A gyermekek nyelvelsajátítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Advertisements

Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
9. tétel: Az 1–3 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A mondat.
Magyar gyorsíró billentyűzet
Szemiot i ka.
A beszéd.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A munka világával kapcsolatos tudás
Anyanyelvi nevelés tematika
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Tanuláselméleti megközelítés
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A tankönyv az új Tanügyi törvény előírásai szerint a márc
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
Kuti Zsuzsa szakmai vezető.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Speciális tanulási nehézségek
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Szinger Veronika HANGTAN Szinger Veronika
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
Idegen nyelvek tanulása
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Játékház Képes olvasókönyv I.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Összeállította: Dóber Valéria
Nyelvi nevelés 5-8. évfolyam 1. rész: A koncepció Molnár Cecília alapján aug
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
1. Anya – gyermek kapcsolat
A dajkanyelv önzetlenségének kérdése
Szövegértés- szövegalkotás 1- 2.osztály
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Vigyázat: minden üzenet!
„Kincsem a szókincsem” játékos szókincsfejlesztés
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Gyermekek hallási magatartási indexe KorZajkibocsájtók (közelítő SPL) (dB) Várt válaszok 0-6 hét50-70 Szem tágra nyitása, pislogás, megmoccanás vagy Alvásból.
MÁSSALHANGZÓK GYAKORLÁSA
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Azt mondom, amit tudok bizonytalan vagyok nem tudom, nem fogom nem tudom, elkerülöm.
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
A nyelv és beszéd fejlődése
Segédlet a Kommunikáció-akusztika tanulásához VIHIAV 035
Előadás másolata:

A gyermekek nyelvelsajátítása Készítette: Csesznegi Viktória Farkas Edit

Az első év (Három területen következik be fejlődés: hangadás, beszédészlelés, interakció) I. szakasz (0-8. hét): Elsődleges biológiai hangok - reflexes hangadás: sírás, kiabálás - vegetatív zajok II. szakasz (8-20. hét): Gőgicsélés és nevetés - Reagál anyja mosolyára, beszédére - E, a, o, u, b, m, f, l hangok

III. szakasz (20-30 hét): Játékos hangadás sűrűn ismétlődő magánhangzó és mássalhangzó sorozatok magas hangfekvés, hangok gyakorlása IV. szakasz (25-50. hét): Gagyogás kevesebb hang, nagyobb gyakoriság a ritmus és szótagok hosszúsága hasonlít a beszédbelihez

V. szakasz (9-18. hónap): Dallamos megnyilatkozások a dallam, a ritmus és a hangszín további változásai a hangok az anyanyelvi hangokra kezdenek hasonlítani Bizonyos hangokat azonos hangsúllyal használnak

Beszédészlelés (Percepció) -A beszélő felé fordítják a fejüket -Az emberi hangot részesítik előnyben Beszédértés -A különböző hangszínekre reagálnak (2-4. hónap) -Helyzetfüggő megnyilatkozások -A megértés előbb jelentkezik, mint a beszéd

Interakció - Anya-gyermek kommunikáció a gyermek hangjainak értelmezése a későbbi társalgás alapszerkezetének előrevetítése kb. az 1. hónap után érzelemtelibb üzenetváltások az anya túlzó hanglejtése, ismétlések A gyermek mutogat, a beszélőket figyeli

Fonológiai fejlődés Változatos hangalakú szavak felismerése, de erősen korlátozott hangképzés 2 éves korra, több tucat, mássalhangzó és magánhangzó -Réshangok helyett zárhangok -Mássalhangzó-torlódás kerülése -Szóvégi mássalhangzók hiánya -Hangsúlytalan szótagok elhagyása

Grammatikai fejlődés Egyszavas megnyilatkozások (holofrázisok) - Főleg megnevezési funkció, későbbi főnevek - Általában a hallott szavak elejét, végét, ill. közepét „restaurálják” Szótagszám imitálása Kétszavas megnyilatkozások kb. 18 hónapos kortól cselekvés, vagy annak hatása, személy, tárgy leírása

Mondatszerkezet Kb. 2 éves korban elérheti a 3-4 szó hosszúságot, funkciószavak dominálnak, szóvégződések elhagyása, szituációfüggők 3 éves kor után több tagmondat (és) Gyakoriak az alárendelő mondatok (mert, azután, aki, amikor) 4 éves kor: a hibák fokozatos megszűnése Ragok megjelenési sorrendje

2.-ba (-ban, -ben-t is pótolja!) 3.-é, 4.-m birtoklást kifejező ragok Ragok megjelenési sorrendje 8. -ból 9. -ra, -re 10. -val, -vel 11. -nál, -nél 12. -hoz, -hez, -höz 13. -ról, -ről 14. -tól, -től. 1.-t tárgyrag 2.-ba (-ban, -ben-t is pótolja!) 3.-é, 4.-m birtoklást kifejező ragok 5.-k többes szám jele 6. -nak 7. -n

Szemantikai fejlődés (nyelvi jelentés) - Szókincs gyarapodása - Első szavak és jelentésük - 8-9 éves korban: meghatározások adása - Fejlődés az iskoláskorban mindvégig folytatódik

Pragmatikai fejlődés (nyelv használata a társas szituációkban) - 2 éves társalgása : csapong, összefüggéstelen - 3 éves : a megnyilatkozások kapcsolódnak a másik által elmondottakhoz - Társalgást szabályozó társadalmi tényezők - Interaktív nyelvi készségek kifejlődése: viccek, rejtvények visszafelé beszélés

Ikrek Különleges nyelvtanulási környezet Egyéni kommunikációs forma - „felosztják” a választ - ritkán beszélnek egyszerre - „titkos nyelv” - függőség: lemaradás, de ügyesebbek a társalgásban

Poto és Cabenga - San Diego : Kennedy-ikrek (Grace és Virginia) - 8 évesen még mindig egyéni nyelvet használtak

Nyelvi fejlődés az iskolában - Metanyelv megtanulása - Vonatkoztatási rendszerek - Írásbeli készségek mellett a szóbelieket is fejlesztik

„Az olvasás pszicholingvisztikai kitalálós játék.” Olvasástanulás „Az olvasás pszicholingvisztikai kitalálós játék.”

Az írás mint motoros készség Írástanulás Az írás mint motoros készség - betűk nagysága, szó- és sorközök, margó, elrendezés - írás közbeni test-, kéz- és ujjtartás - íróeszköz, papírfajta - írásközegek váltogatása

Az írás mint funkcionális készség - Az írás sok funkciót tölthet be - Miért írunk? Kinek írjuk?

Az írás mint nyelvi készség - a nyelv szerkezeteinek helyes és érett írásbeli használata Fejlődési szakaszok: 1. előkészületi 2. megszilárdulás 3. differenciálódás 4. integráció

Felhasznált irodalom Köszönjük a figyelmet! Crystal, David : A nyelv enciklopédiája, 2003, 285-320. p. Gósy Mária : Pszicholingvisztika, 1999, 151-194. p. Köszönjük a figyelmet!