Desztinációmarketing. Miért-mikor van szükség rá?  Krónikus válság (pl. BAZ)  Akut válság (pl. Pécs)  Ingadozó válság (pl. Székesfehérvár)  Egészségesen.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
2. előadás.
A turizmus rendszer környezete
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A fogyasztói magatartás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A külső környezet elemzése
Stratégiai tervezés.
Közönségkapcsolatok (PR)
Településmarketing Értékaudit.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
Településmarketing Imázsaudit (folytatás). 2 Dunning-Norman-féle kutatás Tényezősorrend: 1. város- / régióimázs 2. helyi kulturális, 3. nyelvi, 4. kényelmi.
Kompetenciamarketing Stratégiai tervezés folyamata
Természeti erőforrások védelme
Dr. Csapó János Egyetemi tanársegéd PTE-TTK-FI Turizmus Tanszék
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Egyéni döntések a szervezetben
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Egészségturizmus fogalma
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Kérdések a második zh-hoz
Sponsorare necesse est
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
KAMPÁNYTERVEZÉS ALAPJAI – mit gondoljunk végig, mielőtt hirdetni kezdünk?
Turizmus gazdaságtan 3..
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
A deviancia értelmezési kerete
Foglalkoztatás-politika
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Ember és környezetének viszonya
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
1 Business marketing. 2 3 kevesebb, de nagyobb vevő szoros eladó-vevő kapcsolat származtatott kereslet rugalmatlan kereslet ingadozó kereslet versenytárgyalás.
1 Globalizáció és lokalizáció a tér és a hely átértékelődő szerepe Gazdaságföldrajz I. Dr. Bernek Ágnes 2008.
Desztináció-marketing
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A külső környezet elemzése
LEADER, Identitás, Sport
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Európai Uniós ismeretek
Kultúra és kommunikáció
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Desztinációmarketing

Miért-mikor van szükség rá?  Krónikus válság (pl. BAZ)  Akut válság (pl. Pécs)  Ingadozó válság (pl. Székesfehérvár)  Egészségesen fejlődő helyek (pl. Isztanbul, Prága)  Kivételezett város (pl. Párizs, Firenze, Bécs, London) Mindíg!!!!!!

Miért jön létre marketing- tevékenység az adott helyen?  Technológiai változások (pl. telekommunikációs forradalom)  Globális verseny fokozódása (pl.: vállalatok kivonulása/MALÉV)  Kormányzati beavatkozások (pl.:leszakadó régiók felzárkóztatása)

A hely, mint termék  Működtetni kell, nem csak „eladni”  Tartalmaz: közjavakat és magánjavakat  Komplex, heterogén, kettős (hely és imázsa), nehezen fejleszthető

Desztináció alkotóelemei  Vonzerő  Elérhetőség  Kényelmi tényezők  Hozzáférhető szolgáltatáscsomagok  Végezhető tevékenységek  Kiegészítő szolgáltatások

A helymarketing megvalósítói  Tudatos közösségi marketingesek  Tudatos egyéni marketingesek  Spontán vagy ösztönös marketing tevékenységet kifejtő emberek

Vásárlási folyamat a helymarketingben 1. Probléma felismerése 2. Információgyűjtés 3. Alternatívák értékelése 4. (racionális alapon való) döntés 5. Vásárlás utáni magatartás

A vásárlást segítő eszköz Útikönyvek –Alapinformációk –Praktikus információk (Pl.: olcsó szállás, közlekedési lehetőségek) –Speciális információk (Pl. sportolási lehetőségek, ökoturisztikai szolgáltatások, gasztronómiaai ajánlatok)

Környezetelemzés a helymarketingben Vizsgálják:  Természeti feltételek  Épített környezet  Társadalmi jellemzők  Politikai feltételek  Gazdasági feltételek  Jogi feltételek  Technológiai környezet

Versenyhelyzet-elemzés  Külső (célcsoport + konkurencia)  Belső 1.Értékelemzés (4T) 2.Imázselemzés 3.Tevékenység-elemzés (gazdaság-, vonzerő-fejlesztés, kommunikáció)

