A témaválasztástól a formázásig

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Tájékoztatás a gyakorlatban avagy a gyors információtól az irodalom kutatásig Behálózott irodalom Érd, szeptember 24.
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Képességszintek.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A szocializmus Magyarországon szabadon választható tárgy SZOLNOKI FŐISKOLA 2010/2011-es tanév I. félév Levelező tagozat Társadalomtudományi Tanszék Dr.
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY 2010.
Hivatkozás könyvfejezetre
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Információ feldolgozása
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Írásvetítő transzparens Készítette: Huszár Anita informatikus könyvtáros szak II. évfolyam, távoktatási tagozat Alsózsolca, 2005.
Tájékoztató- levelező képzés LGM_AK002 LGM_AK004.
Készítette: Magyar Orsolya
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Hogyan írjunk szemináriumi és diplomadolgozatot?
A kutatás terve Kutatási célok Elemzési egységek Idődimenzió
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás Előadó: Szabó-Thalmeiner Noémi Tel:
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A szakdolgozat készítés minőségirányítási aspektusai
Komplex rendszertervezési módszerek
Az e-portfólió használati köre
Gazdasági ismeretek.
DPR kiadványok tervezése, kivitelezése
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
Közvetlen megkérdezés, az INTERJÚS adatfelvétel fajtái Dr. Horváth Mónika.
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Weszely Orsolya Observans Képzési Szolgáltató Kft.
Vezetés és kommunikáció
A SZAKDOLGOZAT.
ÜZLETI TERVEZÉS levelező hallgatóknak ÖSSZEFOGLALÁS.
Kutatási terv A kutatási téma megjelölése - a kutatás alapvető kérdésfeltevései A kutatás témájával kapcsolatos elméleti összefoglalás A kutatás hipotézisei.
A szövegszerkesztés menete
A szövegértési feladatok összeállítása
A Számvitel Didaktikája
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
ELŐADÁS, REFERÁTUM KÉSZÍTÉSE
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
Közgazdaságtan 0 Hogyan írjunk tudományos munkát? Tóth Gergely.
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Az óvodai tevékenységterv
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Könyv-és könyvtárhasználat 8. osztály. Könyvtári katalógusok Könyvtári katalógus Könyvtári katalógus 1. leíró betűrendes katalógus - szerző szerinti leíró.
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.LuxJudit 2016.április 8.
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.Lux Judit október 16.
Zsigmond Király Főiskola január Szakdolgozat prezentációja Zsigmond Király Főiskola január A szerző neve A SZAKDOLGOZAT CÍME.
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Hasznos tanácsok kedvenc témádból készítendő ppt elkészítéséhez
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Önértékelési projektterv
DOLGOZATKÉSZÍTÉS TECHNIKÁJA (TARTALMI és FORMAI SZABÁLYOK)
A HIVATKOZÁS SZABÁLYAI ÉS MÓDSZEREI
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY ÉV
Várnai-Vígh Adrienn E november 29.
Csuklós munkadarab-befogó készülék koncepcionális tervezése
KOMPLEX VIZSGA Tájékoztató
Előadás másolata:

A témaválasztástól a formázásig Egy történeti téma feldolgozásának általános módszertani kérdései

Milyen a jó tudományos dolgozat? SZUVERÉN és SZAKSZERŰ Fontos és aktuális témát dolgoz fel Új tudományos (szakmai) eredményeket produkál A téma lényegét fejti ki A központi kérdésre koncentrálva Azt tágabb összefüggéseiben vizsgálva Minden fontos elemére kitérve Megfelelően tagolva, logikus szerkezetben Szakszerű, de olvasmányos stílusban Megfelelő tudományos apparátussal

A siker feltételei Felkészültség Munka Meglévő vagy megszerzendő Általános szakmai módszertani ismeretek A témakör ismerete Munka Jól megtervezett Tervszerűen végzett Figyelmes Koncentrált Kitartó

A munka fázisai Témaválasztás Bibliográfia összeállítása Tématerv készítése Anyaggyűjtés Az anyag rendszerezése Feldolgozás Formázás

1. Témaválasztás Fontos téma – új eredmények 1. Kritériumai Eddig feldolgozatlan esemény, folyamat stb. Már ismertek új értékelése (viták) Ismert események közötti új összefüggések 2. A téma felismerésének feltételei Tájékozódás a szakirodalomban Hiányok, ellentmondások, problémák felismerése – GONDOLKODÁS!

Tématerv – kutatási terv A dolgozat céljának meghatározása A téma logikai vázlata (tartalmi elemek és azok szerkezete) – „részletes tartalomjegyzék” 2. Kutatási terv A kutatás menetének, munkafázisainak ütemezése (lásd a munka fázisait és az alábbiakat)

2. Anyaggyűjtés (1) 1. A szakirodalom feldolgozása Tárgyra vonatkozó A téma módszertana Bibliográfia készítése és folyamatos bővítése (melléklet) 2. Az autentikus források feltárása A témának megfelelő forrástípusok A témakör részkérdéseit tartalmazó és összefüggéseinek feltárását biztosító források Forrásjegyzék készítése és folyamatos bővítése (melléklet) A kettő (szakirodalom és forrás) a téma függvényében lehet ugyanaz – új összefüggések, értékelések esetén.

