A feladatok alkalmazása Kaposi József

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Tibor Éva E-learning stratégiák a nyelvtanulásban – a tanuló szemével Motiváció és hatékonyság az e-learningben nyelvtanulási példákon keresztül.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„Ezt egy életen át kell játszani”
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Fontosabb fogalmak Képesség :
A feladatok alkalmazása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
A történelemtanítás általános funkciói, módszerei
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Projektmunka.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A feladatok szerepe Kaposi József.
A feladatok és a problémamegoldás
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Székely István fejlesztési tanácsadó
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Gyermekvilág régen és ma
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Matematika Kompetenciaterület
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Új tendenciák a történelem-tanításban
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

A feladatok alkalmazása Kaposi József

Általános célok  Új oktatási elvárásoknak való megfelelés  alkalmazott tudás  kompetenciafejlesztés  Új tanítási-tanulási eljárások elterjesztése  kooperativitás  projekt  Új mérési, értékelési szempontok érvényesülése  eredményesség  standardizáció

Kompetencia „Az a képességünk és hajlandóságunk, hogy a bennünk lévő tudást (ismereteket, készségeket és attitűdbeli jellemzőket) sikeres problémamegoldó cselekvéssé alakítsuk.” A „mit tudása helyett” „mit kell tudni megcsinálni”. „mit kell tudni megcsinálni”. Általános cél: A tanulás megtanulása - egész életen át tartó tanulás.

Kompetencia fejlesztés FeladatokPedagógusok FeladatokPedagógusok Életszerű nyitott problémahelyzetek Igazodás a különböző tanulási helyzetekhez Módszerek gazdag választéka

Kulcskompetenciák IsmeretszerzésProblémamegoldás Tájékozódás a térben és az időben Kritikai gondolkodás Kommunikáció

Oktatási módszerek Előadás Házi feladat Kiselőadás (tanuló) Kooperatív módszerek MagyarázatMegbeszélésSzemléltetésSzerepjátékVitaProjekt (Falus Iván nyomán)

Problémamegoldás „A problémamegoldás az egyén képessége arra, hogy kognitív eljárásokat használjon olyan reális (tudományok közötti) helyzetekben, amikor a megoldáshoz vezető út nem válik azonnal nyilvánvalóvá, és amikor a műveltségi területek vagy tantervi tartalmak, amelyek esetleg felhasználhatók, nem találhatók meg a tudomány egyetlen területén sem.” „A problémamegoldó kompetencia fejlesztésében éppen az az izgalmas, hogy nem begyakorolt feladatok, megoldások reprodukciójáról van szó. A problémamegoldás fázisait az alábbiak szerint lehet elkülöníteni:  a probléma azonosítása  a probléma megértése  a probléma reprezentációja  a probléma megoldása  az eredmények kommunikációja Ebben a vonatkozásban kiemelt jelentősége van olyan problémahelyzet megteremtésének, amely ismeretlen váratlanságával, ismeretlen elemeivel felkelti a tanulók érdeklődését, kíváncsiságát.

A feladatok  Hagyományos felfogás szerint: a tanári magyarázat kiegészítését és a tanulói tudás ellenőrzését szolgálják.  Új felfogás szerint: a tanulói tananyag- feldolgozás meghatározó eszközei, valamint a tanórák hatékonyságát (mérés) és a tanulói teljesítmények eredményességét (vizsga) mutatják.

Feladatok szerepe Feladatok szerepe „Ma már általánosan elismert tény, hogy a személyiségnek szinte egyetlen eleme sem fejleszthető a modern gazdaság és társadalom elvárásainak megfelelő szintre a tanulók tevékenységében rejlő nevelési-oktatási lehetőségek felhasználása nélkül.” (Flitner 1992; Bábosik 2004). „ Kijelenthető tehát, hogy a személyiségfejlesztő hatások egyik kiemelkedő fontosságú kerete, hordozója a feladat. ”

Feladatok fejlesztő funkciói  Normaközvetítés  Beidegző (szokásformáló) funkció  Kortársi interakciókat szabályozó irányító funkció  Készségfejlesztő funkckió  Képességfejlesztő funkció

A képességfejlesztő funkciók A képességfejlesztő funkciók  Speciális (pl. tervező, szervező, retorikai)  Általános  Intellektuális  Kommunikációs  Cselekvési  Szociális  Természetesen a feladatok funkciói között megtalálható az ismeretközvetítő funkció is, amelynek érvényesítése tények gyűjtését, elemzését, ezekből következtetések ás általánosítások megfogalmazását kívánja meg a feladatot végző tanulóktól.

Feladattípusok  Intellektuális feladatok ismeretfeldolgozógyakorlóismeretalkalmazó  Szociális feladatok kooperációskommunikatívszociomorális  Manuális feladatok manuális gyakorló manuális alkalmazó

 Alkotó feladatok szaktárgyi-tudományostervező-konstruálószervező irodalmi alkotó médiajellegű alkotó színjátszás képzőművészeti jellegű manuális alkotó zenei alkotó és előadói feladatok

A feladat az új oktatási felfogás „Rubik kockája” MinőségEredményességHatékonyságTartalmakMódszerekSzereplők

A feladatok funkciói Tananyag- feldolgozás Mérés, értékelés Fejlesztő Gyakorló Mérő Vizsga

Feladatok főbb jellemzői Fejlesztő gyakorló Mérő vizsga Szakértelem Kompetencia Műveltség Standardizáció Tevékenységek EQ IQ

A fejlesztő, gyakorló feladat mint „próbálkozás”, mint heurisztikus tanulás ProblémamegoldásModellalkotás Tájékozódás (térben, időben) Kommunikáció Társas együttműködés Érzelmi intelligencia