4T elemzés Т Tényezőellátottság (föld, tőke, munkaerő) Т Teljesítmények (vállalati, non-profit, önkormányzati szféra) Т Társadalmi viszonyok (rétegek, mobilitás, életvitel, anyagi helyzet, kapcsolatrendszer) Т Tradíciók (fontosak: népszokások, történelmi, termelési és nemzetiségi hagyományok)

Imázselemzések –Elsődleges (primer) vagy korábbi adatok felhasználása –Gazdasági, társadalmi, ökológiai, kulturális imázselemzés –Fontos területek, kérdések: •A terület általános helyzetének megítélése •Rendezvények, események értékelése •A hely látogatottságának motivációi •Helyiek tulajdonságai és identitástudata •Célpiacok médiahasználati szokásai •Javaslat a pozitívabb imázskialakításra

Tevékenységelemzések  Gazdaságfejlesztés (eszközök: kedvezmények, támogatások)  Turizmusfejlesztés –Településdesign fejlesztése (arculat): ált. spontán –Vonzerőfejlesztés (épített vonzerők + események) –Infrastruktúra fejlesztés –Környezet- és tájvédelmi fejlesztés (szennyezettség csökkentése) –Emberi erőforrás fejlesztés (vendégszeretet, szakmai tudás, nyelvismeret) –Kommunikációs tevékenység

Külső elemzések 1. Célcsoport elemzések 1.Kik? (helyi lakosság, turisták, stb.) 2.Mi jellemző rájuk? (pl. vásárlási döntés folyamata, magatartás) 3.Milyen véleménnyel vannak a területről?  szegmentálás

Külső elemzések 2. Konkurencia elemzés 1. kik? (hasonló adottságú helyek) 2. miben hasonlítanak/különböznek tőlünk? 3. különbség esetén minősítünk  SWOT

Termékfejlesztés a helymarketingben 5 terület: –Gazdaságfejlesztés (állami szint) –Kulturális tevékenység fejlesztése (művészet, sport, tudomány, oktatás, hagyományokhoz intézmények fejlesztése + események szervezése) –Környezetvédelem fejlesztése (városrendezés + műemlékek védelme) –Társadalmi viszonyok fejlesztése (tudás, képesség, kreativitás, együttműködési készség fejlesztése) –Közszolgáltatások fejlesztése (ügyintézés/adminisztráció egyszerűsítése)

17 Turisztikai termékfejlesztés - regionális szint - Alapelvek:  Fenntarthatóság  Tudatosság  Hatékonyság  Támogatás  Erőforrások megőrzése  Túlhasználat és pazarlás megszüntetése  Sokféleség fenntartása  Helyi lakosság és a véleményformálók informálása és bevonása a döntéshozatalba  Emberi erőforrások fejlesztése  Felelősségteljes marketing  Folyamatos kutatás és monitoring

Az imázs Az imázs hiedelmek, meggyőződések, elképzelések és benyomások összessége, amelyekkel az emberek rendelkeznek egy helyről

Az imázs Jellemzői:  képes befolyásolni a fogyasztók magatartását, vásárlási döntéseit  A hellyel kapcsolatos nagyszámú asszociáció és információ tudatunkon átszűrt, bizonyos mértékig leegyszerűsített formáját jeleníti meg  Különböző emberek egészen különböző „imázsokat” hordozhatnak ugyanazon helyről  Tudatosan befolyásolható, akár a fizikai valóság változatlansága mellett

Az imázs jellemzői  az emberben egy helyről kialakult imázs nem feltétlenül tükrözi az adott hellyel kapcsolatos attitűdjét, hozzáállását  A területi imázs fontos szerepet játszhat a beruházók telepítési döntései és a turisták úticél döntései meghozatalában  Rugalmatlan, nehezen változtatható. Alakítása hosszú távú folyamat, akár évtizedekig is eltarthat a negatív imázs megváltoztatása  Negatív eseményekre, tényezőkre hamarabb reagál, mint a pozitívra. Az imázs romlását akár egyetlen tényező is eredményezheti

