A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Advertisements

Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 2. konferencia.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az intézményes nevelés stratégiái
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Tanulásmódszertan kötelező tantárgy I. év – 1. félév
Tanulásmódszertan kötelező tantárgy I. év – 1. félév
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szeretet, türelem, tolerancia
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
A feladatok szerepe Kaposi József.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Reflektív gondolkodás
Alkalmazott nyelvészet I.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A pszichológiai mérés alapjai
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

A tanulás és tanítás (TT) újszerű szemlélete, tanulási célok, tanulási stílusok

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék: a tanulás hatékonyságának javítása Meghatározó az iskola előtti tanulás, és ez folytatódik egész életen át (lifelong learning) Az élet minden területére kiterjed (life-wide learning) Paradoxon: az oktatás nem tartozik a tudásintenzív szektorok közé. Feloldás: Az új osztálytermi módszerek kidolgozása és hatásuk „bemérése” A taneszközök hatékonyságának vizsgálatára, a fejlesztés tudományos megalapozása A teljes körű teljesítménymérések (4., 6., 8. és 10. évfolyamos) eredményeinek értelmezése Megfelelően alkalmazott infokommunikációs technológia Stb.

Tanuláselméletek, tanulásmodellek Nahalka István: A tanulás egy rendszerben vagy irányító részrendszerében a környezettel kialakult kölcsönhatás eredményként előálló, tartós és adaptív változás Ismeretelsajátítás – Memoriter (ókor, középkor) Empirizmus – Szenzualista pedagógia (Comenius) Cselekvés – Interiorizáció (Piaget) Képzetek társítása (asszociáció; Herbart) Viselkedéses alkalmazkodás – Behaviorizmus (Watson) – Operáns kondicionálás (Skinner) Reformpedagógiák – Cselekvés Kognitivizmus (információfeldolg., döntés, problémamegoldás) – Konstrukció Alaklélektan – Belátásos tanulás Problémaalapú Deduktív folyamat

Úgy tanítsunk, ahogy minket tanítottak? Bloom tanulási modellje A tanuló jellemző vonásai Előzetes tudás Előzetes magatartás Tanulási eredmények Teljesítmény Tanulási gyorsaság Motiváltság Tanulási feladat A tanítás minősége

Gaál Gabriella: A pedagógiai képességek fejlesztése http://www.ektf.hu/gg/tanfelfog.htm

Tanulási stílusok A személyiség belső, viszonylag állandó determináló tényezője, kognitív és affektív vonások összessége, amelyben a megismerés módja, formája nyilvánul meg, és amely a legkülönbözőbb helyzetekben is meghatározza a tanulás módját, befolyásolja eredményességét. 1. Az információ befogadás (vizuális, auditív, kinesztetikus vagy taktilis) 2. Az információk rendszerezésének és feldolgozásának módja (jobb féltekés vagy bal féltekés, analitikus vagy „globális”) 3. Az információ felvételének és elraktározásának feltételei (érzelmi, társas, fizikai és környezeti) 4. Az információ előhívásának módja (Különbözhet attól, ahogyan felvettük vagy elraktároztuk.)

A tanulási stílust meghatározó elemek KÖRNYEZETI INGEREK (hangok, megvilágítás, hőmérséklet, berendezés) ÉRZELMI INGEREK (motiváció, kitartás, felelősség, strukturáltság) TÁRSAS INGEREK (egyedül, párosan, csoportosan; felnőttel; változatosság vagy rutin) FIZIOLÓGIAI INGEREK (érzékszervi, táplálék, napszak, mozgékonyság) PSZICHOLÓGIAI INGEREK (globális-analitikus, félteke-preferencia, impulzív-reflektív) A stílus hatása megmutatkozik az eredményességben, a pedagógus–tanuló interakcióiban, de sokszor még a továbbtanulási döntésekben is. (Lappints Árpád)

Film: A tanítás mint kommunikáció