A mérő és vizsgafeladat, mint a tudás minőségének mérőeszköze SzakértelemKompetenciaMűveltségProblémamegoldásModellalkotásKommunikáció

A feladatok alkalmazás szerinti felosztása Fejlesztő Gyakorló Gyakorló Mérő Vizsga ÍRÁSBElISZÓBELiÍRÁSBElISZÓBELi

Munkaformák Egyéni Páros Csoportos Felelet Kiselőadás Projekt ÍRÁSBElISZÓBELiÍRÁSBElISZÓBELi

Tevékenységközpontú feladattípusok jellemzői Gyűjtés, kiválasztás, kiegészítés Probléma- felismerés, megoldás Információk, adatok azonosítása Csoportosítás, rendszerezés Megállapítások, meghatározások Célok, okok felismerése Általánosítások, magyarázatok Forráskritika Perspektívaváltás

Tanulói tevékenységek (1.)  Feladat megértése (utasítás, mondatok)  Szövegfolyamban a feladat (a probléma) megoldásához szükséges helyek azonosítása (az egész szöveg gondolatmenetének megértése, az érintett helyek lokalizálása)  A vonatkozó szöveghelyek részletes értése  Hallott és olvasott tartalom összevetése (kulcsszavak azonosítása, szöveghelyek részletes értése)  A feladat megoldása

Tanulói tevékenységek (2.)  Kérdések megértése (téma azonosítása, háttérismeret aktivizálása)  A feladat (a probléma) megoldásához szükséges szöveghelyek azonosítása (az egész szöveg gondolatmenetének megértése, az érintett helyek lokalizálása)  A szükséges szövegrészekből a szükséges információk kiszűrése  A feladat (a probléma) megoldásához szükséges információk rendezése  A feladat megoldása (szövegalkotás)

Feladattípusok- megbízhatóság  feleletválasztás, igaz / hamis, hozzárendelések  kiegészítések  rövid válasz  szövegalkotás ZÁRTNYITOTT

Az új típusú feladatok jellemzői  Funkciójuk (fejlesztés- mérés) határozza meg a szakértelemhez és a standardizációhoz való viszonyukat.  Valamilyen információforrásból (szöveg, kép, ábra stb.) indulnak ki.  Megoldásuk: Különböző szintű és formájú tanulói tevékenységeket igényel, valamint előzetesen kifejlesztett (megtanult) szakértelmet feltételez. Különböző szintű és formájú tanulói tevékenységeket igényel, valamint előzetesen kifejlesztett (megtanult) szakértelmet feltételez.

Az információforrások főbb típusai  I. Szöveges  II. Képi  III. Térkép  IV. Ábra  V. Statisztikai táblázatok  VI. Kronológia

Képi források Elsődleges:  Korabeli metszetek, festmények, képek stb.  Karikatúra, plakát, hirdetés stb.  Fényképek  Dokumentumfilm Másodlagos:  Fotó  Festmény  Színpadi látvány  Film

Térkép Elsődleges:  Korabeli térkép Másodlagos:  Politikai, katonai, gazdasági, társadalmi, etnikai térkép  Vaktérkép  Más perspektívájú vagy torzított (kinagyított vagy lekicsinyített) térkép

Ábra Másodlagos:  Folyamatábra pl. tőkés termelés kialakulása  Kormányzati struktúra pl. kiegyezés  Államszervezet vagy parlament felépítése  Társadalmi struktúra  Egyéb logikai felosztás pl. hatalommegosztás

Statisztikai táblázatok  Diagram  Grafikon  Adatsor  Táblázat Kronológia  Időbeli  Tematikus  Egyéb

Gyakoribb feladattípusok Feleletválasztás 2. Igaz-Hamis 3. Igaz-Hamis – Hiányos állításokkal 4. Információgyűjtés- és azonosítás forrás alapján 5. Szövegkiegészítés 6. Ábrakiegészítés, ábrakészítés 7. Térképkiegészítés (térképjelek, települések, magyarázó szövegek stb.) 8. Statisztikai adatok összevetése, összehasonlítása 9. Hibaazonosítás és javítás 10. Okok, célok felismerése 11. Következmények megfogalmazása 12. Magyarázatok értelmezések készítése

Gyakoribb feladattípusok 2.  Problémamegoldó  közismert témáról  ismeretlen témáról  új típusú nem szöveges forrásra épülő  Elemző  átfogó (közismert) témáról  részterületet érintő (ismeretlen) témáról  új típusú nem szöveges forrásra épülő  forráshalmozó (válogatás, lényegkiemelés)

A jó feladat jellemzői  Motivál, tanulásra ösztönöz (ld. A motiváció fajtái: érdekesség, személyesség, humor, beleélés, személyes érdekeltség, értékelés stb.).  Lényegi problémát tartalmaz = „takarékos”: megéri dolgozni vele: mind a tanárnak, mind a diáknak a megoldásra fordított er ő feszítés arányos az eredmény értékével.  Tárgyi tudást követel a megoldása.  Adekvát segítséget ad a megoldáshoz (pl.: el ő segíti a problémamegoldást: irányítja, vezeti a diákot a feladat sikeres megoldásában).

 A tanuló számára lehet ő vé teszi a feladat önálló értelmezését: mit kell tenni, mennyi id ő alatt, milyen segédeszközzel? ( forrás, térkép).  Önálló tevékenységet tesz lehet ő vé: pl.: id ő beosztás, munkatervezés.  Átlátható a struktúrája (pl.: se túl sok, se túl kevés információ – ld. A forrás hossza, mennyisége).  Megformálás: változatos, vonzó külalakú, olvasható bet ű méret, a cím megjelöli a témát, pontokban szedve tartalmazza az információt (de nem túl sokban), szignálszavakat kiemelve tartalmaz: rajzold le, számold ki/meg.