Ügyfélérték-növelés innovatív marketingmegoldásokkal

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Az agrár- és élelmiszeripar az Internet kapujában Előadó: Varga István avagy: az Internet a kapuk előtt.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Kvantitatív módszerek
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Első az egyenlők között – Key Account Management Összeállította: Kelemen György MAN Roland Magyarország Kft.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Versenyelemzés 8.fejezet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Árpolitika a turizmusban
A projektmenedzsment fogalma
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Logisztika 6.előadás.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A környezeti számvitel és könyvvizsgálat korlátai, lehetőségei és követelményei Dr. Pál Tibor.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
VEZETŐI SZÁMVITEL © – A STRATÉGIAI MÓDSZEREK INTEGRÁLT MEGVALÓSÍTÁSÁRA – dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r hetőség:
Pénz 1. szakasz 2. szakasz 3. szakasz 4. szakasz 5. szakasz
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Termelésmenedzsment Production Management
Controlling a gyakorlatban
Vizsga feladatok (Minta)
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Készletgazdálkodás és logisztika
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Nemzeti Technológiai Platform a
Az árképzés szempontjai
Vállalkozásmenedzsment I.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Kooperáció lehetősége és szükségszerűsége B2B-piacokon a kis- és középvállalkozásoknál Dr. Piskóti István Miskolci Egyetem Marketing Intézet.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Ügyfélérték-ügyfélelégedettség mérés és növelés Prof. Dr. Piskóti István Miskolci Egyetem Marketing és Turizmus Intézet MARKETINGMENEDZSMENT - 4. előadás.
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
A kápia paprika lehetőségei az export piacokon
VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK
Üzleti terv bemutatása
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Üzleti terv bemutatása
Cégnév Üzleti terv.
Előadás másolata:

Ügyfélérték-növelés innovatív marketingmegoldásokkal Dr. Piskóti István Miskolci Egyetem Marketing Intézet Magyar Tudományos Akadémia Marketingtudományi Bizottság Konferenciája 2007. November 13.

Az előadás felépítése Az ügyfél-érték dimenziói és mérési módszere - modellje Erőforrás-orientált elméleti megközelítés adaptációja a vevőérték-menedzsment modellbe Ügyfél-értéknövelés típusai és eszközei -marketing

Vevőérték-egyensúly -marketing Vevő Eladó Motiváció-mozgatóerő: Vevőérték -Vevőnettóhaszon (a vevő által elismert, elfogadott érték) Vevőérték (a vevő értéke az eladó számára) Vevő Motiváció-mozgatóerő: jólét elérése, elégedettség Eladó Motiváció-mozgatóerő: piaci-üzleti siker, a kitűzött konkrét célok elérése Cornelsen 2000.294.o. Vevőérték-körforgás alapján) -marketing

-marketing Versenyelőny-építés Nyereség és Piacrészesedés Potenciál-különbség Pozíció Folyamat-különbség Költség-különbség Nyereség és Piacrészesedés Pozíció-befolyás …. különbség Program-különbség Nettohaszon-különbség Előnyök oka, alapja Előnyök típusa Előnyök hatása (Plinke-Kleinaltenkamp 200) -marketing

Vevőérték-modell kritériumai Eladói-vevői perspektíva Értékelés kiterjedtsége (egyes, vevőcsoport, szegmens, ügyfélkör) Értékelés módszerei (egy-több dimenzió, mennyiségi-minőségi, monetáris-nem monetáris) Időhorizont (egy-több periódus, statikus-dinamikus, tényleges-prognosztikus) -marketing

