A gyermekek nyelvelsajátítása Készítette: Csesznegi Viktória Farkas Edit
Az első év (Három területen következik be fejlődés: hangadás, beszédészlelés, interakció) I. szakasz (0-8. hét): Elsődleges biológiai hangok - reflexes hangadás: sírás, kiabálás - vegetatív zajok II. szakasz (8-20. hét): Gőgicsélés és nevetés - Reagál anyja mosolyára, beszédére - E, a, o, u, b, m, f, l hangok
III. szakasz (20-30 hét): Játékos hangadás sűrűn ismétlődő magánhangzó és mássalhangzó sorozatok magas hangfekvés, hangok gyakorlása IV. szakasz (25-50. hét): Gagyogás kevesebb hang, nagyobb gyakoriság a ritmus és szótagok hosszúsága hasonlít a beszédbelihez
V. szakasz (9-18. hónap): Dallamos megnyilatkozások a dallam, a ritmus és a hangszín további változásai a hangok az anyanyelvi hangokra kezdenek hasonlítani Bizonyos hangokat azonos hangsúllyal használnak
Beszédészlelés (Percepció) -A beszélő felé fordítják a fejüket -Az emberi hangot részesítik előnyben Beszédértés -A különböző hangszínekre reagálnak (2-4. hónap) -Helyzetfüggő megnyilatkozások -A megértés előbb jelentkezik, mint a beszéd
Interakció - Anya-gyermek kommunikáció a gyermek hangjainak értelmezése a későbbi társalgás alapszerkezetének előrevetítése kb. az 1. hónap után érzelemtelibb üzenetváltások az anya túlzó hanglejtése, ismétlések A gyermek mutogat, a beszélőket figyeli
Fonológiai fejlődés Változatos hangalakú szavak felismerése, de erősen korlátozott hangképzés 2 éves korra, több tucat, mássalhangzó és magánhangzó -Réshangok helyett zárhangok -Mássalhangzó-torlódás kerülése -Szóvégi mássalhangzók hiánya -Hangsúlytalan szótagok elhagyása
Grammatikai fejlődés Egyszavas megnyilatkozások (holofrázisok) - Főleg megnevezési funkció, későbbi főnevek - Általában a hallott szavak elejét, végét, ill. közepét „restaurálják” Szótagszám imitálása Kétszavas megnyilatkozások kb. 18 hónapos kortól cselekvés, vagy annak hatása, személy, tárgy leírása
Mondatszerkezet Kb. 2 éves korban elérheti a 3-4 szó hosszúságot, funkciószavak dominálnak, szóvégződések elhagyása, szituációfüggők 3 éves kor után több tagmondat (és) Gyakoriak az alárendelő mondatok (mert, azután, aki, amikor) 4 éves kor: a hibák fokozatos megszűnése Ragok megjelenési sorrendje
2.-ba (-ban, -ben-t is pótolja!) 3.-é, 4.-m birtoklást kifejező ragok Ragok megjelenési sorrendje 8. -ból 9. -ra, -re 10. -val, -vel 11. -nál, -nél 12. -hoz, -hez, -höz 13. -ról, -ről 14. -tól, -től. 1.-t tárgyrag 2.-ba (-ban, -ben-t is pótolja!) 3.-é, 4.-m birtoklást kifejező ragok 5.-k többes szám jele 6. -nak 7. -n
Szemantikai fejlődés (nyelvi jelentés) - Szókincs gyarapodása - Első szavak és jelentésük - 8-9 éves korban: meghatározások adása - Fejlődés az iskoláskorban mindvégig folytatódik
Pragmatikai fejlődés (nyelv használata a társas szituációkban) - 2 éves társalgása : csapong, összefüggéstelen - 3 éves : a megnyilatkozások kapcsolódnak a másik által elmondottakhoz - Társalgást szabályozó társadalmi tényezők - Interaktív nyelvi készségek kifejlődése: viccek, rejtvények visszafelé beszélés
Ikrek Különleges nyelvtanulási környezet Egyéni kommunikációs forma - „felosztják” a választ - ritkán beszélnek egyszerre - „titkos nyelv” - függőség: lemaradás, de ügyesebbek a társalgásban
Poto és Cabenga - San Diego : Kennedy-ikrek (Grace és Virginia) - 8 évesen még mindig egyéni nyelvet használtak
Nyelvi fejlődés az iskolában - Metanyelv megtanulása - Vonatkoztatási rendszerek - Írásbeli készségek mellett a szóbelieket is fejlesztik
„Az olvasás pszicholingvisztikai kitalálós játék.” Olvasástanulás „Az olvasás pszicholingvisztikai kitalálós játék.”
Az írás mint motoros készség Írástanulás Az írás mint motoros készség - betűk nagysága, szó- és sorközök, margó, elrendezés - írás közbeni test-, kéz- és ujjtartás - íróeszköz, papírfajta - írásközegek váltogatása
Az írás mint funkcionális készség - Az írás sok funkciót tölthet be - Miért írunk? Kinek írjuk?
Az írás mint nyelvi készség - a nyelv szerkezeteinek helyes és érett írásbeli használata Fejlődési szakaszok: 1. előkészületi 2. megszilárdulás 3. differenciálódás 4. integráció
Felhasznált irodalom Köszönjük a figyelmet! Crystal, David : A nyelv enciklopédiája, 2003, 285-320. p. Gósy Mária : Pszicholingvisztika, 1999, 151-194. p. Köszönjük a figyelmet!