2. Anyaggyűjtés (2) 3. Mit rögzítsünk az írásos forrásokból? A tartalom lényegét A gondolatmenetet A hasznosítható adatokat A szerző státusát, személyiségét (nézőpontját, és azt meghatározó érdekeit), véleményét Kommentár: Saját következtetések Utalás összefüggésekre, más forrásokra

2. Anyaggyűjtés (3) 4. Az anyaggyűjtés módszertani kérdései a) Az adatrögzítés módjai Írásos: Cédulázás Számítógép Statisztikai adatsorok: Excell Tárgyi, élő esemény: fotó, video Szóbeli: magnófelvétel, leírás b) A forráshely (jelzet) azonnali és következetes feltüntetése

Cédulaminta 1 BML főisp. biz. 123/1933. 1933. 04. 12. FKgP gyűlés betiltása X. Y. sásdi birtokos kérvényezte gyűlés engedélyezését a sásdi Korona vendéglő nagytermében 1933. április 14-én 17 órakor A főszolgabíró az engedélyt az általános gyűléstilalmat elrendelő belügyminiszteri rendelet alapján megtagadta ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– Kommentár:

Cédulaminta 2 Bethlen István emlékirata Kommentár: Gergely 2000, 309–314. Kortásak Gömbösről Bethlen István emlékirata Bethlen kritikusan ítélte meg Gömbös politikai szerepét. „Nem bízott a parlamentarizmusban, a parlamentet nem is kedvelte, és azt tartotta, hogy a nemzet érdekeinek biztosítására az országgyűlésen kívül szükség van még olyan szervezetekre, amelyek, ha a parlament valamikor újból csődöt mondana, önmagukban elég erősek, hogy megvédjék a nemzet érdekeit…” (311) –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– Kommentár:

3. Az anyag rendszerezése 1. A cédulák rendezése (tématerv és kronológia szerint) 2. Az anyag rendszerezett áttanulmányozása („megtanulása) 3. „Ülepítés” Átgondolás Az egész anyag részei közötti, egyes résztémákon belüli összefüggéseinek végiggondolása. 4. A végleges logikai felépítés (tartalomjegyzék) kialakítása

4. Feldolgozás Az egyes fejezetek szövegének megfogalmazása. Szempontok, kritériumok: 1. Stílus A folyamatok érvelő, okfejtő bemutatása. Problémacentrikus, az ok-okozati viszonyokat, logikai összefüggéseket feltáró szerkesztés – a szöveg megformálásában is. Szakszerű fogalmazás (megfelelő fogalmak használata) Világos, olvasmányos stílus (logikus mondatszerkesz-tés, pontos szóhasználat, gördülékeny fogalmazás) 2. Mellékletek egyidejű elkészítése (elemzés, hivatkozások) 3. A hivatkozások (jegyzetek) egyidejű elkészítése

5. Formázás A dolgozat formai kellékei A szerző neve Cím Tartalomjegyzék Törzsszöveg Hivatkozások (láb- vagy végjegyzet)  GYURGYÁK Forrásjegyzék és bibliográfia  GYURGYÁK Mellékletek (táblák, grafikonok, diagramok, fotók stb. – indokolt esetben) Mutatók (személy- és helynév – indokolt esetben)

Források és irodalom A) Felhasznált források B) Felhasznált irodalom Levéltári források (forrásőrző intézmény) Magánokiratok, -levelek, -naplók Nyomtatásban megjelent források Sajtó Interjúk Tárgyi források (forrásőrző intézmény) B) Felhasznált irodalom Összefoglaló munkák Forráskiadványok Feldolgozások Könyvek Tanulmányok

Bibliográfia – rövidítések 1. Gergely Jenő 2001: Gömbös Gyula. Politikai pályakép. Vince Kiadó, Budapest Hivatkozás: Gergely 2001, 23. 2. Gergely Jenő 2000: A Gömbös-szindróma. História, 3. sz. 15–17. Hivatkozás: Gergely 2000, 15. 3. Gergely Jenő 2002: Gömbös Gyula. In: Gergely Jenő – Izsák Lajos – Pölöskei Ferenc: Századformáló magyarok. (Arcképek a XX. századból) Gesta Könyvkiadó, Budapest

Hivatkozások (jegyzetek) 1. Változatok (láb- és végjegyzet) 2. Formák: sokféleség (GYURGYÁK) Mindegyik jó Egy dolgozatban egyik (bármelyik) egységes használata 3. Funkciói: Magyarázó jegyzet (funkciói, alkalmazása) Hivatkozások Rövidítések (1) jegyzék; (2) feloldás az első hivatkozásban Uo. Uő.

Feladat és követelmények (1) Egy dolgozat készítése az alábbi témakörök valamelyikében: Volt-e zsidókérdés Magyarországon a 19-20. század fordulóján (1890–1914)? Kié a felelősség? Magyarország hadba lépése a Szovjetunió ellen (1941. június) Volt-e valós esély a sikerre? Nagy Imre első kormányzása (1953–1955) Terjedelem: 12.000–15.000 karakter számítógéppel szerkesztett oldal (12 pontos betű, másfeles sortávolság)

Feladat és követelmények (2) Beadási határidő: 2004. november 17. Megküldendő: A szemináriumvezetőnek (e-mail-en és nyomtatásban) A csoport valamennyi tagjának (e-mail-en ) Feladat: valamennyi csoporttárs dolgozatának Osztályzattal történő minősítése és annak indoklása Az előadásban megfogalmazott kritériumok alapján A decemberi foglalkozáson közös értékelés (kollegiális és tanári)