A HULLADÉKOKRÓL
Hulladék? Szemét?
Hulladék vagy szemét? Hulladék: az emberi tevékenység során termelődő (termelés, fogyasztás), keletkezési helyén se nem hasznosítható, se nem értékesíthető anyag. Másodnyersanyag Közelítsünk a természetes körfolyamatokhoz!
Hulladékok csoportosítása Halmazállapot szerint: - szilárd - folyékony - gáz Keletkezés helye szerint: - termelési (ipari, mezőgazdasági) - települési (háztartási, intézményi) Veszélyesség szerint: - veszélyes (közvetlen veszélyt jelentenek a környezetre) - nem veszélyes
Magyarországon, 1 év alatt… 80 millió t/év – szilárd hulladék 75 millió t/év – termelési 5 millió t/év – települési 400 kg/fő/év – 1991 óta folyamatos növekedés + minőségi változás …3 Gellért-hegynyi szemét keletkezik !
HÁZTARTÁSI HULLADÉKOK ÖSSZETÉTELE
HULLADÉKGAZDÁLKODÁS PRIORITÁSI SORRENDJE 1. MEGELŐZÉS 2. ÚJRAHASZNÁLAT 3. ÚJRAHASZNOSÍTÁS 4. ÁRTALMATLANÍTÁS (égetés, lerakás)
Környezettudatos vásárlás
Termék-csomagolás ár %-os megoszlása
Figyeljünk oda a csomagolásra! Egyutas/eldobó rendszerek: azonnal a szemétbe kerülnek, így rengeteg energia, nyersanyag, pénz megy veszendőbe, ráadásul a környezetet is terheli. Gyártóik semmi felelősséget nem vállalnak az általuk létrehozott hulladékért
Figyeljünk oda a csomagolásra! Többutas rendszerek: nincs hulladéktermelődés, ami jó a környezetnek, a vásárlónak, de nem jó a multiknak. Tipikus példa a visszaváltható üveg: 40-60-szor újratölthető, majd anyagában hasznosítható újra.
Ártalmatlanítás Települési szilárd hulladék gyűjtési aránya 85%, ebből: 3%-a újrahasznosítás, 8%-a égetés, 89%-a lerakás, 15% illegális lerakás.
MŰANYAG Nyersanyaga a kőolaj, ami véges energiaforrásunk Gyártásához sok káros adalékanyagot használnak Égetve rákkeltő, légutakat, idegrendszert, belső szerveket károsító anyagok keletkeznek Évszázadokig sem bomlik le Visszaváltós változata 6-10-szer újratölthető! Háttér: műanyagfalkonok
MŰANYAG – sárga fedél Anyagfajta Szelektíven gyűjthető Nem gyűjthető szelektíven MŰANYAG - ásványvizes és üdítős PET palackok (LAPÍTVA!) - elöblített tejfölös és joghurtos poharak, - műanyag zacskók, reklámtáskák műanyag fóliák, - PP és HDPE jelzésű kozmetikai szeres flakonok - hungarocell - italos karton - vegyszeres, zsíros flakonok, - fogkefe, - műanyag játékok, - videó-, és magnókazetta, CD/DVD lemez
Csomagolóanyag típusok: PAPÍR Nyersanyagigény: 1 tonna papír-2-3,5 tonna fa Földünk évente Görögországnyi erdőterületet veszítélőhelyek megszűnése, vízforgalom, szénkörforgás, albedó változása, sivatagosodás, talajerózió Energiafogyasztás: a világ energiafelhasználásának 4%-áért felel a papíripar Vízfelhasználás, vízszennyezés Takarékoskodj a papírral! Háttérnek újságpapír
PAPÍR – kék fedél Anyagfajta Szelektíven gyűjthető Nem gyűjthető szelektíven - újságpapír, - kartondobozok összehajtva, - tiszta csomagolópapírok, - irodai papírhulladékok, telefonkönyv, - szórólapok és reklámkiadványok - zsíros, szennyezett papírok, műanyag borító, - indigó, faxpapír - használt egészségügyi papírok - pelenka