Kapcsolat- és értékalapú vevőmenedzsment KÜLSŐ BEFOLYÁSOLÓ FELTÉTELEK Pl. Technológiai, ágazati, gazdasági-, gazdaságpolitikai, szabályozási, környezeti, társadalmi tényezők - Piaci verseny dinamizmusa - Piaci tényezők komplexitása, Piaci pozíciók és struktúra, Vevőelvárások heterogenitása - Vevő változás-szeretete, keresése - Alternatívák száma - Vevők kényelem-szeretete, A vevő árbevételi potenciálja, Vevő teljesítmény-igénye - Árelfogadási készség, Piaci környezet, szereplők pozíciója, versenytársak magatartása vevőközelség Piac, t.-p. vevői magatartás, vélemény kutatása - vásárlás, mennyiség, - újravásárlás, - kapcsolat tartóssága, - információcsere, - kooperáció, - referencia, - stb. Vevőszelekció Piaci, szervezeti célok elérése– eredmény-siker Az egyes vevő értéke vevőelégedettség Szegmensek Jelenlegi és potenciális vevők potenciális vevő érték-becslése Vevőkötődés, lojalitás Új vevő szerzési program Költség-tényezők Marketing-m. program Vevőkör és a nyújtott vevőérték optimalizálása teljesítmény és interakciós programmal A PROGRAM BEFOLYÁSOLÓ BELSŐ KULCSELEMEI Pl. A teljesítmény individualitása, A teljesítmény heterogenitása, komplexitása, Piaci pozíciók, alkuerő, Partnerváltási korlátok állítása, Szerződéses kötődés nyújtása, A kínált teljesítmény funkcionális összekapcsoltsága, Vevő-infomációs rendszer, Munkatársi minőség, Kínálat minősége, árképzés, vevőszelekció, új vevő szerzési és lojalitási program,

Hibák a ügyfél-menedzsmentben Hiba a vevő-szerzésben (rossz vevők, szelektív-sikerorientált akvizíció, folyamat, ) Hiba a vevőérték-generálásban (ügyfélpotenciál kihasználatlansága piaci- és erőforrás oldalon ) Hiba az ügyfél-interakcióban (nem kellő figyelem, hiányzó elemzések, panaszmenedzsment, ) (Jenkinson 1997. alapján) -marketing

Felhasználó-fogyasztó Az ügyfél Patner Prosumer Információ-forrás Felhasználó-fogyasztó Vásárló Meyer/Blümenhuber 1997.64.o. továbbfejlesztése -marketing

Értéknövelő vevő …… -marketing PIACPOTENCIÁL ERŐFORRÁSPOTENCIÁL BEVÉTEL-POTENCIÁL      PIACPOTENCIÁL FEJLŐDÉSI POTENCIÁL LOJALITÁS-POTENCIÁL CROSS.BUYING POTENCIÁL INFORMÁCIÓS POTENCIÁL ERŐFORRÁSPOTENCIÁL KOOPERÁCIÓS POTENCIÁL REFERENCIA POTENCIÁL SZINERGIA POTENCIÁL St.Galleni-modell -marketing

Mennyit ér, hogyan hasonlítható össze a vevő? A monetáris megközelítésben: pénzt (Howell-Sonay 1990.) Szélesebb megközelítésben: nem konkrét értékben határozható meg. (Eggert 2006.,Cornelsen 2000) Konkrét, összehasonlítható értékben is meghatározható. (Miskolci-modell - Piskóti 2006.) -marketing

A modell alapján számítható vevőérték A vevőérték súlyozott összegként jelenik meg. Vc = Σ Ci*Ti  A számításban a vállalkozás célrendszere az egyes kritériumok közötti fontossági súlyok meghatározója. Természetesen egyes rendkívüli piaci helyzetek, s ebből eredő célok elérésének követelménye nem tesz lehetővé ilyen „konszolidált” vevő-érték rangsor elkészítését, s erre épülő marketing-stratégia, s célzott eszközrendszer alkalmazását.  Az egyes szituációk pl. innovációs kényszer, avagy stagnáló piaci helyzet, likviditási gondok stb. olyan prioritásokat képeznek, amikor egy-egy tényező abszolút meghatározóvá válhat, s azon vevők megnyerését, megtartását teszi legértékesebbé, amelyek ezen elvárásoknak a legjobban megfelelnek. -marketing

