi szervezetek
A direkt marketing elterjedésének okai Vállalatok oldaláról : piacok részekre esése, széttöredezése túl sok egymáshoz hasonló termék (túl sok kampány) média piac hatalmas kínálata (hatásfok csökken) elektronikus kommunikáció fejlődése (kereskedelem forradalmasítása)
Fogyasztók oldaláról: individualizálódó társadalmak (a vásárló szeretné, ha egyénként kezelnék) az életmódban bekövetkezett változások idő-, és pénzmegtakarítás
A direkt marketing eszközei Telefon Rádió- és televízióadás, elektronikus eszközök - közvetlen rendelés TV-ből rádióból - videotex Újságokban megjelenő reklám Különleges nyomtatott reklámeszközök - postai válaszlevelezőlap - befűzött anyag - befújt anyag
Reklámok más küldeményhez csatolva Direct Mail Katalógus Internet E-mail Online szolgáltatások Telefax SMS
A direkt marketing gátjai a bolti vásárlás során több információ, több érzékszerven keresztül a távvásárlás nem csökkenti annyira a vásárló bizonytalanságát pszichikai tényező: sokak számára kedvtelés a vásárlás
A direkt marketing az integrált marketingkommunikáció szerves része! Fontos megjegyezni A direkt marketing az integrált marketingkommunikáció szerves része!