Az imázs jellemzői  A település imázsára rátelepedhet a környező települések, régiók, az ország imázsa is, ezáltal jelentősen módosítva az emberekben a településről kialakított imázst = árnyékhatás  Fokozottan fennáll azoknál a fogyasztóknál, akik még nem rendelkeznek saját tapasztalattal, a konkrét településsel kapcsolatban  Kialakulása soha nem ér véget: a szerzett információk körének bővülésével a fogyasztókban létrejövő imázs folyamatosan változik, így sosem beszélhetünk végleges image-ről

Az imázs fajtái Csoportosítás:  A kialakulás módja szerint  Történetiség, időhorizont szerint  Irányultság szerint

Az imázs fajtái 1. A kialakulás módja szerint  spontán kialakult és tudatosan formált  A spontán = az imázs nem a marketingtevékenységért felelős szervezet tudatos és célirányos imázsformáló munkájának következménye, hanem véletlenszerűen kapott információk eredményeképpen alakul ki a fogyasztókban, így leggyakrabban felszínes általánosításokat szül. Az egyén tudatában élő imázsok többsége a spontán imázsok körébe tartozik.

Az imázs fajtái 2. Történetiség, időhorizont szerint  meglévő (current) imázs és kívánatos (wish) imázs  A meglévő imázs: az adott helyen bizonyos időpontban fennálló, és az azt megelőzően formálódott tudati kép  A kívánatos imázs a marketingszervezet által megfogalmazott eszménykép, célul kitűzött imázs, amely tükrözi a változás vagy változtatás irányát. Ez az imázs a szervezet által megformált, elvárt „kép

Az imázs fajtái 3. Az imázs irányultsága szerint  imázs irányulhat befelé (önimázs), illetve kifelé, az egyénen kívüli világra (tükör-imázs).  Az ön-imázs az önmagunkról hordozott képmás, amely általában a valóságtól eltérő, annál kedvezőbb pszichikai kép. Kialakulására számtalan tényező van hatással. Így például az életkorunk, nemünk, műveltségünk, szociális helyzetünk vagy a csoport-hovatartozásunk  a tükör-imázs a termékről, vállalatról, vagy valamilyen földrajzi kategóriáról annak környezetében, célpiacában kialakuló imázst jelenti

Imázs fajtái Léteznek kifejezetten a helymarketingre értelmezhető imázstípusok: Az imázs attól függően, hogy milyen földrajzi egységre vonatkozik, lehet:  országimázs  régióimázs  településimázs Célcsoport szerint  lakossági imázs  vállalkozói imázs  turista imázs

Az imázs A helyhez kötődő benyomások és a tényleges adottságok összevetése 3 különböző helyzetet eredményez: → ha az imázs kedvezőbb, mint a település adottságai, a feladat a helytermék fejlesztése és a hiányosságok diszkrét eltitkolása a kiküszöbölésükig → ha az adottságok jobbak mint az imázs, a feladat egy intenzív promóciós kampány → amennyiben a hely jó adottságokkal és ezt híven tükröző kedvező imázzsal rendelkezik legfontosabb feladat ezen helyzet fenntartása

Az imázs Egy település imázsa akkor nevezhető kedvezőnek:  ha a vállalkozások előnyben részesítik telephelyválasztáskor,  Ha rendszeresen rendeznek országos vagy akár nemzetközi konferenciát  Ha a település termékei, szolgáltatásai ismertek, nem csak a helybeliek, hanem az idegenek számára is  Ha a természetes és épített környezet vonzza a látogatókat  Ha neves személyek is gyakran fordulnak meg a településen

Imázs Irányelvek a hely imázsának tervezéséhez: –igaznak, valósághűnek, hihetőnek, egyszerűnek kell lennie –Ha egy hely túl sok fajta imázst terjeszt magáról, az zavarhoz vezethet –Vonzónak kell lennie, sugallnia kell, hogy miért is akarnak ott élni, oda látogatni, beruházni stb. az emberek – Megkülönböztethetőnek kell lennie