A fotográfia különböző megjelenési formái a filmben Készítette: Hrivnák Anita Szegedi Tudományegyetem, 2011.
Elméleti megállapítások I. André Bazin; Friedrich Kittler, Roland Barthes és Walter Benjamin elméletei Közös pontok: A fénykép objektivitásának hangsúlyozása A technikailag előállított kép bizonyítéka egy valóban létező dolognak Dokumentációs funkció Evidencia, bizonyíték (például a bűnüldözés, azonosítás szolgálatában)
Elméleti megállapítások II. Susan Sontag és Vilém Flusser elméletei Szintén elismerik a fénykép evidencia erejét Fénykép mint közvetítő (a Világ és az ember között) De ugyanakkor akadály is (a Világ és az ember közé áll a megismerés folyamatában) Sontag: „ birtokbavétel” pótolhat személyt, eseményt, el nem érhető helyszíneket Két tágabb kategória
I. A fénykép mint objektív dokumentum A fotó vádló, bizonyító funkcióját emeli ki Krimik, detektívtörténetek CSI: optikai apparátusok használata a néző ámulatba ejtése, objektív képalkotó képesség kihasználása a pontosabb munka elvégzésének érdekében
A tetovált lány (Niels Arden Oplev, 2009.) Fényképek, mint emlékek Rég elfeledett eltűnési/gyilkossági ügy után nyomozás Elsődleges nyom, nagy előrelépések, majd az ügy megoldása
II. A befogadói értelmezés kihívásai A fénykép közvetítő funkcióján alapul(Sontag, Flusser) Fényképektől való függés A valóság interpretálása fényképeken keresztül Középpontban a befogadó (aki tévesen értelmezi a fényképeket, és általuk a valóságot)
Memento – a fénykép segítségül hívása az emlékezet kiegészítésére Sérült memória Fényképek, jegyzetek az információk tárolására, rendszerezésére Probléma: a benyomások, információk eltűnnek a képek következő olvasásakor az objektivitás megkérdőjeleződik
Nagyítás – konstruált történet, a valóság felnagyítása A parkban sétáló párról készült fényképsorozat felnagyítása gyilkosság feltételezése Történet megkonstruálása háttér-információ nélkül a valóság felnagyítása A szereplő és a néző kétségek közt hagyja
Fénykép és fétis kapcsolata A fénykép, mint a vágy helyettese Sigmund Freud – Fetisizmus A kasztrációs veszteség kikerülése Egy meghatározott tárgy hiányával függ össze A tekintet fontos szerepe – A kísérteties Sontag: a fénykép mint „lélektani sci-fi kellék”(vágy helyettese) Személy-, tárgy-, vagy világpótlék
A vörös sárkány és bálványai Gyerekkorban elszenvedett traumák Bálványimádás, képimádat Tükör, mint a tekintet visszatükrözője
Sötétkamra – Privát valóság I. a főhős egy másik, nem létező valósággal próbál kapcsolatba kerülni A választott család fényképeinek gyűjtésével egyre több esemény „részese” lesz privát valóság létrehozása, beintegrálja magát a családba
Sötétkamra - Privát valóság II. „ Birtokba veszi a családot” Szubjektivizált fényképek – a főhős ráképzeli magát a család egy-egy fényképére
Köszönöm a figyelmet!