Visszaváltható ÜVEG 40-60-szor újratölthető Nem kell mindig újat gyártani Nem keletkezik minden alkalommal szemét Töltsük újra, váltsuk vissza! Betétdíjas rendelet körüli hajcihő Tiszta kvarchomok+szóda, őrölt mészkő, márványliszt v. mészmárga, adalékanyagok, szén+20-30 % üvegcserép. Háttérnak üvegek
Üveg – zöld fedél Anyagfajta Szelektíven gyűjthető Nem gyűjthető szelektíven FEHÉR ÜVEG - befőttes üvegek, - ásványvizes üvegpalackok, röviditalok üvegpalackjai - ablaküveg, - tükör, - villanykörte, - hőálló üvegtál, - szemüveg, - neoncső, - orvosságos üvegek SZÍNES ÜVEG - borosüvegek, sörösüvegek - porcelán, - kerámia, - orvosságos üvegek
ALUMÍNIUM doboz A bauxit bányászata súlyosan környezetkárosító 1 tonna Alu / 4-5 tonna bauxit / 2-3 tonna vörösiszap 1 alu-dobozhoz 1,2kWh áram 500 millió db/év 40-50 Ft
FÉM – szürke fedél Anyagfajta Szelektíven gyűjthető Nem gyűjthető szelektíven FÉM - alumínium italdobozok, - alufólia, - fém konzervdobozok, - fém zárókupakok - ételmaradékkal szennyezett konzervdoboz
KOMBIDOBOZ 5% fém-10% műanyag-85% papír Rétegei nem szétválaszthatók Gyártásuk energiaigényes, vízszennyező Szép, színes szemét 1,6 milliárd db/év
Figyeljünk oda a csomagolásra! Kerüljük az egyutast, azaz NE VEGYÜNK: Fémdobozos italt, Eldobós PET palackos üdítőt, ásványvizet, Előre kicsomagolt felvágottat, gyümölcsöt, sajtot, Kombi-dobozos csomagolású árut, Feleslegesen nylonzacskót, Egyszer használatos tárgyakat! Keressük a többutast, azaz VÁLASSZUK A: Visszaváltható üveget vagy műanyagot, A legkevesebb csomagolásút, A pultnál kimérős felvágottat, sajtot, A piacon árult, bio zöldséget-gyümölcsöt, Tartósított helyett frisset, Tartós, javítható dolgokat!
A szelektív gyűjtés folyamata A hulladék keletkezése az iskola területe Hulladék lerakó helyek a Kommunális hulladék úgy mint eddig, osztálytermekben, folyosókon Szelektíven gyűjtött hulladékok közül papír és műanyag minden szinten két helyen, a kollégiumban szintenként egy helyen Fém és üveg gyűjtési helye az iskolában büfé előtti folyosón, a kollégiumban a földszinten Veszélyes hulladékok egy fajtája – elemek, telefon akkumulátorok a fémek mellett, illetve egyéb az iskolai veszélyes hulladéktárolóban
Feladat minden pedagógus számára: Minden osztályfőnök bemutatja a prezentációt az osztálya számára, megbeszéli a tennivalókat. Minden alkalommal felszedeti a szemetet órákon, órák előtt és óra után osztálytermekben és folyosókon, a megfelelő helyre dobatja a hulladékot a diákokkal. Ellenőrzi az osztályában a szelektív hulladékgyűjtés megvalósulását.
Feladat minden pedagógus számára: Egy hónap után közösen értékeli az osztályával a kialakított és kialakult szokásokat, rendszereket. Ha szükséges a változtatás, javaslatokat fogalmaz meg a fejlesztés érdekében. Személyes példamutatással motiválja a diákokat a környezettudatos magatartásra.
Irodák, tanári A kukák kijelölése a szelektív gyűjtésnek megfelelően, a kijelölés szerinti gyűjtés. A napközben megtelt edények kiürítése a folyosókon lévő kukákba. A folyosókon lévő szelektív edények napi ellenőrzése és ürítése a takarítók feladata. Eredmény csökken a szemétszállítási díj, kevésbé szennyezzük környezetünket, fejlesztjük a környezettudatos gondolkodásunkat.