A Miskolci-Modell egy konkrét alkalmazása   VEVŐÉRTÉKELÉS Súlytényező Érték (1-5) I. PIACPOTENCIÁL 0,6 I.1. Bevételben való részarány (ABC elemzés) 0,2 I.2. Forgalom fejlődése (elmúlt évek tendenciája) 0,03 I.3. Vevő piaci pozíciója (szerepe, súlya saját piacán) I.4. Jövőre vonatkozó bevételnövekedési várakozás 0,04 I.5. Rendelési gyakoriság (kiszámíthatóság, tervezhetőség) I.6. Versenypozíciónk a vevőnél I.7. A vevő váltási lehetősége I.8. Lojalitás potenciál (mennyire elkötelezett) I.9. Keresztértékesítési hatás (más termék értékesítésére) 0,05 I.10. Vevőgondozási ráfordítás (költségarányok) I.11. Fedezeti részarányok (ABC elemzés) 0,15 I.12. Fizetési morál II. ERŐFORRÁSPOTENCIÁL 0,4 II.1. Kooperációs potenciál (együttműködési készség) II.2. Innovációs potenciál (fejlesztési együttműködés) II.3. Információs potenciál (piaci, szakmai jellegű adatok) 0,1 II.4. Referenciapotenciál (mások befolyásolása) II.5. Kapacitás-kihasználtság súlya II.6. Gyártási folyamatra gyakorolt hatás (idő, egyediség) III. ÖSSZÉRTÉK 1 A Miskolci-Modell egy konkrét alkalmazása

A komplex modell következménye A komplex vevőértékelés áthelyezi a vevőérték-növelést az erőforráspotenciál-növelés oldalára, elsősorban a b2b piacokon. Az erőforrásalapú (Resource Based View), s erre épülő kompetencia-marketing elméleti megközelítés magyarázóereje fontossá válik. -marketing

Erőforrás-orientált vállalatvezetés Környezeti befolyások Növekvő intranszparencia, szervezési feladat Stratégiai logika Menedzsment stratégia Ingatlan vagyon Bejövő külső erőforrások Ingó vagyon Folyamatok Termékek Versenytárs Piacok Piaci információk -marketing (Sanchez-Heene 1997. 17.o.)

Erőforrások, kompetenciák és transzferük Teljesítmény- program Erőforrások Vevő Kompetencia-transzfer Eladó kompetenciái Külső tényezők átvitele Környezet -marketing

Magkompetenciákra épülő teljesítmény-program végtermékek SÜE 1 SÜE 2 SÜE 3 SÜE 4 Magtermék 2 Magtermék 1 Magkompetencia 1 Magkompetencia 2 Magkompetencia 3 Magkompetencia 4 (Forrás: Prahalad-Hamel 1990. 81. oldal alapján) -marketing

A vevőérték-növelés típusai Értéknövelés szituációi - céljai Szintenként Tranzakció Kapcsolat Hálózat szintjén Dimenziónként piaci potenciálért, monetáris Erőforrás-potenciálért Előny jellegéért Monetáris Nem monetáris előnyökért Időtávonként Rövid távon Hosszabb távon Értéknövelés eszközei Szelektív ügyfél-akvizíció Ügyfél váltási korlátainak növelésével Kínálat fejlesztésével Interakció-kapcsolat fejlesztésével (ezen belül a kooperáció/együttműködés területeinek növelésével – kapcsolatfejlesztéssel…) -marketing

-marketing Interakciós eszközök - ösztönzés Teljesítmény-elégedettség növelése Váltási korlátok felépítése Közös fejlesztés - együttműködés az innováció terén (laterális marketing) „Közös” termelés – szolgáltatás Költség-optimalizálás az ügyfél-információkra épülően Individuális kínálat Minőségi sztenderdek alkalmazása Szolgáltatás-sztenderdek alkalmazása Kiegészítő – ügyfélnél nyújtott szolgáltatások Sajátos termékdesign Teljesítménygarancia feltételek Individuális műszaki megoldások, sztenderdek kialakítása Értéknövelő szolgáltatások Vevőorientált telephelyválasztás Kooperációs szerződések Ügyfél-kártya Árgaranciák Rabatt és bonusz-rendszer Közös piaci fellépés – értékesítés Elégedettségfüggő árképzés Árdifferenciálás Eseménymarketing Vevőklub Árukapcsolás Direct Mail - Online-marketing Vevő-újság Pénzügyi kondíciók Proaktív vevőkontaktus Telemarketing Ügyfélkártya-kedvezmények Ügyfélszolgálati szám Panaszkezelés Egyedi információszolgáltatás Vevőfórum Személyes kommunikáció - KAM Vevő-specifikus kommunikációs csatornák kiépítése Internetes megjelenés, játék Online rendelés Bérleti rendszerek Nyereményjáték Katalógus-eladás Vertikális marketing rendszer Céglátogatás Közvetlen szállítás Köszöntések, gratulációk -marketing