SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN Czilinger Éva pszichológus Zala Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja
Továbbtanuláshoz, pályaválasztáshoz kapcsolódó felmérés
Továbbtanuláshoz, pályaválasztáshoz kapcsolódó felmérés
Nehézségek Ellentmondások Abban az életkorban kell dönteniük a fiataloknak, amikor még alig van rálátásuk a munka világára. A középiskola-választás egyben életpálya-választást is jelenthet. A fiataloknak nincs pályaképük, leginkább az elvárt adottságokról és az adott szakma nehézségeiről hiányosak az ismereteik. A munkaerőpiac változásai kevésbé bejósolhatóak!
Szülői befolyásolás A választás előtt álló diák elsődleges motiváló közege a család. Családi tradíció továbbvitele (Régebben gyakrabban tetten érhető volt, hogy „apáról fiúra” szállt a szakma. Ma már többször találkozunk azzal, hogy a fiatalabb generáció jobbat, mást választ, mint szülei. ) – fontos a képességek figyelembevétele. Szülők álmainak megvalósítása – sem tudatosan, sem tudattalanul ne kényszerítsük a gyerekre a vágyainkat. Szabjunk határokat, ha a fiatal csak azért akar valamit tanulni, mert a legtöbb barátja azt teszi, de ő sosem volt erős azon a területen.
Mire lenne szükség a tudatos pályaválasztáshoz? Tudni kell mi érdekli a fiatalt - érdeklődési terület Meglévő készségek, képességek, tulajdonságok (reális önismeret szükséges) (Például, ha nagyon érdekel valakit az autók világa, akkor az érdeklődési körön belül az alábbi munkák lehetségesek – a teljesség igénye nélkül – : műszaki- vagy formatervezés, autógyártásban való munka, autókereskedő, autószerelő, biztosítási kárbecslő, sofőr stb. Ezek mind-mind más képzettséget, más-más készségeket igényelnek.) Pályaismeret - érdemes utána olvasni az egyes szakmáknak vagy/és az adott szakmában dolgozókkal elbeszélgetni. A munkaerőpiac igényeinek ismerete.
Amiben dönteni kell Gimnázium, szakközépiskola vagy szakiskola? Előnyök – hátrányok Közel vagy távol? Kollégium vagy ingázás
Érdemes átgondolni! Ahogy a szülő választását befolyásolja, hogy mit hallott az adott iskoláról, ugyanúgy a diákok is megbeszélik egymás között az információkat. A lehetséges iskolák megismerése (nyíltnapok stb.). Eltérés a szülő és a gyerek elképzelése között. Ne döntsünk helyette!
Pályaorientációt segítő szolgáltatások Foglalkozási és Információs Tanácsadó Iroda Önálló ismeretszerzési lehetőség Pályaismeret bővítését célzó szakmaismertető mappák, filmek Tájékozódás képzésekről Pályaorientációs tanácsadás (pszichológus segítségével) Beszélgetés, tesztek, kérdőívek felvétele (általában 3 találkozás)
Nemzeti Pályaorientációs Portál http://eletpalya.munka.hu/
Tudástár http://eletpalya.munka.hu/tudastar Foglalkozás-bemutató mappák (FEOR-08) - 150 db Foglalkozás-bemutató mappák (FEOR-93) - 374 db Szakmabemutató filmek Gyakran ismételt kérdések Kirendeltségek
Foglalkozás-bemutató mappák Funkció: öntájékozódás pályaismeret bővítése Felépítés: Feladatok és tevékenységek Követelmények Szakképzés Kereseti lehetőségek, elhelyezkedési kilátások Egyéb információs források Anyagmozgató gépek kezelői Feladat /Tevékenység Követelmények Szakképzés
Szakmabemutató filmek 127 db strukturált film Kb.: 10-15 perc/film Egy-egy foglalkozást vagy foglalkozás-csoportot dolgoznak fel Felépítés: Feladatok és tevékenységek Követelmények Interjúk Szakképzés
Önértékelő kérdőívek Három életkori csoport: A felmérő eljárások részben a hagyományos kérdőívekre épülnek (pályaérettség, pályaérdeklődés, képességek, készségek, kompetenciák, munkamód, értékek, motiváció feltárása), de új, életkori verziók is kidolgozásra kerültek (rövid és hosszú változat). Három életkori csoport: általános iskolás korosztály középiskolások és pályakezdők felnőttek
Hasznos honlapok még www.milegyek.hu www.palyanet.hu www.szakkepesites.hu www.mot.hu www.nive.hu www.palyasugo.hu
Köszönöm a figyelmet!